» Dodatki i podręczniki » Wydane w Polsce » The Mermaid's Cove

The Mermaid's Cove


wersja do druku

Przeklęta piracka muzyka

Redakcja: AdamWaskiewicz

The Mermaid's Cove
Koboldy, gobliny, krasnoludy, orki lub minotaury to tylko niektóre z istot odpowiadających za powstawanie szeroko rozumianych podziemi rozsianych po światach fantasy. Jednymi z najwdzięczniejszych dla Mistrza Gry budowniczych lochów pozostają jednak piraci.

To właśnie w kryjówkach morskich rozbójników można znaleźć różnorodne skarby (częstokroć przeklęte), zmyślnie pułapki, zagadki, różnorodnych przeciwników czy zagrożenia środowiskowe czekające na nierozważnych poszukiwaczy przygód zainteresowanych samodzielną redystrybucją zagrabionych dóbr. Nic dziwnego, że na rynku znajdziemy wiele podręczników i przygód pozwalających zwiedzić lokacje w ten czy inny sposób związane ze zmorą morskich szlaków kupieckich. Wystarczy tu wspomnieć setting Freeport wydany przez Green Ronin Publishing, cykl Razor Coast od Frog God Games, kampanię Skull & Shackles do pierwszej edycji Pathfindera czy serię przygód opowiadających o miasteczku Saltmarsh, której wznowienie oparte o zasady piątej edycji Dungeons & Dragons trafiło na rynek w 2019 roku pod tytułem Ghosts of Saltmarsh.

Do tego grona zalicza się również The Mermaid's Cove, przeznaczony do D&D 3.5D&D 5E i Pathfindera 2E scenariusz stworzony przez polskie wydawnictwo Dragonshorn Studios i wydany w  2022 roku w angielskiej wersji językowej. Liczący sobie trzydzieści dwie strony dodatek pozwala odwiedzić tytułową zatoczkę i w ramach jednostrzałowej przygody poznać sekrety pewnej pirackiej załogi, która zadarła z siłami wykraczającymi daleko poza możliwości jej członków. Całość przeznaczona jest domyślnie dla postaci na trzecich poziomach doświadczenia, choć zawiera porady pozwalające dostosować wyzwania do możliwości bohaterów na poziomach szóstych.

Osobiście zawsze lubiłem awanturnicze opowieści z siedmiu mórz i dlatego postanowiłem skorzystać z okazji do zapoznania się z produktem rodzimych autorów i sprawdzić, jak poradzili sobie z tematem korsarskiej kryjówki. Po zakończonej lekturze okazało się, że jest więcej niż dobrze, choć po dokładniejsze omówienie poszczególnych aspektów The Mermaid's Cove zapraszam do dalszej części recenzji. Jednocześnie zastrzegam, że w tekście mogą pojawić się pewne spoilery dotyczące fabuły lub rozwiązań projektowych i z tego względu artykuł przeznaczony jest przede wszystkim dla prowadzących.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Historia opowiedziana w Zatoczce syreny jest bardzo prosta i obraca się wokół grupy, odnoszących spore sukcesy, piratów, którzy swoimi działaniami rozgniewali złowrogą morską boginię. Ta w odwecie doprowadziła do ich zagłady i przekształciła wypełnioną skarbami kryjówkę w leże różnej maści potworów. Gracze o całej sprawie dowiadują się od mieszkańców nadmorskiego miasteczka Saltbarrel i, zależnie od zahaczki wybranej przez Mistrza Gry, mogą ruszyć na poszukiwanie bezpańskich łupów lub zgodzić się pomóc mieszkańcom w rozprawieniu się z bandą agresywnych harpii. Tak czy owak w końcu zawitają do tytułowej lokacji.

