» Gry CCG i dodatki » Baza gier karcianych » Star Wars TCG

Star Wars TCG


wersja do druku
Star Wars TCG
Rok 2002 był dla fanów Gwiezdnych wojen rokiem wielce obfitującym w różnorodne atrakcje. Mogli obejrzeć nowy film, przeczytać nowe książki i komiksy, dostali też w swoje ręce nową grę karcianą. Po zamknięciu linii Star Wars CCG prace nad stworzeniem nowej gry rozpoczął Wizards of the Coast i tym sposobem w roku premiery Ataku klonów fani mogli zagrać swoją pierwszą partyjkę Star Wars Trading Card Game. Okazało się, że Wizards stworzył grę nie tylko o tematyce świata Gwiezdnych wojen, ale i świetnie się weń wtapiającą oraz bardzo dobrze oddającą jego klimat. Oto naprzeciw siebie staje dwóch graczy (jakby to ujął mistrz Yoda – nie więcej, nie mniej), z których jeden reprezentuje Jasną, a drugi Ciemną Stronę Mocy. Jest to bardzo istotne, gdyż od tego elementu zależy, jakie karty gracze posiadają w swoich taliach. Na kartach spotkamy wszystko to, co mogliśmy zobaczyć w filmie – na kartach Ciemnej Strony (Dark Side cards) ujrzymy postaci Lordów Sith, niszczyciele gwiezdne, armie droidów, Gwiazdę Śmierci, szturmowców, czyli generalnie wszystko to, co kojarzyło się w filmie ze złem, występkiem i mrokiem. Analogicznie, grając kartami Jasnej Strony (Light Side cards) będziemy mogli wystawić do walki rycerzy Jedi, księżniczkę Leię, krążowniki republikańskie, szwadrony X-Wingów, oddziały żołnierzy rebelianckich... Całości dopełniają karty neutralne (Neutral cards), których mogą używać zarówno gracze Jasnej jak i Ciemnej Strony. Jednak powyższy podział nie jest jedynym, jaki w grze występuje, gdyż kart mamy kilka rodzajów. Najważniejszym z nich są jednostki (units) – te właśnie wystawiamy do walki z przeciwnikiem. Większość jednostek posiada różne zdolności specjalne, w większości przypadków aktywowane za pomocą punktów Mocy (Force points). Najczęściej odzwierciedlają one jakiś fragment możliwości bądź cechy filmowego bohatera lub pojazdu, co urozmaica i uatrakcyjnia rozgrywkę. Możemy je wspomóc kartami bitew (Battle cards) i misji (Mission cards), w zależności od karty, dodając nowe zdolności specjalne lub wpływając na przebieg gry. Wpływać na grę możemy także poprzez karty lokacji (Location cards), a dzięki wyposażeniu (Equipment cards) zwiększać zdolności bojowe swoich jednostek. Ostatni podział kart utworzony został ze względu na jeszcze jedną część zestawu, którą znajdziemy w pudełku z grą – jest nią mata. Mata do gry składa się z trzech aren, gdzie rozgrywają się odpowiednio bitwy kosmiczna, naziemna i potyczka między bohaterami. W każdej bitwie używamy odpowiednich jednostek – niebieskich kart jednostek kosmicznych (Space units), zielonych jednostek naziemnych (Ground units), lub fioletowych kart bohaterów (Character units). Star Wars TCG nie jest jednak zwykłą karcianką, gdyż nie zwycięża w niej ten, kto więcej pieniędzy wydał na karty. Tak więc gwiezdnowojenne TCG jest w równym stopniu karcianą grą strategiczną (testującą umiejętność taktycznego myślenia, wykorzystywania posiadanych kart, czy wreszcie spostrzegawczość), jak i... losową. Spowodowane jest to wprowadzeniem przez Wizarda do gry kości. Każda z jednostek ma określoną wytrzymałość (health) i siłę uderzeniową (power). I tak gracz posiadający jednostkę o sile uderzeniowej równej 5, wybiera jednostkę przeciwnika, którą chce atakować i rzuca pięcioma kośćmi k6. Od tego, co wyrzuci zależy ile trafień zostanie mu zaliczonych i jak wielką krzywdę wyrządzi jednostce przeciwnika. Zastosowanie tego elementu podnosi poziom emocji podczas gry, uatrakcyjnia ją i znacząco podnosi grywalność. Karty sprzedawane są w różnych zestawach. Gracz początkujący może zakupić starter dla dwóch (zawierający po 30 kart dla każdej ze stron), bądź jednej osoby (zawierający kart 40, do wyboru dla Jasnej lub Ciemnej Strony Mocy) z kartami z Ataku klonów. Jeśli ktoś jednak preferuje Starą Trylogię ma możliwość zakupu startera dla jednego gracza z kartami z Nowej nadziei bądź Imperium kontratakuje. Wzbogacać swoją talię możemy za pomocą boosterów zawierających 5 lub 11 kart. Jest to poniekąd konieczne, gdyż zasady gry mówią wyraźnie, iż talia, która chce wziąć udział w turnieju, musi liczyć co najmniej 60 kart. Dotychczas ukazały się następujące dodatki:
