» Settingi » Forgotten Realms [NP] » Frakcje Podgóry

Frakcje Podgóry


wersja do druku

Część pierwsza

Autor: Redakcja: Mateusz 'Zsu-Et-Am' Kominiarczuk

Zgodnie z poleceniem wysyłam do Ciebie, Mistrzu Khelbenie, pierwszą część mojego raportu na temat organizacji działających w Podgórze. Starałem się, aby przedstawione niżej materiały były jak najbardziej wiarygodne, ale jak to zwykle bywa w przypadku opisywania grup, które tajemnicę mają wpisaną w swoją istotę, trudno nie opierać się na domysłach, plotkach czy anegdotach. Jak najszybciej postaram się również dostarczyć kolejne części raportu.

- Sir Garrick z Amn

Raport dla Khelbena Arunsuna

Rok Zbuntowanych Smoków


Praktycznie każdy mieszkaniec Wybrzeża Mieczy, Północy i Ziem Centralnych przynajmniej raz w życiu słyszał o Podgórze, legendarnym lochu położonym pod wspaniałym miastem Waterdeep, gdzie w jednej chwili można zdobyć sławę i bogactwo albo stracić życie lub duszę. Większość wyobraża sobie owe podziemia jako nieprzebyte, najeżone śmiercionośnymi pułapkami korytarze zamieszkiwane przez niezliczone, przerażające potwory rodem z koszmarów, stojące na straży wspaniałych skarbów – głównego powodu dla głupców, zwanych niekiedy poszukiwaczami przygód, do zapuszczania się w głębiny.

To wszystko oczywiście prawda, ale, jak to zwykle bywa w opowieściach, nie cała. Poza pułapkami, bestiami i skarbami, Podgóra to także dom dla wielu tajnych stowarzyszeń, kultów i organizacji, które nie miałyby szans przetrwać na powierzchni. Od bezwzględnych drowów i chciwych duergarów, poprzez czerwonych czarnoksiężników i gildie złodziei, aż po obserwatorów i łupieżców umysłu – wszystkich ich można spotkać w ciemnych, nawiedzonych komnatach. Równocześnie owe lochy są polem bitwy dla wszystkich tych grup, za wszelką cenę pragnących zdobyć dostęp do najcenniejszych zasobów, bezpiecznych miejsc odpoczynku lub najlepszych wyjść na powierzchnię.
 

Ramy czasowePodobnie jak pozostałe artykuły z cyklu przewodników po Podgórze, także ten zakłada, że akcja gry toczy się jesienią Roku Zbuntowanych Smoków (1373 RD), po Szale Smoków i Wojnie Pajęczej Królowej, ale przed odzyskaniem przez elfy Myth Drannor.

Mistrz Gry chcący wykorzystać zawarte tu materiały w innych realiach historycznych, powinien wziąć pod uwagę zmiany zachodzące w chronologii Zapomnianych Krain, które mogły mieć wpływ na równowagę sił w domenie Halastera - np. śmierć Eilistraee na pewno ograniczyła działalność służących jej mrocznych elfów.


Części tych organizacji przyjrzymy się w pierwszym z serii przewodników po Podgórze.

Czerwoni Czarnoksiężnicy

Przez wiele lat Czerwoni Czarnoksiężnicy starali się o pozwolenie na założenie enklawy w Mieście Wspaniałości, trzykrotnie jednak ich wnioski były odrzucane przez Lordów Waterdeep, głównie z powodu nieustępliwości Thay w kwestii handlu niewolnikami. Ostatecznie w roku 1370 RD udało się dojść do porozumienia i kilka miesięcy później w Dzielnicy Zamkowej stanęła enklawa oraz ambasada należąca do czarodziejów. Większosć mieszkańców zgadza się, że kompromis był zasługą zdolności dyplomatycznych jawnego lorda Piergeirona Paladinsona i jest korzystny dla obu stron. Tę wersję potwierdza także ambasador Ethur Anszim (PZ mężczyzna człowiek czarodziej 11/czerwony czarnoksiężnik 5), który przy każdej okazji podkreśla, jak opłacalny dla wszystkich jest zawarty układ handlowy.

