Civilization V: Nowy Wspaniały Świat
Nowe kraje, nowy świat
Autor: Dawid 'szafer' SzafraniakRedakcja: Tomek 'altonidas' Dziedzic, Joanna 'Agrafka' Szturemska, Jan 'gower' Popieluch
Stara szkoła
Nowy Wspaniały Świat to jeden z tych dodatków, od których ostatnimi czasy po prostu odwykliśmy. Nie niesie ze sobą nowej pary spodni dla bohatera czy też kilku tylko teoretycznie przydatnych umiejętności. Mamy tutaj kilka usprawnień, szereg mocno przemeblowujących zmian rozgrywkę, a przede wszystkim nowe cywilizacje. Na takie coś czekałem od dawna. Oczywiście pierwsze skrzypce gra brodaty i zadowolony Kazimierz III – władca Polski, która po raz pierwszy stała się grywalną frakcją. Naszą jednostką specjalną jest, co pewnie nikogo nie zaskoczy, husaria, a obiektem specjalnym stały się stajnie królewskie. Dodatkowo, otrzymujemy bonus w postaci darmowego ustroju. Nie ma to jak podbój świata pod biało-czerwonym sztandarem.
Trochę kultury
Oprócz Polski wprowadzono oczywiście kilka innych narodów, ale ich balans mógłby być lepszy. Z jednej strony dobrze, że każda cywilizacja jest ukierunkowana zupełnie w inną stronę, co trzeba odpowiednio wykorzystać, lecz niektóre mają po prostu zbyt łatwo. Brazylia może otrzymywać dwa razy więcej punktów turystyki, a także łatwiej zdobywa wielkich artystów. Pod względem kulturalnym jest mocarstwem nie do przebicia – te bonusy stanowią bardzo duże ułatwienie nawet na wyższych poziomach trudności, które zresztą całościowo są zbyt przychylne graczowi. Niektóre frakcje wobec mnie bardzo bierne, nie podejmując żadnych konkretnych działań pomimo nadarzających się okazji. Ponadto, gdy przyzwyczaimy się do całego mechanizmu, możemy już w początkowej fazie gry tak ustawić nasze państwo, że w dalszym etapie zwycięstwo będzie nieuniknione, gdyż po prostu staniemy się samowystarczalną potęgą. Brzmi to trochę łatwo i takie jest w praktyce, co dla większości fanów będzie minusem.
Warto przyjrzeć się naprawdę konkretnym nowościom. Przede wszystkim, do naszego użytku zostały oddane karawany handlowe. Umożliwiają handel z innymi nacjami jest to handel z prawdziwego zdarzenia, gdyż ''opchnąć'' możemy niemalże wszystko, począwszy od surowców, przez technologie czy nawet... ideologie. Musimy jednak pamiętać, że o ile łatwo jest stworzyć szlak kupiecki (wystarczy połączenie z danym miejscem) to musimy go też pilnować, szczególnie, gdy jest położony daleko od naszych granic. W razie napadu możemy utracić nasze dobra, a szlak trzeba będzie wznowić. Karawany to ciekawy pomysł i dobrze je wykorzystując, możemy się sprytnie ustawić.
Następną nowością jest archeologia powiązana z odkrywaniem ruin. Archeolodzy mogą na przykład stworzyć miejsca dodające punkty kultury.
Sankcja tu, embargo tam
Ostatnim wartym wspomnienia elementem jest Kongres Światowy. To moment w którym dana cywilizacja wzywa pozostałe na wspólną ''dyskusję". Aby to zrobić, musi albo poznać je wszystkie jako pierwsza, albo wejść w epokę przemysłową. Warto być ''tym pierwszym'', gdyż wtedy mamy dwa głosy w kongresie mogące wiele zdziałać. Na dobrą sprawę, jest to machina mogąca zdziałać wszystko i tym samym, zniszczyć każdego. Pomaga też w wygraniu walki z danym oponentem bez przelewu krwi czy oblężeń. Wystarczy odpowiednie głosowanie (choćby na embargo czy różnego rodzaju sankcje) i mamy kontrolę nad zapasami przeciwnika czy liczebnością jego wojska. W tym momencie jest praktycznie bezbronny, a my wygrywamy finansowo. Model rozgrywki został przemeblowany w taki sposób, że teraz w najwyższym stopniu liczą się pieniądze. Czy to wada? Zależy. Sam model zabawy jest o wiele bardziej strategiczny, w pewien sposób przypomina grę w szachy. Teraz planowanie to podstawa – od początku musimy poznawać sąsiadów oraz inne kraje. Musimy wiedzieć, kogo się trzymać, a kogo unicestwić w ten czy inny sposób. Jest też więcej możliwości jak wspomniane metody finansowe i gospodarcze. Całość wymaga teraz więcej myślenia i kombinowania, nie zawsze wystarczy stworzyć większą armię i dokonać inwazji.
Zdecydowanie warto
Nowy Wspaniały Świat nie jest może aż tak wspaniały, ale wciąż jest to bardzo dobra produkcja, która faktycznie wnosi do gry widzialne zmiany mające realny i duży wpływ na zabawę. Takie dodatki powinno się robić – konkretne i solidne. Pozycja zdecydowanie godna polecenia, szczególnie dla fanów serii.
Galeria
Mają w kolekcji: 6
Obecnie grają: 2
Dodaj do swojej listy:



Producent: Firaxis Games
Wydawca: Take 2 Interactive
Dystrybutor polski: Cenega Poland
Data premiery (świat): 21 września 2010
Data premiery (Polska): 24 września 2010
Wymagania sprzętowe: system: Windows XP SP3/ Windows Vista SP2/ Windows 7 procesor: dowolny Dual Core pamięć: 2GB RAM twardy dysk: 8 GB wolnego miejsca karta grafiki: 256 MB ATI HD2600 XT lub lepsza, 256 MB nVidia 7900 GS lub lepsza, Core i3 lub lepsza
Strona WWW: www.civilization5.com
Platformy: PC
Sugerowana cena wydawcy: 149,90 zł