» Recenzje » Worlds of Magic

Worlds of Magic


wersja do druku
Worlds of Magic
Worlds of Magic to duchowy następca stareńkiego już, wydanego w 1994 roku Master of Magic. Inspiracje twórców są oczywiste. Czy jednak sama gra jest warta polecenia również graczom nieznającym oryginału, zwłaszcza jeśli konkurencję stanowią Age of Wonders III, Fallen Enchantress oraz Endless Legend?

Dzieło polskiego studia Wastelands Interactive jest klasycznym przykładem gry 4X, czyli opartej na eksploracji, ekspansji, eksploatacji i eksterminacji. Worlds of Magic od obecnie najpopularniejszego przedstawiciela gatunku – Civilization V – odróżnia osadzenie akcji w fantastycznym uniwersum, gdzie dowodzimy jedną z ośmiu dostępnych ras, wśród których znajdziemy między innymi elfy, krasnoludy, orków czy nieumarłych. Najważniejszym z wyborów, jakich dokonuje na początku rozgrywki gracz, jest jednak stworzenie przywódcy – czarownika, który może szkolić się w aż 12 różnych szkołach magii, co zapewnia szerokie pole do popisu w zakresie wpływania na rozwój państwa, a także toczone bitwy.

Fantastyczne szachy

Starcia rozgrywają się w trybie turowym, podobnie jak w serii Heroes of Might & Magic, jednak w przeciwieństwie do nich są co najwyżej przeciętnie absorbujące – początkowe jednostki różnią się oczywiście statystykami i wyglądem, ale brakuje im cech na tyle charakterystycznych, by każdy żołnierz w armii dodawał coś nowego do używanej strategii. Dopiero po pewnym czasie i sporych inwestycjach dostępne stają się ciekawsze postacie, co w pewnej mierze jest logiczne, acz nie usprawiedliwia uczynienia początku gry nudnym. W związku z tym często bardzo kuszące jest kliknięcie na opcje autorozstrzygnięcia bitwy, co pozwala na zaoszczędzenie kilku minut i powrót do zarządzania miastami.

Powrót do przeszłości

W zakresie produkcji nowych jednostek, ulepszania twierdz, zdobywania zasobów i eksploracji mapy nie ma wiele nowości, ale i nie są one konieczne – nie zawsze trzeba naprawiać to, co nie jest zepsute i nawet trzymając się zgranej konwencji, Worlds of Magic jest w stanie zapewnić kilka godzin przyzwoitej rozrywki. Niestety twórcy poza tematyką, podobnym uniwersum oraz mechaniką zaczerpnęli ze starszych gier również interfejs, który stopniem przydatności i przejrzystości przypomina produkcje z lat dziewięćdziesiątych. Ówczesne interfejsy z całą pewnością nie powinny być przywracane do życia właśnie dzisiaj, zwłaszcza że to – jak mogłoby się wydawać – prosty do naprawienia element gry. Innym problemem jest toporność interakcji z jednostkami i mapą – często konieczne jest kilkukrotne klikanie w to samo miejsce, zanim sterowana postać zrealizuje wreszcie rozkaz.

Na pochwałę zasługuje za to różnorodność kształtowania rozgrywek: oprócz standardowych opcji dotyczących wielkości mapy, liczby przeciwników oraz trudności, możemy wybrać również kierowaną przez siebie rasę, wygląd planszy (ma wpływ również na ilość i rodzaj znajdowanych surowców) oraz wspomniane już wyżej tworzenie czarownika, który może rozpocząć każdą rozgrywkę z zupełnie innym arsenałem zaklęć. Daje to spore pole do popisu graczom lubiącym testowanie nowych strategii.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Technikalia i usterki

Niestety, Worlds of Magic nie ustrzegło się sporej ilości bugów: wciąż widoczne są błędy i braki w komunikatach, zapisane stany gry od czasu do czasu stają się kompletnie nieużywalne, co wymaga rozpoczęcia od nowa, przy próbie zmiany opcji zdarza się zawieszenie gry, przez co niezbędna jest kombinacja Alt + F4... A to przecież nie koniec – zdecydowanie przydałyby się dłuższe beta-testy w celu usunięcia błędów.

Irytujący jest również fakt, iż pomimo wysokich wymagań sprzętowych gra prezentuje się najgorzej spośród dostępnych na rynku dużych tytułów z tego samego gatunku. Jeśli nawet mające już kilka ładnych lat Civilization V wygląda nieporównywalnie ładniej, to jest tu jakiś problem. Z kolei ścieżka dźwiękowa nie wyróżnia się niczym i stanowi kwintesencję przeciętności.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Zmarnowana szansa

Werdykt jest prosty: o ile nie jesteście wielkimi fanami Master of Magic lub też nie graliście już we wszystkie pozostałe gry i nie potrzebujecie nowej dawki turowego narkotyku, Words of Magic przegra w waszych oczach starcie z konkurencją, jako że nie ma tu żadnych elementów lepszych niż w Endless Legend lub Age of Wonders III. Mimo to gra ma pewien potencjał – po prostu konieczny będzie szereg łatek, zanim dzieło Wastelands Interactive będzie można z czystym sercem polecić.

Plusy:

  • szeroki wybór ras i sposobów toczenia rozgrywki
  • niezła grywalność

Minusy:

  • bugi
  • przeciętna oprawa audiowizualna
  • brak innowacji
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
6.0
Ocena recenzenta
5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 1
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Worlds of Magic
Producent: Wastelands Interactive
Data premiery (świat): 18 marca 2015
Data premiery (Polska): 18 marca 2015
Wymagania sprzętowe: Windows XP/Vista/7/8/Linux/Mac/iOS/Android
Nośnik: DVD, wersja cyfrowa
Strona WWW: myworldsofmagic.com/
Platformy: PC, Mac, iOS, Android

Komentarze


   
Ocena:
+1

Słaba recenzja.

Gdzie wspomniano o tym, że gra może toczyć się na siedmiu planach na raz.

 

28-04-2015 17:41
Kamulec
   
Ocena:
0

W związku z tym często bardzo kuszące jest kliknięcie na opcje autorozstrzygnięcia bitwy, co pozwala na zaoszczędzenie kilku minut i powrót do zarządzania miastami.

A jak ma się to do wyników tych bitew?

08-05-2015 00:26

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.