» Artykuły

Artykuły

Działy:
» Publicystyka
» Materiały promocyjne
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 266.
Ile kosztują gry okołofantastyczne?

Ile kosztują gry okołofantastyczne?

Nasze drogie gry

07-01-2024 00:55 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 5
Staram się w swoich tekstach okołofantastycznych, czy to recenzjach, rzutach okiem czy notach blogowych, nie pisać o cenach gier. Wynika to z prostego faktu – ciężko ocenić czy coś jest “drogie” czy “tanie”, momentami stwierdzić, czy “stosunek jakości do ceny&rdqu...
Gamescom 2023 – Część I

Gamescom 2023 – Część I

Święto gier w Kolonii

11-09-2023 01:24 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 0
Emocje po intensywnych dniach, które skupiły wzrok milionów miłośników elektronicznej rozrywki na Kolonii w Niemczech powoli opadają. Sierpniowy tydzień, który do hal centrum konferencyjnego Kolnmesse na devcom i gamescom sprowadził ponad 320 tysięcy gości już się zakończył, warto więc przejść do po...
Dlaczego (najprawdopodobniej) nigdy nie wydasz gry

Dlaczego (najprawdopodobniej) nigdy nie wydasz gry

Amator wydaje grę – co go czeka?

26-04-2023 10:35 | Michał 'Exar' Kozarzewski | Komentarze: 11
Tytuł tego tekstu jest niepełny, jego lepsza wersja brzmi: Dlaczego najprawdopodobniej nigdy nie wydasz gry, a jeśli już wydasz, to pewnie na niej dużo nie zarobisz. Trochę spoilerując: sporo pomarudzę, ale pokażę też parę pozytywów, które ułatwią domowym wydawcom życie. Któż z nas nie ma w sz...
Gamescom 2022

Gamescom 2022

Prawdziwe perełki z Kolonii

19-09-2022 18:09 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 6
Gamescom 2022 już się zakończył. Pierwsze od 2019 roku offline'owe europejskie targi dla entuzjastów gier przyciągnęły ponad 265 tysięcy osób. Miliony innych śledziły transmisje w social mediach lub konferencję otwarcia – Opening Night Live. Ale czy to nadal ta sama impreza? Pandemia od...
Graliśmy w Mato Anomalies

Graliśmy w Mato Anomalies

Nie od razu neo-futurystyczny Szanghaj zbudowano

25-07-2022 21:17 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 0
Niedawno oficjalnie zapowiedziano Mato Anomalies, czyli niezależną grę fabularną w japońskim stylu z elementami karcianki. Mieliśmy już okazję zapoznać się z wersją demo tej produkcji, za którą odpowiada działające w Szanghaju studio Arrowiz – jak póki co wypada ich debiutanckie dzieło? ...
Graliśmy w Dolmen

Graliśmy w Dolmen

W kosmosie nikt nie usłyszy waszego krzyku

03-01-2022 18:38 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 0
Stworzona przez From Software seria Dark Souls w dalszym ciągu rzuca długi cień na branżę grową: nie da się uniknąć porównań do owych tytułów w przypadku prawie każdej gry akcji cechującej się wysokim poziomem trudności. Na rynek stosunkowo często trafiają kolejne pozycje stające do walki z kró...
Rozmowa z Michałem Gołkowskim

Rozmowa z Michałem Gołkowskim

Komornik w stylu visual novel

10-11-2021 14:17 | Marcin 'Karriari' Martyniuk | Komentarze: 2
Cztery lata po zakończeniu cyklu Komornik Michał Gołkowski powraca do wykreowanego wcześniej świata na dwa sposoby – nową powieścią zatytułowaną Komornik: Arena dłużników oraz grą visual novel Komornik: Nieskruszony, za której produkcję odpowiada Sylen Studio...
Graliśmy w Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest

Graliśmy w Werewolf: The Apocalypse – Heart of the Forest

Puszcza w świetle księżyca

24-07-2020 15:00 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 2
To nie będzie zwykła wycieczka. Wzbierający w głębi piersi Szał, tajemnice zbyt straszne, by o nich pamiętać, i Puszcza pamiętająca walkę starszą niż ludzkość łączą się w niezwykłą wyprawę w poszukiwaniu własnej tożsamości. Studio Different Tales założone przez Artura Ganszyńca (Wiedźmin, Wols...
Graliśmy w Relictę

Graliśmy w Relictę

Księżycowe łamanie głowy

16-06-2020 20:25 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 0
Śledząc coroczne nowości branży growej, coraz rzadziej spotykamy staroszkolne przygodówki point & click. Ich miejsce zajęły bardziej wyspecjalizowane tytuły, których celem jest pobudzenie aktywności szarych komórek. Za przykład mogą tu służyć choćby obie części Portala, The Witness, The Talos Pr...
Graliśmy w Maneatera

Graliśmy w Maneatera

Rekin to jest król wody...

