» Dodatki i podręczniki » Wydane w Polsce » The Goddess and The Fox

The Goddess and The Fox


wersja do druku

O lisach i boginiach z magicznego lasu

Redakcja: AdamWaskiewicz

The Goddess and The Fox
Istnienie od niemal ćwierć wieku Licencji Otwartej Gry zaowocowało powstaniem całego rynku niezależnych produktów opartych o różne wersje mechaniki Dungeons & Dragons, który od czasu premiery piątej edycji D&D przeżywa dodatkowy boom.

Z dobrodziejstw otwartej licencji i podobnych jej mechanizmów korzystają zarówno duże wydawnictwa w rodzaju Modiphiusa, Free League czy Kobold Press, jak i małe firmy lub wręcz pojedynczy autorzy próbujący swoich sił na rynku stołowych gier fabularnych. Do tej drugiej kategorii należy Dragonhorn Studios, polska, rodzinna firma tworząca nieoficjalne, anglojęzyczne dodatki przeznaczone do D&D 5E, Pathfindera 2E i, co w dzisiejszych czasach może budzić pewne zdziwienie, D&D 3.5.

Obecność na liście wspieranych systemów nie tylko niekwestionowanego lidera branży, ale także aktualnej edycji sztandarowej produkcji wydawnictwa Paizo i mojej ulubionej iteracji Lochów i Smoków skłoniła mnie do skorzystania z szansy zapoznania się z dorobkiem rodzimych twórców. Na pierwszy ogień poszła, wydana pod koniec 2023 roku, przygoda (a właściwie minikampania) zatytułowana The Goddes and The Fox, która jest przedmiotem niniejszej recenzji.

Lektura opowieści o magicznym lesie i jego mieszkańcach okazała się doświadczeniem ze wszech miar interesującym, choć nie pozbawionym pewnych mankamentów, o których należy wspomnieć. Zanim jednak przejdziemy do szczegółowego omówienia zalet i wad legendy o magicznym lesie pragnę ostrzec czytelnika, że w dalszej części mogą pojawić się spoilery dotyczące pewnych rozwiązań fabularnych i w związku z tym recenzja skierowana jest przede wszystkim do Mistrzów Podziemi.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Historia Bogini i Lisa rozgrywa się na półwyspie Fayrebrod – w odizolowanej od świata zewnętrznego krainie, której dominującą cechą jest las Aeyx nazwany na cześć bogini opiekującej się knieją i wszystkimi jej mieszkańcami. Niestety obecnie w regionie nie dzieje się dobrze – na drogach pojawia się coraz więcej potworów, wśród starych kręgów swoje rytuały odprawiają źli druidzi, w ludzkich społecznościach dochodzi do tajemniczych aktów przemocy, duchy opiekujące się miejscami mocy stają się agresywne, a złowieszcza istota niegdyś uwięziona przez poszukiwaczy przygód zaczyna wyrywać się na wolność.

W takich właśnie okolicznościach na scenę wkraczają bohaterowie graczy, których zadaniem będzie pomoc mieszkańcom, dotarcie do sedna tajemniczych wydarzeń, pokonanie mrocznych sił i przywrócenie w magicznym lesie równowagi, której uosobieniem jest tytułowa bogini.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Na pierwszy rzut oka fabuła przedstawiona w Bogini i Lisie wydaje się prosta i niezbyt oryginalna, ale bardzo szybko okazuje się, że na fundamencie klasycznej opowieści o potężnej złej istocie próbującej powrócić do świata, autor zbudował wielowątkową narrację, w której znalazło się miejsce na kryminalne zagadki, elementy horroru, dobre intencje przynoszące tragiczne konsekwencje, branie odpowiedzialności za własne czyny czy możliwość odkupienia dawnych win. Całość utrzymana jest w bajkowej stylistyce, która świetnie współgra z lekko dydaktycznym (w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu tego słowa) charakterem przedstawionych wydarzeń. Mam wrażenie, że gdyby nie pewne aspekty, o których wspomnę w dalszej części tekstu, byłaby to świetna propozycja dla osób szukających przygody do poprowadzenia dzieciom lub młodszemu rodzeństwu.

W ogóle klimat to jedna z największych zalet The Goddes and The Fox – gracze wcielają się tu w bohaterów, którzy dokonują heroicznych czynów, pomagają napotykanym istotom, ich dobre uczynki są nagradzane, Bohaterowie Niezależni nie mają zazwyczaj ukrytych motywów, wielu przeciwników (z głównym adwersarzem włącznie) można przekonać do porzucenia ścieżki zła, a zwycięstwo sprawia, że półwysep Fayrebrod staje się zdecydowanie lepszym miejscem do życia tak dla ludzkich, jak i magicznych mieszkańców regionu. Nie każdemu taka konwencja musi przypaść do gustu, ale moim zdaniem jest to świetna alternatywa dla niejednoznacznych historii, gdzie najlepszym, na co mogą liczyć uczestnicy zabawy jest wybranie mniejszego zła. Świetna robota ze strony autora.

