» Dla graczy » Odgrywanie » Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów

Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów


wersja do druku

Czyli drobna pomoc w obmyślaniu postaci

Redakcja: Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk

Tworzenie wiarygodnych psychologicznie bohaterów
Poniższy tekst ukazał się pierwotnie na łamach serwisu dnd.pl. Aktualna jego wersja została powtórnie zredagowana przez redaktorów serwisu Poltergeist i opublikowana za zgodą autora.

Wylosowanie współczynników dla postaci jest jedynie pierwszym etapem jej tworzenia. Najbardziej istotna część tego procesu to kreacja wiarygodnego psychologicznie bohatera z jego historią, przyzwyczajeniami oraz przekonaniami. Każda postać już od momentu swoich narodzin wchodzi w różnorakie relacje z otaczającym ją światem. Suma przeszłych doświadczeń składa się na to, jaką osobą pod względem fizycznym i psychicznym jest w momencie rozpoczęcia gry. Szczegółowe opisanie historii postaci pozwala czerpać więcej radości z odgrywania jej, a tym samym wzmacnia przyjemność płynącą z sesji.

Poniższy tekst powstał w oparciu o Players Introduction to the World of Greyhawk pióra Morgana Rodwella i został zamieszczony na stronie za zgodą autora.

Każdy gracz w trakcie tworzenia postaci powinien odpowiedzieć na poniższe pytania i dostarczyć odpowiedzi do MG. Na punkty od 1. do 18. może odpowiedzieć samodzielnie, jednak odpowiedzi na pytania 19. i 20. powinny zostać uzgodnione z prowadzącym.

1. Kim byli rodzice postaci? Czy brali udział w jej wychowaniu? Jeżeli nie - to dlaczego? W jaki sposób postać dorastała?

2. Czy postać ma jakiś przyjaciół z dzieciństwa? Czy posiada krewnych? Gdzie oni są teraz? Czy utrzymuje z nimi kontakt? Jeżeli nie, to co spowodowało separację?

3. Jak wyglądało dzieciństwo bohatera? Czy upływało spokojnie w poczuciu bezpieczeństwa, czy też wydarzyło się coś dramatycznego? Jakie ma to teraz dla niego znaczenie?

4. Czy postać identyfikuje się z jakimiś wzorami osobowościowymi lub idolami? Czy obecnie jest zafascynowana pewnymi jednostkami? Czy miała szansę zetknąć się nimi?

5. Co działo się z bohaterem zanim został wciągnięty w wir wypadków? Kto był odpowiedzialny za przygotowanie postaci do roli awanturnika?

6. Jakie są przekonania religijne i moralne postaci? Jak bardzo postać jest z nimi związana - co będzie w stanie poświęcić, aby ich bronić? Kto wpłynął na rozwój światopoglądu postaci?

7. Czy postać ma jakieś niezwykłe przyzwyczajenia lub przypadłości? W jaki sposób inni na nie reagują?

8. Jaki jest zwykle stosunek innych istot do postaci? Dlaczego - w jej opinii - stykający się z nią reagują w taki sposób?

9. Czy bohater jest w stanie zabić? Co - w mniemaniu bohatera - usprawiedliwia zabójstwo? Czy bohater ma wrogów? Czy byłby w stanie ich zabić?

10. Jakie relacje łączą postać z innymi istotami? Czy ma bliskich przyjaciół? Ulubione zwierzęta? Czym charakteryzują się te istoty?

11. Czy bohater ma problemy natury psychicznej: lęki, natręctwa, choroby? Co jest ich przyczyną? Jaki jest stan jego zdrowia?

12. W jaki sposób postać traktuje znajomych i nieznajomych? Czy jest łatwowierna?

13. Jak wygląda bohater? Czy ma blizny, tatuaże, znamiona? Jeżeli tak, to w jaki sposób je nabył?

14. Jak wygląda zwyczajny dzień postaci? W jaki sposób reaguje ona, gdy coś zakłóca rutynę codzienności?

15. Jakie cele pragnie osiągnąć bohater - co motywuje go do życia, przygód? Jakie są jego ambicje?

16. W jaki sposób postać pragnie osiągnąć to, co sobie zamierzyła? Czy nie koliduje to z życiem awanturnika?

17. Czy bohater planuje w przyszłości założyć rodzinę? Kim miałaby/miałby być jego/jej wybranka/wybranek?

18. Czy postać zastanawiała się nad swoją śmiercią? Czy przygotowała testament? Jakie są zwyczaje pogrzebowe w okolicach, z których pochodzi?