Nie da się ukryć, że opowieść ma mocno minimalistyczny charakter, ale w tym konkretnym przypadku jest jak najbardziej wystarczająca – nadaje wydarzeniom odpowiedni kontekst, a jednocześnie jest na tyle uniwersalna, że przygodę można osadzić praktycznie w dowolnym settingu zawierającym w sobie morza i piratów. Nie znaczy to, że nie znajdziemy tu żadnych fabularnych smaczków – te są czasem poukrywane w opisach przedmiotów czy wyglądzie pomieszczeń, ale na dociekliwych graczy czeka kilka nieoczywistych tajemnic, które mogą posłużyć Mistrzowi Gry jako punkt wyjścia do dalszych przygód (na myśl przychodzi tu choćby magiczny kapelusz noszony przez jednego z adwersarzy).

Miłym akcentem jest też domyślne osadzenie akcji The Mermaid's Cove w tym samym regionie, w którym rozgrywa się akcja kampanii The Goddess and The Fox, więc MG prowadzący opowieść o mieszkańcach magicznego lasu mogą wykorzystać niniejszy produkt jako dodatkowy wątek poboczny, szczególnie, że i pod względem klimatu obie pozycje są do siebie dość zbliżone.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Największym atutem Zatoczki syreny nie są jednak klimat czy fabularne smaczki, ale czekające na bohaterów wyzwania. Pod tym względem autorzy wykonali kawał świetnej roboty i pomimo niewielkich rozmiarów dodatku (cała lokacja liczy sobie zaledwie dwanaście pomieszczeń) przygotowali przebogaty katalog spotkań. Mamy tutaj walki ze zróżnicowanymi przeciwnikami, staroszkolne zagadki (nastawione bardziej na domyślność graczy niż regularne testy umiejętności), zmyślne pułapki, różnorodne zagrożenia środowiskowe, odrobinę detektywistycznego kojarzenia faktów, a nawet przeszkody wymagające nieszablonowego myślenia. Coś dla siebie znajdą tu zwolennicy różnych aspektów eksplorowania podziemi i właściwie tylko fani interakcji społecznych mogą poczuć się nieco rozczarowani (choć we wprowadzeniu do przygody i oni będą mieli okazję wykazać się swoimi umiejętnościami).

Bardzo pozytywnie wypadają też skarby, na które mogą się natknąć bohaterowie podczas pokonywania kolejnych pomieszczeń. Znajdziemy tu pełen przekrój "wyposażenia podziemnych skarbców" od złota i cennych bibelotów przez artefakty o historycznym znaczeniu po magiczne przedmioty o różnorodnym (i nie zawsze pozytywnym) działaniu. Świetnie buduje to klimat i ułatwia Mistrzowi Gry nagradzanie postaci. Narzekałem nieco na ten element przy okazji recenzowania The Tainted Temple od tego samego wydawcy i cieszę się, że tutaj aspekt ten wygląda zdecydowanie lepiej.

Ponownie docenić należy także przygotowanie statystyk do trzech różnych wersji zasad (w tym leciwego, ale wciąż posiadającego grono fanów D&D 3.5), opisy kilku nowych potworów i magicznych przedmiotów (w tym pewnego przeklętego instrumentu) oraz całkiem nieźle wyważony poziom trudności, choć odnoszę wrażenie, że trzeciopoziomowe postacie mogą mieć pewne problemy z niektórymi spotkaniami. W tym wypadku wiele jednak będzie zależało od kompozycji drużyny, doświadczenia graczy i zwykłego szczęścia w rzutach, więc trudno mówić tu o jakimś jednoznacznym mankamencie.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Te ostatnie w ogóle trudno jest w The Mermaid's Cove znaleźć, ale jeśli miałbym na siłę szukać jakichś minusów, to mógłbym wspomnieć o pewnej liniowości podziemi (acz jest ona jak najbardziej uzasadniona fabularnie) i nie do końca wykorzystanym potencjale finalnej konfrontacji (oferującej ciekawe taktyczne wyzwanie, ale aż proszącej się o możliwość pokojowego rozwiązania konfliktu), acz nie jest to nic co przeszkadzałoby w rozgrywce albo nie dało się skorygować na etapie przygotowań.

