» » Kult CCG, czyli walka o Iluzję

Kult CCG, czyli walka o Iluzję

Kult CCG, czyli walka o Iluzję
Biorę do ręki booster do gry Kult CCG i czytam: „Copyright © 1995 TARGET GAMES AB”.
Minęło, więc 11 lat. Dosyć sporo jak na karciankę opartą na tak specyficznym i przyznajmy, niszowym systemie RPG. Dosyć sporo jak na grę, do której wyszedł słownie jeden dodatek – 121 kartowe Inferno, co łącznie daje nam 383 karty... niedużo prawda?
Mimo to Kult trwa, owszem - graczy jest mało, turniejów praktycznie brak, złote dni się skończyły. Niektórzy jednak wciąż trzymają w szufladach talie i raz na jakiś czas zanurzają w świat, w którym rzeczywistość jest kłamstwem.
Ja nie należę do tej grupy. Moja przygoda z karcianką zaczęła się bardzo niedawno.
Najpierw był system RPG, w którym się zakochałem. To nie jest łatwa miłość, to szaleństwo, to śmierć, to absolutna perwersja. Zafascynowanie światem, w którym to, co widzimy okazuje się być iluzją, gdzie potężne siły toczą zakulisową walkę... o władze, o wpływy, o nasze dusze.
Dlatego właśnie sięgnąłem po Kult CCG, i z tego powodu patrzę na niego przez pryzmat fabuły i świata rpg.

Ale zacznijmy od początku. Kult jest kolekcjonerską grą karcianą, w której wcielamy się w role jednego z 10 Archontów bądź Aniołów Śmierci (trzeba oczywiście dodać, że dzięki Inferno mamy możliwość gry jednym z przebudzonych – Damonem Blackravenem oraz Razydą, który chce zostać Aniołem Śmierci – Marcusem Abernathym). Każdy z nich, czyli kart Wielkich Arkan ma specyficzne zdolności i kontrolę nad konkretnymi sferami – kolorami. Celem nie jest zabicie przeciwnika, zgładzenie go w jakikolwiek inny sposób, „przewiniecie” talii, itp., ale przekonanie jak największej liczby ludzi (reprezentowanych przez żetony ludności) do swojej wizji świata. Na tym właśnie polega wygrana.
A przebieg rozgrywki? To chyba nie miejsce i czas by rozwijać ten temat. Warto tylko zauważyć jedną sprawę – samo ułożenie kart na stole. W świecie fabularnego Kultu największą (dla mnie) siłą jest jego realizm, to, że cała kosmologia opiera się o Kabałę, magia rytualna czerpie pełnymi garściami z dzieł „magów” naszej rzeczywistości itd. Tak samo w Kult CCG każda talia to niedoskonała wersja „Taroticum” mogącego oddziaływać na Iluzję, i wspominany układ kart wiernie odtwarza rozłożenie Tarota w Krzyż Celtycki. Takie same są nawet nazwy stacji.

Nie da się ukryć, Kult jest w pewnym sensie grą martwą. Do dyspozycji mamy niezmienną i nie oszukujmy się, dość mała pulę kart. Nie ma i nie będzie nowych dodatków. Czy to wada? Zależy jak na to spojrzeć. Oczywiście ciągły rozwój inspiruje, sprawia, że gra „żyje”. Ale z drugiej strony, to ograniczenie można poczytać za zaletę. Nie trzeba być „na bieżąco”, kombinować, wciąż poznawać nowe zasady, wzory, umiejętności. Zostaje czysta przyjemność gry. A ta może być tym większa, gdy po zapoznaniu się (z prostymi zresztą) zasadami, spróbujemy poczuć klimat, stworzyć coś więcej niż zwykłą rozgrywkę „w karty”. Bo w Kulcie chyba łatwiej niż w innych tego typu grach wprowadzić nastrój, sprzyjają temu m.in. świetne ilustracje. Niektóre z nich naprawdę budzą mroczne, ciężkie skojarzenia. Wykonywane różnymi technikami, mniej lub bardziej realistyczne, w większości znane z podręczników do fabularnego Kultu.

Cóż można jeszcze napisać? Tylko tyle, że serdecznie zachęcam do sięgnięcia po Kult CCG, zarówno miłośników horroru, karcianek, a grających w Kult fabularny przede wszystkim.

