Fundacja utrzymuje się w dużej części dzięki darowiznom. W 2022 roku otrzymaliśmy ich 2 165,47 zł. O tym, jak można je przekazać, oraz o programie nagród dla stałych wspierających, przeczytacie tutaj. W tym artykule chcielibyśmy jednak przedstawić pokrótce, na co wydajemy pozyskane środki, oraz zachęcić do nowej formy wsparcia naszej działalności – poprzez przekazanie 1,5% podatku dochodowego.
PIT z Polterem
1,5% (do zeszłego roku – 1%) to część podatku, którą każdy z nas może przeznaczyć na wybraną organizację pożytku publicznego (OPP) przy wypełnianiu PIT-u. Fundacja Poltergeist nie ma jeszcze statusu OPP, dlatego zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z Fundacją FaniMani, wspierającą działanie organizacji pozarządowych i uprawnioną do otrzymywania środków z 1,5%. Wystarczy w odpowiedniej rubryce PIT-u podać jej numer KRS (0000507234), a w polu "Cel szczegółowy" wpisać 24543, czyli unikalny identyfikator Fundacji Poltergeist, żeby przekazane środki trafiły do nas. Więcej o działalności FaniMani napisaliśmy tutaj.
Jeśli korzystasz z udostępnionej przez Ministerstwo Finansów usługi Twój e-PIT, sekcję OPP znajdziesz na głównym ekranie deklaracji. Po kliknięciu "Wybierz organizację", wybierz z listy element Fundacja FaniMani, a następnie wprowadź cel szczegółowy: 24543. Usługa ta jest dostępna od 15 lutego pod adresem epit.podatki.gov.pl.
Jeśli wypełniasz tradycyjną deklarację podatkową na formularzu, odpowiednie wartości należy wpisać:
- w sekcji K i L dla deklaracji PIT-37
- w sekcji S i T dla deklaracji PIT-36 oraz PIT-28
- w sekcji P i Q dla deklaracji PIT-36L
W razie jakichkolwiek problemów ze wskazaniem organizacji, napisz do nas na fundacja(at)polter.pl – chętnie pomożemy.
Na co wydajemy pieniądze
Co roku w dziale Dokumenty publikujemy sprawozdanie finansowe Fundacji oraz szczegółową strukturę przychodów i kosztów w dołączonej do niego "Informacji dodatkowej". Sprawozdanie za 2022 rok jest jeszcze przygotowywane, dlatego poniżej prezentujemy skróconą wersję naszych wydatków, skupiając się na kosztach, które mają realne odzwierciedlenie w przelewach wychodzących z rachunku Fundacji.
W pełnym sprawozdaniu znajdują się również wartości odpowiadające umowom barterowym czy otrzymanym bezpłatnie egzemplarzom recenzenckim i patronackim. Także tam zamieściliśmy informacje o przychodach i kosztach działalności gospodarczej (emisji reklam).
Rodzaj kosztu | Kwota |
---|---|
Infrastruktura Poltera | 431,17 zł |
Konkursy publicystyczne | 2 800,00 zł |
Wynagrodzenia | 2000,00 zł |
Reklama | 111,70 zł |
Oprogramowanie księgowe | 1007,75 zł |
Opłaty i prowizje | 89,79 zł |
Przesyłki | 6,50 zł |
Podpis kwalifikowany | 598,00 zł |
Infrastruktura
Co roku musimy opłacać abonament związany z utrzymaniem domeny polter.pl oraz hostingu, na którym działają strona, forum i baza danych, a także przechowywane są wszystkie ilustracje i inne pliki.
Konkursy publicystyczne, wynagrodzenia
Pod koniec 2020 roku rozpoczęliśmy program Publicystyka+, w ramach którego nagradzamy artykuły inne niż recenzje: analizy, wywiady, pomysły na przygody, teksty przekrojowe. Dzięki temu możemy wprowadzać większą różnorodność w nasze publikacje i oferować czytelnikom teksty, których nie znajdą nigdzie indziej. W ubiegłym roku były to między innymi Kilka słów o retellingach, Dragon, Dungeon i listy mailingowe czy Poradnik: Zarządzanie dużą liczbą Bohaterów Niezależnych.
Udało nam się tym samym zrealizować coś, co przez lata było marzeniem: wynagrodzić finansowo autorów przynajmniej części polterowych tekstów. Były to zarówno osoby od lat wchodzące w skład redakcji, jak i zupełnie nowe, dla których nagrodzone artykuły były debiutami na naszych łamach.
Kolejnym krokiem w podobnym kierunku były drobne nagrody wypłacone koordynatorom najaktywniejszych działów Poltera, którzy codziennie podejmują żmudny i często niewdzięczny wysiłek zarządzania zespołem, dbania o regularność newsów, kontaktu z wydawcami czy pilnowania harmonogramu publikacji.
Reklama
W 2022 roku testowo promowaliśmy kilka naszych postów na platformach społecznościowych. W miarę możliwości będziemy kontynuowali te próby, żeby zbadać ich skuteczność w przyciąganiu nowych czytelników.
Nowe wyzwania
Założenie Fundacji przyniosło nam wiele korzyści. Jedną z nich jest czytelne wyodrębnienie przychodów i kosztów związanych z wydawaniem Poltera i pełna transparencja w tym zakresie.
Z drugiej strony pojawiło się dużo nowych obowiązków, szczególnie księgowo-sprawozdawczych, które doszły do tego, czym na Polterze chcielibyśmy się zajmować, czyli tworzeniem ciekawych tekstów dla czytelników. A przecież i to każdy z członków redakcji robi po godzinach, w wolnym czasie. Sprawami księgowymi Fundacji zajmuję się sam, z prostego powodu – koszt profesjonalnej księgowości pochłonąłby całe nasze przychody.
Dlatego tym bardziej liczymy na Wasze wsparcie – powierzenie części obowiązków profesjonalistom i przyciągnięcie nowych współpracowników pozwoliłoby nam skupić się na najważniejszym: znajdowaniu ciekawych informacji, recenzowaniu nowości, ambitnej publicystyce. W skrócie: tworzeniu miejsca, które będzie domem polskich miłośników fantastyki.