Krótko mówiąc pod względem zawartości Zatoczka syreny prezentuje się naprawdę dobrze i jej autorzy zasługują na szczere wyrazy uznania.

Dodatek pozytywnie wypada także od strony wydawniczej – pełen kolor, dobrej jakości papier, ładne ilustracje, świetne mapy i sensowna organizacja tekstu dają poczucie obcowania z profesjonalnie przygotowanym produktem, który spokojnie mógłby trafić do katalogu dużego wydawcy gier fabularnych. Dobrze prezentuje się również wersja elektroniczna, która bez problemu działa na słabszym sprzęcie, posiada aktywny spis treści, rozbudowany system zakładek i pozwala na korzystanie z wyszukiwarki. Dla osób grających zdalnie miłym akcentem będzie natomiast dedykowane wsparcie dla wirtualnych stołów.

Właściwie jedynym elementem, który nieco psuje bardzo dobry obraz całości jest momentami szwankująca korekta – większość wpadek to co prawda pomijalna drobnica w rodzaju zagubionej spacji czy braku pogrubienia, ale jeden z akapitów (dotyczący skalowania scenariusza) zdaje się pochodzić z jakiejś innej wersji podręcznika, ponieważ znajdziemy tam informacje o szóstym i dziewiątym poziomie doświadczenia zamiast trzecim i szóstym. Nawet to nie jest jednak realnie duży problem i wspomnieć należy o nim raczej z dziennikarskiego obowiązku.

Przechodząc do oceny The Mermaid's Cove trzeba powiedzieć, że dostaliśmy produkt ze wszech miar udany, którego zalety w zdecydowany sposób górują nad drobnymi wadami. Uniemożliwiają one co prawda wystawienie maksymalnej oceny, ale i tak jest to świetna propozycja dla każdego Mistrza Gry, który poszukuje zróżnicowanego, inspirującego, klimatycznego, a jednocześnie łatwego do poprowadzenia i niezbyt długiego scenariusza osadzonego w charakterystycznych okolicznościach przyrody. Produktem mogą się również zainteresować osoby pragnące rozbudować kampanię The Goddess and The Fox o dodatkowe wątki poboczne. Dodatek całkiem nieźle sprawdzi się też jako gotowiec do poprowadzenia na konwencie albo pierwsze spotkanie z eksplorowaniem lochów, choć w tym ostatnim przypadku raczej dla graczy, którzy nieco w zasadach Lochów i Smoków już się orientują.

Wszystkie powyższe elementy sprawiają, że z czystym sumieniem mogę wystawić Zatoczce syreny wysoką notę widoczną w stopce poniżej i wyrazić nadzieję, że kolejne produkty Dragonshorn Studios będą przynajmniej równie udane. Polscy autorzy raz jeszcze udowodnili, że potrafią grać w tej samej lidze co znacznie od nich więksi zachodni wydawcy.

 

Dziękujemy wydawnictwu Dragonshorn Studios za przekazanie podręcznika do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
9
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: The Mermaid's Cove
Linia wydawnicza: Dungeons & Dragons
Autor: Antoni Sobkowicz
Okładka: miękka
Ilustracje: Joanna Sobkowicz, Shutterstock
Wydawca oryginału: Dragonhorn Studios
Data wydania oryginału: 2022
Miejsce wydania oryginału: Polska
Liczba stron: 32
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena: (PDF 5,95 USD)



Czytaj również

The Tainted Temple
Mroczne zagadki i łamigłówki
- recenzja
The Goddess and The Fox
O lisach i boginiach z magicznego lasu
- recenzja
To Dethrone a Dictator
W hołdzie dla kina akcji
- recenzja
Forgotten Realms: Demoniczna nekropolia
Grobowce łupieżców i rozbójników
Everyday Heroes Quickstart Guide
Wstęp do nowoczesności
- recenzja
Peril in Pinebrook
Bajkowa opowieść o smokach
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.