» Dodatki i podręczniki » Zagraniczne » Pathfinder Companion: Cheliax, Empire of Devils

Pathfinder Companion: Cheliax, Empire of Devils


wersja do druku

Żyjąc w przedsionku piekła

Redakcja: AdamWaskiewicz

Pathfinder Companion: Cheliax, Empire of Devils
Pathfinder Companions to seria krótkich, zaledwie trzydziestodwustronicowych dodatków skierowanych przede wszystkim do graczy, którzy chcieliby osadzić swoje postacie głębiej w realiach świata Golarion. Podręczniki te stanowią mieszankę podanych w syntetycznej formie informacji fabularnych oraz nowych elementów mechanicznych i zazwyczaj poświęcone są jakiemuś konkretnemu regionowi lub organizacji.

Empire of Devils jest jednym z pierwszych dodatków należących do tej serii. Przybliża on realia życia w Cheliax, jednym z najpotężniejszych państw Wewnętrznego Morza, które po trwającej wiele lat krwawej wojnie domowej zawarło sojusz z władzami Piekła i stało się swego rodzaju forpocztą niższych planów w Sferze Materialnej. Tym samym całkowicie zerwało ze swoją długą historią krainy będącej nie tylko politycznym, ale także duchowym liderem całego świata Golarion. Obecnie jest to agresywne i ekspansjonistyczne imperium wpływające nie tylko na życie swoich najbliższych sąsiadów, ale także odległych posiadłości zamorskich. Jego obywatele cierpią natomiast pod jarzmem inkwizytorów i kapłanów Asmodeusza a także Piekielnych Rycerzy, praktycznie wszechwładnej organizacji doskonale wyszkolonych i wyposażonych wojowników. Na samym szczycie stoi natomiast kapryśna i okrutna królowa Abrogail II z panującej dynastii Thrune.

Po głębszej analizie okazuje się jednak, że Cheliax to państwo znacznie bardziej złożone niż wydaje się na pierwszy rzut oka i nie każdy jego mieszkaniec jest łaknącym krwi sługą diabłów. Oznacza to, że wywodzący się stąd poszukiwacz przygód nie musi być automatycznie czarnym charakterem, ale może odnaleźć się również w znacznie bardziej bohaterskich drużynach. To także kraj, gdzie na awanturników czeka sporo okazji do przeżywania przygód, choć ich atmosfera będzie nieco odmienna od typowego zwiedzania ruin pozostałych po starożytnych cywilizacjach. W podręczniku znajdzie się wiele przydatnych informacji tak dla wywodzących się stąd bohaterów jak i przyjezdnych.

Sam podręcznik podzielonych został na dziewięć rozdziałów przybliżających kolejno różne aspekty życia w Cheliax oraz poszczególne dodatki mechaniczne takie jak zaklęcia, atuty czy nowe magiczne przedmioty. W rzeczywistości jednak na potrzeby recenzji znacznie wygodniej będzie podzielić książkę na dwie zasadnicze części poświęcone odpowiednio stronie fabularnej oraz nowych zasadom.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

 

Przewodnik po przedsionku piekieł

Podręcznik otwiera najdłuższy, bo zajmujący aż czternaście z trzydziestu dwóch stron, fragment poświęcony najważniejszym cechom krainy oraz jej polityce, ekonomii, prawie, kulturze i stosunkom społecznym. Jego uzupełnieniem jest umieszczony nieco dalej rozdział dotyczący religii panującej oraz innych wyznać akceptowanych w państwie. Z tych części podręcznika dowiadujemy się czym tak właściwie jest Cheliax i dlaczego jedno z najbardziej oświeconych królestw stoczyło się w objęcia Asmodeusza i jego kapłanów. Poznajemy oficjalną historię krainy, która na bieżące jest modyfikowana zgodnie z poleceniami dworu panującego. Sporo miejsca poświęcono roli najważniejszego kościoła w życiu obywateli oraz najważniejszym rozgrywkom takim jak opera, teatr i różnego rodzaju walki gladiatorskie. Znaleźć też można tu nieco informacji na temat różnych ras zamieszkujących krainę oraz tego jak traktuje się cudzoziemców lub wyznawców religii innych niż państwowa. Na koniec tej części podręcznika otrzymujemy natomiast dość dokładny opis dwóch najważniejszych miast Cheliax czyli stołecznego Egorian i podupadającej ostoi starego porządku noszącej nazwę Westcrown.