07-03-2020 23:59 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
jak lew jest król dżungli. Za dwa miesiące będziemy mogli się o tym przekonać, pożerając szczupaki, karpie i amatorów gorących plaż południowych Stanów Zjednoczonych. W komputerowych erpegach widzieliśmy już wiele. Nikt więc nie zaskoczy nas kolejnych rycerzem, skazańcem, łowcą potworów ani dowó...
Graliśmy w Wanderlust Travel Stories

Graliśmy w Wanderlust Travel Stories

Każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku

22-08-2019 20:36 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 1
Czemu podróżujemy do obcych krajów? Czego tam szukamy? Czy podróże zmieniają to, w jaki sposób postrzegamy nasze otoczenie? Do zastanowienia się nad takimi oraz wieloma innymi pytaniami motywuje nas Wanderlust Travel Stories, pierwsza gra od polskiego studia Different Tales założonego przez wet...
Graliśmy w Chernobylite

Graliśmy w Chernobylite

Jeszcze raz do Prypeci i Czarnobyla

14-08-2019 20:45 | Shadov | Komentarze: 0
Tragiczny w skutkach wypadek w elektrowni jądrowej w Czarnobylu do dziś jest inspiracją dla wielu filmów, seriali, gier i powieści. Ostatnio wydany został także serial HBO Czarnobyl, a od pewnego czasu nad swoją grą w czarnobylskiej strefie wykluczenia pracuje także polskie studio TheFarm51. Ch...
Tomb Raider #1: Zarodnik

Tomb Raider #1: Zarodnik

Lara Croft ponownie

16-07-2019 19:06 | Shadov | Komentarze: 0
Gra Rise of the Tomb Raider odniosła niemały sukces, na fali którego Square Enix postanowiło dostarczyć miłośnikom serii Tomb Raider jeszcze więcej przygód nieustraszonej Lary Croft. Tak oto, rok po premierze gry, nakładem Dark Horse Books startuje seria komiksowa Tomb Raider II, z pi...
Nie taki Epic straszny

Nie taki Epic straszny

Walka z parowym Goliatem

01-05-2019 13:27 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
Wszyscy znamy historię o Dawidzie i Goliacie. A co jeśli Dawid zamiast procy miałby miliardy dolarów zysków rocznie, a Goliat – ustabilizowaną pozycję monopolisty na filistyńskim rynku? Na zorganizowanej jesienią 2010 roku konferencji przedstawiciele studia CD Projekt RED zapewniali, że pudeł...
Graliśmy w Sekiro: Shadows Die Twice

Graliśmy w Sekiro: Shadows Die Twice

Jedna śmierć to mało, 10 też

17-03-2019 14:06 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
Zaczepić się o dach, podciągnąć, lekkim krokiem przebiec na drugą stronę. Potem chwila cierpliwego oczekiwania, skok i życie przechodzącego niżej strażnika zostaje gwałtownie przerwane. Za bramą czai się znacznie silniejszy wróg, z którym przyjdzie skrzyżować katany. Ale przed zwycięstwem trzeb...
Relacja z Gamescomu 2018 Cz. I

Relacja z Gamescomu 2018 Cz. I

Święto graczy w Kolonii po raz dziesiąty

08-11-2018 00:11 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 1
Gamescom to największa impreza poświęcona elektronicznej rozrywce w Europie. W tym roku odbyła się już dziesiąta edycja targów, która gościła w idealnym dla imprezy tego formatu kompleksie Koelnmesse w Kolonii. Przez kilka dni stał się on centrum świata twórców gier, którzy preze...
Rozmawiamy o My Memory of Us

Rozmawiamy o My Memory of Us

Jak zrobić grę o Holokauście?

