Gwaeron Wichura

Mistrz Odczytywania Leśnych Znaków, Mistrz Tropienia, Tropiący, Który Nigdy Nie Schodzi na Manowce, Tropiciel, Usta Mielikki

Autor: Verghityax, rincewind bpm

Gwaeron Wichura

Gwaeron Wichura
Mistrz Odczytywania Leśnych Znaków, Mistrz Tropienia, Tropiący, Który Nigdy Nie Schodzi na Manowce, Tropiciel, Usta Mielikki
Faeruński półbóg
Symbol: Ciemnoczerwone "S" z małą, pięcioramienną gwiazdą na jego górnej połowie i dużym, brązowym odciskiem zwierzęcej łapy o czterech pazurach na połowie dolnej
Plan ojczysty: Dom Natury
Charakter: neutralny dobry
Dziedzina: tropienie i tropiciele z Północy
Wyznawcy: druidzi, łowcy trolli, tropiciele
Charakter kleru: CD, ND, PD
Domeny: dobra, podróży, rośliny, wiedzy, zwierzęcia
Ulubiona broń: Płomienne Serce (dwuręczny miecz)

Gwaeron Wichura jest tropicielem idealnym, który dogłębnie i całkowicie posiadł tajemnicę rozumienia leśnych znaków i tropów. Jest on osobą niezbyt komunikatywną, a kiedy już zostanie zmuszony do mówienia, czyni to zwięźle, lapidarnie i z widoczną niechęcią. Niełatwo go rozzłościć, lecz rozsierdzony, wybucha straszliwym gniewem. Mistrz Tropienia pała żarliwą nienawiścią do trolli, które uważa za skazę na obliczu Faerûnu i posądza je - niesłusznie - o pokrewieństwo z Malarem - jego największym wrogiem.

Gwaeron pojawia się jako wysoki, umięśniony i dobrze zbudowany mężczyzna, nagi od pasa w górę. Swoje długie, białe włosy zawsze nosi rozpuszczone, toteż ciągle powiewają one na wietrze, podobnie jak okazała broda. Gwaeron regularnie widywany jest nieopodal miasta Trzy Dziki. Można go również spotkać w Cormantorze i Wysokim Lesie oraz na Wiecznych Wrzosowiskach, gdzie urządza sobie polowania na trolle.

Jedną z manifestacji Mistrza Tropienia są leśne zwierzęta. Zazwyczaj pojawia się on jako jedno z nich, gdy niedoświadczony tropiciel natrafi na ślad, którego nie zna. Wówczas Gwaeron, przybrawszy postać odpowiedniego zwierzęcia, pozwala nowicjuszowi wyciągnąć właściwe wnioski. Kolejnym objawieniem Ust Mielikki jest aureola tańczących świateł, która otacza jakiś leśny ślad. Przeważnie ma ono charakter subtelnej wskazówki, sugerującej, dokąd podążyła tropiona zwierzyna lub istota. Ostatnim rodzajem manifestacji jest odcisk bosej, ludzkiej stopy z niewyraźnym symbolem półboga znajdującym się w miejscu, gdzie odbiła się pięta. Jeżeli wyznawca Gwaerona zgubił trop, to może go na powrót podjąć, ruszając w kierunku, w którym ów odcisk jest zwrócony.

Mistrzowi Tropienia służy mnóstwo przeróżnych mieszkańców lasu. Do jego ulubieńców należą kruki, sroki, modrosójki błękitne, pseudosmoki i smoki baśniowe. Na polecenie swego pana zwierzęta mogą zatrzeć ślady tropiciela, aby prowadzący pościg wrogowie nie zdołali go odnaleźć, na jego rozkaz mogą również sprawić, by poszukiwany trop stał się widoczny dla obdarzonego łaską wiernego.

Gwaeron Wichura nie posiada swojej boskiej krainy, lecz może bez przeszkód i ograniczeń poruszać się po Domu Natury i Krainach.

