» Recenzje » Cardline: Marvel

Cardline: Marvel

Cardline: Marvel
Niejednokrotnie mamy chwilę wolnego czasu, którą chcielibyśmy zagospodarować czymś wykwintniejszym niż leżenie i wpatrywanie się w sufit, szczególnie, gdy nie jesteśmy sami. A że nie zawsze mamy ochotę prowadzić długie wyjaśnienia zasad, to wolimy sięgnąć po coś prostego, szybkiego i przynoszącego niemało frajdy,;a jeszcze lepiej, kiedy za pomocą takiej gry możemy wykazać się konkretną znajomością wybranego tematu. Cardline: Marvel do takich gier należy, chociaż w zasadzie nie oferuje niczego wielkiego.

 

Cardline: Marvel nie jest pierwszą tego typu grą na polskich półkach ani też nie zalicza się do debiutu w owej sferze pierwotnego wydawcy czy autora. Seria Cardline towarzyszy graczom już dobry kawał czasu i sprawdza wiedzę w różnych dziedzinach, zaś najnowsza na naszym rynku odsłona skierowana jest zasadniczo do marvelowskich geeków, chociaż nawet oni mogą się poczuć nieco rozczarowani produktem.

Odpowiedzialny za tytuł Frédéric Henry, socjolog i twórca wielu gier, ma dość okazałe doświadczenie, nawet w serii Cardline, w ramach której stworzył takie projekty, jak Dinozaury czy Zwierzęta, wszystkie działające według tej samej mechaniki. Podobnie jest z cyklem Timeline, który prowadzi, i okazuje się, że są to całkiem popularne dzieła, mimo że dominuje w nich powtarzalność, niska regrywalność oraz brak klimatu. Niemniej, autor na swoim koncie ma także zupełnie inne produkty, między innymi serię Budowniczowie bądź bardziej złożoną planszówkę Conan.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

O co tu chodzi?

Blaszane pudełko z Cardlinem zawiera krótką, acz zrozumiałą instrukcję, w której wyjaśniono zasady, cechy oraz wszystkie podstawowe informacje o kartach i rozgrywce. Poza nią w wyłożonym pianką wnętrzu znajdują się dwa słupki z stu dziesięcioma kartami z negatywnymi (oznaczonymi na czerwono) i pozytywnymi (niebiescy) postaciami z komiksowego uniwersum Marvela. Na pierwszy rzut oka taka liczba może wydawać się znacząca, lecz zabrakło tutaj tak klasycznych grup, jak X-Men czy Fantastyczna Czwórka, za to otrzymujemy niemało zbędnych sylwetek pokroju May Parker, J. Jonaha Jamesona bądź trzecioplanowych antagonistów.

Dwustronne karty przedstawiają konkretną postać z poziomem jej siły, IQ oraz skutecznością w walce na jednej stronie, a na drugiej wyłącznie z samą ilustracją z bohaterem. Na początku umawiamy się na jedną z tych cech i rozdajemy karty, na środku umieszczając jedną z odsłoniętymi statystykami. W naszej turze musimy wybrać jedną ze swoich kart (z zasłoniętymi statystykami), odgadnąć czy ma wyższy bądź niższy poziom ustalonej cechy startowej sylwetki, wtedy umieszczamy ją po danej stronie - jeśli położyliśmy ją trafnie, zostaje ona na miejscu, jeżeli zaś nie, odrzucamy ją, po czym dobieramy następną. Wygrywa ten, kto pierwszy pozbędzie się wszystkich kart z ręki.

Jak widać, nie ma się tutaj zbytnio nad czym zastanawiać, mechanika gry jest bardzo prosta i można wzbogacać ją o dodatkowe zasady, jak rozgrywkę na dwie cechy, chociaż nie sprawia to, że regrywalność nagle wzrośnie. Jedyne czym możemy się wykazać to wiedza i intuicja, za pomocą których będziemy w stanie określić, czy dana postać jest inteligentniejsza od drugiej i czy trzecia walczy efektywniej.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Na szybko, ciekawo i... nie na długo

Już pierwsza rozgrywka sprawia, że zdajemy sobie sprawę na czym to wszystko się opiera. Po Cardline sięgamy, gdy mamy wolną chwilę i chcemy ten czas zagospodarować czymś konkretnym albo zabawić się ze znajomymi bądź rodziną. Niestety, tytuł szybko nam się znudzi, a powoduje to niemalże całkowity brak klimatu oraz wysoka losowość. Również liczba graczy również nie wpływa znacząco na samą rozgrywkę i w zasadzie wygląda identycznie, gdy uczestniczą w niej dwie, cztery czy osiem osób.

Na plus z pewnością wysuwa się wykonanie - solidne, blaszane opakowanie, z wytłoczonym napisem oraz wypukłymi sylwetkami bohaterów robi wrażenie i przypomina nam trącące dziś odrobinę myszką metalowe pudełka, gdzie trzymaliśmy kolekcje kart, kapsli albo innych drobnych gadżetów. W środku są dwa równe wgłębienia, przystosowane do talii, dzięki czemu nie będą one luzem latać po opakowaniu. Jeżeli zaś chodzi o same karty - zostały wykonane z wzmocnionego papieru, a zdobiące je ilustracje są rodem wyciągnięte z komiksów.

Cardline: Marvel nie porywa i nie oferuje odkrywczego sposobu na spędzanie czasu z grą bez prądu, stanowi raczej karciankę, która pozwoli szybko i wręcz w dowolnym miejscu rozegrać turę albo dwie, podczas której dowiemy się kto jest bardziej zorientowany w uniwersum Marvela. Jednak od razu trzeba nastawić się na to, że nie będziemy po nią sięgać często i na długie godziny, bo nie buduje angażującej graczy atmosfery oraz ma kilka braków merytorycznych, które na pewno nie umkną fanom tego świata. Mimo tego wszystkiego, gra naprawdę potrafi zabawić, a dzięki łatwej do opanowania mechanice możemy cieszyć się z rozgrywki nawet z osobami stroniącymi od wszelakich tego typu gier.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Plusy:

  • szybko przyswajalne zasady
  • niedługa rozgrywka
  • postacie z uniwersum Marvela
  • solidne wykonanie i jasna instrukcja

Minusy:

  • niska regrywalność
  • losowość
  • znikomy wpływ skalowalności
  • brak klimatu
  • słaba interakcja
  • prędko staje się powtarzalna
  • brak ikonicznych bohaterów ze stajni Marvela

 

Dziękujemy wydawnictwu REBEL.pl za udostępnienie egzemplarza gry do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Cardline: Marvel
Typ gry: karciana niekolekcjonerska
Projektant: Frédéric Henry
Wydawca oryginału: Asmodee
Data wydania oryginału: 2015
Wydawca polski: Rebel
Data wydania polskiego: 2016
Liczba graczy: od 2 do 8
Wiek graczy: od 7 lat
Czas rozgrywki: 15 min.
Cena: 74,95 zł



Czytaj również

Zamki Toskanii
Toskania równie piękna jak Burgundia
- recenzja
Dungeons & Dragons: Wybrzeże Mieczy
Skurczone Zapomniane Krainy
- recenzja
D&D Player's Handbook - Podręcznik Gracza (5E)
Postaci na miarę nowej edycji
- recenzja
Zona: Sekret Czarnobyla
Zona wzywa!
- recenzja
Dungeons & Dragons: Zestaw Startowy
Podziemia w pudełku
- recenzja
Monster Manual (Księga Potworów)
Bestiariusz "tej prostszej edycji"
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.