» Recenzje » Dodatki i podręczniki » Podręcznik Gracza

Podręcznik Gracza


wersja do druku

Zakup numer jeden dla gracza i MP.


Jakiś czas temu do sprzedaży trafił polski Podręcznik Gracza do 3 edycji D&D. Wydawnictwo ISA jego premierę początkowo zapowiadało na lipiec, lecz kilkakrotnie zmieniało jej datę. Powodem było głównie poprawianie tłumaczenia, które początkowo roiło się od błędów. Czy było warto czekać? Przyjrzyjmy się efektowi pracy wydawcy.

Na pierwszy rzut oka podręcznik prezentuje się bardzo ładnie. Tak jak wersja oryginalna, wydany jest on w twardej oprawie i na kredowym papierze. Jednak w polskim wydaniu papier jest matowy, dzięki czemu światło nie przeszkadza w czytaniu. Zmieniła się także minimalnie jego grubość, co widać, gdy porówna się gabaryty obydwu podręczników, jednak i to ma swoje plusy, gdyż dzięki temu strony są mniej podatne na naderwania. Podręcznik jest szyty, wygląda na solidny, jednak to czy się nie rozleci będzie można jednoznacznie stwierdzić po dłuższym czasie użytkowania.
Warto także wspomnieć o bardzo ładnych szkicach oraz kolorowych ilustracjach, tak jak w wydaniu amerykańskim, zdobiących cały podręcznik.

Całość podzielona jest na jedenaście rozdziałów. Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy, to brak większego wprowadzenia dla nowych graczy, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z RPG, a jest to dosyć istotne, gdyż system powinien przyciągnąć wielu graczy znających RPG jedynie z gier komuterowych. Prawdopodobnie odpowiedni dział znajduje się w Podręczniku Mistrza Podziemi, jednak moim zdaniem także w PG kilka stron powinno być poświęconych temu zagadnieniu.

Na pierwszych stronach książki przedstawione są główne atrybuty opisujące każdego poszukiwacza przygód, natomiast kolejne dwa działy to opisy poszczególnych ras oraz klas.

W dziale poświęconym rasom znajdują się charakterystyki wyglądu oraz psychiki przeciętnego przedstawiciela każdego gatunku. Dołączone szkice dodatkowo uwydatniają różnice anatomiczne między rasami. Znajdziemy tam także skrótowe opisy krain zamieszkiwanych przez poszczególne grupy, wyznawane religie oraz typowe imiona. Na końcu wymienione są cechy rasowe przełożone na mechanikę.

Główne cechy i umiejętności jedenastu klas przedstawione są za pomocą tabel, dzięki którym można szybko zorientować się w ich mocnych stronach, natomiast dołączone opisy pomagają lepiej zaznajomić się z ich rolami w świecie gry.

Po lekturze tej części podręcznika można swobodnie przystąpić do kreacji bohatera. Sam proces doświadczonemu Mistrzowi Podziemi zajmie zaledwie kilka minut. Początkujący także nie powinni mieć z tym problemów, gdyż autorzy prowadzą nas "za rączkę" i odsyłają do odpowiednich stron. Pozostaje jedynie dobrać umiejętności, ekwipunek oraz ustalić dodatkowe szczegóły, mające na celu "ożywienie" naszej postaci. W tym pomogą nam kolejne działy podręcznika.

Zacznijmy może od umiejętności. Każda z nich jest szczegółowo opisana, wraz z przykładami jej wykorzystania oraz sugerowanymi skalami trudności w zależności od warunków. Dodatkowo podane są także warunki ponawiania testów oraz ewentualne zasady specjalne.

Podczas wyboru umiejętności wykupujemy rangi w poszczególnych pozycjach, co w efekcie sprawia, że nasza postać robi pewne rzeczy lepiej od innych.

Następnie przychodzi kolej na wybranie atutu(ów). Te, w odróżnieniu od umiejętności, nie mają różnych stopni "wtajemniczenia", lecz albo coś się umie, albo nie. Zdecydowana większość atutów dotyczy walki, lecz występują także atuty wzmacniające nasze czary oraz pozwalające nam tworzyć przeróżne przedmioty.