  • Attack of the Clones
Pierwszy z dodatków, który miał swoją premierę w kwietniu 2002 roku, razem z całą karcianką. 180 kart z dodatków posiada wszystkie podstawowe cechy i zdolności, które możemy znaleźć w zestawach podstawowych. Boosterów z Ataku klonów są dwa rodzaje - zawierające pięć lub jedenaście kart.
  • Sith Rising
Mający swoją premierę w lipcu 2002 dodatek oprócz 90 nowych kart wprowadził dwie nowe cechy - Stun i Overload wpływające na rozgrywkę. Podobnie jak w przypadku poprzedniego dodatku boosterów są dwa rodzaje - po pięć lub jedenaście kart.
  • A New Hope
Boostery z Nowej nadziei są obecne na rynku od października 2002 roku. Dodatek wprowadził 180 kart oraz aż trzy nowe cechy Accuracy, Intercept i możliwość pilotażu statków kosmicznych przez postacie. Tak jak dwa poprzednie występuje w wersjach zawierających pięć lub jedenaście kart.
  • Battle of Yavin
Ten wprowadzony w lutym 2003 roku dodatek to 105 kart powiązanych tematycznie z bitwą o Yavin z końcówki IV epizodu sagi. Battle of Yavin wprowadza zdolność Retaliate oraz rozszerza zdolności pilotażu oraz Itercept z poprzedniego dodatku.
  • Jedi Guardians
Piąty dodatek do Star Wars TCG z czerwca 2003 roku został wydany w najmniejszym ze wszystkich nakładzie, lecz obiektywnie patrząc zawiera najsilniejsze karty. Na niektórych ze 105 kart znajdziemy także nowe zdolności mechaniczne - Overkill i Reserves.
  • The Empire Strikes Back
The Empire Strikes Back jest największym opublikowanym dodatkiem. W październiku 2003 SW TCG wzbogaciło się o 210 nowych kart oraz dwa rozszerzenia mechaniki - Armor i Enhance. Istnieje także możliwość zakupienia podstawki bazowanej właśnie na tym dodatku.
  • Rogues and Scoundrels
Ten dodatek miał swoją premierę w marcu 2004 roku i w całości bazowany jest na wszystkim, co może luźno kojarzyć się z przemytnikami, łowcami nagród i im podobnymi. Oprócz 105 kart nowością są dwie nowe wzbogacające rozgrywkę cechy – Bounty i Upkeep. Co ciekawe na kartach znajdziemy wiele nawiązań do Expanded Universe.
  • The Phantom Menace
Dodatek z Mrocznego widma zadebiutował w maju 2004 przynosząc graczom 90 nowych kart oraz rozszerzenie mechaniki w postaci zdolności Lucky. Podobnie jak w poprzednim dodatku tak i tu znajdziemy sporo nawiązań do postaci z seriali animowanych czy komiksów.
  • Return of the Jedi
Od października 2004 roku gracze mogli nabyć kolejny dodatek – Powrót Jedi. Na 110 kartach powrócili w nim nie tylko Jedi, ale również inni lubiani bohaterowie. Jeśli chodzi o nowości, dodatek posiada jedno rozszerzenie do mechaniki – funkcję Hidden Cost.
  • Revenge of the Sith
Jeszcze przed premierą filmu, w marcu 2005, pojawił się dodatek z epizodu zamykającego sagę Gwiezdnych wojen. Wprowadził on nowy typ kart – Equipment, które wzmacniają zdolności bojowe jednostek, a całość zamknęła się w liczbie 110 kart. Do gry potrzebne jest nieco miejsca gdyż mata jest całkiem duża, najlepsze wydają się stół lub podłoga. Wyklucza to raczej grę w pociągach czy autobusach, choć z doświadczenia wiem, że dla chcącego nic trudnego i uparci gracze będą mogli rozegrać pojedynek niemal wszędzie. Niestety, wszelkie znaki na niebie i ziemi wskazują, że linia Star Wars Trading Card Game zostanie najprawdopodobniej zamknięta, choć oficjalnego komunikatu Wizards of the Coast w tej sprawie jeszcze się nie doczekaliśmy. Podczas gdy planowany przez wydawcę kolejny dodatek ma już około roku opóźnienia, fani wzięli sprawy w swoje ręce – zawiązany został Independent Developement Commietee i tworzone są "pół-oficjalne" fanowskie dodatki internetowe.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Dark Star
    Artykuł
Ocena:
0
Całkiem fajny artykulik, ale trochę przykrótkawy i zbyt mało jest w nim zachęcenia. Wczoraj dowiedziałem się o Star Wars TCG i zacząłem szukać informacji na ten temat. Ale po lekturze tego artykułu jedynie utwierdziłem się, a nie bardziej przekonałem w chęci kupienia sobie zestawu podstawowego. Czy takie było założenie autora?
06-10-2006 08:22
SethBahl
   
