Wyświetlono rezultaty 1-40 z 66.
Stara szkoła na rozdrożu
Nurt zwany "renesansem starej szkoły" (od angielskiego Old School Renaissance, OSR) jest jednym z najciekawszych zjawisk ostatnich lat wśród papierowych gier fabularnych, które z relatywnie prostych odwołań do początków hobby przekształciło się w pełnoprawną gałąź rynku stołowych erpegów.
...
Powrót do źródeł...
Utożsamiane z Dungeons & Dragons przygody typu dungeon crawler nigdy nie odegrały specjalnej roli w moim życiu. Ot, kilka scenariuszy napisanych dziewięć lat temu pod Oko Yrrhedesa, gdy zaczynałem zabawę z grami fabularnymi.
Ostatnio jednak miałem okazję - prawdopodobnie nie ostatnią - nadrobienia...
Pierwsza przygoda dla Twoich graczy.
Bezsłoneczna Cytadela jest pierwszym z ośmiu modułów, wydanych w oryginale przez Wizards of the Coast, które mają za zadanie przeprowadzić nasze postacie przez chwalebną ścieżkę z pierwszego aż na dwudziesty poziom. Przygodę tą można zaliczyć do dungeon crawli, czyli polegających głównie na biegani...
Czyli boski "wypas"
Lubię ładne książki. Takie całe w kolorze, w twardej oprawie z jakąś klimatyczną okładką i wszelkimi ozdobnikami. Muszą być szyte i zawierać masę barwnych elementów. Taki jest ten dodatek - Bóstwa i Półbogowie, wydany w luksusowej lakierowanej okładce, z niesamowitymi ilustracjami, z których prawi...
Pierwszy kęs spagetti fantasy
Jednym z niewątpliwych atutów piątej edycji D&D jest powrót do Licencji Otwartej Gry, pozwalającej niezależnym autorom i wydawnictwom publikować materiały kompatybilne z najnowszą odsłoną pramatki erpegów.
Zaowocowało to nie tylko prawdziwym wysypem rozmaitych suplementów wykorzystujących mecha...
Druga recenzja Czarciego Foliału
Czarci Foliał zalicza się do dodatków przez większość określanych jako "mroczne" - najzupełniej niezasłużenie i chyba jedynie ze względu na tytuł i utrzymaną w ciemnej tonacji okładkę. W istocie jest to kolejny z serii bestiariuszy do systemu Dungeons & Dragons, jedynie nieznacznie różniący się od j...
Z Czarcim Foliałem wiązałem pewne obawy. Przed premierą tego dodatku co i rusz słyszałem na jego temat opinie głoszące, że jest on tylko kolejnym zbiorem potworów, które zostały stworzone wedle schematu: "weź żabę, wielbłąda i pandę, następnie połącz je, dodaj paskudny charakter i masz monstrum!", a...
Postaci na miarę nowej edycji
Piąta edycja Dungeons & Dragons była zapowiadana jako uproszczona i nostalgiczna. Uproszczona, bo każdy miał się w niej łatwo odnaleźć i móc zacząć grać bez większego przygotowania, nostalgiczna, bo miała podsumowywać cały dotychczasowy rozwój systemu i przemawiać do fanów wszystkich wcześniejsz...
Tarcza ze smoczej łuski
Ekrany MG do rozmaitych gier fabularnych są jedną z tych kategorii suplementów, które zawsze obserwuję z dużym zainteresowaniem. Niezależnie od tego, czy prowadząc konkretne erpegi, wykorzystuję podobne akcesoria, to tabele umieszczone na ich wewnętrznej stronie mówią mi, jakie aspekty systemowej me...
Prawie jak zaklęcia
W grze fabularnej Dungeons & Dragons nie tylko postacie potrafiące rzucać czary mogą cieszyć się niezwykłymi, iście nadprzyrodzonymi zdolnościami. Barbarzyńcy w szale zdobywają ogromną siłę i odporność na ciosy, mnisi gołymi dłońmi odbijają strzały, a członkowie wielu ras dysponują mocami j...
