» Recenzje » Dark Fall: Ghost Vigil

Dark Fall: Ghost Vigil


wersja do druku

Nie mów im, że tu jesteśmy

Autor: Redakcja: Jan 'gower' Popieluch

Dark Fall: Ghost Vigil
Kilkanaście lat temu Dark Fall – przygodówka point and click utrzymana w konwencji horroru – podbiła serca graczy szukających dreszczyku emocji i niebanalnej fabuły. Jonathan Boakes udowodnił, że duży budżet i perfekcyjna grafika nie są niezbędne do zaangażowania odbiorców na długie wieczory, dostarczając rozrywki na wysokim intelektualnie poziomie. Czy czwarta odsłona serii jest w stanie powtórzyć sukces poprzednich części?

Fabuła gry opowiada o owianym złą sławą Harwood House – dworze zbudowanym w 1747 roku, zamieszkiwanym wówczas przez Lorda Harwooda, jego żonę i syna Edgara. Rodzinna tragedia spowodowała jednak, że dom szybko przeszedł w obce ręce i później wielokrotnie zmieniał właścicieli, by pod koniec lat sześćdziesiątych XX wieku stać się siedzibą sierocińca Shangri-La. Niestety spokojna działalność ośrodka zostaje zakłócona, gdy dochodzi w nim do kilku tajemniczych śmierci wśród dzieci i personelu, a sam dwór otrzymuje miano nawiedzonego.

Bohaterami Dark Fall: Ghost Vigil są członkowie Oxford Paranormal Group – grupy składającej się z kilku studentów pasjonujących się badaniem zjawisk paranormalnych. Zadaniem gracza, wcielającego się w nowego członka zespołu, jest eksploracja opuszczonej posiadłości w poszukiwaniu dowodów na istnienie duchów i odpowiedzi na pytanie, co tak naprawdę zaszło w Shangri-La. Chociaż początek gry polega głównie na testowaniu umiejętności takich jak użycie otrzymanych gadżetów, spostrzegawczość i zapamiętywanie (co może być nużące), to akcja szybko nabiera tempa. A dzieje się naprawdę dużo! Warto dodać, że rozrywka oferuje widok pierwszoosobowy, a fabuła mimo swego pogmatwania stopniowo odkrywa przed nami kluczowe aspekty całej sprawy. Obok głównego wątku czeka również wiele ciekawych nawiązań do poprzednich części, co może być miłym zaskoczeniem dla fanów serii.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Klimat, klimat i jeszcze raz klimat

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest klimat. Ciężki i niesamowicie ponury, może u gracza wywołać gęsią skórkę. Dom, choć opustoszały i będący w częściowej ruinie, nosi wyraźne ślady dawnych mieszkańców, co w słabym świetle latarki świetnie buduje napięcie. Makabryczny nastrój spotęgowany jest przez panujący wszędzie nieład, tajemnicze napisy i malowidła na ścianach, niespodziewane dźwięki, a także przedmioty budzące swym wyglądem niepokój. Zdarzają się też momenty autentycznie jeżące włos na głowie, ale ich powtarzalność prędko psuje efekt. Tła są w większości przypadków statyczne, a animacje pojawiają się najczęściej jako przerywniki – nie można wtedy podejmować żadnych działań, a co gorsza, nie można ich w żaden sposób przerwać. Bywa to niezwykle problematyczne, gdy gracz po raz któryś przypadkowo jest zmuszony do obejrzenia całej sekwencji. Na szczęście styl, w jakim zostały stworzone plansze, i ich szczegółowość wynagradzają możliwe deficyty. Szumy, pojękiwania, dziecięcy śmiech, szelesty czy strzępki rozmów z przeszłości stanowią mocną stronę Dark Vigil.