Ocena:
0
Ale po lekturze tego artykułu jedynie utwierdziłem się, a nie bardziej przekonałem w chęci kupienia sobie zestawu podstawowego. Czy takie było założenie autora?
-- Nie peany zachwytu nad grą były tym co chciałem osiągnąć. Artykuł ma pokrótce opisać i dać ogólny pogląd na karciankę - że jest to a to, że wprowadzono takie a takie elementy. Jeśli ktoś lubi gry strategiczno-losowe dostanie informację, że taka właśnie gra jest w klimacie Gwiezdnych Wojen. Na pytanie czy jest warta zakupu otrzyma odpoweidź jak najbardziej twierdzącą. Nie jest to może produkt nad od którego nikt nie będzie mógł się oderwać, lecz wielce prawdopodobnym jest, że po zakupie gracze (zwłaszcza fani SW) spędzą nad nią długie godziny i raczej szybko im się nie znudzi. Nie jestem producentem ani dystrybutorem SWTCG, żeby je reklamować, jestem recenzentem - mam grę rzetelnie ocenić.
06-10-2006 17:30
Dark Star
    Gratulacje
Ocena:
0
Czyli jestem rad, bo w pełni zrozumiałem Twoje intencje :) To znaczy, że artykuł bardzo dobrze napisany ^^ Mój poprzedni komentarz nie miał być zarzutem, a pytaniem i chyba dobrze został odebrany :]