Rozdział poświęcony ekwipunkowi stanowi bardzo mocną stronę książki. Znajdziemy tam oczywiście przeróżną broń białą, dystansową, pancerze, jak i przedmioty codziennego użytku, narzędzia i tym podobne. Szczególnie pomocne są doskonałe szkice oraz krótkie opisy, dzięki którym osoby nie zaznajomione ze średniowiecznym orężem nie pomylą glewii z gizarmą.

W ustaleniu ostatnich szczegółów pomaga nam rozdział Opis. Z ciekawszych rzeczy, warty uwagi jest opis charakterów, gdzie autorzy w bardzo przystępny sposób wyjaśniają różnice pomiędzy poszczególnymi postawami. Znajdziemy tu także opis głównych bóstw oraz wskazówki, jak dodatkowo wyróżnić naszego bohatera z rzesz innych poszukiwaczy przygód.

Przedostatni rozdział poświęcony jest wszelkim potyczkom, w jakich wezmą udział BG. Z jednej strony walka jest bardzo prosta, gdyż polega na kolejnych rzutach k20 i sprawdzaniu trafień, jednak im dalej się czyta, tym bardziej odnosi się wrażenie, że autorzy starając się tchnąć w pojedynki trochę realizmu, robią z gry fabularnej grę bitewna. Jeżeli ktoś chciałby wiernie trzymać się zasad, to niezbędne okażą się figurki oraz miarka. Myślę jednak, iż większość MP ograniczy się do podstawowych zasad, zdając się raczej na swój zdrowy rozsądek.

Ostatnia część podręcznika poświęcona jest magii, zarówno tej objawionej, która dysponują kapłani czy druidzi, jak i magicznym mocom czarodziejów oraz zaklinaczy. Jako, że zasady rzucania czarów zostały opisane już wcześniej, tu znajdziemy wyłącznie spis dostępnych zaklęć. A nie jest tego mało, gdyż rozdział ten stanowi niemal połowę całego podręcznika. Całe szczęście nie trzeba się tego wszystkiego uczyć na pamięć, a osoby władające magią z pewności, wraz ze zdobywaniem nowych mocy mimowolnie przyswoją sobie znaczną jego część.

Polskie tłumaczenie wypadło bardzo dobrze. Co prawda jest trochę literówek, jednak nie znalazłem wartych wzmianki błędów merytorycznych, dzięki czemu ewentualna errata nie będzie zbyt obszerna. Przed ukazaniem się podręcznika, spore emocje budziło tłumaczenie niektórych terminów, na przykład Constitution figurujące jako Budowa, czy Wisdom jako Roztropność. Nowe tłumaczenia były niezgodne z wersjami do jakich przyzwyczaił nas CD-Projekt w swoich grach, jednak po wczytaniu się w definicje atrybutów dochodzimy do wniosku, iż zmiany te są słuszne. Do wpadek można za to zaliczyć Ukradkowy Atak, w wersji oryginalnej Sneak Attack, który fatalnie brzmi, a bez większego wysiłku można by znaleźć lepsze określenie. Wady polskiej edycji częściowo rekompensuje bardzo niska cena, aktualnie w sprzedaży wysyłkowej wynosząca jedynie 54 zł.

Podsumowując - pomimo kilku wad, podręcznik oceniam bardzo wysoko i jeżeli tylko firma ISA dobrze rozreklamuje swój produkt, wróżę mu pewny sukces. Pozycja ta powinna zapełnić lukę na rynku powstałą po zniknięciu Warhammera oraz jako znany system o łatwo przyswajalnej mechanice może przyciągnąć nowych graczy dotychczas zainteresowanych wyłącznie cRPG. Niewątpliwie spodoba się także wszelkim miłośnikom turlania oraz grubych podręczników zdobiących półkę. Co do światów w których możemy grać, aktualnie dostępny jest jedynie Greyhawk, lecz po wydaniu podstawowych podręczników, ISA zapowiada wypuszczenie Zapomnianych Krain, które zważywszy na duży wybór literatury są u nas znacznie lepiej znanym uniwersum. Osobiście czekam z niecierpliwością, a w międzyczasie przyjrzę się bliżej Żyjącemu Greyhawkowi...