Magia ukryta w kartach
W porównaniu z trzecią edycją D&D, linia wydawnicza piątej edycji systemu jest znacznie skromniejsza. Nie dostajemy mnóstwa nowych opcji mechanicznych ani rozbudowanych opisów settingów, wydawca koncentruje się raczej na kolejnych kampaniach.
Równocześnie oprócz podręczników wydawane jest sporo...
Powrót do zamku Ravenloft
Jedną z niewątpliwych zalet D&D od czasów drugiej edycji AD&D było bogactwo settingów – zamiast jednego oficjalnego świata do osadzania swoich przygód, Mistrzowie Podziemi dostawali całą kolekcję zróżnicowanych krain. Od klasycznego fantasy (Mystara, Greyhawk, Zapomniane Krainy) po bar...
Jest na czym zawiesić oko
W porównaniu z trzecią edycją systemu, linia wydawnicza najnowszej odsłony Podziemi i Smoków prezentuje się dość skromnie. Jeszcze mniej okazale wygląda polska wersja systemu – w związku z zawirowaniami licencyjnymi po stronie Wizards of the Coast przez pewien czas nie było pewne, czy w o...
Piekielnie dobra przygoda
Wydając na polskim rynku rodzimą wersję piątej edycji Dungeons & Dragons firma Rebel przyjęła model, w którym z jednej strony pracuje nad starszymi pozycjami z linii wydawniczej systemu, a równolegle tłumaczy także te, które swoją premierę miały stosunkowo niedawno.
Pozwala to skupić się na naj...
Cóż można powiedzieć o jednym z najbardziej oczekiwanych podręczników RPG ostatnich lat? Zacznijmy od podstawowych faktów.
D20 Modern jest grą fabularną, opartą na mechanice d20, pozwalającą rozgrywać przygody we współczesnym świecie. Od razu warto dodać, iż nie jest to gra realistyczna (choć śmier...
Współczesność dwie dekady później
Strzelaniny, wybuchy, pościgi, najnowocześniejsze pojazdy, gadżety, spinające cały świat intrygi, złowrodzy przestępcy i bohaterowie niczym wyjęci z komiksu – osadzone we współczesności gry fabularne potrafią zapewnić nie mniej atrakcji niż ich fantastyczni pobratymcy.
Jednym z najważniejszyc...
Druga recenzja Smoczej Lancy
Nim trzecioedycyjne dedeki trafiły do rąk polskich erpegowców, nawet nim mogli oni zaznajomić się z poprzedzającą je drugą edycją AD&D, kilka settingów było im już doskonale znanych za sprawą wydanych na naszym rynku powieści - obok rozlicznych historii osadzonych w realiach Zapomnianych Krain mogli...
Dragonlance jest jednym z tych settingów, do których czuję największe przywiązanie. Od tego świata, a konkretniej - od osadzonych w nim książek, zaczęła się moja przygoda z fantastyką. W prawdzie od tamtego momentu upłynęły całe lata i nie śledzę już linii wydawniczej, niemniej jednak nadal darzę Kr...
Piąte Lochy i Smoki okiem widzącego
Na redakcyjnym forum padło pytanie, czy warto aby recenzentem Przewodnika Mistrza Podziemi została osoba, która nie ma rozległej wiedzy na temat światów i mechaniki uniwersum Lochów i Smoków. Odpowiedź była jednoznaczna: zdecydowanie TAK!
Świeże spojrzenie na system, bez uprzedzeń czy emocji...
Skurczone Zapomniane Krainy
Na przestrzeni dekad do rozmaitych edycji (A)D&D powstało mnóstwo settingów, zarówno oficjalnych, sygnowanych logo TSR, a później Wizards of the Coast, jak i – zwłaszcza w czasach trzeciej edycji – publikowanych przez niezależnych wydawców, nie mówiąc już o niezliczonych autorskich ś...
