Autor:
Grzesiek 'SethBahl' Adach
Rok 2002 był dla fanów
Gwiezdnych wojen rokiem wielce obfitującym w różnorodne atrakcje. Mogli obejrzeć nowy film, przeczytać nowe książki i komiksy, dostali też w swoje ręce nową grę karcianą. Po zamknięciu linii
Star Wars CCG prace nad stworzeniem nowej gry rozpoczął Wizards of the Coast i tym sposobem w roku premiery
Ataku klonów fani mogli zagrać swoją pierwszą partyjkę
Star Wars Trading Card Game.
Okazało się, że Wizards stworzył grę nie tylko o tematyce świata
Gwiezdnych wojen, ale i świetnie się weń wtapiającą oraz bardzo dobrze oddającą jego klimat. Oto naprzeciw siebie staje dwóch graczy (jakby to ujął mistrz Yoda – nie więcej, nie mniej), z których jeden reprezentuje Jasną, a drugi Ciemną Stronę Mocy. Jest to bardzo istotne, gdyż od tego elementu zależy, jakie karty gracze posiadają w swoich taliach. Na kartach spotkamy wszystko to, co mogliśmy zobaczyć w filmie – na kartach Ciemnej Strony (
Dark Side cards) ujrzymy postaci Lordów Sith, niszczyciele gwiezdne, armie droidów, Gwiazdę Śmierci, szturmowców, czyli generalnie wszystko to, co kojarzyło się w filmie ze złem, występkiem i mrokiem. Analogicznie, grając kartami Jasnej Strony (
Light Side cards) będziemy mogli wystawić do walki rycerzy Jedi, księżniczkę Leię, krążowniki republikańskie, szwadrony X-Wingów, oddziały żołnierzy rebelianckich... Całości dopełniają karty neutralne (
Neutral cards), których mogą używać zarówno gracze Jasnej jak i Ciemnej Strony.
Jednak powyższy podział nie jest jedynym, jaki w grze występuje, gdyż kart mamy kilka rodzajów. Najważniejszym z nich są jednostki (
units) – te właśnie wystawiamy do walki z przeciwnikiem. Większość jednostek posiada różne zdolności specjalne, w większości przypadków aktywowane za pomocą punktów Mocy (
Force points). Najczęściej odzwierciedlają one jakiś fragment możliwości bądź cechy filmowego bohatera lub pojazdu, co urozmaica i uatrakcyjnia rozgrywkę. Możemy je wspomóc kartami bitew (
Battle cards) i misji (
Mission cards), w zależności od karty, dodając nowe zdolności specjalne lub wpływając na przebieg gry. Wpływać na grę możemy także poprzez karty lokacji (
Location cards), a dzięki wyposażeniu (
Equipment cards) zwiększać zdolności bojowe swoich jednostek.
Ostatni podział kart utworzony został ze względu na jeszcze jedną część zestawu, którą znajdziemy w pudełku z grą – jest nią mata. Mata do gry składa się z trzech aren, gdzie rozgrywają się odpowiednio bitwy kosmiczna, naziemna i potyczka między bohaterami. W każdej bitwie używamy odpowiednich jednostek – niebieskich kart jednostek kosmicznych (
Space units), zielonych jednostek naziemnych (
Ground units), lub fioletowych kart bohaterów (
Character units).
Star Wars TCG nie jest jednak zwykłą karcianką, gdyż nie zwycięża w niej ten, kto więcej pieniędzy wydał na karty. Tak więc gwiezdnowojenne TCG jest w równym stopniu karcianą grą strategiczną (testującą umiejętność taktycznego myślenia, wykorzystywania posiadanych kart, czy wreszcie spostrzegawczość), jak i... losową. Spowodowane jest to wprowadzeniem przez Wizarda do gry kości. Każda z jednostek ma określoną wytrzymałość (
health) i siłę uderzeniową (
power). I tak gracz posiadający jednostkę o sile uderzeniowej równej 5, wybiera jednostkę przeciwnika, którą chce atakować i rzuca pięcioma kośćmi k6. Od tego, co wyrzuci zależy ile trafień zostanie mu zaliczonych i jak wielką krzywdę wyrządzi jednostce przeciwnika. Zastosowanie tego elementu podnosi poziom emocji podczas gry, uatrakcyjnia ją i znacząco podnosi grywalność.