Historia/związki: Stulecia temu, jeszcze jako śmiertelnik Gwaeron przemierzał połacie Północy. Tropiąc znienawidzonego Malara, zdołał on uśmiercić co najmniej jednego awatara Władcy Bestii a także zniszczył kilka jego objawień. W nagrodę za swe zasługi Gwaeron, dzięki wstawiennictwu Mielikki, został wyniesiony do rangi półboga. Jego prawdziwe imię brzmi Aarthon, lecz jest to fakt znany tylko jemu i Leśnej Królowej. Zatarg z Malarem dał początek płomiennej, dozgonnej nienawiści pomiędzy tymi dwoma bogami. Eskalacja konfliktu miała miejsce w Czasach Kłopotów, kiedy to Władca Bestii pojawił się na Północy i po sromotnej porażce w starciu z Nobanionem musiał umykać przed depczącym mu po piętach Gwaeronem. Pomimo starań, Malar nie potrafił zgubić pogoni i co jakiś czas toczył z Mistrzem Tropienia walkę, z każdej salwując się ucieczką. Podążająca ich tropem Shiallia naprawiała zniszczenia, jakie zostawili po sobie wojujący bogowie.

Gwaeron Wichura, podobnie jak Lurue i Shiallia, służy Leśnej Królowej. Kiedy trzeba, wspiera ją w jej misjach i naucza jej tropicieli sztuki odczytywania leśnych znaków. W kontaktach z innymi bóstwami natury często spełnia rolę jej posłańca. Na Północy pełni rolę pośrednika między nią a śmiertelnikami, czym zyskał sobie przydomek Ust Mielikki. Mistrza Tropienia łączą sojusze z wieloma boskimi potęgami, pochodzącymi z różnych panteonów. Wśród jego sprzymierzeńców znajdują się Arvoreen, Baervan Włóczykij, Fenmarel Mestarine, Lurue, Nobanion, Shaundakul, Shiallia, Solonor Thelandira i oczywiście sama Mielikki. Jako że Gwaeron prowadzi skryty i samotniczy tryb życia, Fenmarel dogaduje się z nim o wiele lepiej niż z większością członków własnego panteonu. Największym wrogiem Mistrza Tropienia jest bez wątpienia Malar, aczkolwiek równą nienawiścią darzy on również Vapraka - patrona ogrów i trolli.

Dogmat: Słowo Gwaerona jest w swym wydźwięku podobne do dogmatów Mielikki. Według Mistrza Tropienia rozumne istoty powinny używać swej inteligencji do osiągnięcia całkowitego porozumienia z naturą. Gwaeronanie nauczają, jak żyć w harmonii z dziczą, jak wyzbyć się strachu przed nią, jak przyjąć ją do swego serca i stać się jej częścią. Do ich zadań należy również zapobieganie niepotrzebnemu ścinaniu drzew i wypalaniu lasów. Dbają oni o zachowanie równowagi, bezustannie naruszanej przez bezmyślnych i beztroskich ludzi z cywilizowanego świata. Gwaeronanie starają się powstrzymywać i wymierzać kary tym, którzy polują dla sportu lub zabawy i stosują okrucieństwo wobec zwierząt. Kolejną ważną funkcją wiernych Mistrza Tropienia jest utrzymywanie liczby niebezpiecznych stworzeń i humanoidów na stałym poziomie, gdyż mogą one stanowić niemniejsze zagrożenie dla równowagi, niż niefrasobliwi drwale i myśliwi.

