Siedem
Jason Tagmir, to amerykański projektant, który ma na swoim koncie już kilka bardziej znanych tytułów jak np. Pixel Lincoln czy Maximum Throwdown. Tym razem designer sięga po liczbę 7 i całą magię z nią związaną. Pierwotnie Siedem ukazało się jako Seven7s nakładem amerykańskiego wydawnictwa Eagle-Gryphon Games w ramach serii niewielkich karcianek umieszczonych w małych pudełkach jako linia E•G•G (akronim od nazwy wydawnictwa). Gra doczekała się jedynego tłumaczenia na świecie właśnie w Polsce – nakładem FoxGames jako Siedem.
Pudełko z grą to niewielki, podłużny prostokąt. Grafika na pudełku zapowiada kolorową, ciekawą przygodę i w pewien sposób spoileruje – ale o tym w dalszej części recenzji. Pod wieczkiem znajdziemy 55 wyśmienicie wykonanych kart (49 standardowych + 4 pomocy + 2 reklamowe). Należy również pochwalić je za przejrzysty layout i czytelną ikononografię. Nie zabrakło również niewielkiej, tekturowej wypraski utrzymanej w tonacji całej produkcji. Za oprawę graficzną tytułu odpowiada Fabrice Weiss i trzeba przyznać, że jego ilustracje są znakomite. Niestety, jest ich tylko 7 czyli tyle, ile rodzajów kart. Wszystkie wzory zostają zaspoilerowane już na ilustracji z wieczka – wydawca wyraźnie chciał zaoszczędzić, a takie Etapy życia czy Grzechy główne aż proszą się o osobne ilustracje dla każdej z kart! Zdecydowany plus za słowny opis koloru na każdej z kart – pozwoli to zagrać również daltonistom. Rozkładana instrukcja na śliskim papierze dostarcza informacji niezbędnych do rozegrania rozgrywki.
Celem całej zabawy jest zgromadzenie jak największej liczby punktów z zachowanych na ręce 3 kart. Wszystkie karty należy przetasować, a następnie sformować z nich stos. Następnie każdy z uczestników rozgrywki otrzymuje 3 zakryte karty na rękę. Pozostało jeszcze tylko odkryć górną kartę z talii i utworzyć z nich pierwszą kolumnę. Podczas zabawy każda pierwsza karta z jednego z 7 rodzajów kart będących w grze tworzy nową kolumnę. Poczynając od pierwszego gracza, każdy z uczestników rozgrywki w swojej turze kolejno:
- Zagrywa jedną ze swoich kart z ręki na stół w kolumnie przeznaczonej dla danego typu kart
- Aktywuje moc zagranej karty
- Na koniec tury uzupełnia rękę do 3 kart – dobierając braki z talii.
Clue całej zabawy są moce oznaczone na 7 rodzajach kart. Przedstawiają się one następująco:
- Etapy życia - to specyficzny typ kart, gdyż wolno je dokładać do każdej kolumny, aby przyśpieszyć moment zakończenia rozgrywki.
- Kolory - ostatnia karta tego typu dołożona do kolumny Kolorów wyznacza kolor atutowy. Karty w aktualnym kolorze atutowym wolno dokładać do każdej kolumny w celu wykorzystania jej mocy.
- Grzechy główne - pozwalają na zabranie losowej karty z ręki przeciwnika, a następnie umieszczenie jej w odpowiedniej kolumnie. Adwersarz następnie dociąga kartę z talii na rękę.
- Cnoty główne – umożliwiają dobranie karty z talii, a następnie zagranie karty z ręki.
- Fortuny – należy na głos wybrać liczbę lub kolor, a następnie odkryć wierzchnią kartę z talii. Jeżeli pasuje ona do wyboru – gracz umieszcza ją w swojej strefie – jest warta 2 punkty na koniec partii.
- Morza – należy dobrać do ręki ostatnią kartę z dowolnej kolumny, ale za to nie dobiera się się karty na koniec tury.
- Cuda świata – umożliwiają podejrzenie 3 kart z rąk przeciwników i/lub znajdujących się na wierzchu talii. Karty wracają na wierzch stosu doboru w wybranej przez aktywnego gracza kolejności.
Cała zabawa kończy się, gdy w którejś kolumnie pojawi się 7 karta. Gracz, który zagrał tą kartę nie dobiera 3 karty do ręki. Obraca zagraną kartę w danej kolumnie, gdyż posłuży mu ona do ustalenia jego końcowej punktacji. Gracze sumują wartości posiadanych na ręce kart oraz tych wyłożonych w swojej strefie dzięki zagraniu kart Fortun. Oczywiście jest kilka wyjątków od reguły. Każda karta Etapów życia w kolumnie Etapów życia zeruje kolejne karty o najwyższej wartości, czyli 2 karty w kolumnie zmieniają wartość wszystkich "7" i "6" na "0"! Jest sposób, aby częściowo przeciwdziałać temu efektowi. Kartom w końcowym kolorze atutowym przypisuje się najwyższą możliwą wartość punktową czyli tą, która nie została anulowana przez karty Etapów życia.
Interakcji w grze – i to głównie tej negatywnej – jest co nie miara. Pozbawiamy adwersarzy kart z ręki albo podkradamy łakome kąski ze stołu. Mnóstwo jest także losowości – począwszy od losowego doboru kart, poprzez możliwość pozbawiania przeciwników losowych kart (a każdy ma na ręce tylko 3!), aż po loterie związaną z Fortunami. Siedem to szybka i dynamiczna gra, która dobrze skaluje się i na 2, jak i na 4 osoby. Z regrywalnością jest, niestety, słabo, ani nie przewidziano wersji zaawansowanych mocy, ani żadnych dodatkowych wariantów zabawy. Siedem wzorów kart i kropka! Zasady są niezwykle proste, a przyswojenie zasad nie jest zbyt trudne. Siedem, choć aspiruje do miana magicznej i tematycznej gry, niestety nie ma żadnego z tych atutów. Przyjemnie zagrywa się karty, ale nie ma tu miejsca na wielkie emocje, a szczerze mówiąc gra mogła by być o czymkolwiek innym – nie czujemy w ogóle atmosfery tytułowej liczby!
Siedem to stosunkowo prosta karcianka, która adresowana jest zdecydowanie do początkujących graczy i starszych dzieci. Tej grupie odbiorców z pewnością może się spodobać. Doświadczeni gracze zdecydowanie nie mają czego tutaj szukać. Gra niestety nie zawiera interesujących gadżetów (jak np. Pszczółki) – nie utrzyma więc uwagi młodszych odbiorców zbyt długo. Tytuł nie ma dużej regrywalności (jak np. Red7) – nie zainteresuje na dłużej początkujących planszówkowiczów. Siedem to zdecydowanie filer z potencjałem, ale zmarnowanym. Mógłby prezentować się korzystniej, gdyby autor popracował nad nim dłużej – a tak gra ginie w zalewie jej podobnych…
Plusy:
- oprawa graficzna
- wypraska
- kompaktowe pudełko
- szybka i dynamiczna
Minusy:
- tylko 7 wzorów kart!
- słaba regrywalność
- klimat i temat tylko na papierze
- zmarnowany potencjał
Dziękujemy FoxGames za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Jason Tagmire
Ilustracje: Fabrice Weiss
Wydawca oryginału: Eagle-Gryphon Games
Data wydania oryginału: 2015
Wydawca polski: FoxGames
Data wydania polskiego: 2015
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 7 lat
Czas rozgrywki: 20 minut