W rzeczywistości jednak pod miastem istnieje jeszcze jedna thayska enklawa, znacznie lepiej odpowiadająca powszechnemu wyobrażeniu o magach w czerwieni. Mieści się ona w Skullporcie, mieście przemytników graniczącym z Podgórą. Powstała za pozwoleniem Lorda Kości, jednego z samozwańczych władców Portu Cieni. Można się do niej dostać dzięki dwukierunkowemu portalowi mieszczącemu się w budynku ambasady. W tajnej enklawie mają miejsce wszelkiego rodzaju ciemne interesy: handel niewolnikami, bronią, truciznami i narkotykami; można tam również kupić informacje albo wynająć kilku ludzi do brudniej roboty. Wszystkim tym kieruje konsul Orgin Ulmokina - bezwzględny łowca niewolników. Nienawidzi on Waterdeep i nigdy nie wychodzi na powierzchnię, ma jednak ambitne plany opanowania części przyległych korytarzy Podgóry i od jakiegoś czasu wysyła w głąb podziemi grupy najemników mające poszukiwać cennych magicznych przedmiotów oraz łapać bestie, które potem będzie można sprzedać w enklawie.

Operacja Czerwonych Czarnoksiężników wydaje się przebiegać idealnie, lecz działania magów przysporzyły im wielu wrogów. Wśród nich warto wymienić rody szlacheckie prowadzące nielegalną działalność w Skullporcie, które krzywo patrzą na konkurencję przybyszy z Thay, Zakon Czujnych Magów i Obrońców z Waterdeep bacznie obserwujący towary przepływające z Portu Cieni na powierzchnię, samych Lordów Waterdeep, którzy doskonale zdają sobie sprawę z naginania prawa, a także zwyczajowych wrogów magów, takich jak Harfiarze. Najgroźniejszym przeciwnikiem mogą się jednak okazać czaszki pilnujące porządku w mieście, których stosunek do czarodziejów pozostaje jak na razie nieznany. Biorąc pod uwagę fakt, iż układ o powstaniu enklawy został zawarty z człowiekiem, którego władza w mieście jest powszechnie podważana, Thayczycy mogą mieć w przyszłości spore problemy.

Tajemne Bractwo

Organizacja czarodziejów z Luskanu, którym marzy się stworzenie własnego państwa na Północy, także wysyła swoich agentów do Podgóry. Mają tam oni zbierać informacje na temat Waterdeep, poszukiwać magicznych przedmiotów oraz pozyskiwać nowych członków dla organizacji. Utrzymywane są tu także bezpieczne kryjówki dla członków organizacji zmuszonych do ucieczki z miasta na powierzchni. Bractwo wynajmuje w Skullporcie przystań, z której korzystają opłacani przez czarodziejów piraci oraz przemytnicy wiążący towary z i do Luskanu. Tą działalnością narazili się zresztą Czerwonym Czarnoksiężnikom, którzy prowadzą bardzo podobne interesy w Porcie Czaszek. Od czasu do czasu wynajmuje się tu także poszukiwaczy przygód - szczególnie tych o słabszym kręgosłupie moralnym - którzy mają odzyskać jakiś ważny przedmiot albo zlikwidować szczególnie uciążliwego wroga gdzieś w Waterdeep.

Wbrew wrażeniu, jakie może wywoływać ten opis, Tajemne Bractwo prowadzi w Podgórze działania na stosunkowo małą skalę, a na pewno mniejszą niż wskazywałyby na to możliwości organizacji. Jest to powodowane brakiem zgody co do kierunku działań wśród najwyższych przywódców Bractwa. Niektórzy, jak Nadczarodziej Rimargo Domine (PZ mężczyzna człowiek czarodziej 12/arcymag 1), uważają, że lepiej skoncentrować się na uderzeniu na wschód w stronę Srebrnych Marchii, a Waterdeep zostawić Czarnej Sieci, która przy okazji mogłaby się stać istotnym sojusznikiem. Inni, którym przewodzi Nadczarodziej Blaskar Lauthlon (NZ mężczyzna człowiek czarodziej 15) twierdzą, że bez opanowania Miasta Wspaniałości i obalenia jego władców nie ma szans na wykrojenie własnej domeny na północy Wybrzeża Mieczy - ich zdaniem drogę do tego celu stanowi Podgóra i skryte w niej skarby. Na razie nie wiadomo, jaką decyzję podejmie sam przywódca Tajemnego Bractwa, Arklem Greeth (PZ mężczyzna licz [człowiek] czarodziej 16/arcymag 2).