Kler i świątynie: Gwaeron nie posiada własnego duchowieństwa, które służyłoby mu w rozdziale od kleru Mielikki. Trzon jego wiernych stanowi zakon znany jako Drużyna Kroczących Ścieżką Milczenia, a jego członkowie rekrutują się z szeregów tropicieli Leśnej Królowej. Zakon ten nie ma oficjalnego charakteru i składa się wyłącznie z ludzi i pół-elfów, nie parających się żadną inną profesją. Pomimo swej przynależności do Drużyny, Kroczący Ścieżką Milczenia pozostają częścią kościoła Mielikki i zachowują swój dotychczasowy status w jego hierarchii. Gwaeronowi służą również tropiciele, łowcy i zwiadowcy z Północy, którzy pragną zgłębić sztukę odczytywania leśnych znaków i nabyć biegłości w tajnikach tropienia.

Przez większość czasu Kroczący Ścieżką Milczenia przemierzają szlaki i tereny Północy, szlifując przy okazji swe umiejętności i dostrajając się do rytmu, w jakim żyje otaczająca ich dzicz. Czasami gromadzą się wspólnie, by przetrzebić nieco populację danego gatunku potworów, jeśli jego liczebność mogłaby zagrozić równowadze. Zważywszy na ich zdolności, Gwaeronanie są często wynajmowani przez lokalnych władyków, aby odszukać zbiegów uciekających przed wymiarem sprawiedliwości, odnaleźć zaginionych wędrowców lub wytropić nieuchwytnego drapieżnika. Niektórzy z Kroczących przyłączają się do najemnych kompanii albo drużyn awanturników.

Do kwestii przyodziewku Kroczący podchodzą ze zmysłem praktycznym, preferując to, co najlepiej sprawdzi się w dziczy i zapewni im przy tym należytą ochronę. Z tego powodu najbardziej cenią sobie ubrania wykonane z giętkiej, wytrzymałej skóry oraz wygodne buty. W wyrazie szacunku do barw kleru Mielikki, Gwaeronanie doszywają do swych szat lamówki w odpowiednich odcieniach, jednak na tyle stonowanych, aby nie stać się widocznymi celami. Jeśli pogoda sprzyja, mężczyźni z zakonu wolą się poruszać, podobnie jak ich patron, z obnażonym torsem. Kroczący pozwalają swym włosom i brodom rosnąć swobodnie, lecz noszą je starannie rozczesane albo ułożone tak, by jak najmniej przeszkadzały im podczas podróżowania i tropienia. Kobiety z zakonu najczęściej zaplatają sobie włosy w długie warkocze. Ogolonych na łyso Gwaeronan trafia się bardzo niewielu. Wszyscy słudzy Ust Mielikki przyozdabiają swe szaty patką lub haftem w kształcie symbolu Wichury. Niektórzy Kroczący decydują się na wykonanie sobie tatuażu przedstawiającego pięcioramienną gwiazdę, brunatną albo niebieską, aby w ten sposób uczcić swoje oddanie Ścieżce Milczenia.

Gwaeronanie nie mają własnych świąt, jeśli nie liczyć tych zwyczajowo obchodzonych w kościele Leśnej Królowej. Po każdym zakończonym sukcesem tropieniu Kroczący powinien pozostawić krąg utworzony z sześciu odcisków prawej stopy, z piętą ledwie dotykającą ziemi i palcami skierowanymi na zewnątrz.

Gwaeron nie posiada żadnych świątyń z prawdziwego zdarzenia. Większość jego miejsc kultu znajduje się w przybytkach poświęconych Mielikki na Północy, gdzie dla Mistrza Tropienia wydziela się niewielką ich część lub mały ołtarzyk. Chramy należące wyłącznie do Gwaerona to najczęściej pojedyncze głazy z wyrzezanym na nich symbolem półboga. Najwięcej takich obiektów sakralnych rozsianych jest po Cormanthorze i Wysokim Lesie.

