Pamięć zwana imperium
» Artykuły » Publicystyka » Wrażenia z beta-testu Age of Empires Online

Wrażenia z beta-testu Age of Empires Online

Wrażenia z beta-testu Age of Empires Online
Wielbiciele serii Age of Empires mogą już zacierać ręce: nadchodzi kolejna odsłona. Tym razem nastawiona będzie na rozgrywkę wieloosobową, stąd jej tytuł – Age of Empires Online. Produkcja w zeszły piątek wkroczyła w fazę otwartej bety, w której chętnie wziąłem udział, mimo pewnych obaw. Te na szczęście szybko zostały rozwiane – słowem: jest dobrze.


Antyczne państwo-miasto

Udział w beta-testach może wziąć każdy, kto posiada konto Games for Windows Live. Od niedawna usługa jest również dostępna w naszym kraju, więc spokojnie można podczas rejestracji wybrać Polskę jako kraj pochodzenia. Następnie należy pobrać klienta pozwalającego ściągnąć instalator Age of Empires Online. Po szybkiej instalacji rozpoczyna się uaktualnianie zawartości lokalnej do najnowszej wersji, co może nieco potrwać. Gdy wszystkie pliki znajdą się na dysku, można uruchomić grę i zalogować się, używając danych z konta GfWL.

Po połączeniu się należy wybrać nację, którą będziemy rządzić. W becie dostępni są jedynie Grecy, w pełnej wersji wszyscy gracze mają mieć jeszcze darmowy dostęp do Egipcjan. Gra innymi narodami będzie płatna. Gdy dokonamy wyboru, naszym oczom ukaże się stolica państwa-miasta.

Rozgrywka w Age of Empires Online toczy się na dwóch poziomach. W stolicy można wznosić tylko budynki specjalne oraz dekoracje. Do tych pierwszych należą różnego typu warsztaty, sklepy czy magazyny, w których trzymamy wyposażenie zdobywane podczas zadań oraz wytwarzane przez manufaktury. Oprócz tego w każdej stolicy znajduje się arena, gdzie można wziąć udział w potyczce z żywym przeciwnikiem, oraz pałac, w którym odblokowujemy nowe technologie. Główne miasto pozostaje aktywne nawet po wylogowaniu, więc robotnicy nadal wytwarzają towary. Ponadto gracze mogą odwiedzać inne metropolie i handlować w nich, jednak niemożliwe jest ich atakowanie. Takie rozwiązanie pozwala na uniknięcie zjawiska znanego z innych strategicznych MMO, gdzie silniejsi gracze bezustannie atakują stolice tych słabszych, zwykle poświęcających mniej czasu na grę.

Towary wytwarzane w mieście można podzielić na trzy kategorie. Surowce wytwarzane są bez udziału gracza – wystarczy wskazać w zakładzie produkcyjnym dobra, które mają być produkowane, a po kilku godzinach odebrać stos desek, kamieni czy skór. Drugi typ to wyposażenie i ulepszenia. Choć każda z jednostek dysponuje podstawowym sprzętem, właściwym dla jej funkcji, to istnieje możliwość przydzielenia im ulepszonego ekwipunku.
Przykładowo, zamiast zwykłych narzędzi, można zapewnić robotnikom metalowe łopaty, co daje im +5% do tempa pracy, natomiast łuczników wyposażyć w łuki kompozytowe, zadające większe obrażenia. Każdej jednostce można przydzielić od jednego do czterech tego typu przedmiotów. Część z nich można wyprodukować samemu lub zdobyć podczas wykonywania misji, lecz naprawdę wyjątkowy ekwipunek dostępny jest jedynie z zadań. Rozwiązanie to świetnie urozmaica rozgrywkę i pozwala na dostosowanie nacji do własnego stylu gry, gdyż w zamian za bonusy do pewnych współczynników, otrzymujemy również karę do innych, niczym w klasycznych RPG. Żeby było jeszcze ciekawiej, w każdej stolicy można produkować jedynie dwa typy przedmiotów.

Innym aspektem pozwalającym na spersonalizowanie nacji jest wykorzystywanie pomocy mentorów. Każdy z nich zapewnia inne profity – jeden zwiększa wydajność robotników podczas wyrębu drzew, inny obniża koszt treningu łuczników. Doradcy dzielą się na cztery kategorie i w każdej z nich tylko jeden może być aktywny.

Trzeba natomiast przywyknąć do rozwiązania dotyczącego technologii. Za każdą wykonaną misję, pokonaną jednostkę i odnaleziony skarb, gracze otrzymują punkty doświadczenia. Po zyskaniu odpowiedniej ilości awansują na wyższy poziom oraz dostają dostęp do nowych badań. Realizowane są one w stolicy, lecz podczas wykonywania zadań należy odkrywać je od nowa. Jest to dziwne, gdy któryś raz z kolei przechodzimy do epoki żelaza.


Wyprawy po chwałę, złoto i jagody

Najwięcej czasu spędza się jednak na wykonywaniu zadań, które otrzymujemy od postaci w naszej stolicy bądź w sąsiednich miastach. Po zaakceptowaniu zadania, na mapie pojawia się znacznik miejsca z nim związanego. Po kliknięciu przycisku rozpoczynającego zadanie, opuszczamy stolicę i przenosimy się do wskazanej lokalizacji. Od teraz model rozgrywki bardzo przypomina ten z klasycznego Age of Empires. Zajmujemy się zatem zbieraniem czterech rodzajów surowców: drewna, kamieni, złota i żywności (tak, jagód też), wznoszeniem budynków i trenowaniem wojska.