Kolejnym atutem Dark Fall są zagadki. Każdy gracz lubiący tego typu rozrywkę powinien być usatysfakcjonowany. Obok typowego dla gatunku operowania znalezionymi przedmiotami jest miejsce na całą masę łamigłówek logicznych, których poziom trudności rośnie wraz z postępami w grze. Aby się z nimi uporać, potrzeba nie tylko spostrzegawczości, ale i niejednokrotnie czegoś do pisania pod ręką – notowanie szczegółów, które zwróciły naszą uwagę, może okazać się niezwykle przydatne. Wszystko, co usłyszymy i zobaczymy, ma znaczenie, bowiem wszędzie ukryte są wskazówki dotyczące kolejnych działań. Niektóre wyzwania mają na tyle nieoczywisty mechanizm, że potrafią zatrzymać nas w jednym miejscu na długą chwilę.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

A gdyby tak coś zmienić...

Oprawa graficzna (pomimo niesamowitego klimatu i wielu szczegółów) nie należy do najlepszych, ale też nie odrzuca, chociaż od samego początku widać, że mamy do czynienia z produkcją niskobudżetową. Przejścia między kolejnymi ekranami nie są animowane, a badanie poszczególnych lokacji zajmuje dużo czasu przez niemożność przesuwania kamerą za pomocą ruchów myszki. Co prawda, możliwe jest spoglądanie góra-dół i na boki, ale aby to zrobić, należy najpierw kliknąć w kursor przedstawiający strzałkę w odpowiednim kierunku. Dla fanów gatunku nie powinno to stanowić problemu, ale warto o tym pamiętać, decydując się na zakup gry. Na warstwę audio składają się jedynie dźwięki z otoczenia bohatera, ale zupełnie wystarczają w budowaniu nastroju grozy, pomimo swojej powtarzalności. Niestety animacja postaci (a właściwie praktycznie jej brak) jest zbyt sztuczna i niedopracowana, co może wpływać na sposób odbioru gry. Na plus zdecydowanie zasługuje kilka możliwych finałów, skłaniających do refleksji jeszcze długo po zakończeniu rozrywki.

Czy warto?

Pomimo pewnych minusów Dark Fall: Ghost Vigil pozostaje ciekawą i udaną pozycją, wartą spędzonego w niej czasu. Jest to kilkanaście godzin niebanalnych zagadek, naprawdę niezwykłego klimatu i wciągającej fabuły. Sprawia to, że trudno oderwać się od komputera, a w głowie rodzi się coraz więcej pytań i chęci jak najszybszego pozyskania na nie odpowiedzi. Trzeba jednak pamiętać, że na chwilę obecną gra występuje jedynie w angielskiej wersji językowej, co ze względu na zróżnicowanie łamigłówek i wielość dialogów może okazać się problemem dla mniej zaznajomionych z tym językiem.

Niezależnie od powyższych niedociągnięć Ghost Vigil jest bardzo wciągającą przygodówką z solidną porcją zagadek, stanowiącą wyzwanie nawet dla osób dobrze zaznajomionych z gatunkiem. Z pewnością nie powinno przejść się obok tego tytułu obojętnie.

Plusy:

  • niesamowity klimat
  • różnorodność zagadek
  • oprawa dźwiękowa
  • grywalność
  • alternatywne zakończenia
  • dbałość o szczegóły
  • ciekawa fabuła

Minusy:

  • brak polonizacji
  • drobne bugi graficzne
  • powtarzalność niektórych dźwięków i animacji
  • nieintuicyjne sterowanie myszką

Dark Fall: Ghost Vigil zagraliśmy dzięki uprzejmości GOG.com.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
7.5
Ocena recenzenta
7.5
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie grają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie gram
Tytuł: Dark Fall: Ghost Vigil
Producent: Darkling Room
Wydawca: Darkling Room
Data premiery (świat): 10 stycznia 2020
Wymagania sprzętowe: Procesor Intel Core i3 3.0 GHz lub równoważny; 8 GB RAM; nVidia Geforce GT460 lub równoważna; Windows 7/8/10; 6 GB wolnego miejsca na dysku twardym
Strona WWW: darklingroom.co.uk/darkfallgames/da...
Platformy: PC
Sugerowana cena wydawcy: 53,99 zł

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.