Tytuł: Podręcznik Gracza (D&D: Player's Handbook)
Autorzy: Jonathan Tweet, Monte Cook, Skip Williams
Tłumaczenie: Piotr Kucharski
Redakcja merytoryczna: Tomek Andruszkiewicz, Tomek Kreczmar
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2002
Liczba stron: 296
ISBN: 83-88916-29-7
Cena: 69 zł
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Śmierć ma nową (wielką) kosę, ustandaryzowane zdolności i epicką odporność na obrażenia.
Klanarchia kontra Numenera
Dwie wizje przyszłości
The Strange
W sieci ciemnej energii
- recenzja
Numenera
Nanomagia i cybermiecz
- recenzja

Komentarze


~anonim

Użytkownik niezarejestrowany
    POMOCY!!
Ocena:
0
hejo!! mam pytanko!! czy jak kupie Podręcznik Gracza D&D to bedzie tam opisane jak, czym i wogle wszystko o tym jak sie gra?? no bo wiecie ja nigdy w D&D nie gralem i boje sie ze jak kupie PG to nie bede wogle wiedzial jak tam grac!! POMOCY!! PISZCIE NA e-mail z góry dzieki
06-05-2005 16:14
~HASH

Użytkownik niezarejestrowany
    Eee tam ...
Ocena:
0
Warhammer II edycja - to jest wypas ;]
20-05-2005 21:24
~EVERARD FIREBAD

Użytkownik niezarejestrowany
    POSZUKIWANIA PRZYGODY
Ocena:
0
NARAZIE TYLKO KOMENTOWALEM TYM RAZEM MAM ZAMIAR WAS O COS PROSIC. JEZELI WIECIE GDZIE MOGE DOSTAC KOLOROWE MAPY DO GRY DND TE DO PRZYGOD NIE SWIATA TO NAPISZCIE NA MOJ E-MAIL. TYLKO BEZ JAJ!!! PAMIETAJCIE KOLOROWE MAPY DO PRZYGOD DND!!!
16-06-2005 10:06
~Drizd

Użytkownik niezarejestrowany
    Zdeka za drogo!!!!
Ocena:
0
Na allegro można kupić tą knige za 45zl
04-07-2005 13:47
~zone

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
Świetny podrecznik. posiadam go :)
13-07-2005 21:55
~Eldaron age

Użytkownik niezarejestrowany
    Gafa
Ocena:
0
Popełniłem straszną gafe . Kupiłem podręcznik bóstwa i pół bogowie , nie mając podręcznika gracza :/ Ale podręcznik świetnie isię zapowiada . W księgarni w moim miescei niestety go nie ma :( Nie moge zamawiać przez internet bo jestem za młody . Mam tylko 11 lat
19-07-2005 13:39
~Leszcz

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
Jeśli chodzi o recenzje to jest zajebista.A jesli chodzi o gre to denerwuje mnie jeden szczegól jakim są obrarzenia.Czemu nie ma zadnych modyfikatorów które utrudnialy by ci np:atak. Mówie to dlatego poniewarz zdarzyla mi się sytuacja że mialem 0 punktów wytrzymałości a ja jeszcze moglem zaatakowac przeciwnika i na dodatek zadalem mu krytyka. Jerzeli chcecie żebyście byli bosami których zabić jest bardzo trudno to D&D polecam.Ja jednak proponuje gre Earthdawn Przebudzenie ziemi gdyz jest tańszy i o wiele lepszy niz D&D.
26-07-2005 10:50
~Tivox Amakiir

Użytkownik niezarejestrowany
    SPOX
Ocena:
0
swietny podrecznik i spoko recka:)
02-08-2005 13:00
~Lord Sidious

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D Rules
Ocena:
0
ja zazwyczaj jestem MP i uważam ,że ta gra jest Spox.

09-08-2005 14:23
~Eldaron age

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Powie mi ktoś gdzie można kupić kości wielościanowe do D&D?? Nie chodzi mi o sklepy internetowe . Z góry dziekuje
12-08-2005 08:29
~Aker - sługa Seta

