
Współautorami niektórych pytań są biorący udział w Festiwalu pytań do studia CD Projekt RED oraz starannie wybrani użytkownicy oficjalnego forum gry Wiedźmin.
Polter: Zacznijmy od sprawy, która wywołała ostatnio ostrą reakcję fanów na Waszym forum. Otóż, parę miesięcy temu zapowiadaliście, że w Wiedźminie 2 nie będzie umiejętności pasywnych, takich jak +5 do ataku czy +50 do czegokolwiek. Tymczasem, jeden z niemieckich serwisów pokazał całe drzewko umiejętności i okazuje się, że znacząca jego część to właśnie skille pasywne. Z czego to wynika?
Maciej Szcześnik: Wydaje mi się, że nie jest tego więcej niż połowa, więc aktywnych umiejętności mamy dość dużo w porównaniu z innymi tytułami.

Polter: Czy do Znaków, mieczy, itd. są przypisane skróty klawiaturowe, czy też jesteśmy skazani na korzystanie z okrągłego menu?
MS: Mamy przełączanie Znaku na skrócie klawiszowym i również rzucanie Znaków spod skrótów klawiszowych.
Polter: Jakiś czas temu powiedzieliście, że bronie inne niż miecze będą w końcu w jakiś sposób przydatne, że będzie sens ich używać. Jak to wygląda?
MS: Jest oczywiście sens w używaniu tych broni. Będzie się czasem opłacać wziąć taką broń, bo może ona mieć statystyki lepsze niż miecz, który akurat trzymamy.

Polter: Jedną z umiejętności w drzewku rozwoju Geralta jest odbijanie strzały z powrotem w kierunku przeciwnika. Czy jest to element umowności, który musieliście przyjąć, ukłon w stronę widowiskowości gry, czy też istnieje uzasadnienie takiego zachowania się lecących przedmiotów?
MS: To jest ukłon w stronę widowiskowości gry oczywiście. Trzeba pamiętać, że my robimy grę – to nie jest symulacja rzeczywistości i my nigdy nie chcemy, żeby to była symulacja rzeczywistości, to byłoby nudne. Mówimy po prostu, że to jest wiedźmin i potrafi takie rzeczy robić.
Polter: Czy jest możliwe przyprowadzenie za sobą potwora do zamieszkanego terenu i jak zareagują pozostali ludzie, jeśli to zrobimy?
MS: Czasami jest. Nie zawsze, nie do każdego terenu zamieszkałego, bo potwory mają swoje rewiry i nie są też na tyle głupie, żeby wchodzić do miast.

Polter: Zdecydowaliście się na użycie rollowania, jako jedynego aktywnego sposobu unikania ciosów. Dlaczego? W "jedynce" możliwości Geralta były przecież dużo większe – mógł przeskakiwać saltami nad przeciwnikami, odskakiwać, wirować w piruetach. To właśnie z tymi ekwilibrystycznymi ruchami wielu z nas kojarzy się Wiedźmin.

Polter: Czym różnią się pracę nad Wiedźminem pierwszym od tych nad "dwójką"? Czy to, że zespół się rozrósł i zmieniono skład, to tylko same plusy, czy może brakuje kogoś ze starej ekipy?
MS: To byli ludzie, którzy mieli głowy pełne pomysłów, więc na pewno ich brakuje. Jednak są też nowi ludzie, którzy też mają głowy pełne pomysłów i wnoszą jakąś świeżość do tego projektu. Mnie oczywiście brakuje moich znajomych i przyjaciół, ale jednocześnie ten zespół, który jest teraz, jest na tyle kompetentny (a nawet bardzo kompetentny), że wydaje mi się, że ta gra nie będzie w żaden sposób ułomna w stosunku do "jedynki". Myślę, że ją przewyższy.
Polter: Niedawno pokazaliście nowy render twarzy Geralta, który trafił między innymi na okładkę gry. Co o nim sądzisz?
MS: Mi się podobają obie te twarze. Ta jest bardziej poważna, bardziej groźna, a na tamtej wiedźmin jest bardziej przystojny. Taka jest moja opinia.
Polter: Czy uważasz, że Wiedźmin 2 ma szansę zmienić podejście do tworzenia gier w naszym kraju, wynieść go na nowy poziom?
MS: Chciałbym, oczywiście bym chciał. Gamedev w Polsce to jest fajna sprawa, wydaje mi się.

Polter: Czy rozwiązań, które wymyśliliście, które zastosowaliście w Wiedźminie 2, zamierzacie używać w Waszych kolejnych produkcjach?
MS: Na pewno będziemy je rozwijać. Jeżeli będziemy robić kolejną część Wiedźmina – ja jeszcze tego nie wiem, ale mam nadzieję, że tak – to wszystko, co zrobiliśmy do tej pory, będziemy chcieli dalej rozwijać. Być może nie zrobimy totalnych rewolucji, aczkolwiek nie wykluczam takich. Możliwe, że się pojawią, bo parę rzeczy zmieniło się w sposób rewolucyjny do "jedynki", a nie ewolucyjny. Będziemy się starali wziąć to, co mamy, i zrobić to lepszym.
Polter: A po zakończeniu przygody z Wiedźminem? Czy zamierzacie pozostać w segmencie gier stricte RPG, czy interesują Was też pozostałe gatunki?
MS: Mnie prywatnie oczywiście interesują, aczkolwiek RPG-i bardzo lubię.

Polter: Którą z postaci z Wiedźmina 2 lubisz najbardziej i dlaczego?
MS: Iorwetha, zdecydowanie. Ma najbardziej kozacki wygląd i jest takim fajnym gościem. Ma też jakąś misję, tak mi się wydaje.