felieton rpg

Artykuły

Budując swój własny domek z kart cz.2.

Część druga - Dokąd nas to zaprowadzi?

03-12-2007 10:18 | | Komentarze: 24
1. Jedyny słuszny styl gry Jeżeli istnieje wiele sposobów na granie, jest bardziej niż możliwe, że w waszej grupie pojawią się różnice zdań, a to może spowodować, ze nie będziecie już postrzegać siebie jako zgranej paczki. Co gorsza może to spowodować, że niektórzy zrezygnują z uczestnictwa w waszy...

Budując swój własny domek z kart

Część pierwsza

22-11-2007 09:34 | | Komentarze: 43
Gracze ścierają się z mnóstwem problemów, wielokrotnie z własnej winy. Na początku myślałem, że taka jest po prostu kolej rzeczy, lecz gdy spojrzałem na to zagadnienie ponownie, doszedłem do wniosku, że wcale nie musi tak być. Istnieje bowiem zestaw przekonań oraz praktyk, które generalnie zamiast p...
Umiejętność: zapchajdziura

Umiejętność: zapchajdziura

07-11-2007 11:35 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 34
Mit mówi, że niemal każdy Mistrz Gry prędzej, czy później angażuje się w tworzenie systemu autorskiego. A jako, że teksty o RPG czytają głównie Mistrzowie Gry, obecny artykuł przeznaczam właśnie dla twórców własnych systemów. Chciałbym przedstawić wam niebezpieczeństwo zapchajdziur. Złe rozłożenie...
Rozważania o dark fantasy

Rozważania o dark fantasy

16-09-2007 19:10 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 71
Jakiś czas temu przeglądając polskie fora natknąłem się na dyskusję dotyczącą dark fantasy. Spostrzegłem, że temat budzi kontrowersje i sprawia wiele problemów. Samo jego zdefiniowanie rodzi wiele nieporozumień. Zupełnie, jakby dyskusje dotyczyły bardzo skomplikowanych spraw teorii literatury a nie...
Moje RPG jest lepsze niż Twoje

Moje RPG jest lepsze niż Twoje

05-09-2007 08:44 | Dhaerow | Komentarze: 37
Tak w skrócie można podsumować większość erpegowych flejmów szalejących na forach internetowych. Samo zjawisko towarzyszy polskiemu środowisku RPG w zasadzie od początku. Zapewne starsi czytelnicy doskonale pamiętają wymiany listów na łamach MiMa, w których warhammerowcy ścierali się z kaceciarzami...
Megakonkurs oczami Marka Starosty

Megakonkurs oczami Marka Starosty

Czyli przemyślenia twórcy Beszamelu dotyczące Rewolucji Kreatywnej

03-09-2007 20:18 | | Komentarze: 18
Czas i na moje - wielkiego przegranego, że się tak ośmielę nazwać - przemyślenia dotyczące Megakonkursu. Na wstępie, słowa uznania należą się organizatorowi za genialny pomysł głosowania SMSowego. Dzięki temu zabiegowi, Wydawnictwo Alea zapewniło sobie przynajmniej częściowe pokrycie kosztów wydan...

Ennies 2007

Komentarz do tegorocznego rozdania nagród

29-08-2007 12:27 | Deckard | Komentarze: 7
Zgodnie z corocznym zwyczajem na zakończonym niedawno konwencie GenCon Indy wręczono po raz kolejny nagrody Ennies – uhonorowując produkty i wkład poszczególnych wydawnictw na amerykańskim rynku gier fabularnych. Historia Ennies sięga 2001 roku, kiedy społeczność fanów rpg (głównie linii d20)...
Budując swój własny domek z kart cz.3

Budując swój własny domek z kart cz.3

Sposoby na lepsze granie

14-12-2007 12:26 | | Komentarze: 34
Poniżej znajdziecie listę rzeczy, które tworzą najczęściej spotykane problemy. Dlaczego więc by ich nie unikać? Sprawa jest ciężka, gdyż poniższe koncepty są zakodowane jako fundamentalne bloki budujące „dobrą grę” w wielu grach i tym samym są wyznacznikiem tego jak grać dla wielu osób...

Erpegowe Mity: Klimat, Fabuła i Opowieść

29-06-2006 18:18 | Dhaerow | Komentarze: 96
Klimat, fabuła, opowieść - te trzy magiczne słowa dość często pojawiają się w kontekście gier fabularnych. Również wczoraj miałem okazje usłyszeć je w czasie rozmowy z kumplem. Tak się jednak składa, że po latach prowadzenia są to dla mnie tylko puste frazesy. Tak zwane klimatyczne granie promowane...

Azjatycka_laleczka

21-01-2007 11:09 | Marta 'fairhaven' Pyrz | Komentarze: 19
Czym jest tożsamość? To trudne pytanie. W powszechnym rozumieniu składa się na nią rasa. Czy aby na pewno? Dla wielu z nas słowa: "jestem biały" liczą się dużo mniej niż "jestem studentem", "jestem dzieckiem bogatych rodziców" czy "jestem Warszawiakiem". Trudności z rasą mają dopiero "kolorowi" - no...

Ciebie tam nie ma...

czyli gdzie dwóch gra a trzeci siedzi

21-04-2007 22:08 | Deckard | Komentarze: 8
Nieważne w które systemy graliście, nieważne ile już lat, czy zaczynacie, czy kończycie – podstawą w grach fabularnych są indywidualne relacje. Kiedy przygoda koncentruje się na jednym bohaterze, pierwsze skrzypce są w rękach gracza i MG. Kiedy część postaci graczy toczy ważną debatę, od które...

