» Wieści » Oficjalne stanowisko WotC na temat OGL

Oficjalne stanowisko WotC na temat OGL

|

Oficjalne stanowisko WotC na temat OGL

Wizards of the Coast na platformie DndBeyond oficjalnie odniosło się do pogłosek o planowanych zmianach w licencji OGL, które wywołały ogromne kontrowersje wśród twórców i graczy na całym świecie. Oto treść oświadczenia wydawcy:

Zaczynając myśleć o zmianach OGL mieliśmy na uwadze trzy główne cele. Po pierwsze, chcieliśmy mieć możliwość zapobiegania używania treści D&D w produktach szerzących nienawiść i dyskryminujących. Po drugie, chcieliśmy zwrócić się do tych, którzy próbują używać D&D w web3, blockchain i NFT, podkreślając, że OGL jest ograniczona do materiałów do gier fabularnych, takich jak kampanie, moduły i dodatki. Po trzecie, chcieliśmy zapewnić, że OGL jest przeznaczona dla twórców treści, materiałów fanowskich, ambitnych projektantów, naszych graczy i społeczności – a nie dla dużych korporacji wykorzystujących ją dla własnych celów komercyjnych i promocyjnych.

Dążenie do osiągnięcia tych celów opierało się na dwóch prostych zasadach: (1) Naszym zadaniem jest bycie dobrymi zarządcami gry oraz (2) OGL istnieje dla dobra fanów. Nic w tych zasadach nie zmieniło się ani na chwilę.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Właśnie dlatego nasz pierwotny projekt nowego OGL zawierał takie, a nie inne postanowienia. Ten projekt został przekazany twórcom i wydawcom, aby ich opinie mogły zostać uwzględnione, zanim cokolwiek zostanie sfinalizowane. Oprócz kwestii dotyczących zachowań dyskryminujących i szerzenia nienawiści oraz wyjaśnienia, jakie rodzaje produktów obejmuje OGL, nasza wersja robocza projektu poruszała kwestię opłat licencyjnych, które miały mieć zastosowanie do dużych korporacji próbujących korzystać z treści OGL. Nigdy nie było naszym zamiarem wywieranie takiego wpływu na zdecydowaną większość społeczności.

Jednak z waszych reakcji jasno wynika, że wyrzuciliśmy "1". Stało się jasne, że nie jest już możliwe pełne osiągnięcie wszystkich trzech celów przy jednoczesnym zachowaniu wierności naszym zasadom. Oto, co postanowiliśmy.

Następny OGL będzie zawierał postanowienia, które pozwolą nam chronić i kształtować inkluzywne środowisko, które staramy się zbudować, a także precyzuje, że obejmuje tylko treści dla TTRPG. Oznacza to, że żadna aktualizacja OGL nie wpłynie na takie formy twórcze jak kampanie edukacyjne i charytatywne, transmisje na żywo, cosplay, wykorzystanie w VTT, itp. Nie będzie miał także wpływu na zawartość już wydaną w ramach wersji 1.0a.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

To, czego nie będzie zawierał, to struktura opłat licencyjnych. Nie będzie również reguł dotyczących zwrotu licencji, których niektórzy obawiali się, że będą dla nas sposobem na kradzież pracy. Taka myśl nigdy nie przyszła nam do głowy. W ramach każdego nowego OGL to wy, a nie my, będziecie właścicielami treści, które utworzycie. Każde postanowienia, które w nim zawrzemy, będą w tej kwestii krystalicznie czyste i jednoznaczne w tej kwestii. Klauzula zwrotu licencji miała na celu ochronę nas i naszych partnerów przed twórcami, którzy niesłusznie twierdzą, że chcemy ukraść ich prace tylko z powodu przypadkowych podobieństw. Z uwagi na to, że nadal inwestujemy w grę, którą kochamy i rozwijamy dzięki partnerstwom w zakresie filmów, telewizji i gier wideo, to ryzyko jest po prostu zbyt duże, aby je zignorować. Nowy OGL będzie zawierał przepisy dotyczące tego ryzyka, ale zrobimy to bez klauzuli zwrotu licencji i bez sugerowania, że mamy prawa do treści, które tworzycie. Wasze pomysły i wyobraźnia sprawiają, że ta gra jest wyjątkowa i należy do Was.

Na koniec jeszcze kilka ostatnich przemyśleń. Po pierwsze, nie będziemy w stanie wypuścić dzisiaj nowego OGL, ponieważ musimy się upewnić, że zrobimy to dobrze, ale jest on w drodze. Po drugie, usłyszycie ludzi mówiących, że oni wygrali, a my przegraliśmy, ponieważ Wasz głos zmusił nas do zmiany planów. Ci ludzie będą mieli rację tylko w połowie. Oni wygrali – i my też.

Naszym planem było zawsze pozyskanie opinii naszej społeczności przed jakąkolwiek aktualizacją OGL; wersje robocze, które widzieliście, miały właśnie taki cel. Chcemy zawsze zachwycać fanów i wspólnie tworzyć doświadczenia, które wszyscy pokochają. Zdajemy sobie sprawę, że tym razem tego nie zrobiliśmy i przepraszamy za to. Naszym celem było uzyskanie wyczerpujących informacji zwrotnych na temat tego, które klauzule zadziałają, a które nie – i które ostatecznie otrzymaliśmy je od was. Każda tak poważna zmiana mogłaby zostać wprowadzona dobrze tylko wtedy, gdybyśmy byli gotowi przyjąć Wasze opinie, bez względu na to, w jaki sposób zostały uzyskane. Dziękujemy, że poinformowaliście nas, co działa, a co nie, czego potrzebujecie i czego się obawiacie. Nie wiedząc tego, nie moglibyśmy sprawić, by nowy OGL był zgodny z naszymi zasadami. Wreszcie, bylibyśmy wdzięczni za danie szansy na naprawienia tego. Uwielbiamy oddanych graczy D&D i twórców, którzy zabierają ich na tak wiele niesamowitych przygód. Nie zawiedziemy Was.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
Źródło: D&D Beyond
Tagi: D&D | Dungeons & Dragons | OGL | One D&D | Open Gaming Licence | Wizards of the Coast


Czytaj również

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.