A mam jeszcze pytanie: Nowe dodatki = nowe karty. Ale czy tylko? Czy to jest jak z MAgic: the Gathering, że każdy nowy dodatek niesie za sobą jakieś nowe zdolności, mechaniki itp.?
08-10-2006 12:02
SethBahl
    Tak
Ocena:
0
Żeby podać tylko kilka przykładów. Sith Rising dodało m.in. zdolność Stun, A new Hope dodało nowy typ jednostki - Pilotów, w Rouge & Scoundrels furorę robi Upkeep (choć wcale nie jest fajny :/), a choćby Revenge of the Sith nowy typ kart - Equipment. Z tego co pamiętam większość dodatków wprowadzała coś nowego. Nawet dodatki fanowskie, o których pisałem pod koniec artykułu się pod tym względem nie różnią.
08-10-2006 12:40
Dark Star
    Propozycja
Ocena:
0
To może by tak do artykułu dodać tą informację? :) Oprócz wymienienia dodatków i pokazania ich symboli (co było świetnym pomysłem) dobrze by było wiedzieć co zmienia/dodaje dany dodatek i kiedy mniej więcej wyszedł. Ja osobiście zawsze na takie rzeczy patrzyłem jak czytałem o danej karciance.

I kolejne pytanie - czy w Polsce są organizowane jakieś turnieje lokalne/krajowe?

Pozdrawiam, z wdzięcznością
Smok
08-10-2006 15:13
SethBahl
   
Ocena:
0
To może by tak do artykułu dodać tą informację? :) Oprócz wymienienia dodatków i pokazania ich symboli (co było świetnym pomysłem) dobrze by było wiedzieć co zmienia/dodaje dany dodatek i kiedy mniej więcej wyszedł.
-- Szczerze mówiąc, pomysł nie jest zły. Jak znajdę chwilę czasu to zapewne opracuję takie rozszerzenie.

I kolejne pytanie - czy w Polsce są organizowane jakieś turnieje lokalne/krajowe?
-- O krajowych nie słyszłem. Może na CorusConie czy innej dużej imprezie. Inna sprawa, że starwarsowych konwentów były w tym roku "aż" trzy...

Jeśli chodzi o lokalne, to zapewne. Za czasów mojej aktywności w gorzowskim fandomie (tak z roczek wstecz) turnieje takie cieszyły się spora popularnością. Coś mi się kołacze po głowie, że grano we Wrocławiu, w Warszawie, w Poznaniu...

Problem w tym, że SWTCG jest w czymś w rodzaju pełnego odwrotu. Sama linia została zamknięta, ludzie się opatrzyli już z grą, a dla odmiany wyszło SW Miniatures automatycznie stając się bardziej "trendy". Jednakże wiele osób ma pewnie jeszcze gdzieś swoje talie (ja swoje dość powerne 2 decki w każdym razie mam ;)), choć już nie bardzo aktualizowane - karcianki i bitewniaki to jednak sport kosztowny.

Chodzi mi o to, że choć może rozgrywki TCG nie są teraz główną, to jeśli znajdziesz parę osób z kartami do gry, to raczej bez problemu taki turniej da się zorganizować. Ja bym tu kopnął lokalnych fanów o informacje jak sytuacja się przedstawia.
08-10-2006 16:58
Dark Star
   
Ocena:
0
Ciesze się, że mój pomysł ci się spodobał :) Szczerze powiedziawszy, to mam zamiar zacząć grać w SWTCG w tym tygodniu, dlatego tak dużo pytam. Mam nadzieję znaleźć pewną ilość zapaleńców, co by można było robić nawet nie turnieje, a chociaż spotkania w większym gronie. Bo nie ma problemu z organizacją takiej inicjatywy - mamy miejsce, stoły itp. Zobaczymy co z ludźmi :)

Pozdrawiam,
Smok
08-10-2006 17:02
SethBahl
    Artykuł zaktualizowano
Ocena:
0
Artykuł zaktualizowano zgodnie z wolą czytelników ;).
08-10-2006 18:50
~Paweł

Użytkownik niezarejestrowany
    RARY
Ocena:
0
Witam. Posiadam ponad 2000 Rare do tej wspaniałej gry w stanie fabrycznym. Jesli jestes zainteresowany - napisz :-)
17-12-2006 13:14
orkołak
    "tłumaczenie:legenda pięciu kręgów"
Ocena:
0
:)tłumaczenie legendy pięciu kręgów na jej galerii(:
29-01-2007 19:03
~fndr

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@ Pawel, no ja bym chcial ewentualnie
napisz na gg: 8252435
08-02-2007 21:47

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.