Karty sprzedawane są w różnych zestawach. Gracz początkujący może zakupić starter dla dwóch (zawierający po 30 kart dla każdej ze stron), bądź jednej osoby (zawierający kart 40, do wyboru dla Jasnej lub Ciemnej Strony Mocy) z kartami z
Ataku klonów. Jeśli ktoś jednak preferuje Starą Trylogię ma możliwość zakupu startera dla jednego gracza z kartami z
Nowej nadziei bądź
Imperium kontratakuje. Wzbogacać swoją talię możemy za pomocą boosterów zawierających 5 lub 11 kart. Jest to poniekąd konieczne, gdyż zasady gry mówią wyraźnie, iż talia, która chce wziąć udział w turnieju, musi liczyć co najmniej 60 kart. Dotychczas ukazały się następujące dodatki:
Pierwszy z dodatków, który miał swoją premierę w kwietniu 2002 roku, razem z całą karcianką. 180 kart z dodatków posiada wszystkie podstawowe cechy i zdolności, które możemy znaleźć w zestawach podstawowych. Boosterów z
Ataku klonów są dwa rodzaje - zawierające pięć lub jedenaście kart.
Mający swoją premierę w lipcu 2002 dodatek oprócz 90 nowych kart wprowadził dwie nowe cechy -
Stun i
Overload wpływające na rozgrywkę. Podobnie jak w przypadku poprzedniego dodatku boosterów są dwa rodzaje - po pięć lub jedenaście kart.
Boostery z
Nowej nadziei są obecne na rynku od października 2002 roku. Dodatek wprowadził 180 kart oraz aż trzy nowe cechy
Accuracy,
Intercept i możliwość pilotażu statków kosmicznych przez postacie. Tak jak dwa poprzednie występuje w wersjach zawierających pięć lub jedenaście kart.
Ten wprowadzony w lutym 2003 roku dodatek to 105 kart powiązanych tematycznie z bitwą o Yavin z końcówki IV epizodu sagi.
Battle of Yavin wprowadza zdolność
Retaliate oraz rozszerza zdolności pilotażu oraz
Itercept z poprzedniego dodatku.
Piąty dodatek do
Star Wars TCG z czerwca 2003 roku został wydany w najmniejszym ze wszystkich nakładzie, lecz obiektywnie patrząc zawiera najsilniejsze karty. Na niektórych ze 105 kart znajdziemy także nowe zdolności mechaniczne -
Overkill i
Reserves.
The Empire Strikes Back jest największym opublikowanym dodatkiem. W październiku 2003 SW TCG wzbogaciło się o 210 nowych kart oraz dwa rozszerzenia mechaniki -
Armor i
Enhance. Istnieje także możliwość zakupienia podstawki bazowanej właśnie na tym dodatku.
Ten dodatek miał swoją premierę w marcu 2004 roku i w całości bazowany jest na wszystkim, co może luźno kojarzyć się z przemytnikami, łowcami nagród i im podobnymi. Oprócz 105 kart nowością są dwie nowe wzbogacające rozgrywkę cechy –
Bounty i
Upkeep. Co ciekawe na kartach znajdziemy wiele nawiązań do
Expanded Universe.
Dodatek z
Mrocznego widma zadebiutował w maju 2004 przynosząc graczom 90 nowych kart oraz rozszerzenie mechaniki w postaci zdolności
Lucky. Podobnie jak w poprzednim dodatku tak i tu znajdziemy sporo nawiązań do postaci z seriali animowanych czy komiksów.
Od października 2004 roku gracze mogli nabyć kolejny dodatek –
Powrót Jedi. Na 110 kartach powrócili w nim nie tylko Jedi, ale również inni lubiani bohaterowie. Jeśli chodzi o nowości, dodatek posiada jedno rozszerzenie do mechaniki – funkcję
Hidden Cost.
Jeszcze przed premierą filmu, w marcu 2005, pojawił się dodatek z epizodu zamykającego sagę
Gwiezdnych wojen. Wprowadził on nowy typ kart –
Equipment, które wzmacniają zdolności bojowe jednostek, a całość zamknęła się w liczbie 110 kart.
Do gry potrzebne jest nieco miejsca gdyż mata jest całkiem duża, najlepsze wydają się stół lub podłoga. Wyklucza to raczej grę w pociągach czy autobusach, choć z doświadczenia wiem, że dla chcącego nic trudnego i uparci gracze będą mogli rozegrać pojedynek niemal wszędzie.
Niestety, wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że linia
Star Wars Trading Card Game zostanie najprawdopodobniej zamknięta, choć oficjalnego komunikatu Wizards of the Coast w tej sprawie jeszcze się nie doczekaliśmy. Podczas gdy planowany przez wydawcę kolejny dodatek ma już około roku opóźnienia, fani wzięli sprawy w swoje ręce – zawiązany został
Independent Developement Commietee i tworzone są "pół-oficjalne" fanowskie dodatki internetowe.