» Wieści » Odwołano kurs o Batmanie na Uniwersytecie Otwartym UW

Odwołano kurs o Batmanie na Uniwersytecie Otwartym UW

|

Odwołano kurs o Batmanie na Uniwersytecie Otwartym UW

Kurs Mit Batmana jako obraz Ameryki, wczoraj i dziś, który miał być prowadzony na Uniwersytecie Otwartym Uniwersytetu Warszawskiego przez Michała Chudolińskiego został odwołany. Przyczyną odwołania była zbyt mała liczba chętnych uczestników.

Wykłady miały być prowadzone w trybie online. Koszt w wysokości 275 zł miał planowo obejmować 30 godzin lekcyjnych (22,5 godzin zegarowych) w terminie 2 czerwca – 21 lipca 2020 r. w każdy wtorek i piątek od 17:00 do 18:30. Uczestnictwo w szkoleniu miało być potwierdzone dyplomem jego ukończenia (przy min. 50% frekwencji), a po wniesieniu dodatkowej opłaty egzaminacyjnej i zdaniu egzaminu – Certyfikatem Uniwersytetu Otwartego UW. Kurs został zakwalifikowany do kategorii Człowiek i Społeczeństwo (nr CS/5672).

W dniu dzisiejszym osoby, które zarejestrowały się na zajęcia otrzymały taką informację:

Szanowni Państwo, 
z przykrością informujemy, że w związku z niewystarczającą liczbą zgłoszeń zmuszeni jesteśmy odwołać zajęcia kursu „Mit Batmana jako obraz Ameryki, wczoraj i dziś". Przepraszamy za zaistniałą sytuację i mamy nadzieję, że kurs pojawi się w naszej ofercie w przyszłym trymestrze. Zachęcamy do udziału w kolejnej rekrutacji. 
Państwa zgłoszenia zostaną wycofane administracyjnie.

Cykl wykładów wzbudził niemałe kontrowersje, ponieważ jego program był w wielu punktach podobny do kolejnych rozdziałów książki Mit Batmana jako obraz współczesnej Ameryki. Analiza filmowych adaptacji komiksu (1989-2012) autorstwa Dawida Przywalnego, która nie została ujęta w sylabusie kursu. Pozycja została dopisana dopiero po bezpośredniej interwencji jej autora.

Opracowanie Mit Batmana jako obraz współczesnej Ameryki jest rozszerzoną wersją pracy magisterskiej Dawida Przywalnego z 2012 roku napisanej w takcie studiów w Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Została wydana w 2014 roku w obiegu akademickim przez BookOne, dzięki dofinansowaniu Towarzystwa Doktorantów UJ. Dawid Przywalny udostępnił swoją publikację do przeczytania za darmo pod tym linkiem: https://www.docdroid.net/ZiEoSlv/mit-batmana-przywalny-pdf.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Program kursu

Tematy wykładów:

  1. Batman – kim jest, skąd pochodzi? Wprowadzenie do popkultury amerykańskiej, narodziny Mrocznego Rycerza. Batman jako mit amerykańskiej popkultury.
  2. Każda epoka ma swojego bohatera – ery działalności Mrocznego Rycerza i ówczesny obraz USA (1939-1980).
  3. Każda epoka ma swojego bohatera – ery działalności Mrocznego Rycerza i ówczesny obraz USA (1980-2020).
  4. „Powrót Mrocznego Rycerza” Franka Millera – historia powstania komiksu, analiza treści, obraz środków masowego przekazu, kwestii sprawiedliwości i budowania społecznego mitu w komiksie.
  5. „Zabójczy Żart” Alana Moore’a, czyli czy jeden zły dzień może przekreślić cały sens istnienia? Różnice między psychopatią a socjopatią. Psychopaci w popkulturze oraz różne oblicza zła w kulturze masowej.
  6. „Mad Love” i Harley Quinn – model kobiety ofiarnej zaślepionej miłością do psychopaty; portretowanie kobiet w popkulturze.
  7. „Asylum jest ogromną głową, materializującą swe sny, swych pacjentów. To twoja głowa, Batmanie” – „Azyl Arkham” Granta Morrisona jako próba psychoanalizy Mrocznego Rycerza i otaczającego go świata.
  8. Batmany Tima Burtona a zakończenie Zimnej Wojny.
  9. Batman: Mask of the Phantasm a Obywatel Kane. Jak mitologia Batmana odzwierciedla aspekty etyczne i polityczne rzeczywistego świata?
  10. Batmany Joela Schumachera a (względnie) pokojowe lata 90.
  11. „Mroczny Rycerz” braci Nolan – kwestia kozła ofiarnego i kłamstwa racjonalizującego ład społeczny.
  12. Współczesny stan historii o Batmanie i co mówią one o współczesnym społeczeństwie amerykańskim.
  13. Batman – Wybawiciel? Szaleniec? A może tyran podtrzymujący niesprawiedliwe struktury społeczno-prawne? Dyskusja.

