Szary Śpiewak

Kto rzucał taki cień?

Autor: Marek 'Planetourist' Golonka

Szary Śpiewak
W pewnej dzikiej okolicy co i rusz można spotkać tajemniczego barda. Niektórzy twierdzą, że im pomógł, inni, że zwiódł ich magią lub nawet skrzywdził. Wszyscy zgadzają się jedynie co do tego, że wygląda raczej na ducha, niż człowieka. Jaka jest prawda o Szarym Śpiewaku?

Poniższy tekst przybliża tajemniczego BNa ze statystykami przygotowanymi według zasad D&D 3.5. Artykuł jest podzielony na dwie części - pierwsza obejmuje plotki i legendy o Szarym Śpiewaku, które usłyszeć mogą gracze, druga opisuje dwie równoprawne wersje jego prawdziwej historii.

Opowieści o Szarym Śpiewaku

Bohaterowie na pewno usłyszą o nieuchwytnym upiorze, gdy tylko przybędą w pobliże nawiedzanego przez niego miejsca - może nim być rozciągający się obok miasteczka las, rozległy cmentarz wielkiej metropolii czy wiodący przez wysokie góry szlak. Opowieści początkowo ograniczą się do napomknięcia o duchu barda, który czasami pojawia się w okolicy śpiewając smutną i niezrozumiałą pieśń. By dowiedzieć się więcej któraś z postaci musi wykonać test wiedzy bardów, Wiedzy (miejscowa) lub Zbierania informacji. Zdobyte wieści zależą od wyniku. Wszystkie podane poniżej fakty są prawdziwe.

13: Szary Śpiewak pojawia się w okolicy naprawdę od dawna i chyba nikt już nie pamięta, kim był za życia.

18: Zwykle ludzie po prostu słyszą z oddali jego upiorny, niezrozumiały śpiew lub widzą, jak ta wyblakła sylwetka bez rysów twarzy błąka się po bezdrożach. Czasami jednak Śpiewak pomaga rannym podróżnikom albo przeciwnie - rzuca na kogoś potężne złe uroki. Nawet jego pomoc często kończy się źle, gdyż jego dotyk wywołuje dziwną chorobę osłabiającą człowieka na kilka dni.

23: Wszelkie poszlaki wskazują na to, że Szary Śpiewak jest cieniem, a więc nawet mniej niż duchem - żałosnym nieumarłym, który nie ma ciała i nie pamięta swojego życia. To wyjaśnia zły wpływ, jaki ma na ludzi, gdyż dotyk cieni osłabia śmiertelnych. Tajemnicą pozostaje jakim cudem cień, stworzenie niemalże bezmyślne, opanował magię bardów. Dziwnym jest także to, że wokół jego niematerialnej głowy lewituje jak najbardziej materialny kamień Ioun.

28: Tak świetny wynik pozwoli postaci odkryć, gdzie obecnie przebywa jedna z osób, które spotkały Śpiewaka i porozmawiać z nią. Możesz wykorzystać taką scenę, by przekazać drużynie dodatkowe informacje o obszarze, na którym straszy Szary Śpiewak lub fragmenty jego prawdziwej historii.

Oczywiście bohater, który osiągnął dany wynik zdobywa też informacje z poprzednich akapitów.

Historie Szarego Śpiewaka

Dwie wersje historii Śpiewaka wykluczają się wzajemnie, ale nic nie stoi na przeszkodzie, byś wymyślił własną prawdę o nim mieszając wątki z obu lub w ogóle się nimi nie przejmując.

Strażnik przeszłości: w głębi obszaru, który nawiedza Szary Śpiewak pochowany jest elfi bard z dawnych czasów. Nasz duch był za życia jego uczniem i wielbicielem, a po śmierci mentora czuwał przy jego grobie z żałobną pieśnią na ustach - pieśnią, która była jednocześnie zakazanym zaklęciem. Sprawiło ono, że po obumarciu ciała człowieka został po nim tylko cień, obłąkany i nie pamiętający prawie nic ze swego śmiertelnego życia. Szary Śpiewak nie chce nikogo skrzywdzić i leczy tych, których spotkało w podróży jakieś nieszczęście, ale też nie dopuści żadnych intruzów do grobowca swego mistrza - gdy ktoś się do niego zbliży sięgnie po znane sobie klątwy (dezorientację, uśpienie czy nawet szał, by skłócić wędrowców). Nie rozumie też, że jego ciało składa się z energii szkodliwej dla żywych i może omyłkowo zabić kogoś dotykiem, próbując go odepchnąć lub nawet uleczyć. Nieumarły nie mówi, ale rozumie wspólny oraz elfi i można coś mu wytłumaczyć - na przykład to, że jego dotyk jest niebezpieczny - testem Dyplomacji o ST 20. Jeśli postaci oprą się jego magii lub dogadają się z nim i dotrą go grobu elfiego artysty, znajdą przy nim ludzki szkielet w wypłowiałym ubraniu. Ponieważ Śpiewak powstał z duszy, nie zaś ciała swojego żywego "ja" na jego zwłoki można rzucić czar rozmawiania ze zmarłymi - wtedy można usłyszeć od nich pełną historię Śpiewaka.

