» Teksty » Artykuły » Hiroki Endo - Krótkie historie

Hiroki Endo - Krótkie historie


wersja do druku

Jestem tylko "człowiekiem"...

Autor: Redakcja: Balint 'balint' Lengyel, Agata 'Bulehithien' Wiśniecka, Kuba Jankowski

Hiroki Endo - Krótkie historie
Wydawnictwo Japonica Polonica Fantastica po raz kolejny sprawiło niespodziankę miłośnikom nieco poważniejszych lektur rodem z Japonii. W ekskluzywnej serii Mega Manga ukazał się tom zatytułowany Hiroki Endo – Krótkie historie, czyli zbiór krótkich komiksów autora znakomitej serii science fiction Eden, It's an Endless World!, która w latach 2002–2009 ukazywała się w Polsce nakładem wydawnictwa Egmont.

Polska edycja albumu Hiroki Endo – Krótkie historie, integrująca dwa tomy oryginalnie wydane jako osobne albumy (pierwszy to historie stworzone w latach 1996–1997, drugi zbiera komiksy z lat 1996–2000), zawiera siedem opowieści. Poszczególne epizody charakteryzuje różnorodność objętościowa, tematyczna i stylistyczna: skondensowane nowele przenikają się z rozbudowanymi formami, historie gangsterskie spod znaku yakuzy sąsiadują z obyczajowymi opowieściami z wątkami autobiograficznymi w tle, a filozoficzne etiudy dotykające istoty człowieczeństwa przeplatają się z opowiadaniami utrzymanymi w klimatach hard science fiction.

Otwierająca zbiór historia Kruki, dziewczyna i yakuza opowiada o niezwykłym spotkaniu odrzuconej przez społeczeństwo jednookiej dziewczyny opiekującej się stadem chorych lub rannych ptaków z bezwzględnym gangsterem ukrywającym się przed mafijnymi porachunkami. Zderzenie brutalnego systemu przestępczości z nieokiełznanymi siłami natury rodzi szereg dramatycznych wydarzeń wiodących bohaterów ku tragicznemu finałowi. Paralelę między złudnie uporządkowanym światem ludzi a pozornie chaotycznym światem zwierząt podkreśla zarówno złożona kreacja postaci kobiecej będącej łącznikiem między nimi, jak i wymowna retrospekcja z dzieciństwa kształtująca charakter postaci męskiej.

Kolejna opowieść Na pewno jest bardzo ładna to psychologiczny portret młodej uczennicy, która nie może poradzić sobie z targającymi nią uczuciami. Nieśmiała i odtrącona dziewczyna wychowywana przez nieobecnego ojca i opiekująca się sparaliżowanym dziadkiem, po tym jak jej matka i starsza siostra straciły życie w wypadku, ciągle karmi się wspomnieniami o utraconym rodzeństwie, które w dzieciństwie było dla niej niedoścignionym wzorem. Miotająca się bezładnie w opresyjnym świecie, w którym nie może znaleźć zrozumienia i miłości, nastolatka ucieka w pornografię, aby ostatecznie brutalnie dać upust skumulowanym wewnątrz siebie emocjom.

Trzecie opowiadanie Dla nas, niewierzących w Boga rozgrywa się na dwóch płaszczyznach. Pierwszą oś fabularną stanowi spektakl sceniczny przygotowywany przez członków studenckiego koła teatralnego, którego głównym motywem jest wiwisekcja seryjnego zabójcy osadzonego w celi śmierci i oczekującego na wykonanie wyroku, przeprowadzona przez siostrę jednej z jego ofiar. Druga warstwa fabularna to przeplatające próby rozmowy i działania aktorów, dotyczące lub spowodowane traumatycznymi doświadczeniami, które spotkały ich w dzieciństwie i w młodości. Tym samym wydarzenia rozgrywające się na scenie stają się pretekstem do podzielenia się prywatnymi przeżyciami, a zaangażowanie w przygotowanie spektaklu dla wielu z nich urasta do rangi swoistej terapii, pozwalającej poradzić sobie z życiowymi zakrętami.

Czwarta z kolei nowela zatytułowana Hang to futurystyczna wizja świata zbudowanego z ogromnych wysp zawieszonych w powietrzu za pomocą lin sięgających nieba. Przyszłość rasy ludzkiej, ze względu na gwałtowny przyrost liczby ludności, samowolę budowlaną oraz ograniczoną wytrzymałość haków i zawieszeń jest zagrożona. Para bohaterów, oddając się w każdej wolnej chwili erotycznym rozkoszom, podróżuje na kraniec świata w towarzystwie rejestrującej szczegóły rzeczywistości świadomości, aby wykonać powierzoną im przez zamknięty w robocie umysł misję.

Licealistka 2000 to humorystyczne studium sfrustrowanego twórcy komiksów, który w wolnych chwilach śpiewa wulgarne piosenki, przygrywając sobie na gitarze oraz zachwyca się przechadzającymi się pod jego domem licealistkami odzianymi w seksowne minispódniczki. Poza spóźnianiem się z oddawaniem kolejnych plansz w umówionym terminie na ręce wydawcy, specjalizuje się również w wypalaniu imponujących ilości papierosów oraz pakowaniu się w uliczne bijatyki, z których zwykle wychodzi przegrany. Spod nieokrzesanego pancerza wyłania się jednak melancholijna postać ciągle usiłująca nadrobić niewykorzystane szanse z młodości.