Nie samym nastrojem gry fabularne jednak stoją i dlatego najwyższy czas przyjrzeć się oferowanym przez scenariusz wyzwaniom. Na szczęście i pod tym względem Bogini i Lis prezentuje się więcej niż dobrze. Przygoda została zaprojektowana jako uproszczona piaskownica (BG mogą dość swobodnie eksplorować cały półwysep i odwiedzać poszczególne lokacje w dowolnej kolejności, a niektóre z nich mają opcjonalny charakter i nie są wymagane do pomyślnego ukończenia scenariusza) z wyraźnie zarysowanym głównym wątkiem (mamy tu kilka węzłowych wydarzeń prowadzących do finału opowieści).

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

W obrębie poszczególnych miejsc czeka na graczy całkiem bogaty katalog wyzwań – interakcje społeczne, rozwiązywanie zagadek, podziemia w kilku różnych smakach oraz starcia ze zróżnicowanymi przeciwnikami, choć trzeba przyznać, że samych walk jest tu zdecydowanie mniej niż w typowej przygodzie do Dungeons & Dragons (chyba, że prowadzący będzie obficie sięgał po tabele spotkań losowych, gdzie potencjalnych adwersarzy akurat nie brakuje). Ciekawym zabiegiem (skierowanym do bardziej dociekliwych) jest wprowadzenie dodatkowych wydarzeń, których świadkami lub uczestnikami mogą być bohaterowie, jeśli zdecydują się ponownie odwiedzić niektóre lokacje i to nawet jeśli wcześniej dane miejsce w całości "oczyścili".

Na pochwałę zasługują także liczne zadania poboczne (dość zróżnicowane i wymagające wykazania się szeroką gamą umiejętności), kilka różnych zahaczek (z których każda znajduje potem zwieńczenie w trakcie przygody) oraz pomysły na kontynuacje wydarzeń (dla osób, które na półwyspie chciałyby zostać na dłużej). Miłym akcentem jest również spora fabularna uniwersalność podręcznika, która sprawia, że pomimo obecności kilku nazw własnych cały półwysep bez większego problemu można osadzić właściwie w dowolnym pseudo-średniowiecznym świecie fantasy w rodzaju Golarionu.

Niestety The Goddes and The Fox nie jest produktem idealnym i ma on kilka mankamentów, o których należy wspomnieć. Jednocześnie trzeba jednak zaznaczyć, że nie ma tu jednoznacznych wad, ale raczej zbiór pomniejszych wpadek i nie do końca trafionych decyzji projektowych, które rozpatrywane wspólnie muszą znaleźć odbicie w końcowej nocie. W tym gronie na pewno wymieniłbym, wspomniane wcześniej, elementy horroru. W pewnym momencie gracze trafiają bowiem do pewnej rezydencji, gdzie czekają na nich wydarzenia żywcem wyjęte z krwawej opowieści grozy. Samo w sobie nie jest to nic złego (a i domostwo przygotowano ze sporą wprawą), ale w tym konkretnym przypadku takie przełamanie domyślnej, bajkowej konwencji wydaje mi się zabiegiem niepotrzebnym, który przynosi więcej szkody niż pożytku.

Przyzwyczajenia wymaga również zastosowana przez autora organizacja treści – kolejne rozdziały podręcznika poświęcone są poszczególnym lokacjom, ale ich kolejność nie zawsze jest zgodna z przebiegiem fabuły. W efekcie Mistrz Podziemi w kilku miejscach najpierw dostaje rozwiązanie danego zadania, a dopiero potem jego początek i kontekst fabularny. Najlepiej widać to na przykładzie finału, którego opis znajduje się dwa rozdziały przed końcem dodatku. Co prawda wewnątrz książki jest sporo odnośników (włącznie z indeksem), ale jednak poczucie pewnego chaosu pozostaje i przygotowanie własnych notatek przez MP wydaje się krokiem niezbędnym, ponieważ prowadzenie bezpośrednio z podręcznika raczej nie wchodzi w grę.

Dla niektórych problematyczne może być również podejście do mechaniki, która w zasadniczej części dodatku właściwie nie występuje (nawet testy umiejętności oznaczone są jedynie ogólnikową informacją o ich trudności), a wszystkie statystyki zostały zamieszczone na samym końcu. Przy wsparciu dla trzech różnych wersji zasad wydaje się to rozwiązaniem ze wszech miar sensownym (przypomina zresztą zabieg zastosowany przez Wizards of the Coast w przygodach Murder in Baldur’s Gate i Legacy of the Crystal Shard stanowiących wprowadzenie do piątej edycji Dungeons & Dragons), ale zapewne znajdą się osoby, które wolałby mieć wszystkie informacje podane od razu (na podobnej zasadzie jak robiło to wydawnictwo Modiphius w późnych produktach do pierwszej edycji Achtung! Cthulhu). Warto zatem mieć to na uwadze.