Większość misji zaczynamy z ratuszem, kilkoma chłopami i domkiem. Na szczęście cele bywają bardzo różnorodne – dość rzadko mamy do czynienia z zadaniem "pokonaj przeciwnika". Zwykle możemy to zrobić dla dodatkowego doświadczenia, gdyż wypełnienie warunków zwycięstwa nie zmusza nas do natychmiastowego opuszczenia obszaru. Ponadto w lasach czy na wybrzeżu często chowają się bandyci, którzy po pokonaniu zostawiają przedmioty, więc opłaca się ich eksterminować. Same zadania dotyczą zebrania odpowiedniej ilości surowców, uratowania pojmanego generała lub grupy wieśniaków, utrzymania wioski własnej albo przeciwnika przez określony czas. Ponadto dane nam będzie niszczyć wrogie porty czy palić farmy. Dostępne są również misje typu tower defence. Z każdym zadaniem rośnie poziom trudności – początek jest bardzo łatwy, lecz po kilkunastu misjach nawet weterani serii mogą mieć problemy. Już podczas bety dostępna jest ogromna ilość questów – grałem kilkanaście godzin, a nadal nie wyczerpałem ich puli. Gdyby jednak zabrakło komuś misji do wykonania, istnieją także wyzwania – zwykle polegają na jak najszybszej rozbudowie, zebraniu surowców lub zniszczeniu określonej liczby wrogich jednostek.

Najwięcej frajdy sprawia jednak gra z żywym przeciwnikiem. Możliwe jest rozgrywanie tradycyjnych potyczek 1vs1 czy 2vs2, jednak mnie bardziej spodobał się tryb kooperacji – szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych zadań. Problematyczne jest jednak wyszukiwanie partnera do współpracy, jak i przeciwnika do sparingu. Jedyny obecny sposób to pytanie na czacie i zapraszanie do party. To szczególnie uciążliwe, gdy wziąć pod uwagę różnice w ilości odkrytych technologii. Oby zostało to usprawnione jak najszybciej.

Drażliwą kwestią w przypadku darmowych gier jest przewaga tych, którzy wykupują usprawnienia za prawdziwe pieniądze. Podczas bety nie było okazji, by dokładnie przetestować ten aspekt, gdyż każdy z graczy otrzymuje za wykonywanie zadań imperial coins. Prawdopodobnie po zakończeniu bety będzie to waluta uzyskiwana za realne płatności. Na razie, przedmioty za nią dostępne nie dają nadzwyczajnej przewagi, a w przypadku wyłącznie jednoosobowej gry nie mają żadnego znaczenia. Może się to zmienić, gdy wprowadzone zostaną dodatkowe nacje.


Starożytna kreskówka

Kontrowersyjnym tematem jest oprawa audiowizualna Age of Empires Online. Wielu graczy skarży się, że grafika jest zbyt uproszczona i kolorowa w porównaniu do poprzednich części gry. Postacie są mocno stylizowane, lecz stosunkowo realistyczne i z pewnością nie kiczowate. Znacznie prostsze jest otoczenie, ale również wygląda estetycznie. Natomiast muzyka z pewnością przypadnie do gustu fanom serii – utwory są dynamiczne i bardzo zróżnicowane.


Do boju!

Age of Empires Online ma ogromny potencjał. Odnajdą się tu zarówno wielbiciele potyczek wieloosobowych, jak i samotnicy, którzy wolą samodzielnie wykonywać zadania. Szczególnie zadowoleni będą fani pierwszych dwóch części ze względu na powrót akcji do starożytności i średniowiecza. Kwestią gustu pozostaje oprawa graficzna, jednak warto dać szansę AoEO, gdyż stanowi świetne połączenie tradycyjnego RTS-a z grą MMO.


Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Komentarze

string(15) ""

Czarny
   
Ocena:
0
Z betą bawiłem się przednio, czekam na gotową grę :).
20-05-2011 12:49
TheProdigy
   
Ocena:
0
Na pewno ściągnę tę grę, tylko może ktoś napisać ile "waży" gra?
20-05-2011 15:23
arakin
   
Ocena:
0
Prawie 1,9GB :)
20-05-2011 17:04
~Undercore

Użytkownik niezarejestrowany
    fansite
Ocena:
0
http://www.ageofempiresonline.cba. pl/

Polski fansite AoEO proszę o rejestracje i pomoc w rozwoju :)
21-05-2011 07:32
Umbra
   
Ocena:
+1
Kurcze, czemu taka bajkowa??
21-05-2011 11:48
~gdf

Użytkownik niezarejestrowany
    gdfg
Ocena:
0
fgfd
23-05-2011 23:18
Malaggar
   
Ocena:
+1
Wygląda jak Settlers 3 na sterydach...
23-05-2011 23:25
Tiberius Caesar
   
Ocena:
0
Chcecie więcej?
Intereusje was starożytny świat? Tutaj powstało centrum poświęcone właśnie temu zagadnieniu:

http://www.tgaw.eu/

Sprawdź!
27-05-2011 12:30
~Andre

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
czekam na tą grę z niecierpliwościom jeśli się da to na samym początku gry wykupie sobie najlepsze paki premium
22-07-2011 23:45

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.