Doubt #1-4

Wilk musi umrzeć

Autor: Amfitri

Doubt #1-4
Yoshiki Tonogai znany jest w Polsce dzięki mandze Doubt wydanej nakładem wydawnictwa Japonica Polonica Fantastica. Pomysły wykorzystane przez Japończyka w tej czterotomowej serii nie należą do banalnych czy nudnych. Doubt czyta się z wielką przyjemnością. Jednym tchem.

Rabbit Doubt jest zwyczajną grą na komórkę, której zasady są bardzo proste. Postaci będące królikami muszą jak najszybciej odkryć, które z nich jest wilkiem skrywającym się przed pozostałymi w przebraniu królika. Po zakończeniu każdej rundy wilk pożera jednego królika, chyba że wcześniej gracze odkryją, który z nich jest mordercą. Nikt nie przyznaje się dobrowolnie do bycia "złym”, dlatego gracze eliminują się wzajemnie. Jeśli uda im się zabić wilka – wychodzą z zabawy cało, jeśli nie – wilk jest syty...

Jedno ze spotkań sympatyków tej gry kończy się dla nich tragicznie. Pięć osób zostaje przeniesionych do opuszczonego budynku szpitala psychiatrycznego. W jednym z pomieszczeń z sufitu zwisają zwłoki, a ciała graczy naznaczone są dziwnymi kodami kreskowymi. Aby przeżyć, muszą niezwłocznie odnaleźć "wilka wśród królików” – gra Rabbit Doubt właśnie się rozpoczęła.

Bohaterowie – ufający sobie nawzajem koledzy – z biegiem czasu zaczynają zdawać sobie sprawę, że wilk nie czai się gdzieś za rogiem czy w ukrytym pokoju, lecz jest jednym z nich. Ogarnięci przez strach i panikę desperacko posuwają się do coraz bardziej agresywnych zagrywek. By przetrwać, muszą obudzić w sobie własne demony. Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące ich pytanie: "dlaczego my? dlaczego akurat ja?”, wymaga od nich spojrzenia w głąb samych siebie. Czy jednak zdążą to zrobić?

Doubt to rasowy thriller z elementami horroru, który ani na chwilę nie pozwala czytelnikowi pozostawać biernym wobec lektury. Od początku do końca zastanawiamy się, kto jest "złym”, a wraz z rozwojem akcji zdajemy sobie sprawę z tego, jak mało wiemy o bohaterach i jak wiele przed sobą ukrywają. Dialogi są długie, ale składają się z krótkich zdań, dzięki którym dostajemy szybkie "zastrzyki” niezbędnych informacji. Drobiazgowe i dokładne ilustracje znakomicie oddają atmosferę opowieści. Dzięki warstwie graficznej możemy wczuć się w sytuację do tego stopnia, że niemal czujemy oddech mordercy na karku.

Fabuła przywodzi na myśl słynny thriller Cube w reżyserii Vincenzo Nataliego. Tam grupa osób została usytuowana w tajemniczym sześcianie – ogromnej machinie pełnej morderczych pułapek, z której wyrwanie się zależało od współpracy i sprawnego wykorzystywania umiejętności umożliwiających przejście do kolejnego pomieszczenia. Zarówno w filmie Nataliego, jak i w mandze Tonogaiego, uprowadzenie i uwięzienie grupy różnych osób oraz ich zaciekła walka o przetrwanie, są tylko pretekstem do refleksji nad kondycją człowieka w obliczu śmiertelnego zagrożenia. Trudniejsze niż rozwikłanie zagadek sześcianu, czy gry Rabbit Doubt, okazuje się starcie z własnym człowieczeństwem.  

Kto jest wilkiem i czy wilk jest tylko jeden? Dla odpowiedzi na te pytania warto sięgnąć po cztery tomy serii Doubt.