Sam grób zawiera zapiski bezimiennego elfa, który badał związki między różnymi formami magii. Potraktuj je jako zwój zawierający dwa wybrane przez ciebie nietypowe zaklęcia z listy czarodzieja/zaklinacza, druida lub kapłana (z poziomów 3.-5.) w formie, w której może je rzucić lub nauczyć się ich bard - oczywiście w ramach awansu na wyższy poziom i normalnego limitu znanych czarów. Otwarcie grobowca sprawi jednak, że Szary Śpiewak będzie ścigał bohaterów po kres ich dni, atakując w najmniej spodziewanych momentach i znikając nim zdążą go zniszczyć. Chyba, że po wysłuchaniu opowieści trupa drużyna zaoferuje Śpiewakowi podjęcie studiów jego mistrza czy przywrócenie światu jego dziedzictwa - wtedy test Dyplomacji (lub Blefowania jeśli bohaterowie nie są do końca szczerzy) o ST 20 sprawi, że duch zgodzi się na wyciągnięcie z grobu cennych notatek.

Cień złoczyńcy: Szary Śpiewak jest relikwiarzem upiornego licza-barda, a magia jego pieśni wynika tylko z tego, że znajduje się w nim dusza złoczyńcy. To, kim dokładnie jest nasz bard pozostawiam tobie - wszak licze uprawiający ten rodzaj magii są niezwykle rzadkie - nie ulega jednak wątpliwości, że ma on rozległą sieć sług i kontaktów, a miejsce nawiedzane przez Szarego Śpiewaka jest jednym z kluczowych dla jego interesów. Podróżnicy uzdrawiani przez cienia są ukrytymi poplecznikami licza, którzy oczywiście rozgłaszają wszem i wobec otrzymaną od Śpiewaka pomoc - wygodniej jest, by wszyscy mieli go za przyjaznego ducha. Ci jednak, którzy w jakiś sposób przeszkadzają liczowi, nigdy nie kończą podróży przez nawiedzony obszar i sami stają się cieniami. Kryją się one pod ziemią i nikomu nie pokazują, by okoliczni mieszkańcy nie wiedzieli, że Szary Śpiewak tworzy nowych nieumarłych.

Te nowe cienie mają dla niego podwójną wartość. Nie tylko mogą posłużyć za szpiegów lub wsparcie, ale gdy zginie, dusza jego twórcy (i magiczne zdolności) przeniosą się do jednego z nich - stanie się on nowym relikwiarzem. Drużyna może nawet spotkać poszukiwacza przygód przekonanego, że zniszczył Szarego Śpiewaka! By na dobre wykończyć licza trzeba więc zniszczyć jego ciało, a następnie zapolować na cień i wszystkie jego pomioty. Przy okazji można zbadać, w jaki sposób bard stworzył tak niezwykły relikwiarz i czy tylko ten jeden licz znał sekret zaklinania duszy w innym nieumarłym. Być może okaże się, że niektóre z najgroźniejszych nawiedzających krainę potworów są wzmacniane esencją innych liczy?

 

Statystyki

Szary Śpiewak          (SW 8)

Cień brd 7

CN średni nieumarły (bezcielesny)

Init +8; Zmysły Widzenie w ciemnościach 18 m, Nasłuchiwanie +9, Spostrzegawczość +9

Języki brak, nie potrafi zrozumiale mówić. Rozumie Wspólny i Elfi.

 

KP 18, dotykowy 18, nieprzygotowany 14

PW 64 (10 KW)

Niewrażliwości cechy bezcielesnych, cechy nieumarłych

Odporności odporność na odpędzanie +2

Wytr +3, Ref +10, Wola +11

 

Szybkość latanie 12 m (dobra) (8 pól)

Wręcz bezcielesny dotyk +10 (1k6 S)

Przestrzeń 1,5 m; Zasięg 1,5 m

Bazowy atak +6, Zwarcie -

Opcje ataku tworzenie pomiotu

Akcje specjalne muzyka bardów 7/dzień (inspirowanie biegłości, inspirowanie odwagi +1, kontrpieśń^)

Znane czary barda (PC 7):

3. poziom (1/dzień): dezorientacja (ST 20), leczenie poważnych ran

2. poziom (3/dzień): szał (ST 19), unieruchomienie osoby (ST 19), wykrycie myśli (ST 19), zachwyt (ST 19)

1. poziom (5/dzień): hipnoza (ST 18), leczenie lekkich ran, upiorny śmiech Tashy (ST 18), uśpienie (ST 18)

0. poziom (3/dzień): dłoń maga, kołysanka (ST 17), otumanienie (ST 17), tańczące światła, widmowy odgłos (ST 17), wykrycie magii.

 

Atrybuty S — , Zr 18, Bd —, Int 8, Rzt 16, Cha 20 (18 bez kamienia Ioun)

SC  Wiedza bardów (+6)

Atuty Czujność, Doskonalsza inicjatywa, Skupienie na czarze (oczarowania), Potężniejsze skupienie na czarze (oczarowania)

Umiejętności Czarostwo +11, Koncentracja +17, Nasłuchiwanie +9, Przeszukiwanie +5, Spostrzegawczość +9, Ukrywanie się +10*, Występy (śpiew) +18

Wyposażenie różowo-zielony kamień Ioun (+2 do Charyzmy)

 

Pozbawienie siły (zn): dotyk cienia powoduje obniżenie wartości Siły żywej istoty o 1k6 punktów. Stworzenie, którego atrybut spadnie do 0, ginie. Jest to efekt negatywnej energii.

Tworzenie pomiotu (zn): każdy humanoid, którego Siła spadnie do 0 w wyniku ataków tego nieumarłego, w ciągu 1k4 rund staje się cieniem pod kontrolą swego zabójcy.

* Na obszarze półmroku ten nieumarły zyskuje premię rasową +4 do testów Ukrywania się. Na jasno oświetlonym terenie podlega karze –4 do testów Ukrywania się.

^Bard 7. poziomu powinien dysponować także zdolnościami fascynacji oraz sugestii, są one jednak oparte na języku więc Szary Śpiewak nie jest w stanie z nich korzystać.