19. W jaki sposób historia bohatera splata się z historią społeczności i świata, w którym żyje?

20. Czy ma on przodków, którym udało się dokonać czegoś niezwykłego? Jak są postrzegani w społeczności, w której żyje postać? Jaki jest jej stosunek do tych czynów i do sławy bądź niesławy przodków?
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę



Czytaj również

Polityka wydawnicza WotC
Komentarz redakcji
Gen Con 2012 - Zapomniane Krainy
Niezapomniane Krainy
Pocztówka z D&D: Beholdery
Raz, dwa trzy, beholder patrzy!
Wywiad z Arturem Machlowskim
O przejęciu dystrybucji produktów WotC w Polsce przez CDP
Dungeon Master's Kit
Odświeżony Mistrz Podziemi
- recenzja
Z pamiętnika młodego Mistrza
Krok pierwszy – przełam się

Komentarze


Tomeg
   
Ocena:
0
Świetne!
30-01-2008 17:52
~Haren

Użytkownik niezarejestrowany
    Wow
Ocena:
0
Świetnie stworzone pytania. Pozwalają poznać się MP na postaciach, które prowadzi i dostosować do tego rozgrywkę. Polecam
23-05-2008 23:38
haren
    Wow
Ocena:
0
Świetnie stworzone pytania. Pozwalają poznać się MP na postaciach, które prowadzi i dostosować do tego rozgrywkę. Polecam
23-05-2008 23:39
~Zufub

Użytkownik niezarejestrowany
    Niezłe
Ocena:
0
Haren i wielu innych tutaj prawe słowa czyni. Biedna kapłanka :( Już wiem, czemu brat mi odradzał D'nD :) I dobrze ^^ Warhammer rządzi ale IMO taki poradnik też się przyda. Może raczą ruszyć dupę w troki i skrobną cosik-sosik.
24-06-2008 14:30
~dreamwalker

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ooo, teraz go potrzbuję.
Mam postać do ZK stworzoną na szybko przed sesją i muszę szybko nadać jej jakieś ludzkie cechy.
Śweitne na totalny brak natchnienia
19-07-2008 16:33
~Ambery

Użytkownik niezarejestrowany
    dobrze wiedzieć
Ocena:
+1
Właśnie zapoznaję się ze wszystkimi zasadami, bo o D&D ani wogóle o RPG nie mam pojęcia,a chciałbym je miec :) Tworzenie postaci z gory uważam jednak za rzecz najwazniejszą choćby miało mi to zajać tydzień. Artykuł nie bardzo mi pomógł, bo większość punktów bym przemyślała i tak. ALe jest sporo fajnych podpowiedzi i bardzo mi to pomoże jak już zacznę tworzyć postać. Fajny artykuł 6/6 :D
24-07-2008 19:01
hoffman
    HELP
Ocena:
0
ej jak mozna w to zagrac bo nie wiem gdzie wejsc
28-07-2008 10:27
~necron

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Prowadzę grupę 3 barbarzyńców i wojownika . Oni nie myślą o odgrywaniu tylko walce jak to zmienić?
02-08-2008 10:18
~

Użytkownik niezarejestrowany
    IK
Ocena:
0
po prostu porozmawiaj z graczami by nie myśleli tylko o walce ale i fabularnych aspektach erpega.Jeśli chcą tylko walczyć to mogą sobie zagrać w Diablo2.Uświadom im,że jednym z uroków a nawet jego głównym jest stworzenie sobie postaci takiej fabularnie jaką sobie wymarzył z barwną historią a nie tylko trzynasto poziomowego czarodzieja z takimi czarami takim chowanicem takim ekwipunkiem szykującego się by bez powodu pójść z innym graczem kapłanem Torma i barbarzyńcą bez żadnych blizn i ich opisów zaatakować plemie goblinów dlatego ,że okradają wozy z żywnością zamiast porozmawiać z głównym kapłanem i np.Dowiedzieć się że tak naprawde bze żadnego powodu wojownicy ludzi atakują i zabijają goblinskich myśliwych i niszczą zwiadowców szukających jedzenia i palić posterunki.A może te gobliny uciekły z pod niewoli orków i żyją w lesie.Coś mi się zdaje ,że gracze odrazu by wszystko zniszczyli i wrócili tylko po to by dostać PD!Uśwadom im ,że w erpegu nie tylko się niszczy wszystko co nie jest człowiekiem, krasnoludem niziołkiem czy elfem ale można rozmawiać planować sprzymierzać sie!Mam nadzieje że ci wszystko wytłumaczyłem:)!
14-08-2008 23:18
Włochaty
   
Ocena:
0
Właśnie tego było mi potrzeba
18-01-2009 20:47
~Zymeth

Użytkownik niezarejestrowany
    'v'
Ocena:
0
Fajne, ale raczej niepraktyczne, ciężko to wykorzystać w kampanii, bo BN jest bardzo dużo, osobiście wolę mieć BN w głowie, ewentualnie tylko trochę na kartce
06-07-2009 13:11
Lucifer oO
    .
Ocena:
0
Ja uważam ten materiał mimo wszystko jako bezcenny bo nie dość że pozwala mi jako MG dowiedzieć się więcej o postaci gracza to jeszcze graczowi daje lepszy obraz własnej postaci.
06-12-2009 20:09
~Gwjazdor

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
A wg mnie to dobry tekst. Zwłaszcza dla np leniwych graczy którzy na słowo "historia postaci" dostają gęsiej skórki. A tak o - odpowiesz na te 20 pytań i masz z głowy :P Odkąd te pytania zobaczyłem, są stałym "niezbędnym minimum" jeśli ktoś uparcie nie chce historii postaci tworzyć.
23-06-2011 00:55

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.