Dwuczęściowa opowieść zatytułowana Peron to historia wrażliwego nastolatka dorastającego na tle twardych struktur yakuzy. Stroniący od gangsterskich rozgrywek młodzieniec poszukuje schronienia przed okrutnym światem w malarstwie, żywiąc się jednocześnie młodzieńczym uczuciem do dziewczyny, która obecnie zaspokaja seksualne zachcianki jego wytatuowanego w kwiaty, stojącego na czele mafijnej rodziny ojca. Rozpaczliwie poszukując miłości i zrozumienia bohater, pod wpływem konfrontacji z niewinną dziewczyną, uświadamia sobie fakt, że cierpienie wpisane jest w naturę ludzkiej egzystencji. Ten brutalny wniosek popycha go w stronę fizycznej przemocy, do której nie zawsze będzie zdolny.

Zamykający tom dodatek Chłopaki nie płaczą to krótka miniatura obrazkowa rozgrywająca się na dachu szkoły, gdzie dwoje przyjaciół rozmawia na temat swoich pierwszych zauroczeń i miłości. Lekkie rozważania na temat nastoletniego uczucia przesiąknięte erotycznymi fantazjami w każdym przypadku ogniskują się wokół przedstawicieli tej samej płci. To prowadzi do zaskakującego finału, w który zamieszany zostanie niczego nieświadomy nauczyciel.

Wszystkie postaci w Krótkich historiach Hirokiego Endo funkcjonują w bezwzględnej, niebezpiecznej i przegniłej rzeczywistości, w której pierwiastki szczęścia przygaszone są nieogarnionym okrucieństwem, namiastki miłości z nikną w ogromie nienawiści, a ciepłe nostalgiczne wspomnienia przytłaczają problemy dnia codziennego. Tak kontrastowa konstrukcja świata przedstawionego okazuje się być tyleż szokująca, co przedziwnie fascynująca i na swój niepowtarzalny sposób urokliwa. Konfrontacja częstokroć wyidealizowanych przekonań protagonistów z twardymi prawami ich naturalnego środowiska niesie za sobą gorzką refleksję dotyczącą kondycji współczesnego świata. W tę gęsta atmosferę autor każdorazowo umiejętnie wplata iskierkę nadziei na lepsze jutro, co jest chyba największą zaletą tych krótkich opowiadań.

Nastrój opowieści podkreśla realistyczna i szczegółowa kreska Hirokiego Endo. Kreśleni przez niego bohaterowie zawsze posiadają cechy charakterystyczne, mimika ich twarzy jest przekonująca, a dynamika ruchów autentyczna. Rysownik przedstawia zmasakrowane zwłoki mężczyzny z takim samym namaszczeniem, z jakim portretuje piękno nagiego kobiecego ciała. Nie stroni od radosnych scen przyjacielskich spotkań czy nastrojowych sekwencji miłosnych, a jednocześnie nie boi się drastycznych aktów samobójstw, morderstw, gwałtów, okaleczeń czy tortur. Dodatkowo przywiązuje uwagę do elementów strojów postaci i ich rekwizytów, komponentów otoczenia, budynków, pojazdów i rozbudowanych teł.

Polska edycja wydawnictwa Japonica Polonica Fantastica po raz kolejny nie zawodzi. Zintegrowanie dwóch oryginalnych albumów w jednym opasłym tomie – liczącym ponad 450 stron – okazało się być strzałem w dziesiątkę, bowiem Krótkie historie zapewniają solidną porcję niebanalnej lektury na długi czas. Tradycyjny dla serii Mega Manga powiększony format, sztywniejsza okładka, kolorowa obwoluta oraz dwie kolorowe strony z reprodukcjami oryginalnych okładek, gruby biały papier oraz bardzo dobre nasycenie czerni zachęca do sięgnięcia po tę pozycję. Tym bardziej, że cena wydawnictwa jest adekwatna do jego zawartości.

8.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Hiroki Endo - Krótkie historie
Scenariusz: Hiroki Endo
Rysunki: Hiroki Endo
Wydawca: Japonica Polonica Fantastica
Data wydania: kwiecień 2015
Tłumaczenie: Paweł Dybała
Liczba stron: 400
Format: A5
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: czarno-biały i kolorowy
ISBN: 9788374714464
Cena: 44,99 zł
Wydawca oryginału: Kodansha Ltd.



Czytaj również

Remina - Gwiazda Piekieł
W kosmosie nikt nie zobaczy twojego języka...
- recenzja
Blue Heaven #1-3
Arka niezgody
- recenzja
Black Paradox
Strawiony potencjał
- recenzja
Gyo - Odór śmierci
Ryba psuje się od... odnóży?
- recenzja
Abara
Białe jest białe, czarne jest czarne
- recenzja
Hideout
Normalnie, bo to zła kobieta była...
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.