» Wieści » Podsumowanie Festiwalu w Wenecji

Podsumowanie Festiwalu w Wenecji

|

Podsumowanie Festiwalu w Wenecji

65. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji dobiegł końca. Nagrodę główną, Złotego Lwa dla najlepszego filmu otrzymał najnowszy obraz Darena Aronofsky'ego, zatytułowany The Wrestler. Film to historia Wrestlera Randyma 'The Ramie' Robinsona, który musi zakończyć karierę z powodu zawału. Sportowiec nie może wrócić do zapasów, gdyż grozi to kolejnymi atakami serca. Randy próbuje więc poukładać swoje życie, zatrudnia się w delikatesach, zamieszkuje ze striptizerką i jej synem. Spokój Randy'ego i jego nowej rodziny burzy pojawienie się największego przeciwnika, Ayatollaha, który rzuca wyzwanie Randy'emy, a ten je przyjmuje. Główną rolę zagrał Mickey Rourke. Aronofsky odpowiada za takie filmy jak: Pi, Requiem dla snu i Źródło.

Srebrnego Lwa za reżyserię odebrał Aleksiej German Jr. za Bumaznyj Soldat, za najlepszego aktora uznano Silvio Orlando za rolę w filmie Il Papa di Giovanna, zaś wśród aktorek triumfowała Dominique Blanc występująca L'Autre. Polskim akcentem tegorocznej edycji festiwalu był pokazywany poza konkursem i entuzjastycznie przyjęty film Rysa w reżyserii Michała Rosy.

Pełna lista nagrodzonych

Konkurs Główny

  • Złoty Lew: The Wrestler reż. Darren Aronofsky.
  • Srebrny Lew dla reżysera: Aleksiej German Jr. za Bumaznyj Soldat
  • Nagroda Specjalna Jury: Teza reż. Haile Gerima
  • Puchar Volpi dla najlepszego aktora: Silvio Orlando za rolę w filmie Il Papa di Giovanna
  • Puchar Volpi dla najlepszej aktorki: Dominique Blanc za rolę w filmie L'Autre.
  • Nagroda im. Marcello Mastroianniego (kreacja młodego wykonawcy): Jennifer Lawrence – The Burning Plain, reż. Guillermo Arriaga
  • Nagroda za walory techniczne: Alisher Khamidhodjaev i Maxim Drozdov – Bumaznyj Soldat
  • Nagroda za scenariusz: Haile Gerima – Teza
  • Specjalny Lew za osiągnięcia pracy: Werner Schroeter
  • Złoty Lew za całokształt twórczości: Ermanno Olmi
  • Nagroda Luigi De Laurentisa za pierwszy film: Pranzo di Ferragosto, reż. Gianni Di Gregorio

Konkurs Horyzonty

  • Nagroda główna: Melancholia, reż. Lav Diaz (Filipiny)
  • Nagroda dla dokumentu: Below Sea Level, reż. Gianfranco Rosi (Włochy / USA)
  • Specjalne wyróżnienie: Un Lac, reż. Philippe Grandrieux (Francja)

Konkurs filmów krótkometrażowych

  • Nagroda główna: Tierra y Pan, reż. Carlosa Armella
  • Specjalne wyróżnienie: Vacsora, reż. Karchi Perlmanna
  • Prix UIP: De Onbaatzunchtigen

Nagrody pozaregulaminowe (wybór)

  • Europa Cinemas Nagroda główna: Machan
  • Nagroda FIPRESCI (krytycy): Najlepszy Film festiwalu: Gabbla, reż. Tariq Teguia; Najlepszy film w Horyzontach i Tygodniu Krytyki: Goodbye Solo, reż. Ramin Bahrani
  • Nagroda SIGNIS: The Hurt Locker, reż. Kathryn Bigelow
  • Specjalne wyróżnienie: Vegas: Based on a True Story, reż. Amir Naderi
  • Specjalne wyróżnienie: Teza, reż. Haile Gerima
  • Nagroda Międzynarodowego Tygodnia Krytyki: L'Apprenti, reż. Samuel Collardey
  • Nagroda Francesco Pasinetti (SNGCI): Najlepszy Film: Pranzo di Ferragosto, reż. Gianni Di Gregorio
  • Specjalne wyróżnienie: Pa-ra-da, reż. Marco Pontecorvo
  • Najlepszy Aktor: Silvio Orlando za Il papa di Giovanna
  • Najlepsza Aktorka: Isabella Ferrari za Un giorno perfetto
  • Nagroda Isvema za debiut lub drugi film: Pranzo di Ferragosto, reż. Gianni Di Gregorio
  • Nagroda UNICEF: Teza, reż. Haile Gerima
  • Nagroda Art Cinema: Dikoe Pole, reż. Mikhail Kalatozishvili
  • Nagroda Biografilm Lancia – fabuła: Rachel Getting Married, reż. Jonathan Demme; Below Sea Level, reż. Gianfranco Rosi
  • Nagroda dla filmu wykorzystującego technologię cyfrową: The Sky Crawlers, reż. Mamoru Oshii
  • Specjalne wyróżnienie: Gake no ue no Ponyo, reż. Hayao Miyazaki
  • Nagroda Queer Lion: Un altro pianeta, reż. Stefano Tummolini
  • Nagroda Human Rights: The Hurt Locker, reż. Kahryn Bigelow
  • Nagroda Arca Cinemagiovani: Najlepszy film: The Hurt Locker, reż. Kathryn Bigelow
  • Najlepszy włoski film: Pranzo di Ferragosto, reż. Gianni Di Gregori
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Źródło: Stopklatka.pl
Tagi: Wenecja | Festiwal | Złoty Lew | The Wrestler | Darren Aronofsky


Czytaj również

Mother!
Mamo, dlaczego?
- recenzja
Noe #04: Kto przeleje krew
Nie-boska historia ocalenia
- recenzja
Noe #02: Wszystko, co pełza po ziemi
Twórcza interpretacja Potopu
- recenzja
Noe #1: Za niegodziwość ludzi
Aronofsky i jego fantastyka biblijna
- recenzja

Komentarze


kaduceusz
   
Ocena:
0
Bosz, Aronofsky wygrał Wenecję, koniec świata :>
12-09-2008 14:28
Deckard
   
Ocena:
0
Na Aronofsky`ego poczekam, film podobno zmiata brutalnością i naturalizmem.

Ale ale... przede wszystkim czekam na Hurt Locker.
16-09-2008 16:01
kaduceusz
   
Ocena:
0
Szczerze mówiąc to ja też :-)
16-09-2008 16:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.