» Recenzje » Dodatki i podręczniki » Podręcznik Gracza

Podręcznik Gracza


wersja do druku

Zakup numer jeden dla gracza i MP.


Jakiś czas temu do sprzedaży trafił polski Podręcznik Gracza do 3 edycji D&D. Wydawnictwo ISA jego premierę początkowo zapowiadało na lipiec, lecz kilkakrotnie zmieniało jej datę. Powodem było głównie poprawianie tłumaczenia, które początkowo roiło się od błędów. Czy było warto czekać? Przyjrzyjmy się efektowi pracy wydawcy.

Na pierwszy rzut oka podręcznik prezentuje się bardzo ładnie. Tak jak wersja oryginalna, wydany jest on w twardej oprawie i na kredowym papierze. Jednak w polskim wydaniu papier jest matowy, dzięki czemu światło nie przeszkadza w czytaniu. Zmieniła się także minimalnie jego grubość, co widać, gdy porówna się gabaryty obydwu podręczników, jednak i to ma swoje plusy, gdyż dzięki temu strony są mniej podatne na naderwania. Podręcznik jest szyty, wygląda na solidny, jednak to czy się nie rozleci będzie można jednoznacznie stwierdzić po dłuższym czasie użytkowania.
Warto także wspomnieć o bardzo ładnych szkicach oraz kolorowych ilustracjach, tak jak w wydaniu amerykańskim, zdobiących cały podręcznik.

Całość podzielona jest na jedenaście rozdziałów. Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy, to brak większego wprowadzenia dla nowych graczy, którzy nie mieli wcześniej kontaktu z RPG, a jest to dosyć istotne, gdyż system powinien przyciągnąć wielu graczy znających RPG jedynie z gier komuterowych. Prawdopodobnie odpowiedni dział znajduje się w Podręczniku Mistrza Podziemi, jednak moim zdaniem także w PG kilka stron powinno być poświęconych temu zagadnieniu.

Na pierwszych stronach książki przedstawione są główne atrybuty opisujące każdego poszukiwacza przygód, natomiast kolejne dwa działy to opisy poszczególnych ras oraz klas.

W dziale poświęconym rasom znajdują się charakterystyki wyglądu oraz psychiki przeciętnego przedstawiciela każdego gatunku. Dołączone szkice dodatkowo uwydatniają różnice anatomiczne między rasami. Znajdziemy tam także skrótowe opisy krain zamieszkiwanych przez poszczególne grupy, wyznawane religie oraz typowe imiona. Na końcu wymienione są cechy rasowe przełożone na mechanikę.

Główne cechy i umiejętności jedenastu klas przedstawione są za pomocą tabel, dzięki którym można szybko zorientować się w ich mocnych stronach, natomiast dołączone opisy pomagają lepiej zaznajomić się z ich rolami w świecie gry.

Po lekturze tej części podręcznika można swobodnie przystąpić do kreacji bohatera. Sam proces doświadczonemu Mistrzowi Podziemi zajmie zaledwie kilka minut. Początkujący także nie powinni mieć z tym problemów, gdyż autorzy prowadzą nas "za rączkę" i odsyłają do odpowiednich stron. Pozostaje jedynie dobrać umiejętności, ekwipunek oraz ustalić dodatkowe szczegóły, mające na celu "ożywienie" naszej postaci. W tym pomogą nam kolejne działy podręcznika.

Zacznijmy może od umiejętności. Każda z nich jest szczegółowo opisana, wraz z przykładami jej wykorzystania oraz sugerowanymi skalami trudności w zależności od warunków. Dodatkowo podane są także warunki ponawiania testów oraz ewentualne zasady specjalne.

Podczas wyboru umiejętności wykupujemy rangi w poszczególnych pozycjach, co w efekcie sprawia, że nasza postać robi pewne rzeczy lepiej od innych.

Następnie przychodzi kolej na wybranie atutu(ów). Te, w odróżnieniu od umiejętności, nie mają różnych stopni "wtajemniczenia", lecz albo coś się umie, albo nie. Zdecydowana większość atutów dotyczy walki, lecz występują także atuty wzmacniające nasze czary oraz pozwalające nam tworzyć przeróżne przedmioty.