08-10-2018 18:04 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
Jutro na sklepowe półki trafi debiutancki tytuł studia Juggler Games – My Memory of Us opowiadający historię inspirowaną losem Żydów w okupowanej Warszawie. O tym projekcie rozmawiamy z prezesem studia, Mikołajem Pawłowskim. Jan 'gower' Popieluch: Zacznijmy od tytułu –...
Pixel Heaven 2018

Pixel Heaven 2018

Szósta edycja najlepszej imprezy retro i indie

02-07-2018 20:41 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 0
Entuzjaści gier retro i tytułów indie od kilku lat mają wydarzenie skierowane specjalnie do nich. Pixel Heaven w swojej szóstej edycji stara się przyciągnąć również inne grupy, w tym wielbicieli gier planszowych. W dniach 8–10 czerwca po raz szósty odbył się festiwal Pixel Heaven. W...
Tomb Raider

Tomb Raider

Nie tym razem

10-04-2018 11:04 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
Ikona popkultury po raz kolejny wyrusza na swoją pierwszą wyprawę w nieznane. Tym razem na ekranach kin i z nową twarzą, mającą uczynić Larę bardziej ludzką. I ta sztuka mogłaby się udać, gdyby tylko ktoś pamiętał o napisaniu scenariusza. Lara Croft towarzyszy fanom kultury popularnej od 1996 roku,...
Assassin's Creed Origins – Tryb Wycieczki

Assassin's Creed Origins – Tryb Wycieczki

Turysta w upale

22-02-2018 20:03 | Magda 'Magi' Wiśniewska | Komentarze: 0
Gracze zaznajomieni z serią Assassin's Creed wiedzą, że jej twórcy starają się wiernie oddawać miejsce i czas akcji. Wirtualne repliki charakterystycznych budynków to wręcz znak rozpoznawczy, zwłaszcza gdy pomyślimy o takich miastach jak Florencja, Wenecja czy Paryż. W poprzednich częściach...
Graliśmy w Pillars of Eternity II: Deadfire

Graliśmy w Pillars of Eternity II: Deadfire

Archipelag pełen magii

07-02-2018 19:55 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 0
Studio Obsidian ma tendencje do tworzenia tytułów interesujących fabularnie, ale pełnych problemów technicznych, które są powodowane wymuszaniem przedwczesnego wypuszczania gier przez wydawców. Teraz jednak twórcy są sami sobie władcami i mogli poświęcić na prace nad swoim najnow...
Relacja z Gamescomu 2017 Cz. IV

Relacja z Gamescomu 2017 Cz. IV

Wysyp polskich gier

15-09-2017 21:31 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 0
Gamescom jest na tyle dużym wydarzeniem, że jedna osoba nie byłaby w stanie ograć wszystkich prezentowanych na targach tytułów, nawet nie wychodząc z hal targowych przez cały tydzień. Podobnie jak w przypadku poprzednich części relacji selekcja tytułów musiała być więc dość skrupulatna. Pierwszą cz...
Relacja z Gamescomu 2017 Cz. III

Relacja z Gamescomu 2017 Cz. III

Wirtualna i sprzętowa rzeczywistość na targach

04-09-2017 15:46 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 0
Mimo, że technologie VR i AR już od pewnego czasu pojawiały się na Gamescomie, to w tym roku swoją obecność zaznaczyły wyjątkowo mocno. O ile w kwestii sprzętu sytuację można uznać za ustabilizowaną i żaden nowy nośnik rozszerzonej lub wirtualnej rzeczywistości nie robił furory na targach, o ty...
Graliśmy w Destiny 2

Graliśmy w Destiny 2

Co nowego od twórców Halo?

