Deweloperzy wprowadzili szereg funkcjonalności, które sprawiają, ze tropienie i eksterminacja są ciekawe i satysfakcjonujące.
Gdy Geralt podejmie się wyjaśnienia śmierci lub zniknięcia jakiegoś człowieka, zaczyna od oględzin miejsca zdarzenia. Tam może zebrać dowody i zaobserwować ślady, które, poprzez eliminację podejrzanych, pozwolą mu wywnioskować, z jakim potworem ma do czynienia. Następnie następuje etap przygotowania. Wiedźmin musi wybrać sprzęt i eliksiry, które zwiększą jego szanse na pokonanie przeciwnika.
Pomocny w pokonaniu potwora jest także tryb skupienia dostępny w trakcie samej walki. Geralt, koncentrując się na wrogu, może poznać szczegóły jego anatomii i wykorzystać je w starciu. Jako przykłady podano atak na kły jadowe i wyeliminowanie możliwości zatrucia czy zaobserwowanie podwójnego serca i dostosowanie do tego precyzyjnych uderzeń wiedźmińskiego ostrza.