Rozdział poświęcony ekwipunkowi stanowi bardzo mocną stronę książki. Znajdziemy tam oczywiście przeróżną broń białą, dystansową, pancerze, jak i przedmioty codziennego użytku, narzędzia i tym podobne. Szczególnie pomocne są doskonałe szkice oraz krótkie opisy, dzięki którym osoby nie zaznajomione ze średniowiecznym orężem nie pomylą glewii z gizarmą.

W ustaleniu ostatnich szczegółów pomaga nam rozdział Opis. Z ciekawszych rzeczy, warty uwagi jest opis charakterów, gdzie autorzy w bardzo przystępny sposób wyjaśniają różnice pomiędzy poszczególnymi postawami. Znajdziemy tu także opis głównych bóstw oraz wskazówki, jak dodatkowo wyróżnić naszego bohatera z rzesz innych poszukiwaczy przygód.

Przedostatni rozdział poświęcony jest wszelkim potyczkom, w jakich wezmą udział BG. Z jednej strony walka jest bardzo prosta, gdyż polega na kolejnych rzutach k20 i sprawdzaniu trafień, jednak im dalej się czyta, tym bardziej odnosi się wrażenie, że autorzy starając się tchnąć w pojedynki trochę realizmu, robią z gry fabularnej grę bitewna. Jeżeli ktoś chciałby wiernie trzymać się zasad, to niezbędne okażą się figurki oraz miarka. Myślę jednak, iż większość MP ograniczy się do podstawowych zasad, zdając się raczej na swój zdrowy rozsądek.

Ostatnia część podręcznika poświęcona jest magii, zarówno tej objawionej, która dysponują kapłani czy druidzi, jak i magicznym mocom czarodziejów oraz zaklinaczy. Jako, że zasady rzucania czarów zostały opisane już wcześniej, tu znajdziemy wyłącznie spis dostępnych zaklęć. A nie jest tego mało, gdyż rozdział ten stanowi niemal połowę całego podręcznika. Całe szczęście nie trzeba się tego wszystkiego uczyć na pamięć, a osoby władające magią z pewności, wraz ze zdobywaniem nowych mocy mimowolnie przyswoją sobie znaczną jego część.

Polskie tłumaczenie wypadło bardzo dobrze. Co prawda jest trochę literówek, jednak nie znalazłem wartych wzmianki błędów merytorycznych, dzięki czemu ewentualna errata nie będzie zbyt obszerna. Przed ukazaniem się podręcznika, spore emocje budziło tłumaczenie niektórych terminów, na przykład Constitution figurujące jako Budowa, czy Wisdom jako Roztropność. Nowe tłumaczenia były niezgodne z wersjami do jakich przyzwyczaił nas CD-Projekt w swoich grach, jednak po wczytaniu się w definicje atrybutów dochodzimy do wniosku, iż zmiany te są słuszne. Do wpadek można za to zaliczyć Ukradkowy Atak, w wersji oryginalnej Sneak Attack, który fatalnie brzmi, a bez większego wysiłku można by znaleźć lepsze określenie. Wady polskiej edycji częściowo rekompensuje bardzo niska cena, aktualnie w sprzedaży wysyłkowej wynosząca jedynie 54 zł.

Podsumowując - pomimo kilku wad, podręcznik oceniam bardzo wysoko i jeżeli tylko firma ISA dobrze rozreklamuje swój produkt, wróżę mu pewny sukces. Pozycja ta powinna zapełnić lukę na rynku powstałą po zniknięciu Warhammera oraz jako znany system o łatwo przyswajalnej mechanice może przyciągnąć nowych graczy dotychczas zainteresowanych wyłącznie cRPG. Niewątpliwie spodoba się także wszelkim miłośnikom turlania oraz grubych podręczników zdobiących półkę. Co do światów w których możemy grać, aktualnie dostępny jest jedynie Greyhawk, lecz po wydaniu podstawowych podręczników, ISA zapowiada wypuszczenie Zapomnianych Krain, które zważywszy na duży wybór literatury są u nas znacznie lepiej znanym uniwersum. Osobiście czekam z niecierpliwością, a w międzyczasie przyjrzę się bliżej Żyjącemu Greyhawkowi...