03-09-2017 17:49 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 0
Coraz więcej serii, które dotychczas były konsolowymi exclusive'ami, trafia na pecety, a tej jesieni dołączy do nich Destiny 2, sequel jednej z najpopularniejszych gier ostatnich lat. Przez kilka dni można było przetestować betę tego tytułu – czy warto było czekać? Średnie dobrego początk...
Relacja z Gamescomu 2017 Cz. II

Relacja z Gamescomu 2017 Cz. II

Mocny występ Wargamingu w Kolonii

30-08-2017 00:02 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 0
Kontynuując relację z jednej z największych na świecie imprez dotyczących gier wideo, nie mógłbym pominąć tego, co na tegorocznych targach chciał pokazać Wargaming. Stoisko twórców World of Tanks i World of Warplanes jak zwykle przykuwało uwagę I było często odwiedzane przez obecnych na wydarze...
Relacja z Gamescomu 2017 Cz. I

Relacja z Gamescomu 2017 Cz. I

Europejskie święto elektronicznej rozrywki

28-08-2017 02:28 | Michał 'Drian_Thierf' Goszczyński | Komentarze: 4
Gamescom to zdecydowanie największe targi gier wideo w Europie. Wydarzenie, które gości już od dziewięciu lat w Kolonii, przyciąga niezmiennie tłumy zwiedzających. Format tegorocznej edycji został dodatkowo podkreślony wizytą samej Kanclerz Niemiec Angelą Merkel, która dokonała otwarcia im...
Filary Ziemi – od książki, przez serial, po grę

Filary Ziemi – od książki, przez serial, po grę

23-08-2017 14:30 | Tomasz 'Asthariel' Lisek | Komentarze: 0
Do sprzedaży trafiła już gra Filary Ziemi od studia Daedalic Entertainment, oparta na bardzo znanej powieści o tym samym tytule – ale czemu akurat książka Kena Folleta stała się tak nieprzemijająco popularna, że po niemal 30 latach od premiery wciąż powstają jej nowe adaptacje? Niek...
Graliśmy w Little Nightmares

Graliśmy w Little Nightmares

Dziewczyna w żółtym płaszczyku

26-04-2017 18:24 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
Gdy ma się zaledwie kilkanaście centymetrów, przygodą jest dotarcie na drugi koniec pokoju czy otwarcie drzwi. Uniknięcie potwora kryjącego się w leżących na podłodze butach to już natomiast walka o życie. Świat dzieciństwa pełny jest nie tylko beztroskich zabaw, lecz także tajemniczych i...
Graliśmy w Regalia: Of Men and Monarchs

Graliśmy w Regalia: Of Men and Monarchs

Kickstarterowy jRPG po polsku

16-03-2017 21:53 | Piotr 'lysypk' Kędzierski | Komentarze: 0
Dzięki platformie Kickstarter ufundowano już ponad tysiąc gier, a kolejnych sto pięćdziesiąt stara się o pieniądze graczy. Ogromna część trafiła na Steama. Można sprzeczać się co do jakości tych dzieł, jednak trzeba przyznać – liczby robią ogromne wrażenie. Polskie studio Pixelated Milk r...
Graliśmy w Universim

Graliśmy w Universim

Poczuj się jak młody bóg

03-02-2017 15:32 | Marcin 'Karriari' Martyniuk | Komentarze: 0
Znacie jakieś gry komputerowe, w których można eksploatować i rozwijać cały świat i wpływać na jego mieszkańców? Tak, by tubylcy byli zdani na waszą łaskę lub niełaskę? No już, nie wyrywajcie się tak wszyscy z Black & White... W natłoku kolejnych strzelanek i erpegów wydanych na przestrzeni ost...
Graliśmy w Torment: Tides of Numenera

Graliśmy w Torment: Tides of Numenera

Udręka powraca

23-01-2017 10:00 | Kamil 'Kamulec' Chmiel | Komentarze: 21
Opuszczony przez Pana Przemian, którego naczyniem był przez lata. Pozbawiony wspomnień i tożsamości. Zmuszony do nieustannej ucieczki przed depczącą po piętach starożytną grozą. Ostatni Porzucony wyrusza na poszukiwanie prawdy o sobie i świecie, do którego trafił. Torment: Tides of Numenera to komp...
Wywiad z twórcą gry Torment: Tides of Numenera

Wywiad z twórcą gry Torment: Tides of Numenera

Udręka od podszewki

22-01-2017 21:17 | Kamil 'Kamulec' Chmiel | Komentarze: 7
Wydany w 1999 roku Planescape: Torment to jedna z najbardziej charakterystycznych komputerowych gier fabularnych, jednak nigdy nie doczekał się swojej kolejnej odsłony. 18 lat później, w lutym bieżącego roku, przewidziana jest premiera Torment: Tides of Numenera – gry, którą autorzy nie b...
Cloud Pirates

