Numenera: The Octopi of the Ninth World
Ośmiornica jaka jest, każdy widzi...?
Autor: Szymon 'Kaworu92' BryckiRedakcja: AdamWaskiewicz, Piotr 'jaworock' Jaworski, Daga 'Tiszka' Brzozowska
Publikacja ma 12 stron i jej layout został utrzymany w odcieniach błękitu. Pod względem rozmiaru nie jest szczególnie długa, ale taka była idea – by do Numenery, obok pokaźnych dodatków, ukazywały się także pozycje mniejsze objętościowo. Suplement składa się z dwóch rozdziałów – jednego omawiającego ogólnie ośmiornice i drugiego koncentrującego się na nich jako postaciach graczy, a także zawierającego statystyki dwóch nowych potworów.
Pierwsza część została zatytułowana Rzut oka na ośmiornice (A Brief Look at the Octopus). Poznamy tu informacje settingowe, które pomagają nam umieścić ośmiornice Dziewiątego Świata w odpowiednim kontekście. Monte Cook omówił tutaj pokrótce między innymi to, czemu właśnie głowonogi skusiły go do stworzenia osobnego mini-dodatku.
Znacznie ciekawsza jest część rozdziału omawiająca świat ośmiornic. Posiadają one swoją władczynię, niezwykle potężną i inteligentną. Królowa na bieżąco zapamiętuje oraz analizuje najnowsze informacje od swoich podwładnych z całego oceanu, przekazywane jej za pośrednictwem telepatii lub wrót zakrzywiających przestrzeń. które łączą całe jej królestwo. Królowa posiada także możliwość czynienia swoich poddanych nieśmiertelnymi (mogą umrzeć, ale nie z przyczyn naturalnych); w ramach kary z chęcią odbiera buntownikom i pretendentom do jej tronu tę cechę.
Opisano także piątkę doradców królowej. Każdy z nich posiada swój własny portret, jedno-akapitowy opis psychiki i statystyki na marginesie strony, podające między innymi jej poziom i nadnaturalne zdolności.
Jeśli chodzi o ośmiornice, to są one gatunkiem, który liczy sobie w świecie Numenery 1,5 miliarda lat. Przez ten czas rozwinęły nie tylko technologię, ale również zdolność telepatii i zaczęły kontrolować rozwój biologiczny swój i innych istot. Jednocześnie, choć mają najdłuższą historię w całym Dziewiątym Świecie, są ksenofobiczne i preferują życie w samotności. To, w połączeniu z życiem wyłącznie pod powierzchnią wody, sprawiło, że mieszkańcy powierzchni zazwyczaj nie są świadomi ich potęgi.
Następna część rozdziału informuje nas o technologii ośmiornic. Poza biotechnologią dysponują możliwością przekraczania wymiarów. W jednym z nich odnalazły tzw. nilstones, czyli kamienie składające się z nanocząsteczek, którymi są w stanie kierować przy pomocy swojej telepatii. Zapewniają im one wiele specjalnych mocy, jednocześnie będąc praktycznie bezużytecznymi dla większości innych istot i mogą dawać przekonanie, że ośmiornice są "magiczne" – wszak to tylko kamienie, nie wyglądające na zaawansowaną technologię międzywymiarową. Wśród tych mocy znajdują się między innymi telekineza, jasnowidzenie, pociski mocy i tarcze kinetyczne – ogólnie mówiąc, nilstones czynią z ośmiornic super-esperów.
Czytelnik otrzymuje także opis 3 artefaktów i 3 cypherów, z których ośmiornice dosyć często korzystają. Znajdują się tu choćby sposoby na atak lub obronę związane z kształtowaniem przestrzeni – kolejna z technologii tej rasy – urządzenia gotujące lub zamrażające wodę, a także jeden teleport.
Więcej settingowych informacji zawiera dział Zatoka Peyclin (The Bay of Peyclin), opisująca sub-nację ośmiornic, które pragną podbić świat powierzchni i mają pierwsze osiągnięcia naukowe w tym zakresie, nawet jeśli obecnie znajdują się one w fazie testów. Trzy opisujące ją lokacje umieszczone w osobnej ramce dają nam pewne wyobrażenie o ich podwodnym świecie, sposobie funkcjonowania wśród nich duchowości oraz działaniu ich cywilizacji.
Drugą częścią dodatku są Ośmiornice jako BG (Octopus Player Characters). Uzyskujemy tutaj całą rozpiskę rasy ośmiornic jako bohaterów graczy, a także bardzo ciekawy focus: Noszący Nilstone (Wields a Nilstone), odnośnie którego aż szkoda, że w praktyce jest przeznaczony tylko ośmioramiennym stworzeniom – moce, które zapewnia, są bardzo ciekawe oraz różnorodne i naprawdę chciałbym wyposażyć w nie moją postać, gdybym grał w Numenerę.
Suplement wieńczą dwie statystyki istot, to jest apricari i ośmiornic. O tych drugich już sporo napisałem i ich statystyki nie są bardzo zaskakujące w świetle tego, co pokazano w dodatku, ale apricari to dosyć ciekawy przypadek. Są to stworzone przez inżynierię genetyczną istoty – nieco przypominające guźce – pozbawione mózgu, posiadające na głowie pojemnik wypełniony wodą, w który wciska się ośmiornica, przejmując nad nimi kontrolę. W ten sposób głowonogi mogą swobodnie przebywać na powierzchni, a także łączyć swój intelekt i psioniczne moce z fizycznie lepiej rozwiniętymi bio-dronami. To bardzo ciekawy pomysł, a także dosyć mocno numenerowy i jest jedną z tych rzeczy, które mi najbardziej zapadną w pamięci po lekturze suplementu.
Podsumowując: jakim dodatkiem jest The Octopi of the Ninth World? Dobrze przemyślanym, bardzo ciekawym i spójnym wewnętrznie. Jako wieloletni fan Eclipse Phase nie sądziłem, że o ośmiornicach da się powiedzieć coś bardziej oryginalnego niż w moim ulubionym transhumanistycznym RPG, ale jak widać byłem w błędzie. Wizja psionicznych, samotnych, biotechnologiczno-międzywymiarowych mackowatych bytów mnie kupiła. Nie wiem, czy recenzowany suplement zostanie wykorzystany na każdej sesji, ale wyobrażam sobie, że taka, na której jego zawartość się pojawi, będzie ciekawa i pamiętna dla wszystkich grających. Monte Cook po raz kolejny udowadnia, że Numenera może być dziwna, ale jest także wybitnie miodna – i rozumie on bardzo dobrze świat, który sam stworzył. Byłbym wielce rad, gdyby wszystkie erpegi na rynku były tworzone z równie ogromną pasją i pragnieniem oryginalności.
Linia wydawnicza: Numenera
Autor: Monte Cook
Ilustracje: Sam Cullum, Guido Kuip, Michael Phillippi, Kim Sokol, Hugo Solis
Wydawca oryginału: Monte Cook Games
Data wydania oryginału: 8 czerwca 2016
Miejsce wydania oryginału: USA
Liczba stron: 12
Format: PDF
Cena: 2,99 USD