» Teksty » Artykuły » Zeszyty Komiksowe #03: Kobiety w komiksach (wyd. II)

Zeszyty Komiksowe #03: Kobiety w komiksach (wyd. II)


wersja do druku

Polski Komiks Kobiecy dekadę wcześniej

Autor: Redakcja: Kuba Jankowski

Zeszyty Komiksowe #03: Kobiety w komiksach (wyd. II)
Magazyn Zeszyty Komiksowe ukazuje się nieprzerwanie od marca 2004 roku. Od czerwca 2011 roku (czyli od numeru 11) wydawany jest przez Bibliotekę Uniwersytecką w Poznaniu oraz poznańskie wydawnictwo Centrala. Do tej pory do rąk czytelników trafiło już szesnaście numerów. W związku z nikłą dostępnością pierwszych odsłon czasopisma redakcja i wydawcy podjęli decyzję o ich systematycznym wznawianiu w ograniczonym nakładzie i niezmienionej formie w stosunku do pierwotnego wydania. W marcu 2012 roku pojawił się pierwszy numer zatytułowany ANTYbohater, w lipcu 2013 roku – numer drugi pod hasłem (Polska) rzeczywistość w (polskich) komiksach, a w ostatnich dniach marca bieżącego roku – numer trzeci w całości poświęcony Kobietom w komiksie.  

Polski Komiks Kobiecy

O zjawisku określanym mianem "polski komiks kobiecy" wyjątkowo głośno zrobiło się po 23. Międzynarodowym Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi, kiedy kolejne albumy polskich autorek święciły spore triumfy, momentami wybijały się ponad komiksowe media oraz wywoływały wiele burzliwych dyskusji. Począwszy od antologii Polski Komiks Kobiecy (pisaliśmy o niej tutaj i tutaj) opublikowanej przez wydawnictwo Timof i cisi wspólnicy, poprzez znakomite albumy Ogród Agaty Bary i Pocztówki z Białegostoku Joanny Karpowicz, na niezwykle udanych pełnometrażowych debiutach, jak Rozmówki Polsko-Angielskie Agaty Wawryniuk i Ciemna strona księżyca Olgi Wróbel, kończąc.

Następne publikacje sygnowane nazwiskami kobiet posypały się lawinowo: antologia polskiego komiksu kobiecego Polish Female Comics – Double Portrait od Centrali, V Małgorzaty Kulik i Powroty Katarzyny Kaczor, Za furtką Dominiki Węcławek i Karoliny Danek, Niedźwiedź, Kot i Królik z cudownymi malarskimi rysunkami Marii Rostockiej, papierowe wydania komiksów internetowych Znamy się tylko z widzenia Marty Zabłockiej i Niecodziennik MKK Martyny Krutulskiej-Krechowicz, stworzony przez kobiety komiks dla dzieci Tej nocy dzika paprotka Marzeny Sowy i Bereniki Kołomyckiej, Tequlia z rysunkami Katarzyny Babis, zinowe produkcje Marty Nieznayu oraz wiele innych.

W marcu 2004 roku na łamach pisma prowadzonego przez Michała Błażejczyka "polskiemu komiksowi kobiecemu" wróżono przyszłość w rozmaitych barwach – często skrajnie różnych. Ale już wówczas zauważano jego odrębność w sposobie obrazowania świata, odmienność w stylu snucia opowieści oraz zróżnicowanie wśród poruszanych tematów.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Autorki i Bohaterki

W trzecim numerze Zeszytów Komiksowych ukazał się szeroki wachlarz tekstów poświęconych postaciom kobiecych bohaterek (Kriss de Valnor czy Wonder Woman), najważniejszym komiksom tworzonym przez kobiety (Persepolis Marjane Satrapi) lub o kobietach (Ghost World Daniela Clowesa), sylwetkom polskich (duet Joanna Sanecka i Sylwia Restecka oraz Agata Nowicka) i zachodnich (Debbie Dreschler i Julie Doucet) twórczyń komiksu oraz relacjom między płcią piękną a komiksowym medium (amerykański feminizm komiksowy, krytyka nagości w komiksowych kadrach, stereotyp kobiety w komiksie, przedstawienie kobiety w mandze, panie w podeszłym wieku w komiksie polskim). Ponadto w skład pisma weszła rozmowa z Dagmarą Matuszak, autorką ilustracji do poematu Melinda Neila Gaimana, ilustrowana unikalnym materiałem graficznym pochodzącym z pracy nad tym wydawnictwem, autoprezentacja "komiksowych rysunków” Poli Dwurnik opatrzona rysunkami przygotowanymi specjalnie na potrzeby publikacji oraz stworzony przez Tomasza Marciniaka opis mało znanych komiksów kobiecych z okresu PRLu.    