Bajkowe stworki w konwencjach fantasy

16-05-2007 22:50 | Michał 'Furiath' Markowski | Komentarze: 60
Mroczny i niebezpieczny świat pełen intryg i niebezpieczeństw. Bohaterowie, weterani upadłego świata o wyraźnie zarysowanym profilu psychologicznym. System nastawiony na eksplorację psychiki postaci, na dylematy moralne, walkę z własnymi koszmarami. Opisy budują atmosferę ciężkiego dark fantasy, ilu...

Autorytet – wielkie słowo przy małym stoliku

09-06-2007 22:14 | Deckard | Komentarze: 48
Jeżeli kiedykolwiek zostanie spisana encyklopedia RPG, jednym z pierwszych haseł jakie niewątpliwie zostaną w niej omówione, będzie "Autorytet". Na dobrą sprawę jest to najistotniejszy czynnik kształtujący obraz chyba każdej sesji RPG na świecie. Co ciekawe, choć ważny, niemal nigdy nie zostaje omów...

To ja też...

08-12-2006 18:37 | Ewa 'senmara' Markowska | Komentarze: 18
Znacie tego szkodnika sesyjnego? Na pewno. Snuje się za drużyną, nie ma pomysłów, nie wykazuje inicjatywy (bo jeszcze coś mi się stanie, nie jestem głupi). Czasem, jak będzie cicho siedział, uda mu się wymigać z bójki. O swym istnieniu przypomina przy rozdziale łupów i punktów doświadczenia. Średni...

Potrzeba wyjątkowości

Co czyni bohatera?

13-06-2007 17:49 | Gruszczy | Komentarze: 6
W Vampire: the Requiem istnieje wyłącznie 5 głównych Klanów. Zawierają one w sobie różne aspekty, akcentują lub nawet dodają specyficzne elementy składające się na wampira - pochodzenia, zdolności i zwyczaje. Linie krwi pozwalają uformować postać w taki sposób, by kładła nacisk na jeden z aspektów k...
Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Co mnie uwiera w od zera do bohatera?

Pierwsza część dwugłosu

08-02-2008 03:55 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 31
Systemy RPG rozmaicie podchodzą do kwestii rozwoju bohatera. W jednych musimy mozolnie zdobywać punkty doświadczenia powoli rozbudowując arsenał swojej postaci, w innych już na początku gry możemy stworzyć herosa o niebagatelnej potędze. Rozwiązanie, znane jako "od zera do bohatera" zaliczymy do tej...
Zalety stopniowego rozwoju

Zalety stopniowego rozwoju

Druga część dwugłosu

09-02-2008 02:05 | Karczmarz | Komentarze: 6
Czytając felieton kaduceusza poświęcony koncepcji "od zera do bohatera", nie mogłem się oprzeć wrażeniu, że autor straszy. Straszy, ostrzega, stawia tabliczki "Nie deptać trawników!", wrzuca system powolnego rozwoju do worka ze złem całego świata. Tylko czy aby na pewno jest przed czym ostrzegać? Cz...
Warsztat dedekowca

Warsztat dedekowca

Jak Gerard robił planszę do D&D i co z tego wynikło

10-10-2008 16:11 | Paweł 'Gerard Heime' Jasiński | Komentarze: 20
Zapewne wiecie, jak to jest. Postacie stworzone, przygoda wymyślona – czas grać! Zaraz… czegoś nam jeszcze brakuje. W 4 edycji D&D oprócz standardowych akcesoriów (podręczniki, karty postaci, kostki, ołówki i gumki) do gry potrzeba czegoś więcej. Jeśli zamierzamy w pełni wykorzystać zal...

Rękopis odnaleziony w notatkach Mistrza Gry

27-04-2009 20:00 | Mariusz 'Kot' Butrykowski | Komentarze: 0
Jednym z najważniejszych elementów świata Earthdawna są Horrory… Potworna groza z najdalszych zakątków przestrzeni astralnej, zapomnianych światów i mrocznych wymiarów. Podobieństwo tego motywu do występujących w Zewie Cthulhu Przedwiecznych jest dość oczywiste i nie o tym chciałbym napisać &#...

Rękopis odnaleziony w notatkach Mistrza Gry

27-04-2009 20:30 | Mariusz 'Kot' Butrykowski | Komentarze: 6
Jednym z najważniejszych elementów świata Earthdawna są Horrory… Potworna groza z najdalszych zakątków przestrzeni astralnej, zapomnianych światów i mrocznych wymiarów. Podobieństwo tego motywu do występujących w Zewie Cthulhu Przedwiecznych jest dość oczywiste i nie o tym chciałbym napisać &#...
Ile mnie w moim RPG?

Ile mnie w moim RPG?

Wykorzystać gotowe czy wymyślać od zera?

03-06-2010 23:37 | Tomasz 'kaduceusz' Pudło | Komentarze: 13
Praktycznie każda drużyna ma własny sposób traktowania sesji, dograny na podstawie osobistego podejścia jej członków do stylistyki, mechaniki, stylu prowadzenia narracji i oczekiwań wobec gry. Wiecie, jedni gracze lubią fantasy, drudzy sci-fi, dla jednych kości są nieodłącznym elementem sesji, innym...