Gra przeniesie graczy do krainy fantasy, w której do wykonania będzie około 600 misji. Posłuży do tego bohater, któremu będzie można przydzielić aż dwie klasy postaci. Następnym krokiem będzie rozwijanie umiejętności, zdobywanie broni i interakcja z napotkanymi innymi graczami i NPC-ami. Wrogowie, których będzie trzeba eksterminować, dodawani będą do bazy automatycznie jako swego rodzaju karty.
Ekwipunek będzie można ulepszać za pomocą specjalnych kamieni runicznych i księgi Taborea, której fragmenty porozrzucane są po całym świecie gry, a które gracze będą musieli odnajdywać, zarówno na powierzchni ziemi jak i w lochach. Jak w każdym MMO, tak i tutaj nie zabraknie możliwości tworzenia gildii, do tego każda będzie mogła posiadać własną siedzibę, którą będzie można - chociażby - umeblować.
W grze pojawi się również dom aukcyjny, dzięki któremu będzie można nabywać różne przedmioty. Innym sposobem nabywania itemów będą handlarze, których będzie można dość łatwo namierzyć dzięki mini-mapie. Będą trzy sposoby lokomocji - na piechotę, na wierzchowcu lub poprzez wykorzystanie teleportów.
Światowym wydawcą Runes of Magic jest firma Frogster Interactive.