Trzeba przyznać, że cały ten fragment dodatku został napisany w bardzo umiejętny sposób. Autorzy cały czas mają na względzie grupę docelowych czytelników i starają się unikać zbyt dokładnego opisywania elementów, które powinny być znane raczej tylko Mistrzom Gry. Te zakulisowe informacje, które jednak się pojawiają podane są w formie plotek, pogłosek, opowieści lub zwykłych miejskich legend. Pozwala to graczom na bezproblemowe wplecenie tych elementów do opisu swoich postaci a jednocześnie nie zamyka przed prowadzącym drogi do ich wykorzystania w sposób, który uzna za stosowny. Dobrym przykładem takiego podejścia jest opis królowej, w którym zasugerowano, że choć młoda i teoretycznie niedoświadczona posiada tak ogromną charyzmę i zmysł polityczny, że udało jej się nagiąć do swojej woli wiele czartów a i z samym Asmodeuszem negocjuje jak równy z równym.

Duży plus należy się również za towarzyszące tekstowi ramki przybliżające różne drobne elementy mogące uatrakcyjnić i ubarwić sesje prowadzone w Cheliax, wśród nich znalazł się między innymi opis najpopularniejszego stylu architektonicznego (przypominającego przerysowany gotyk zdominowany przez czarno-czerwone zdobienia), najczęściej stosowane przez mieszkańców zwroty, wartość książek, które zostały przez władze uznane za szkodliwe (przedstawiona tu polityka historyczna i jej skutki mają duży potencjał do poprowadzenia bardzo interesujących przygód) a także dość poręczna tabelka przedstawiająca sposoby na przekupienie sędziów w wypadku dostania się w sidła lokalnego wymiaru sprawiedliwości.

Nieco gorzej przedstawia się opis dwóch miast. Mimo że każdy z nich zajmuje dwie strony a każde miasto otrzymało poglądową mapkę to jednak zabrakło tu jakiegoś polotu. Dzielnice, najważniejsze budynki, Bohaterowie Niezależni czy wreszcie drobne pomysły na przygody są wyjątkowo standardowe i nie czuć tu specyficznej atmosfery, którą twórcy malowali na poprzednich stronach. Trochę szkoda, bo jednak jest to w pewnym sensie zmarnowany potencjał.

Mimo pewnego spadku formy przy opisie ośrodków miejskich fabularną stronę podręcznika należy ocenić bardzo pozytywnie. Spełnia ona najważniejszą rolę jaką jest zaprezentowanie w syntetycznej formie informacji, które mogą przydać się podczas projektowania bohaterów a jednocześnie nie wyjaśnia w sposób definitywny żadnych sekretów krainy i tym samym nie zmniejsza pola manewru dla prowadzącego.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

 

Narzędzia piekieł

Drugą część podręcznika zajmują nowe elementy mechaniczne przeznaczone przede wszystkim dla postaci wywodzących się z Cheliax, choć po pewnych modyfikacjach mogą one zostać wykorzystane także w innych miejscach. Generalnie jest to dość standardowy zestaw złożony z nowych cech postaci (traits), atutów, zaklęć i magicznych przedmiotów. Całość wieńczy opis czterech nowych Bohaterów Niezależnych, którzy mogą być sojusznikami lub wrogami dla postaci graczy.

Z zaprezentowanego tu zestawu najlepiej prezentują się atuty, które zostały powiązane z różnymi rodzajami biesów i odzwierciedlają jakiś ich sposób ataku lub charakterystyczną cechę. Ciekawy pomysł pozwalający na pierwszy rzut oka poznać skąd dana postać pochodzi lub gdzie uczyła się walki. Klimatyczne są również nowe magiczne przedmioty. Nie ma ich dużo, ale każdy w jakiś sposób wpisuje się w atmosferę krainy, czy jest to bogato zdobiony płaszcz który po wywróceniu na lewą stronę ułatwia krycie się w cieniach, czy specjalny pergamin służący do zawierania umów o magicznej mocy, czy wreszcie spaczony pierścień z dawnych czasów wysysający siły życiowe swojego właściciela. Nieco gorzej wypadają nowe zaklęcia, które w większości są wariacjami różnych czarów znanych z podręcznika podstawowego (takich jak teleportacja czy ściana mocy) i poza drobnymi szczegółami niewiele wnoszą do systemu.