W "kobiecym" tomie Zeszytów wystartował również nowy dział, który przybliżać miał kondycję komisu w Europie Środkowej i Wschodniej oraz prezentować najważniejszych twórców tego regionu. Za sprawą artykułu Tomáša Prokupka bohaterem pierwszej odsłony cyklu został Czech - Kája Saudek (o warszawskiej wystawie autora w 2011 roku pisaliśmy tutaj). Poza tym kilka stron poświęcono analizie sytuacji na polskim rynku komiksowym – liczbowego podsumowania roku 2004 dokonał Jarek Obważanek z serwisu WRAK.pl – oraz określeniu stosunku polskich mediów i środowisk naukowych wobec komiksu w Polsce, na rynku frankofońskim, w Stanach Zjednoczonych i w Japonii. Na deser opublikowana została lista nowości komiksowych wydanych w Polsce między październikiem 2004 a lutym 2005 oraz garść krótkich recenzji polskich komiksów wydanych w tym okresie od Tomasza Kontnego.

Wszystkie artykułu bogato przeplatane są komiksami. Wśród nich znalazły się zarówno komiksy o kobietach tworzone przez kobiety (dwie plansze nowego komiksu Joanny Karpowicz, niepublikowana wcześniej plansza z projektu Sylwii Resteckiej, komiksowy debiut Marty Semkowicz oraz stworzone na potrzeby magazynu krótkie komiksy Agaty Nowickiej, Kariny Krei, Marii Bulikowskiej i innych), jak i komiksy o kobietach rysowane przez mężczyzn (czteroplanszowa historia Marka Turka, który nota bene jest również autorem okładki tego numeru Zeszytów Komiksowych, trzyplanszowa historyjka i pasek Tomasza Pastuszki oraz jednoplanszówki Tomasza Drabika, Łukasza Kutasiewicza i Huberta Ronka).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zmiana perspektyw

Ukazanie się wznowienia Zeszytów Komiksowych poświęconych komiksowi kobiecemu po dziesięciu latach od premiery pierwszego wydania jest znakomitą okazją do odbycia wycieczki w czasie i skonfrontowania ówczesnego stanu badań naukowych z obecną sytuacją związaną z sukcesem polskiego komiksu tworzonego przez kobiety. Podróż ta wydaje się być szczególnie ciekawa w kontekście tytułu artykułu Piotra Skoniecznego Debiuty bez perspektyw, a poświęconego polskim autorkom tworzącym komiksy na początku pierwszej dekady XXI wieku: Aleksandrze Spanowicz, Agnieszce Papis, Joannie Saneckiej, Sylwii Resteckiej, Dagmarze Matuszak, Joannie Karopwicz, Gabrieli Becli i Agacie Nowickiej. Komiksy większości z tych autorek znalazły swoje miejsce w antologii Polski Komiks Kobiecy wydanej w 2012 roku nakładem Timof i cisi wspólnicy. A publikacja ta otworzyła zupełnie nowe perspektywy.

W ciągu dekady funkcjonowania na rynku magazyn Zeszyty Komiksowe zmienił się pod każdym względem: od formatu i objętości do zawartości merytorycznej. Nie zmieniło się tylko jedno: to jedyne polskie pismo naukowe poświęcone komiksowemu medium.

A oprócz wznowień starszych numerów, Zeszyty Komiksowe cały czas publikują premierowe materiały, reagując na ciekawe zjawiska manifestujące się aktualnie na polskim rynku wydawniczym. Dowodem tego tematy dwóch najbliższych odsłon: picturebooki i poemiks (maj 2014) oraz komiks dziecięcy (październik 2014).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 1
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Redaktor naczelny: Michał Błażejczyk
Wydawca oryginału: Centrala
Data wydania oryginału: marzec 2014
Liczba stron: 84
Format: A4
Okładka: miękka
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały
Nakład: 200 egz.
Cena: 19,90 zł



Czytaj również

Zeszyty Komiksowe #06-07
Dla kogo te Zeszyty?
Zeszyty komiksowe #05
Wywiad środowiskowy
- recenzja
Wywiad z Pau
Lubię, kiedy komiks nie jest tylko rozrywką…
V MFKK Ligatura 2014
Festiwal o smaku jabłkowym
- recenzja
Zeszyty Komiksowe #13: Manga.pl
Komiks japoński pod flagą biało-czerwoną
- recenzja

Komentarze

string(15) ""

Pharas
   
Ocena:
0

Warto literówki poprawić, szczególnie odmianę "płci" w akapicie "Autorki i bohaterki". Tym niemniej recenzję przeczytałem dużym zainteresowaniem. :)

18-04-2014 10:26
Mały Dan
   
Ocena:
0

dzięki za uważną lekturę, błąd został poprawiony... :)

18-04-2014 13:06

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.