Jeżeli chciałbyś się dowiedzieć czegoś więcej na temat fabularnej wersji Kultu zapraszamy na naszą stronę http://kult.polter.pl.
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze


Wojewoda
    To straszne...
Ocena:
0
...ale nigdy Kult CCG do końca nie zrozumiałem. Na Zlocie mnie nauczycie;)
28-06-2006 22:27
~Miki

Użytkownik niezarejestrowany
    Wampir
Ocena:
0
Pograj w karciankę Vampire: the Eternal Struggle- to jest dopiero klimat, no i gra jest żywa :) Artykuł bardzo fajny, dzięki, że poruszyłeś temat.
14-07-2006 10:05
~B.z.y.k

Użytkownik niezarejestrowany
    Kult zyje ...
Ocena:
0
Kult żyje w naszych sercach, fakt nie ma nowych wzorów kart ale to nawet dobrze bo traci się ten szaleńczy pęd za nowymi kartami i można w spokoju pograć. a jakoś nie spotkałem gry gdzie zwycięstwo tak szybko zmienia się w porażkę, co akurat uważam za zaletę tej gry nigdy nie wiesz co się stanie nawet pionki są w stanie zadziwić Demiurga swym postępowaniem.
26-08-2007 22:38
~woytek

Użytkownik niezarejestrowany
    Kult
Ocena:
0
Witam wszystkich. Kult jest rewelacyjną karcianką. Najlepszą jaką znam. Gorąco polecam. Im więcej osób w nią gra tym lepiej.
02-11-2007 13:33
~Marqwitch

Użytkownik niezarejestrowany
    Nowe wzory... (HM)
Ocena:
0
http://img56.imageshack.us/my.php? image=urojonalepotahe6.png

Ja sobie karty dorabiam, jak mi się nudzi... Czekam na Wasze opinie...
24-07-2008 13:06
~kempy

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
@Marqwitch

Mocna rzecz - zablokowanie dociągu to praktycznie śmierć, jeśli ma się na ręce karty wyłącznie kondycyjne których nie idzie zrzucić. Na starcie dałbym tej karcie ogranicznie maks. jedna sztuka w talii.
25-08-2008 19:55
~Marqwitch

Użytkownik niezarejestrowany
    Nowe wzory... (HM)
Ocena:
0
Jasne, że mocna, ale z drugiej strony jest droga (kolory) i można się jej pozbyć bez pomocy kart, które są stworzone wyłącznie w tym celu (jak rozdarty na części)... W gruncie rzeczy, chodzi mi o zrównoważenie gry - UROJONA ŚLEPOTA może zaszkodzić CHESED'om, GAMICHICOTH'om, CHOKMACH'om i CHAGIDIEL'om... Natomiast słabo działa na SATHARIEL i jest dobrym atutem w taliach NAHEMOTHA (ze względu na kolory).

http://img510.imageshack.us/my.php ?image=gigantyzmdf6.png

Tutaj coś słabszego - również wpływ.
27-08-2008 01:10
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
czy ktoś gra w okolicach katowic w tą karcianke stulecia?
05-04-2009 21:18
~Marqwitch

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ja jestem z Dąbrowy Górniczej i mam tu kumpla, który również gra... gram też w Dark Eden, Doom Troopera, MtG (od ósemki) a nawet Pokemona... moje GG: 10789718
18-04-2009 02:00
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
adam
08-02-2010 16:43
~Duel Masters

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Kult to niezła gra, ale widziałem ostatnio lepsze wersje karcianka bazujących na Kulcie.
09-03-2010 16:05
~Mordimer

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Możesz napisać o jakiej grze bazujących na Kulcie mówisz? Zaciekawiłem się.
12-03-2010 17:38
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
ja dalej mam swoją talię tylko nie mam obecnie z kim grać:(
16-12-2010 12:38
~chased

Użytkownik niezarejestrowany
    gra
Ocena:
0
ktoś może jest z w-wy i okolic kto grać by może chciał???
07-01-2011 17:14
~Dread

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Witam, a może ktoś chętny na karty http://upload.allegro.pl/show_item .php?item=1469385459
18-02-2011 22:47
~Dread

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
nowa partia kart na sprzedaż http://allegro.pl/show_item.php?it em=1490953790 zapraszam
03-03-2011 22:51
~Astaroth

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
mam do sprzedania dwie talie Kultu w oryginalnych opakownaiach z instrukcją gry, praktycznie nówki bo nieużywane

a także około 100 uzywanych kart Dark Eden i ponad 100 magic the gathering,

zainteresowani proszeni o wysłąnie maila
16-03-2011 11:58
~urry

Użytkownik niezarejestrowany
    zapraszam do aukcji - talia KULT Polecam!!!
Ocena:
0
Na tej aukcji http://allegro.pl/show_item.php?it em=1547762990 wystawiam talię KULT. Zapraszam do licytacji.
05-04-2011 16:48
~sandro

Użytkownik niezarejestrowany
    KULT CCG
Ocena:
0
Witam,

Poszukuje kilku kart do tej gry, czy ktoś ma może na sprzedaż? Promo szukam (w wersji POLSKIEJ) wszystkich oprócz karty WODY PŁODOWE, kilka z PODSTAWKI oraz parę z Inferna.

Jak ktoś chce się pozbyć kart chętnie odkupię za rozsądną cenę.

Proszę pisać na [email protected] w temacie KULT CCG.

Z góry dzięki.
10-04-2011 14:40
~crow77

Użytkownik niezarejestrowany
    KULT CCG
Ocena:
0
Tez poszukuję kart do Kultu - jeżeli ktoś chciałby sprzedać (wersja polska lub angielska) chętnie odkupię.

Mój adres: [email protected]

pzdr
17-06-2011 11:10

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.