Część mechaniczną wieńczy opis czterech nowych Bohaterów Niezależnych. Mamy tu kapłana-biurokratę służącego w głównej świątyni Asmodeusza, czarodzieja z upadłego rodu szlacheckiego, niziołczego łotrzyka pomagającego swym prześladowanym rodakom oraz wojowniczkę oddaną sprawie Piekielnych Rycerzy. Trzeba powiedzieć, że każda z czwórki postaci została przedstawiona w interesujący i pomysłowy sposób, choć na pewno nie są to bohaterowie, którzy mogą stać się centralnymi figurami długiej kampanii.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

 

Podsumowując

Patrząc całościowo należy powiedzieć, że Empire of Devils to bardzo użyteczny podręcznik dla kogoś kto planuje stworzyć postać wywodzącą się z Cheliax lub prowadzić przygody osadzone w tej krainie. Proporcje między elementami fabularnymi i mechanicznymi zostały wyważone w praktycznie idealny sposób dzięki czemu coś dla siebie znajdzie tu tak fan dopieszczania swoich bohaterów od strony mechanicznej jak i gracz rozmiłowany w tworzeniu rozbudowanych historii. Samo to pozwala przyznać już pozytywną ocenę, a drobne wpadki (jak choćby niezbyt ciekawy opis miast czy taki sobie zestaw nowych zaklęć) obniżają ją jedynie w minimalnym stopniu.

Z dziennikarskiego obowiązku należy też zaznaczyć, że od strony wizualnej dodatek prezentuje wysoki poziom, z którego znane jest wydawnictwo Paizo. W związku z tym dostajemy tu strony w pełnym kolorze, bardzo czytelny układ tekstu oraz świetne ilustracje. Przyczepić można się jedynie do takich sobie planów miast (mimo że wydrukowano je na wewnętrznych stronach okładek, to i tak są dość małe i niezbyt czytelne) oraz dość przeciętnej grafiki na okładce, która dodatkowo średnio odnosi się do tego co znajdziemy w środku.

Patrząc sumarycznie na wszystkie powyższe elementy Cheliax, Empire of Devils należy ocenić w sposób jak najbardziej pozytywny. Z tego też względu poniżej widnieje taka a nie inna ocena. Jest to interesująca i przydatna pozycja, którą mimo upływu kilku lat od premiery wciąż warto się zainteresować, tym bardziej, że jej wersja elektroniczna dość często jest w promocjach w oficjalnym sklepie wydawnictwa Paizo.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
8.0
Ocena recenzenta
-
Ocena użytkowników
Średnia z 0 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 1
Mają w kolekcji: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
Tytuł: Pathfinder Companion: Cheliax, Empire of Devils
Linia wydawnicza: Pathfinder
Autorzy: Jonathan H. Keith, Colin McComb, Steven E. Schend, Leandra Christine Schneider, Amber E. Scott
Okładka: miękka
Ilustracja na okładce: Matt Dixon
Ilustracje: Jim Nelson, Craig J. Spearing
Wydawca oryginału: Paizo
Data wydania oryginału: 2009
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 32
Oprawa: miękka
Format: A4 i PDF
ISBN-13: 978-1-60125-191-6
Cena: 10.99 USD (7.99 USD PDF)



Czytaj również

Pathfinder Companion: Elves of Golarion
Inaczej o starszej rasie
- recenzja
Pathfinder Campaign Setting: Inner Sea Temples
Boskie domy Golarionu
- recenzja
Pathfinder: Skull & Shackles – The Wormwood Mutiny
Nie zawsze wesoły żywot pirata
- recenzja
Pathfinder Campaign Setting: Faiths of Golarion
Międzyreligijna nijakość
- recenzja
Pathfinder Player Companion: Martial Arts Handbook
Karatecy z Golarionu
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.