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
Recęzja jest dobra, a nawet baredzo dobra. jednak w rzeczywistości nie jest już tak wesoło... Załużmy że kupiłem (drogi jak nie wiem co) podręcznik gracza. Znam rasy itd... Ale jeżeli chcę się spotykać np : po lekcjach to co, mam tachać ten podręcznik ze sobą? Jest tam dużo, a nawet za dużo informacji o magii. Walka - jest dość trudna. Cały PG jest napisany ciężko, a raczej nie ciężko, ale tylko dla zaawansowanych. Gracze którzy chcą sie z tego nauczyć grać mają bardzo trudne zadanie. Pojąć walkę itd... Jeszcze gdy jest się graczem to rozumiem, ale gdy MP? Żeby początkujący nauczył się (sam) d o b r z e prowadzić musi sobie zakupić nastepną kolorową książeczkę PMP. Sam jestem w takeij sytuacji... Na temat PMP się nie wypowiadam bo jeszcze w rękach nie miałem, ale kiedy sobie pomyśle że przydała by się jeszcze Księga Potworów to padam z bulu na myśl o tych 210 zł... Ogólnie dla zaawansowanych gra jest w poządku, lecz nie pomyślano o początkujących. Dopiero w środku gry jest napisane że się rzuca na trafienie 1k20 i im więcej tym lepiej. Ja spotkając się z artykułem w gazecie wiedząc że im mniej tym lepiej (nniektórzy w warmłota tak grają) nie wiedziałem o co chodzi w tych dodatnich i ujemnych modyfikatorach... Ale powiem tyle : jak się człowiek przestawi i są na grópe przynajmniej 2 PG to możan sobie spokojnie pograć.
02-09-2005 20:32
~Vitriol Plugawiciel

Użytkownik niezarejestrowany
    Aker
Ocena:
0
Widac ,że jesteś początkującym , musisz dokładnie przeczytać ten podręcznik a wszystko zrozumiesz , ten podręcznik tez jest dla nowicjuszy ( to był mój drugi podręcznik)
ps. Ale kłamiesz , Księga Potworów tyle nie kosztuje a ni żaden podręcznik ( od 20 zł do 90zł)
Ps. To wcale nie jest trudne , ja mam 20 poziom ale dzięki też innym podręcznikom
04-09-2005 09:38
~bartek

Użytkownik niezarejestrowany
    fajna recenzja
Ocena:
0
naprawde dobra robota z ta recenzja
12-09-2005 15:59
~Agnieszka

Użytkownik niezarejestrowany
    DND
Ocena:
0
DND jest zajebise!!!! Wciągneło mnie tak że siedze po nocach i ucze się Podręcznika Gracza na pamięć!
Moja babaci uważa że jeżeli będę w to grała to napewno wpadne do jakiejś sekty!!!!!!! Ale głupue. APEL: LUDZIE GRAJCIE W DND - JEST ZAJEBISTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
13-09-2005 19:49
~Zonk

Użytkownik niezarejestrowany
    Propozycja ;)
Ocena:
0
Jeżeli ktoś w Mieszka w Przemyślu(Podkarpacie) i chciałby dostac Podrecznik gracza + ful wszystko T.J
-Karta Postaci PL
-Ksiega Potworow PL
-Podrecznik Gracza PL
-Przewodnik Mistrza Podziemi PL
-Krainy Wschodu PL
i duuzo wiecej
niech da znak gg:5281622
29-09-2005 11:56
~Necro

Użytkownik niezarejestrowany
    Podręcznik Gracza
Ocena:
0
Bardzo użyteczna książka, opisuje wiele poważnych zagadnień, np. bóstwa oraz tworzenie postaci. Jedyną wadą jest to, że książka nie wykorzystuje rozwiązań z Gry Przygodowej (np. poruszanie się po kratkach itp.)...

Polecam książkę, jak nie stąd, to poszukajcie na allegro - codziennie ktoś sprzedaje tą książkę.
11-10-2005 15:12
~Eldaron age

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Grałem przez czat , ale wogule nierozumiem tej gry . Pomoże mi ktoś ?? Skontaktujcie sę ze mna na mój e-mail

[email protected]
31-10-2005 10:51
~Slabig Kono

Użytkownik niezarejestrowany
    CO!!!
Ocena:
0
CZEMU
14-11-2005 13:39
~Mateusz Kossowski

Użytkownik niezarejestrowany
    Podręcznik
Ocena:
0
Podręcznik jest piekny i obszerny warto zagrać w d&d
22-11-2005 18:11
~Liriel

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
ja kupilam tez podrecznik za 25 zl na allegro :)
27-11-2005 22:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.