Pathfinder Module: Risen from the Sands

Osirion na jeden wieczór

Autor: Tomasz 'Radnon' Cybulski

Pathfinder Module: Risen from the Sands
Piramidy to jedna z najwdzięczniejszych RPG-owych inspiracji. Tajemnicze grobowce antycznych władców skrywające nieprzebrane bogactwa i chronione przez potężnych strażników, zmyślne pułapki i zabójcze klątwy idealnie nadają się na scenerię przygód do gier fabularnych. Nie inaczej jest w przypadku Pathfindera i przygody Risen from the Sands.

Bezpłatne scenariusze publikowane przez wydawnictwo Paizo w ramach corocznych obchodów Dnia Darmowych Gier Fabularnych kojarzą się przede wszystkim z popularną i wielokrotnie nagradzaną serią We Be Goblins, którą swego czasu recenzowaliśmy na łamach Poltergeista. Poza serialem o przygodach sympatycznej gromadki goblinów w puli darmowych produktów pojawiały się także bardziej standardowe moduły. Do tej ostatniej kategorii należy udostępniona w 2014 roku przygoda Risen from the Sands, która zabiera bohaterów do rozpalonego słońcem Osirionu.

Fabularne tło Powstałego z Piasków jest bardzo proste. Oto na jednej z pustyń Osiorionu ruchy piasku odkrywają piramidę z okresu świetności królestwa, która miała być miejscem ostatniego spoczynku Sekh-pa-Mefera III, Faraona Sfinksów, który przeszedł do historii jako przyjaciel potężnych magicznych stworzeń zamieszkujących pustynię. Bohaterowie w poszukiwaniu starożytnych skarbów trafiają jako pierwsi do świeżo odkopanego kompleksu i, jak to zwykle w tego rodzaju historiach bywa, szybko przekonują się, że piramida dawnego władcy nie jest tak opustoszała, jak można by przypuszczać.

Sam grobowiec nie jest zbyt duży (liczy sobie zaledwie około dwudziestu opisanych pomieszczeń), ale autorzy umieścili w nim dość rozbudowany zestaw wyzwań. Na bohaterów czekają walki ze strażnikami faraona i potworami, które w ten czy inny sposób dostały się do budynku, pułapki, ukryte przejścia, skarby zmarłego (z których nie wszystkie są tym, czym się na pierwszy rzut oka wydają) a nawet całkiem ciekawa zagadka logiczna. Uzupełnia to obowiązkowa w tego rodzaju opowieściach klątwa. Coś dla siebie znajdą tu też gracze preferujący interakcje społeczne. Twórcy nie zapomnieli także o amatorach poznawania historii – w grobowcu jest mnóstwo hieroglifów, które postacie o naukowym zacięciu mogą spróbować rozszyfrować i dzięki temu bliżej poznać dzieje Sekh-pa-Mefera III.

Poza samym scenariuszem w podręczniku znalazły się kompletne rozpiski czterech gotowych trzeciopoziomowych bohaterów wykorzystujących klasy podstawowe z podręcznika Advanced Class Guide. Pozbawione są jakiegokolwiek tła fabularnego i domyślnie mają służyć graczom rozgrywającym przygodę, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby Mistrz Gry wykorzystał je jako grupę BN-ów (na przykład jako konkurencyjnych poszukiwaczy przygód) i to nawet poza obrębem tego scenariusza.

Na koniec w kilku słowach warto jeszcze wspomnieć o jakości wydania. Mimo, że jest to produkt darmowy, prezentuje równie wysoki poziom jak inne dodatki do systemu wydawnictwa Paizo. Ilustracji jest sporo (grafiki otrzymali zarówno gotowi bohaterowie, jak i najważniejsi przeciwnicy) i wszystkie są naprawdę dobre. Złego słowa nie można też powiedzieć o planie piramidy, który jest czytelny i łatwy w użyciu.

Podsumowując muszę powiedzieć, że Powstały z Piasków zrobił na mnie bardzo dobre wrażenie. W ograniczonych ramach krótkiego modułu autorom udało się zawrzeć sympatyczną miniaturkę, która idealnie wpisuje się w klimat fantastycznego starożytnego Egiptu. Nie ma tu unikatowych pomysłów i rozwiązań, ale i tak otrzymaliśmy przygodę, która sprawdzi się zarówno jako wątek poboczny dłuższej kampanii (jak choćby Adventure Path Mummy’s Mask), jak i jednostrzał na pojedyncze wieczorne spotkanie. Przy odrobinie wysiłku ze strony Mistrza Gry może służyć nawet jako wprowadzenie do systemu dla nowych graczy. Z tych też względów jest to produkt godny zainteresowania dla każdego planującego osadzić swoją kampanię w scenerii inspirowanej egipską kulturą i to niekoniecznie w Osirionie.