Podziemia w pudełku
O podręcznikach podstawowych do najnowszej edycji D&D można powiedzieć wiele, ale z pewnością nie da się ich określić jako lekkich (czy są łatwe i przyjemne, to już odrębna kwestia). Trzy tomy liczące łącznie prawie tysiąc stron mogą onieśmielać erpegowych nowicjuszy, wręcz zastraszać ogromem za...
Niezbędna pomoc dla każdego MP
Minęło już sporo czasu, od kiedy na sklepowych półkach pojawił się Ekran Mistrza Podziemi, po czym bardzo szybko z nich zniknął. Jednak nie w wyniku działań wydawcy, ale z powodu dużego zainteresowania ze strony środowiska graczy. Mimo że na temat przydatności tego produktu można usłyszeć sprzeczne...
Urokliwy samouczek
Samotna ludzka osada zagubiona pośrodku nieprzyjaznej dziczy, której jedyną obroną jest grupa dzielnych poszukiwaczy przygód to jeden z najbardziej klasycznych motywów gier fabularnych osadzonych w konwencji fantasy. Dobrze poprowadzony wciąż może jednak zapewnić sporo świetnej rozgrywki.
Janek Sie...
Więcej, ale czy lepiej?
Świat Zapomnianych Krain - któż z grających w Dungeons & Dragons o nim nie słyszał? Najbardziej popularny i lubiany ze względu na dużą liczbę książek i gier komputerowych rozgrywających się w Faerunie. Właśnie poprzez gry komputerowe, takie jak Baldur's Gate, czy Icewind Dale, wiele osób zainteresow...
Czyli jedwab, stal i magia d20.
Na polski rynek właśnie trafił najnowszy suplement do D&D, którego celem jest przybliżenie graczom szeroko rozumianego Orientu i umożliwienie im zagranie szlachetnymi samurajami, mądrymi mnichami lub tajemniczymi ninja. Ma być bramą nie tylko do baśniowej "Japonii", ale również do innych orientalnyc...
Czyli "masa towaru"
Dungeons & DragonsWydawnictwo ISA przyzwyczaiło nas do wysokiej jakości edycji swoich produktów z linii Dungeons & Dragons. Zawsze mamy do czynienia ze świetnym składem, ładnymi ilustracjami i dobrym klejeniem lub szyciem wydawanych książek. W tym wypadku jest nawet lepiej niż zwykle, gdyż za mniej...
Magia wtajemniczeń bez tajemnic
Po Mieczu i Pięści (Przewodniku dla Wojowników i Mnichów) przyszedł czas na polskie wydanie splatbook’a dla innej części populacji D&D-kowych światów, jaką są Czarodzieje i Zaklinacze. Z racji zupełnej odmienności tych klas od profesji typowo "siłowych", Księga i Krew ma nieco inną konstrukcję...
Czyli niezła Umbra do Dungeons & Dragons
Wyobraźcie sobie dodatek do RPG, w którym nikt autorom nie ograniczał wyobraźni. Mogli oni opisać każdy swój pomysł na krainę - każdą wizję jaką chcieli. Nie pętała ich fizyka, ani logika tworzonych światów - nie zwracali uwagi na Dobro, Zło ani Równowagę pomiędzy nimi w kreowanych wizjach. Mogli ws...
Mrok w wersji heroic?
Księga Plugawego Mroku była niewątpliwie jednym z najbardziej oczekiwanych podręczników do D&D w Polsce. Wielu graczy wręcz nie mogło doczekać się suplementu, który pokaże im tą prawdziwie "mroczną twarz" systemu, dopracowaną przy tym w najmniejszych szczegółach pod względem mechanicznym. I oto poja...
Kolejne niebezpieczeństwa
Po lekturze Księgi Potworów czułem się nie do końca usatysfakcjonowany, chociaż autorzy umieścili w niej większość znanych z literatury fantasy istot. Zabrakło mi w niej jednak kilku klasycznych monstrów, dlatego z niecierpliwością oczekiwałem na drugą część bestiariusza. Czy Księga Potworów II speł...