Tytuł: Podręcznik Gracza (D&D: Player's Handbook)
Autorzy: Jonathan Tweet, Monte Cook, Skip Williams
Tłumaczenie: Piotr Kucharski
Redakcja merytoryczna: Tomek Andruszkiewicz, Tomek Kreczmar
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2002
Liczba stron: 296
ISBN: 83-88916-29-7
Cena: 69 zł
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Śmierć ma nową (wielką) kosę, ustandaryzowane zdolności i epicką odporność na obrażenia.
Klanarchia kontra Numenera
Dwie wizje przyszłości
The Strange
W sieci ciemnej energii
- recenzja
Numenera
Nanomagia i cybermiecz
- recenzja

Komentarze


~Grzegorz Kaźmierczak

Użytkownik niezarejestrowany
    podręcznik gracza
Ocena:
0
Ten podręcznik jest super! Uważam ,że to jeden z najlepszych podręczników. Najbardziej podoba mi się to ,że w tej książce jest coś z każdej!!! I to jest najbardziej COOL!!!!!!!!
22-12-2004 19:18
~Misior

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Swietna recka
18-01-2005 09:54
~Haris

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
najbardziej w D&D podoba mi sie to ze gram w tom gre od 2 lat jednom postaciom i mi sie to nie nudzi moj 14 poziomowy snajper ma wielkie minusy w walce w rencz ale z odleglosci potrafic w niziolka z zasiengu 250 metrow
streszczajnc to co napisalem sondze ze D&D jest wspanialom grom. Jednak kazdemu kto gral w D&D radze zagrac w NEUROSHIME bo to tez fajna gra szczegulnie jak przed tym pograsz w D&D bo gry jak wielu z was wie ruzniom sie czasem akci
30-01-2005 14:25
~leander

Użytkownik niezarejestrowany
    .........................
Ocena:
0
szukalem darmowych dość ciekawych scenariuszy do dnd i nic nieznalazłem (załużcie lepszą stronę o dnd!!!!)
09-02-2005 16:20
~Lisek

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jestem gupi
11-02-2005 14:34
~jhony

Użytkownik niezarejestrowany
    karta postaci
Ocena:
0
gdzie ją morzna ściągnąć i wydrukować
18-02-2005 17:02
~Widur

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
Super gra szczególnie będąc Mistrzem Podziemi
28-02-2005 10:20
~Szuller

Użytkownik niezarejestrowany
    Małe pytanie...
Ocena:
0
Czy jeśli mam PG i jestem MP to czy tam są zawarte dokładne zasady tak, żeby obejś się bez podręcznika dla MP ?
28-02-2005 18:23
~hom

Użytkownik niezarejestrowany
    D&D
Ocena:
0
super książka i polecam ja wszystkim
01-03-2005 09:34
~JO

Użytkownik niezarejestrowany
    nie stać mnie
Ocena:
0
nie stać mnie na podręcznik gracza do D&D a baaaaaaaaaaardzo chciałbym go mieć prosze zeskanujcie mi go !!!
03-03-2005 13:35
~marta

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
swietna recenzja ,i wogole cała strona niezła
03-03-2005 21:07
~Nagi Sakin

Użytkownik niezarejestrowany
    Podręcznik
Ocena:
0
Bardzo ciekawy i intrygujący
07-03-2005 18:33
~Trednar

Użytkownik niezarejestrowany
    Gra- i nie tylko
Ocena:
0
Świetne księżki, szczególnie dla MP.
07-03-2005 18:36
Sir. Matt
   
Ocena:
0
dobra recenzja, podręcznik jest jednym z lepiej wykonanych tak trzymać.....
Pozdrawiam Sir. Matt
20-03-2005 10:12
~Ketjow

Użytkownik niezarejestrowany
    Dobra recenzja
Ocena:
0
Świetna recenzja p.g.Czy orienyujecie się w cenach takich kśiążkek??A wogóle macie fajną stronę i szeroki zakres informacji w dziedzinie RPG!
21-03-2005 21:50
~Piczka

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Cczy wy ludzie musicie zadawac tyle pytan????
22-03-2005 21:31
~pat

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
a da sie to sciagnac z neta
24-03-2005 14:48
~wojtek

Użytkownik niezarejestrowany
    piękna recenzja
Ocena:
0
świetna recenzja, dokładny opis i durzo szczegułów nie gram w D&D ale chyba zaczne
31-03-2005 17:57
~moh

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
nie mam kasy na podręczniki ale recenzja jest ok
12-04-2005 13:14
~arek

Użytkownik niezarejestrowany
    karta postaci
Ocena:
0
gdzie można ściągnąć karte postaci
12-04-2005 13:56

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.