Ludzie powiadają, że w małym zagajniku na zachód od miasteczka Trzy Dziki Gwaeron ucina sobie od czasu do czasu drzemkę - okazyjnie można go zobaczyć, jak wtapia się w gęstwinę drzew lub wychodzi spomiędzy nich. Z tego powodu owy zagajnik zyskał sobie miano Snu Gwaerona. W obawie przed rozgniewaniem Mistrza Tropienia, w Trzech Dzikach ustanowiono prawo zakazujące ścinania w lasku jakichkolwiek drzew i urządzania tam polowań, a lokalna milicja patroluje Sen, aby uniemożliwić orkom, trollom i tego typu stworzeniom obozowanie w nim. Służący Mielikki tropiciele często zachodzą do zagajnika, żeby się pomodlić, choć nie ma tam żadnego ołtarza, Gwaeron zaś nigdy nie ukazuje się tym, którzy przychodzą go szukać. Podobno wyznawcy Leśnej Królowej, którzy prześpią się w tym lasku, doświadczają wizji sugerującej, czego bogini od nich pragnie. Jeżeli we Śnie Gwaerona utnie sobie drzemkę osoba nie będąca tropicielem, to ten jedyny raz w życiu otrzymuje ona na cały dzień umiejętności biegłego w sztuce tropiciela.

Gwaeron Wichura
Tropiciel 20/Barbarzyńca 20
Boska ranga: 5
Kostka Wytrzymałości: 20k8+220 (tropiciel) plus 20k12+220 (barbarzyńca) (840 pw)
Inicjatywa: +13
Szybkość: 21 m (14 pól)
KP: 31 (+5 boski, +7 odbicie, +9 Zr)
Bazowy atak/Zwarcie: +30/+42
Atak: Serce płomieni +53 wręcz lub refleksyjny długi łuk +5 (premia z Siły +12) +49 na dystans lub czar +47 dotykowy wręcz lub +44 dotykowy na dystans,
Całkowity atak: Serce płomieni +53/+53/+48/+43/+38 wręcz lub długi refleksyjny łuk (premia z Siły +12) +5 +49/+44/+39/+34 na dystans lub czar +47 dotykowy wręcz lub +44 dotykowy na dystans
Obrażenia: Serce płomieni 2k6+23 plus 2k6 ogień/18-20 x2 +1k10 od ognia lub długi refleksyjny łuk (premia z Siły +12) +5 1k8+17 lub od czaru
Przestrzeń/Zasięg: 1,5 m/1,5 m
Specjalne ataki: czary, moce domenowe, wybitne boskie zdolności, zdolności czaropodobne.
Specjalne cechy: Boska aura (15 m, ST 22), boskie niepodatności, doskonalszy nieświadomy unik, kamuflaż, komunikacja na odległość 8 km, leśny krok, mistrzowski styl walki, nieświadomy unik, niezłomna wola, odporność na ogień 10, potężniejsza teleportacja na życzenie, preferowany wróg (gigant +8, wynaturzenie +4, zmiennokształtny +2, humanoid-potwór +2, nieumarły +2), OC 37, RO 5/-, RO 15/epicka, szał (mężny, niestrudzony) 6/dzień, rozumienie, mówienie i czytanie we wszystkich językach oraz przemawianie bezpośrednio do wszystkich istot w promieniu 8 km, uchylanie, ukrywanie się na widoku, więź z dziczą, wprawny tropiciel, zwierzęcy towarzysz.
Rzuty obronne: Wytr +37, Ref +35, Wola +30
Atrybuty: S 35, Zr 29, Bd 33, Int 24, Rzt 31, Cha 24
Umiejętności: Ciche poruszanie się +47, Leczenie +38, Nasłuchiwanie +60, Postępowanie ze zwierzętami +55, Przeszukiwanie +45, Rzemiosło (zbrojmistrzostwo) +45, Spostrzegawczość +50, Sztuka przetrwania +61, Ukrywanie się +47, Wiedza (geografia) +45, Wiedza (natura) +45, Wiedza (tajemna) +22, Wiedza (religia) +22, Zastraszanie +32, Zawód (przewodnik) +58, Zawód (zielarz) +58.
Atuty: Atak z doskoku, Bezpośredni strzał, Czujność, Daleki strzał, Doskonalsza inicjatywa, Doskonalszy precyzyjny strzał*, Doskonalsze trafienie krytyczne (wielki miecz), Krzepa, Precyzyjny strzał, Ruchliwość, Skupienie na broni (wielki miecz), Skupienie na umiejętności (sztuka przetrwania), Strzał w biegu, Szybki strzał*, Tropienie, Uniki, Wielostrzał*, Wirujący atak, Wyszkolenie w walce, Zmysł walki.


