Worlds of Magic
Dzieło polskiego studia Wastelands Interactive jest klasycznym przykładem gry 4X, czyli opartej na eksploracji, ekspansji, eksploatacji i eksterminacji. Worlds of Magic od obecnie najpopularniejszego przedstawiciela gatunku – Civilization V – odróżnia osadzenie akcji w fantastycznym uniwersum, gdzie dowodzimy jedną z ośmiu dostępnych ras, wśród których znajdziemy między innymi elfy, krasnoludy, orków czy nieumarłych. Najważniejszym z wyborów, jakich dokonuje na początku rozgrywki gracz, jest jednak stworzenie przywódcy – czarownika, który może szkolić się w aż 12 różnych szkołach magii, co zapewnia szerokie pole do popisu w zakresie wpływania na rozwój państwa, a także toczone bitwy.
Fantastyczne szachy
Starcia rozgrywają się w trybie turowym, podobnie jak w serii Heroes of Might & Magic, jednak w przeciwieństwie do nich są co najwyżej przeciętnie absorbujące – początkowe jednostki różnią się oczywiście statystykami i wyglądem, ale brakuje im cech na tyle charakterystycznych, by każdy żołnierz w armii dodawał coś nowego do używanej strategii. Dopiero po pewnym czasie i sporych inwestycjach dostępne stają się ciekawsze postacie, co w pewnej mierze jest logiczne, acz nie usprawiedliwia uczynienia początku gry nudnym. W związku z tym często bardzo kuszące jest kliknięcie na opcje autorozstrzygnięcia bitwy, co pozwala na zaoszczędzenie kilku minut i powrót do zarządzania miastami.
Powrót do przeszłości
W zakresie produkcji nowych jednostek, ulepszania twierdz, zdobywania zasobów i eksploracji mapy nie ma wiele nowości, ale i nie są one konieczne – nie zawsze trzeba naprawiać to, co nie jest zepsute i nawet trzymając się zgranej konwencji, Worlds of Magic jest w stanie zapewnić kilka godzin przyzwoitej rozrywki. Niestety twórcy poza tematyką, podobnym uniwersum oraz mechaniką zaczerpnęli ze starszych gier również interfejs, który stopniem przydatności i przejrzystości przypomina produkcje z lat dziewięćdziesiątych. Ówczesne interfejsy z całą pewnością nie powinny być przywracane do życia właśnie dzisiaj, zwłaszcza że to – jak mogłoby się wydawać – prosty do naprawienia element gry. Innym problemem jest toporność interakcji z jednostkami i mapą – często konieczne jest kilkukrotne klikanie w to samo miejsce, zanim sterowana postać zrealizuje wreszcie rozkaz.
Na pochwałę zasługuje za to różnorodność kształtowania rozgrywek: oprócz standardowych opcji dotyczących wielkości mapy, liczby przeciwników oraz trudności, możemy wybrać również kierowaną przez siebie rasę, wygląd planszy (ma wpływ również na ilość i rodzaj znajdowanych surowców) oraz wspomniane już wyżej tworzenie czarownika, który może rozpocząć każdą rozgrywkę z zupełnie innym arsenałem zaklęć. Daje to spore pole do popisu graczom lubiącym testowanie nowych strategii.
Technikalia i usterki
Niestety, Worlds of Magic nie ustrzegło się sporej ilości bugów: wciąż widoczne są błędy i braki w komunikatach, zapisane stany gry od czasu do czasu stają się kompletnie nieużywalne, co wymaga rozpoczęcia od nowa, przy próbie zmiany opcji zdarza się zawieszenie gry, przez co niezbędna jest kombinacja Alt + F4... A to przecież nie koniec – zdecydowanie przydałyby się dłuższe beta-testy w celu usunięcia błędów.
Irytujący jest również fakt, iż pomimo wysokich wymagań sprzętowych gra prezentuje się najgorzej spośród dostępnych na rynku dużych tytułów z tego samego gatunku. Jeśli nawet mające już kilka ładnych lat Civilization V wygląda nieporównywalnie ładniej, to jest tu jakiś problem. Z kolei ścieżka dźwiękowa nie wyróżnia się niczym i stanowi kwintesencję przeciętności.
Zmarnowana szansa
Werdykt jest prosty: o ile nie jesteście wielkimi fanami Master of Magic lub też nie graliście już we wszystkie pozostałe gry i nie potrzebujecie nowej dawki turowego narkotyku, Words of Magic przegra w waszych oczach starcie z konkurencją, jako że nie ma tu żadnych elementów lepszych niż w Endless Legend lub Age of Wonders III. Mimo to gra ma pewien potencjał – po prostu konieczny będzie szereg łatek, zanim dzieło Wastelands Interactive będzie można z czystym sercem polecić.
Plusy:
- szeroki wybór ras i sposobów toczenia rozgrywki
- niezła grywalność
Minusy:
- bugi
- przeciętna oprawa audiowizualna
- brak innowacji
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0
Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Producent: Wastelands Interactive
Data premiery (świat): 18 marca 2015
Data premiery (Polska): 18 marca 2015
Wymagania sprzętowe: Windows XP/Vista/7/8/Linux/Mac/iOS/Android
Nośnik: DVD, wersja cyfrowa
Strona WWW: myworldsofmagic.com/
Platformy: PC, Mac, iOS, Android