» Teksty » Artykuły » Silence 2012

Silence 2012


wersja do druku

Antologia, której nie można przemilczeć

Autor: Redakcja: Mały Dan, Kuba Jankowski

Silence 2012
Antologia Silence 2012 to zbiór prac, które zostały zgłoszone do konkursu na komiks bez słów zorganizowany podczas trzeciej edycji Międzynarodowego Festiwalu Kultury Komiksowej Ligatura w Poznaniu. Niewielki pod względem formatu, ale opasły objętościowo, tomik zbiera osiemdziesiąt dziewięć prac autorów z całego świata, a na ponad pięciuset stronach znajdują się najróżniejsze historie. Jury, w skład którego wchodzili Tom Gauld (z Wielkiej Brytanii), Erik Kriek (z Holandii) oraz Tim Molloy (z Australii), stanęło przed nie lada wyzwaniem, aby wybrać ten jeden najlepszy komiks. Jednak nie to jest najistotniejsze przy lekturze tej publikacji.

Wszystkie rozważania na temat antologii Silence 2012 można skwitować słowami "kwestia gustu". Przecież są odbiorcy, którzy lubują się w dłuższych opowiadaniach, podczas gdy inni wolą jednak krótsze historie. Pewną przewagą tych bardziej rozbudowanych komiksów jest fakt, że autor może w bardziej szczegółowy sposób przedstawić swój koncept, ale ostatecznie wszystko zależy od twórcy. Istnieją wszak mistrzowie krótkich opowieści, którzy potrafią skondensować na niewielkiej przestrzeni kwintesencję swojego pomysłu, ale również i tacy artyści, którzy niemiłosiernie i beznadziejnie przeciągają swoje historie. Jedno jest pewne: podczas lektury Silence 2012 czytelnikowi nuda nie grozi. Po pierwsze - dlatego, że tom zawiera tylko krótkie formy komiksowe, po drugie - dlatego, że opublikowano w nim niemal dziewięćdziesiąt rozmaitych prac.

Silence 2012 jest znakomitym katalogiem, który prezentuje indywidualne możliwości autorów z całego świata. Tom stanowi przekrój stylistyczno-tematyczny, pokazujący to, co w komiksie niemym można osiągnąć. Swoje prace do konkursu zgłaszali zarówno profesjonaliści, jak i amatorzy. Rysownicy tworzący w klimatach cartoonowych (Maik Hasenbank w komiksie The Last Playboy), jak i twórcy specjalizujący się realistycznej szacie graficznej (Ticho762 i Bohumir Tabak w komiksie Oxygenius). Niewątpliwie nie wszystkie style trafią w gusta czytelników tej antologii, jednak nie sposób nie docenić jej różnorodności.

Każdy uczestnik konkursu miał tylko jedną szansę: mógł stworzyć jeden komiks, żeby przekonać jury do własnej pracy. Jedni decydowali się na formy humorystyczne (jak Sergey Gudkov w komiksie Chance), inni na opowieści filozoficzne (Dzian Baban, Vojtech i Jan Siller w komiksie The Oysters of Time), a jeszcze inni starali się opowiedzieć historie grozy (czego przykładem komiks Charon Mateusza Wiśniewskiego i Izabeli Dudzik). Znalazły się sceny z życia codziennego (jak u Miriam Katin w komiksie Der Rosenkavalier 67) i elementy fantastyczne (na przykład w komiksie Cal Jonathana Sauveboisa). Pojawiły się również komiksy absurdalne (Simething Dangerous Maji Starakiewicz) oraz eksperymentalne (Labyrint's Kids autorstwa Nel Suarez Lópe). W tym ujęciu antologia Silence 2012 staje się wędrówką wyobraźni po różnych światach.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Wielu autorów niemych komiksów zapisało się na kartach historii obrazkowego medium. Wyróżnić wypada prace Thomasa Otta (Cinema Panopticum, Exit, Numer 73304-23-4153-6-96-8 czy Nowożeńcy), Shauna Tana (Przybysz), Moebiusa (Arzach), Guy’a Delisle (Albert i Alina), a wśród polskich twórców Marka Turka (Nest i Bajabongo) i Tomka Tomaszewskiego (wszak jego Popman zawędrował na karty sławnej niemej antologii Comix 2000, która dziś osiąga ceny sięgające prawie 200 funtów!). Badacze i krytycy na całym świecie analizowali tę formę komiksu pod kątem teoretycznym i pod względem poziomu trudności tworzenia. Aby stworzyć komiks bez słów, trzeba doskonale znać poetykę tego medium oraz biegle posługiwać się jego językiem. Wielką zaletą komiksowych opowieści pozbawionych słów jest to, że bez względu na pochodzenie są one zrozumiałe dla twórcy i odbiorcy, którzy wywodzą się ze zbliżonych do siebie kręgów kulturowych i rozumieją ten sam system symboli. Dzięki temu Silence 2012 można polecić również czytelnikom zagranicznym.

Silence 2012 jest publikacją niebanalną. Siłą tego tomu jest różnorodność. Niektóre zawarte w nim prace zachwycą, inne - wręcz odrzucą. Jednocześnie z czystym sumieniem można polecić tę antologię każdemu. Bogactwo pomysłów oraz rozmaitość stylów gwarantuje, że coś odpowiedniego dla siebie znajdzie nawet największy sceptyk.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Katalog Silence 2012
Wydawca: Centrala
Data wydania: kwiecień 2013
Liczba stron: 528
Format: 105x150 mm
Oprawa: miękka
Druk: kolorowy
ISBN: 9788363892005
Cena: 69,90 zł



Czytaj również

Cykle
Jaka technika jest najlepsza do tworzenia komiksów?
- recenzja
Za oknem świeci słońce
Szeptana opowieść o wstydzie
- recenzja
Przyjaciele
Rozterki pod spiczastym kapturem
- recenzja
Comics Cookbook
Gotuj z komiksem
- recenzja
Polish Female Comics - Double Portrait
Co z tym komiksem kobiecym?
- recenzja

Komentarze

string(15) ""

Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.