Cloud Pirates

Pirackie pojedynki

10-11-2016 12:54 | Shadov | Komentarze: 0
Wszystkich miłośników sieciowych starć ucieszy wieść, że rosyjskie studio Allods Team przygotowuje nową produkcję, w której gracze przeniosą się do fantastycznego świata Sarnaut, pełnego pirackich statków. Ahoj, kapitanie! Cloud Pirates to przyjemna gra wieloosobowa osadzona w barwnym uniwers...
Graliśmy w Civilization VI

Graliśmy w Civilization VI

Nowa odsłona starej jakości

03-08-2016 17:24 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 3
Po krótkim romansie z podbojem kosmosu studio Firaxis znów ląduje na Ziemii, by umożliwić nam budowanie cywilizacji. Już w październiku wrócimy do dobrze znanego modelu rozgrywki, w której startując od prehistorii, prowadzimy wybrany naród przez kolejne epoki do pełnej dominacji nad światem. Ni...
Graliśmy w Phantaruka

Graliśmy w Phantaruka

Opuszczony statek, mityczny potwór... czy może być gorzej?

02-08-2016 19:47 | Shadov | Komentarze: 0
Na polskim rynku horrory FPP cieszą się coraz większą popularnością. Niedawno mieliśmy okazje zagrać w Layers of Fear polskiego studia Bloober Team, w której niezrównoważony malarz musiał odkryć przyczynę swojego szaleństwa. Teraz nadchodzi pierwszoosobowy survival horror w klimacie science fic...
Graliśmy w Gwinta

Graliśmy w Gwinta

Nowy gracz przy stole

06-07-2016 14:01 | Jan 'gower' Popieluch | Komentarze: 0
– Nie śpij, Caleb. Dubel z gwintem był! Co licytujesz? – Duża kupa w dzwonki! – Akces. Haaa! I co? Nikt nie gwintuje? Dudy w miech, synkowie? Od tego dialogu z Chrztu ognia zaczęła się historia jednej z najbardziej wciągających minigier w historii gier komputerowych. Teraz, r...
Koncert Video Game Show: Wiedźmin 3

Koncert Video Game Show: Wiedźmin 3

Wiedźmin, koncertu opisanie!

10-06-2016 15:54 | Shadov | Komentarze: 0
31 maja odbyła się premiera dodatku do gry, której chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Mowa naturalnie o Wiedźminie 3: Dzikim Gonie oraz jego drugim rozszerzeniu zatytułowanym Krew i Wino. Podczas wieczoru poprzedzającego premierę pierwsze skrzypce należały jednak do innych osób. I to dosłown...
Relacja z Digital Dragons 2016

Relacja z Digital Dragons 2016

Oj, działo się w Krakowie

25-05-2016 17:59 | Tatiana 'tatikowa' Kowalczyk | Komentarze: 0
Piąta edycja krakowskich targów przyciągnęła około 1300 uczestników z 30 krajów. W ciągu dwóch dni na kilku halach odbyło się aż 71 prelekcji i wykładów, na które złożyło się aż 3200 godzin. To pokazuje, że Polska nie tylko istnieje, ale również jest coraz bardziej widoczna na mapie światowego...
Master of Orion – pierwsze spojrzenie

Master of Orion – pierwsze spojrzenie

Podbijanie galaktyki nigdy nie było równie przyjemne

31-03-2016 22:16 | Mateusz 'mrstaniszewski' Staniszewski | Komentarze: 0
Siedząc przed telewizorem i strzelając do ludzi w Call of Duty, otrzymałem wiadomość "Chcesz Master of Orion?". Prychnąłem, aż mnie podniebienie zabolało: "Przecież to gra sprzed 20 lat!". Odłożyłem telefon, kontynuując doskonałą passe zabijania n00bów. "To jest wi...
Intel Extreme Masters Katowice 2016

Intel Extreme Masters Katowice 2016

Gra na żywo? Czemu nie!

14-03-2016 22:26 | | Komentarze: 0
W dniach 4–6 marca odbyła się jedna z największych imprez w branży komputerowej – Intel Extreme Masters. Z tej okazji katowicki Spodek stał się areną zmagań e-sportowców. Gracze zmierzyli się w popularnych tytułach: League of Legends, Counter-Strike: Global Offensive, StarCraft...