Omawiana literatura/bibliografia:

Komiksy: „Powrót Mrocznego Rycerza”, „Rok pierwszy”, „Azyl Arkham: Niespokojny dom na niespokojnej ziemi”, „Zabójczy Żart”, „Mad Love”, „Długie Halloween”, „Mroczne Zwycięstwo”, „Rok Setny”, „Mroczne zwierciadło”, „Trybunał Sów”, antologia „Black and white” tom 1, seria „Legends of the Dark Knight” (zwłaszcza „Shaman”, „Gotyk”, „Venom”, „Blades”, „Twarze”, „Maski”), seria „Shadow of the Bat” (zwłaszcza „Pan Nikt”, „Czarny Pająk”, „Ostatni Arkham”), „Knightfall/Knightuest/Knightsend”, „Bruce Wayne: Murderer?/Bruce Wayne: Fugitive”; Animacje: Serial „Batman: The Animated Series”, „The New Batman Adventures”; Filmy: „Batman” i „Powrót Batmana” Tima Burtona, Trylogia Mrocznego Rycerza Christophera Nolana, „Batman: Mask of the Phantasm”, „Batman Beyond: Return of the Joker”, “Batman: Under the Red Hood”; Gry komputerowe: Seria Arkham (Rocksteady); Książki: „Batman Unmasked: Analyzing a Cultural Icon” oraz „Hunting the Dark Knight: Twenty-First Century Batman” Willa Brookera, „Many More Lives of the Batman” (red. Roberta Pearson, William Uricchio, Will Brooker), „The Caped Crusade: Batman and the Rise of Nerd Culture” Glena Weldona, “Batman and Psychology: A Dark and Stormy Knight” dr. Travisa Langleya, “The Joker: A Serious Study of the Clown Prince of Crime” (red. Robert Moses Peaslee i Robert Weiner), “How to Read Superhero Comics and why” Geoffa Klocka, "Mit Batmana jako obraz współczesnej Ameryki" Dawida Przywalnego (https://www.docdroid.net/ZiEoSlv/mit-batmana-przywalny.pdf) 

Literatura uzupełniająca:

Komiksy: „City of Crime”, „JLA: Wieża Babel”, „Cataclysm/Aftershock/Road to No Man’s Land/No Man’s Land”, „Śmierć w rodzinie/ A Lonely place of Dying”, „Batman: R.I.P.”, historie Douga Moencha i Kelley Jonesa, Alana Granta i Norma Breyfogle’a oraz Petera Milligana; Animacje: „Batman Beyond”, „Justice League/Justice League Unlimited”; Książki: “Wisdom from the Batcave: How to Live a Super, Heroic Life” Cary A. Friedmana, “God on the Streets of Gotham: What the Big Screen Batman Can Teach Us about God and Ourselves” Paula Asaya, “Batman i filozofia. Mroczny rycerz nareszcie bez maski” (red. White D. Mark, Arp Robert, Irwin William), „Batman Unauthorized: Vigilantes, Jokers, and Heroes in Gotham City” (red. Dennis O'Neil, Leah Wilson)  Strony internetowe: www.zeszytykomiksowe.org, www.tcj.com, www.comicsalliance.com, http://www.english.ufl.edu/imagetext/, http://henryjenkins.org/, www.kzet.pl, www.gothamwdeszczu.com.pl.

Cel ogólny:

triumf Mrocznego Rycerza i jego wpływ na popkulturę – celebracja historii komiksów, superbohaterów i Batmana poprzez ukazanie w bat-franczyzie wpływu kryminologii oraz socjologii, zwłaszcza tendencji widocznych w amerykańskim społeczeństwie na przestrzeni XX i XXI wieku.

Cele szczegółowe:

  • zapoznanie Słuchaczy z popkulturą amerykańską i sztuką komiksu, jej historią oraz możliwościami przekazu,
  • zapoznanie Słuchaczy z mitologią Batmana przewijającą się w komiksach, filmach, animacji, grach komputerowych, 
  • ukazanie obszarów, w których kultura wysoka miesza się z rozwiązaniami charakterystycznymi dla kultury popularnej,
  • ukazanie w bat-franczysie wpływu kryminologii oraz socjologii dewiacji,
  • odpowiedź na pytanie: Czy amerykańska kultura popularna kopiuje rzeczywistość, czy wręcz przeciwnie – rzeczywistość naśladuje kulturę popularną?

Korzyści dla słuchacza:

Słuchacz:

  • rozumie popkulturę i subkulturę komiksu jako sfery mogące stanowić nośnik istotnych i wartościowych treści,
  • zna specyfikę medium komiksowego wraz z jego historią,
  • zna genezę amerykańskiej popkultury oraz wie, w jaki sposób kultura masowa odzwierciedla tendencje tamtejszego społeczeństwa,
  • potrafi wymienić najważniejszych twórców komiksu superbohaterskiego,
  • uzyskał wiedzę związaną z kryminologią i socjologią dewiacji, wykorzystywaną do tworzenia tekstów kultury popularnej,
  • potrafi dowieść, że popkultura może być nośnikiem ważnych treści o znaczeniu filozoficznym i społecznym,
  • umie zastosować popkulturę w psychologii i psychoterapii.

Metody pracy:

  • dyskusja,
  • pogadanka,
  • wykład,
  • praca z tekstem (zazwyczaj komiksowym),
  • metoda sytuacyjna,
  • "burza mózgów",
  • metoda trybunału,
  • metoda pokazu,
  • przekaz audiowizualny,
  • ćwiczenia.

Metody weryfikacji efektów kształcenia:

egzamin dla chętnych, w formie testu zamkniętego (20 pytań, 4 odpowiedzi do wyboru).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Źródło: Informacja organizatora
Tagi: Uniwersytet Otwarty Uniwersytetu Warszawskiego | wczoraj i dziś | Mit Batmana jako obraz Ameryki | Michał Chudoliński | Dawid Przywalny | Batman | Mit Batmana jako obraz współczesnej Ameryki. Analiza filmowych adaptacji komiksu (1989-2012)


Czytaj również

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.