» Recenzje » Lis: Gra Karciana

Lis: Gra Karciana


wersja do druku

Lis atakuje

Redakcja: Balint 'balint' Lengyel

Lis: Gra Karciana
Komiksowe postacie, które odniosły sukces w swoim medium, często ruszają zdobywać następne. Batman od lat kosi grube dolary na filmach, grach i gadżetach, a jego śladem podążają kolejni herosi w maskach. Ale czy bohater na dorobku, o którym mało kto słyszał, powinien wyrywać się z komiksowych kadrów i atakować inne rynki?

Czytaliście rozgrywający się we współczesnej Warszawie superbohaterski komiks Lis? Cóż, ja też nie. Komiks jednak istnieje, doczekał się już czterech zeszytów, a wydawca na tyle wierzy w jego markę, że zdecydował się wypuścić na rynek karciankę osadzoną w tym uniwersum. Lis: Gra Karciana jest przeznaczona dla 2-4 graczy, mieści się w malutkim kieszonkowym opakowaniu i zawiera łącznie 64 karty ozdobione grafikami z komiksu.

Zabawa opiera się na mechanice zbierania kart określonego typu, które na koniec będą punktowane, przy jednoczesnym zagrywaniu i wykonywaniu akcji z innych. Na początku każdy z graczy losuje w tajemnicy przed pozostałymi swoją postać. Od wyniku losowania zależy, który rodzaj kart będzie dla nas wyżej, a który niżej punktowany. Rozgrywka podzielona jest na tury, w trakcie których gracze dobierają i odrzucają dzielące się na cztery rodzaje Karty Celu (to właśnie je zbieramy), a także zagrywają Karty Akcji (zawierające czynności, które po wyłożeniu należy wykonać). Przed rozpoczęciem gry uczestnicy wyciągają jeszcze losowo po 1 Karcie Celu i 3 Kartach Akcji, pozostałe karty zostają zaś ze sobą zmieszane i trafiają do wspólnej talii.

Następnie w każdej turze gracz ma do wyboru trzy rodzaje czynności: 1) dobranie w ciemno karty z wierzchu stosu (nie wiemy, czy wyciągniemy Kartę Celu czy Akcji), 2) zagranie posiadanej Karty Akcji, 3) odrzucenie dwóch wybranych kart z ręki i pobranie w zamian jednej dowolnej karty ze stosu kart odrzuconych (na który trafiają zarówno wszystkie użyte jak i odrzucone karty). Gracz wykonać może jednak tylko dwa ruchy (albo wybrać i wykonać dwie czynności, albo dwukrotnie wykonać jedną). Po rozegraniu tych dwóch ruchów rozpoczyna się tura następnego gracza. Zabawa kończy się, gdy wyciągnięta zostanie ostatnia karta z talii (wówczas każdy uczestnik podlicza punkty uzyskane dzięki posiadanym Kartom Celów – kto będzie miał tych punktów najwięcej, ten oczywiście wygrywa), albo gdy któryś z graczy wcześniej zgromadzi cztery Karty Celów z rodzaju najwyżej punktowanego dla jego postaci (i tym samym od razu zostaje zwycięzcą).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Gra w Lisa odznacza się dwoma charakterystycznymi cechami. Pierwszą z nich jest ogromna ilość negatywnej interakcji. Polecenia zapisane na Kartach Akcji są zawsze niekorzystne dla któregoś z pozostałych graczy, a czasami dla wszystkich naraz. Zagrywając określone karty możemy podejrzeć postać przeciwnika, podebrać mu którąś z kart, albo i uzyskać po jednej od każdego z rywali. Bywają też Akcje o bardziej doniosłym działaniu – jedna z nich nakazuje na przykład ponowne przetasowanie i rozdanie kart postaci, co oczywiście wywraca całą dotychczasową rozgrywkę do góry nogami.

