Rany

Zasada domowa do D&D 5E

Autor: Olórin

Rany
Nowe opcjonalne reguły wprowadzające do D&D 5E mechanikę ran stworzoną z myślą o prowadzących, którzy chcą zaostrzyć konsekwencje utraty punktów wytrzymałości przez Bohaterów Graczy, a tym samym wprowadzić mechanizm zwiększający obawę gracza przed porażką w walce.

Otrzymywane przez postać rany dzielą się na zwykłe i ciężkie.

Rana zwykła

Za każdym razem gdy punkty wytrzymałości postaci spadną do zera, otrzymuje ona ranę. Rana powiązana jest jednym z sześciu atrybutów, ustalanym losowo poprzez rzut kością k6 w poniższej tabeli.

Rzut kością

Atrybut

Przykładowa rana

1

Siła

głęboka rana mięśnia, ścięgna, kości

2

Zręczność

zerwanie więzadła, uraz błędnika

3

Budowa

uraz skóry, krwawienie wewnątrz organizmu

4

Intelekt

chwilowa amnezja, stres pourazowy

5

Roztropność

zamknięcie się oka, wstrząśnienie mózgu

6

Charyzma

rozległe poparzenia, rany twarzy, rany aparatu mowy

Rana ciężka

W przypadku ponownego wylosowania tego samego atrybutu, rana zwykła staje się raną ciężką.

Wariant

W przypadku zmniejszenia PW do 0 za sprawą trafienia krytycznego, postać od razu otrzymuje ranę ciężką.

Śmierć

W przypadku wylosowania tego samego atrybutu po raz trzeci postać umiera.

Skutki

Dopóki rana się nie zagoi, wszystkie testy oraz rzuty obronne powiązane z danym atrybutem są utrudnione (disadventage).

Leczenie

Rana zwykła

Rana zwykła goi się po sześciu dniach, ale:

  • jeżeli postać leży w łóżku albo otrzymała pomoc medyczną (test Roztropności (Leczenia) o ST 15), czas kuracji skraca się do czterech dni;
  • jeżeli postać leży w łóżku i otrzymała pomoc medyczną, rana goi się w ciągu dwóch dni.

Rana ciężka

Rana ciężka nie goi się samoistnie. Udany test Roztropności (Leczenia) o ST 20 zamienia ranę ciężką na zwykłą. Postać może być poddana takiemu zabiegowi maksymalnie raz dziennie.

Rany a magia

Czar Uzdrowienie zamienia ranę ciężką w zwykłą albo skraca czas gojenia się rany zwykłej do jednego dnia. Lecznicza magia wyższego poziomu pozwala od razu całkowicie wyleczyć postać.