Już kilka miesięcy upłynęło od polskiej premiery Podręczników Źródłowych w wersji 3.5. Zmiany objęły niemal wszystkie składowe - nie tylko część mechaniki, ale i - w wielu przypadkach - utartą przez te parę lat terminologię. Było ich rzeczywiście wiele. Jednak czy na lepsze? A może wprost przeciwnie...
Niezbędnik każdego MP...
Nie wiem jak to się dzieje, ale nowe wydanie D&D wciąż udowadnia, że jego twórcy naprawdę znają się na pisaniu RPG i zjedli zęby na prowadzeniu tych gier. Ten dodatek nie jest odkrywczy, nie jest rewolucyjny, jego poziom fabularny nie powala na kolana, ale jest niezbędny, jak Podręcznik MP, bo uczy...
Nie wszystko złoto...
Zaledwie kilka tygodni pozostało do zachodniej premiery czwartej edycji Dungeons & Dragons, czego nieustanne powtarzanie staje się już nużące, podczas gdy w Polsce niewielu poza garstką fanów śledzi na bieżąco wszystkie zapowiedzi dotyczące nowej wersji gry. Póki co w kraju między Bugiem a Odrą nakł...
Prawdziwe magiczny podręcznik?
Magia to niewątpliwie jedna z najistotniejszych składowych, które w całości tworzą świat znany jako Zapomniane Krainy. Nie ma się więc co dziwić, że jednym z najwcześniej wydanych podręczników do Forgotten Realms była właśnie Magia Faerunu. W Polsce ów suplement pojawił się jako czwarty spod znaku Z...
Dobry wygrzew nie jest zły
Ale czy ta przygoda serwuje nam dobry wygrzew? Nie ulega wątpliwości, że Miasto Pajęczej Królowej było pozycją z dawna wyczekiwaną przez fanów Zapomnianych Krain. Czemu się dziwić - w końcu miała to być długa, 160-stronicowa przygoda o epickim rozmachu. Dodatkowym magnesem stało się jej umiejsco...
Monster-slasher dla wytrwałych
Miasto Pajęczej Królowej to pozycja, na którą wielu fanów Zapomnianych Krain czekało z niecierpliwością. To nie lada gratka – 160 stron scenariusza osadzonego w ich ulubionym świecie, a do tego dodatek w formie książeczki z kolorowymi mapami. Ponadto, pod względem wydania Miasto Pajęczej Królo...
Bij, zabij! Nieważne jak...
Oficjalne podręczniki klasowe do trzeciej edycji Dungeons & Dragons już od samego pojawienia się wzbudzały pewne kontrowersje i niechęć. Pisma specjalistyczne zarzucały im "manczkinizm" i totalne pójście na komercję. Właśnie dlatego bałem się zakupić pierwszą pozycję z tej serii – Sword & Fis...
Bestiariusz "tej prostszej edycji"
Nie każdy system potrzebuje osobnego bestiariusza, ale w przypadku Dungeons & Dragons trudno poradzić sobie bez publikacji tego rodzaju. Sam tytuł gry składa się z nazwy jej najsłynniejszych potworów oraz miejsc, w którym często spotyka się smoki i inne monstra. Co ważniejsze, przeciwnicy są wła...
Obrońca "nacji" podręczników klasowych...
Kapłani i Paladyni to niewątpliwie bardzo ważne klasy w politeistycznych światach D&D. Wszyscy mają do spełnienia niekończącą się misję, jaką jest krzewienie wiary w swego boga. Oczywiście – misja ta na ogół skazana jest na niepowodzenie. Można jednak ułatwić sobie nieco to zadanie. Jak? Wysta...
Zew Ashardalona
Minął już pewien czas, od kiedy wydawnictwo ISA uraczyło nas przekładem zestawu ośmiu gotowych, oficjalnych przygód do D&D, w oryginale wydanych przez Wizards of the Coast. Czy warto było czekać? Może ktoś waha się z zakupem lub, jako początkujący, szuka w owych oficjalnych materiałach jakiejś bazy...
3261693093294131975175691141530784318153197431973318973238232127898032584178768853316263161831480945309291151117598911341165109711098676942157009821274126211053141311481158