Poza samą przygodą w podręczniku znajdziemy również statystyki kilku nowych potworów (między innymi bagiennego zombie i duchów natury), katalog magicznych przedmiotów (całkiem ciekawych i wartych wykorzystania nawet poza zasadniczą fabułą) oraz opis mechanicznych premii zapewnianych przez miejsca mocy odwiedzane przez awanturników w toku wydarzeń rozgrywających się w lesie Aeyx. Sumarycznie jest to całkiem sympatyczny zestaw, dla którego nie warto może kupować całego podręcznika, ale na pewno zwiększa on użyteczność dodatku po rozegraniu głównej historii.

Przed ostatecznym podsumowaniem The Goddes and The Fox wypada zatrzymać się jeszcze na chwilę przy jakości wydania podręcznika. Pod tym względem jest naprawdę dobrze. Wersja drukowana to ponad sto w pełni kolorowych stron, twarda okładka, kredowy papier, śliczne (i spójne stylistycznie) ilustracje oraz profesjonalna korekta, która przeoczyła jedynie pojedyncze błędy (związane przede wszystkim z niekonsekwentnie stosowanymi pogrubieniami) nie przekładające się na odbiór całości. Wydanie elektroniczne dokłada do tego zestawu zakładki, dobrą optymalizację i dający się wyszukiwać tekst. Pochwalić również należy obecność, wspomnianego wcześniej, indeksu oraz szczegółowy spis treści. Dla mnie jednak najjaśniejszym punktem pozostają mapy i plany, które łączą w sobie czytelność, wizualną atrakcyjność, spójność stylistyczną z resztą książki i bogactwo drobnych detali, które dodają wiarygodności prezentowanym lokacjom. Kartograficzna pierwsza liga. Na koniec warto jeszcze wspomnieć, że w ofercie wydawcy dostępny jest także wariant dostosowany pod wirtualny stół firmy Foundry, więc i osoby preferujące rozgrywki przez Internet nie powinny czuć się pominięte.

Przechodząc do oceny Bogini i Lisa trzeba powiedzieć, że dostaliśmy bardzo udany produkt, który można z czystym sumieniem postawić obok podręczników publikowanych przez największych i najbardziej uznanych światowych wydawców. Klasyczna i interesująca fabuła z prostym, ale niegłupim morałem, świetny bajkowy klimat, różnorodny katalog wyzwań, wsparcie dla trzech różnych systemów (w tym dość leciwego już D&D 3.5) i wysokie walory produkcyjne składają się na pozycję, którą bez cienia zawahania można polecić Mistrzom Podziemi poszukującym gotowego scenariusza, dającego graczom szansę wcielić się w prawdziwych bohaterów dokonujących heroicznych czynów. Będzie to też doskonała propozycja dla osób, które chciałyby wprowadzić w świat stołowych gier fabularnych następne pokolenia.

Przed wystawieniem maksymalnej oceny powstrzymują mnie co prawda opisane w poprzednich akapitach drobne mankamenty (z nie do końca przemyślanym przełamywaniem konwencji na czele), ale i tak jest to jeden z najciekawszych produktów do szeroko rozumianego Dungeons & Dragons z jakimi miałem okazję zapoznać się w ostatnich miesiącach. Pierwsze spotkanie z twórczością wydawnictwa Dragonhorn Studios okazało się niezwykle przyjemnym doświadczeniem i pozostaje mieć nadzieję, że w przyszłości doczekamy się również polskiej wersji przygody, która ułatwiłaby poznanie historii leśnej bogini osobom nie posługującym się językiem angielskim.

 

Dziękujemy wydawnictwu Dragonhorn Studios za przekazanie podręcznika do recenzji.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
9
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: The Goddess and The Fox
Linia wydawnicza: Dungeons & Dragons
Autor: Antoni Sobkowicz
Ilustracje: Bag, Joanna Sobkowicz, study3_2d, Thai Tahn, warlocklord,
Wydawca oryginału: Dragonshorn Studios
Data wydania oryginału: listopad 2023
Miejsce wydania oryginału: Polska
Liczba stron: 110
Oprawa: twarda
Format: A4
ISBN-13: 978-8396880079
Cena: (PDF 19,95 USD)



Czytaj również

The Tainted Temple
Mroczne zagadki i łamigłówki
- recenzja
To Dethrone a Dictator
W hołdzie dla kina akcji
- recenzja
Forgotten Realms: Demoniczna nekropolia
Grobowce łupieżców i rozbójników
Everyday Heroes Quickstart Guide
Wstęp do nowoczesności
- recenzja
Peril in Pinebrook
Bajkowa opowieść o smokach
- recenzja
Prisoner 13
Komandosi z zimnych stron
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.