Wydawnictwo ISA jeszcze nigdy mnie nie zawiodło, jeśli chodzi o kwestie wydania dodatków i podręczników do D&D. Tym razem jest tak samo. Choć Poradnik... ma miękką okładkę i jest wydany w czerni i bieli, to można go uznać za co najmniej bardzo estetyczny podręcznik. Skład jest przejrzysty i czytelny, a ilustracje oraz okładka przykuwają wzrok. Jedyne, co może psuć to wrażenie, to dobór zbyt ciemnych i szarych barw w planach budowli, które przez to tracą na wyrazistości. Po raz kolejny jednak mamy do czynienia z bardzo ładnym produktem. Nie powiem też złego słowa na temat tłumaczenia, gdyż, jak na suplement o budownictwie fantasy, czytało mi się całkiem dobrze.
Jego treść można zawrzeć w haśle: wszystko co chciałbyś wiedzieć na temat budowania twierdz w D&D, wraz z kilkoma przykładami gotowych fortyfikacji. Otrzymujemy więc krótki rozdział na temat zasad wznoszenia i finansowania twierdz, długi rozdział na temat tego, co może się znaleźć w budowanej warowni, wraz z przedmiotami magicznymi i tymi wszystkimi "nadprzyrodzonymi" pomysłami, jak na przykład wznieść całą budowlę w niebo. Ostatni rozdział zawiera zaś opis kilku ciekawych miejsc (nie wszystkie z nich to nieruchomości w ścisłym tego słowa znaczeniu).
Na pierwszy rzut oka wygląda to na nudny dodatek. Rzeczywiście, gdy się przegląda te, zdawałoby się nieskończone, listy stajni zwykłych, wytwornych i luksusowych, to można odnieść takie wrażenie. Jednak gdy dojdzie się do magicznych części zamków, listy pułapek (choć była już ona wcześniej zamieszczona w Pieśni i Ciszy) oraz opisu przedmiotów magicznych, suplement ten zaczyna się robić naprawdę ciekawy. Tak naprawdę ważniejsze w nim są nie opisane możliwości rozwoju własnej siedziby, ale opis tego, co można znaleźć w twierdzach i jak wzbogacić ich obraz. Otwierają one przed MG szansę konkretnego rozliczenia murów ze szkła, dziesiątek pułapek i tego, co gracze mogą znaleźć w schowkach, albo podczas oblężenia. Chociażby hełmy oddychania pod wodą, albo wskrzeszające mary mogą stworzyć kanwy naprawdę ciekawej opowieści. Oczywiście znajdziemy podrozdział na temat tego, co robić, gdy gracze zapragną mieć własną twierdze, który zawiera wiele rozsądnych rad oraz smakowitych motywów do wykorzystania. Poradnik Budowniczego Twierdz urzeka praktycznością i szerokimi możliwościami wykorzystania.
Mnie uwiodły jeszcze gotowe opisy twierdz, a szczególnie pewna "nieruchomość" – Latająca Wieża, której ilustracja urzeka swoją bajkowością. Podobnie koralowa twierdza morskich elfów, albo reduta krasnoludów mogą stanowić tło do wspaniałej kampanii.
Bynajmniej nie jest to więc nudny poradnik. Zawiera bowiem masę ciekawych elementów do wykorzystania w tle, do stworzenia scenografii godnej najlepszych intryg, a gdy zapragniemy pokazać naprawdę magiczne siedziby i fortyfikacje, to znowu dodatek ten dostarczy nam nieocenionej pomocy. Można by stwierdzić, że każdy, kto przeczytał choć jedna książkę o średniowiecznym budownictwie i architekturze, będzie lepiej przygotowany do opisu twierdz. Jednak takie pozycje nie zawierają tego całego magicznego sztafażu, jaki spotykamy w grach RPG, a w tym suplemencie dostajemy dodatkowo mechaniczne reguły, dotyczące magicznych budynków.
Pozycja ta jest zadziwiająco użyteczna jak na, zdawałoby się, poradnik tylko dla budowlańców. Polecam go z czystym sercem – i to nie tylko graczom w Dungeons & Dragons, gdyż w każdym fantasy będzie miejsce na ukazane tu rozwiązania i elementy. Poradnik Budowniczego Twierdz jest wart swojej ceny.
Dziękujemy wydawnictwu ISA za udostępnienie podręcznika do recenzji.
Tytuł: Poradnik Budowniczego Twierdz (D&D: Stronghold Builder's Guidebook)
Autorzy: Matt Forbeck, David Noonan
Tłumaczenie: Jacek Brzezowski
Redakcja merytoryczna: Tomek Kreczmar
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2005
Liczba stron: 128
ISBN: 83-88916-99-8
Cena: 39 zł