Boskie niepodatności: Niepodatność na obniżenie wartości atrybutu, wysączenie atrybutu, kwas, zimno, efekty śmierci, choroby, dezintegrację, elektryczność, wysączenie energii, efekty wpływające na umysł, paraliż, truciznę, uśpienie, otumanienie, transmutację, uwięzienie i wygnanie.
Wybitne boskie zdolności: Boski tropiciel, Cios zguby (giganci), Dodatkowa domena (dobro, wiedza), Umysł bestii.
Moce domenowe: karcenie/kontrolowanie roślin, rozmawianie ze zwierzętami, rzucanie czarów dobra i poznania na poziomie czarującego o +1 wyższym, swoboda ruchu.
Zdolności czaropodobne: Gwaeron Wichura używa tych zdolności jak czarujący 15. poziomu. ST rzutów obronnych wynosi 22 + poziom czaru. Wszystkie zaklęcia domenowe (dobro, podróż, rośliny, wiedza, zwierzęta).
Czary tropiciela/dzień: 6/6/5/5; bazowy ST = 20 + poziom czaru.
Wyposażenie: Gwaeron Wichura dzierży Serce płomieni - płomienny dwuręczny miecz prędkości +5. W walce na dystans posługuje się refleksyjnym długim łukiem (premia z Siły +12) +5. Każdy oręż dzierżony przez Gwaerona jest wyjątkowo skuteczny względem gigantów (+6 do ataku, +6k6 obrażeń), a także wynaturzeń, zmiennokształtnych, humanoidów-potworów i nieumarłych (+2 do ataku, +2k6 obrażeń).

Inne boskie moce
Gwaeron Wichura to półbóg, dlatego traktuje wynik 1 w testach trafienia oraz rzutach obronnych normalnie - nie jako automatyczną porażkę. Jest nieśmiertelny.
Zmysły: Gwaeron Wichura widzi, słyszy i wyczuwa na odległość 8 kilometrów. W ramach akcji standardowej może postrzegać wszystko w zasięgu 8 kilometrów od swoich wyznawców, świętych miejsc, przedmiotów lub każdego miejsca, w którym jego imię lub tytuł zostały wypowiedziane w ciągu ostatniej godziny. W ten sposób może kontrolować nie więcej niż 2 miejsc na raz. Ma także prawo zablokować zdolność wyczuwania innych bóstw o randze równej lub niższej w dwóch odległych miejscach na raz na nie więcej niż 5 godzin.
Zmysł dziedziny: Gwaeron Wichura wyczuwa wszystkie zdarzenia wpływające na przynajmniej tysiąc tropicieli, łowców lub walczących z gigantami w momencie ich zajścia i przez następne 5 tygodni.
Automatyczne akcje: Gwaeron Wichura może wykorzystać umiejętności Nasłuchiwania, Sztuki przetrwania i Wiedzy (natura) w ramach akcji darmowej, o ile tylko ST testu jest równe 15 lub niższe. Może wykonać do dwóch takich akcji w każdej rundzie.
Tworzenie magicznych przedmiotów: Gwaeron Wichura może stworzyć dowolną prostą lub żołnierską magiczną broń lub jakikolwiek przedmiot związany z łowami czy przetrwaniem w dziczy o ile jego koszt nie przekracza 4500 sz.

Special thanks go to Ed Greenwood - the creator of Gwaeron Windstrom - for revealing the demigod's true name.