Co jednak w mechanice ciekawe, przed każdą zagraną przez przeciwnika Akcją możemy się obronić, wykonując ruch Stop – kosztuje nas to odrzucenie jednej z naszych Kart Celu (zagranie to jest "bonusowe" i nie wchodzi w skład obowiązującego nas w każdej turze limitu dwóch ruchów). Żeby było jeszcze ciekawiej, nasz Stop również może zostać odrzucony przez Stop któregoś z pozostałych graczy. Wtedy zagrana Akcja znów staje się aktualna, chyba że poświęcimy kolejną Kartę Celu i wprowadzimy następny Stop, nie mając wszakże gwarancji, że ktoś znów go nie zablokuje, a my tylko na próżno stracimy cenne karty... Rozgrywka jest więc pełna złośliwości, a przy tym zmienna i dynamiczna.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Łączy się z tym druga charakterystyczna, ale już mniej chlubna cecha Lisa. Jest nią oczywiście ogromna losowość i chaos rozgrywki, nad którą nasza kontrola jest nader skromna. Taktyki tu raczej niewiele – możemy sobie planować określone ruchy naprzód, ale o dalszym rezultacie i tak zdecyduje przypadek i zagrania pozostałych graczy. Jest to więc karcianka typowo imprezowa, do rozgrywania przy promilowo-muzycznej otoczce, a nie pozycja dla graczy, którzy lubią starannie planować swoje posunięcia i nie być zdani na kaprysy losu.

Lis wyposażony jest w oprawę graficzną analogiczną do tej z komiksu. Jeśli wierzyć instrukcji, cześć obrazków stworzono na potrzeby karcianki, ale część wyjęto żywcem z komiksowych kadrów. Same ilustracje są czytelne i nie budzą zastrzeżeń. Niestety, inaczej wygląda sprawa z techniczną jakością kart. Ta jest bowiem po prostu fatalna. Karty wykonano z bardzo cienkiego, giętkiego kartoniku, dlatego błyskawicznie się zniekształcają, a ich brzegi strzepią się nawet przy ostrożnym tasowaniu. Na domiar złego faktura czarnych rewersów jest taka, że odciski palców odbijają się na nich równie łatwo jak w policyjnych kartotekach. Słowem – jeśli ktoś chce, żeby talia przetrwała w dobrym stanie, koniecznie jeszcze przed pierwszą rozgrywką powinien opakować karty w ochronne koszulki.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Pytanie tylko, czy Lis jest grą, po którą w ogóle warto sięgnąć? Z jednej strony mechanika jest nie najgorzej skonstruowana, a rozgrywka szybka i dynamiczna, lecz z drugiej panujący podczas gry chaos nie każdemu przypadnie do gustu, zaś na rynku gier imprezowych jest wiele pozycji, w których szale emocje-taktyka wyważono lepiej, nie mówiąc już o zapewnieniu atrakcyjniejszej tematyki. Można mieć wątpliwości, czy Lis jako postać jest już na tyle znanym bohaterem, by udzielać franczyzy nowym pozycjom. Być może powinien jeszcze okrzepnąć w komiksie, a dopiero potem ruszyć na podbój innych rynków.

Plusy:

  • reguły do opanowania w minutę
  • znośna mechanika
  • szybkość i dynamika rozgrywki
  • dużo negatywnej interakcji

Minusy:

  • rozgrywką rządzą chaos i przypadek
  • techniczna jakość kart woła o pomstę do nieba
  • mimo oparcia gry na dziele fabularnym brak w niej jakiegokolwiek wyczuwalnego klimatu

 

Dziękujemy wydawnictwu Lynx Games za przekazanie gry do recenzji

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.0
Ocena recenzenta
6
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Lis: Gra Karciana
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Wydawca oryginału: Lynx Games
Data wydania oryginału: 2016
Wydawca polski: Lynx Games
Data wydania polskiego: 2016
Liczba graczy: od 2 do 4
Wiek graczy: od 12 lat
Czas rozgrywki: 30 minut
Cena: 45,00 zł
Tagi: Lis | Lynx Games



Czytaj również

Polscy superbohaterowie cz. 1
Polacy też swoich Avengers też mają
Lis #03: Próba charakteru
Nie każdy może być superbohaterem
- recenzja
Lis #02: Mimo woli
Cichuteńko stawia nogi...
- recenzja
Lis #01: Powrót do domu
Skryty lisek
- recenzja

Komentarze


Exar
   
Ocena:
+1

promilowo-muzycznej 

Trochę smutny jest ten kult picia w naszym kraju...

09-06-2016 09:23

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.