Drowy

W Podgórze działa obecnie przynajmniej pięć znaczących grup mrocznych elfów. Każda z nich realizuje odmienne cele i bardzo rzadko współpracuje z pozostałymi. Można powiedzieć, że na niektórych poziomach domeny Halastera toczy się cicha wojny między poszczególnymi frakcjami drowów. Te grupy to:

Mroczne Sztylety - aktywna i ekspansywna grupa mrocznych elfów czczących Vhaerauna. Jej członkowie pragną założyć w Podgórze bazę wypadową do operacji prowadzonych na powierzchni, a w przyszłości być może nawet opanowania Waterdeep. Jak na razie kontrolują kilka obszarów na wyższych poziomach podziemi. Organizacja zdobyła wielu nowych członków podczas milczenia Lloth, kiedy wiele drowów opuszczonych przez boginię poszukiwało nowego boskiego opiekuna. Wraz z powrotem Pajęczej Królowej Sztylety straciły nieco na znaczeniu i stały się celem dla pozostałych stronnictw.

Dom Tanor'Thal - grupa czczących Lloth drowów z miasta Karsoluthiyl zajmujących się przede wszystkim handlem niewolnikami. Mają dobrze ufortyfikowaną siedzibę w Skullporcie i kilka półstałych obozów na środkowych poziomach Podgóry. W przeciwieństwie do innych grup rzadko wyprawiają się poza miasto - wolą kupować niewolników od niezależnych pośredników. Takie działanie pozwoliło im stosunkowo bezproblemowo przetrwać milczenie Lloth. Teraz, gdy bogini powróciła, zastanawiają się nad rozszerzeniem działalności i rozpoczęciem ekspansji w głąb Podgóry.

Dom Lysaen - kolejna grupa wyznawców Lloth z miasta Karsoluthiyl zajmująca się pozyskiwaniem niewolników. W przeciwieństwie do Tanor'Thal, Dom Lysaen preferuje aktywne polowanie na ofiary w korytarzach Podmroku i Podgóry. Brak stałej siedziby sprawił, że te mroczne elfy znacznie bardziej ucierpiały w wyniku zniknięcia bogini i obecnie ukrywają się na poziomie Sargautha (trzecim), gdzie starają się przegrupować.

Mieszkańcy Promenady - dobre drowy służące Eilistraee także utrzymują stare patrole na przyległych do Promenady obszarach Podgóry. Ich działania mają na ogół charakter defensywny, od czasu do czasu organizowane są jednak operacje mające na celu utrudnienie życia złym frakcjom działającym w podziemiach. W przeciwieństwie do innych stronnictw wyznawcy Mrocznej Panny mogą liczyć na pomoc dobrych grup z powierzchni, takich jak Harfiarze czy Księżycowe Gwiazdy.

Wyznawcy Ghaunadaura - to najmniej liczna grupa mrocznych elfów działająca w Podgórze. Głównym celem wyznawców Pana Szlamów jest zniszczenie Promenady Eilistraee i temu członkowie grupy poświęcają najwięcej czasu i energii. Na razie efekty ich starań są stosunkowo mizerne i trudno określić, w jakim stopniu może się to zmienić w przyszłości. Poza tym drowy te przeszukują najniższe poziomy Podgóry, zapewne w nadziei na odnalezienie broni, która pozwoli im na pozbycie się największych wrogów.

Szare krasnoludy

Szare krasnoludy z miasta Gracklstugh od dawna są obecne w Podgórze. Przyświecają im dwa główne cele, z których pierwszym jest wzbogacenie się na handlu. Od dawna duergary sprzedają na targowiskach Skullportu doskonałą broń i pancerze poszukiwane przez wszystkie rasy Podmroku, a także wielu mieszkańców powierzchni. Czasem można też wynająć za wysoką cenę oddział duergarskich najemników znanych ze swojej sprawności bojowej i lojalności wobec zleceniodawcy. Drugim, tajnym celem szarych krasnoludów jest zdobycie jak największej ilości przedmiotów, które należały do zamieszkującego Podgórę przed Halasterem, słynnego z doskonałych wyrobów kowalskich klanu Melairkyn. Duergary poszukują szczególnie ukrytej zbrojowni, która podobno znajduje się na Zaginionym Poziomie lochów. Według legendy znaleźć tam można setki sztuk broni stworzonej z najlepszych metali. Jak na razie krasnoludy nie zdołały odnaleźć wejścia na ten poziom Podgóry.

Kabała beholderów

To jedna z najmłodszych grup istniejących na terenie Podgóry. Kabała składa się z trzech obserwatorów: Xaungraula (mieszkającego na siódmym poziomie), Bauriyxyla (mającego leże na drugim poziomie) i Xorlixraum, Beholdera Wielu Czaszek (operującego na szóstym poziomie). Stwory utworzyły kabałę, aby przeciwstawić się wspólnym wrogom, takim jak łupieżcy umysłu z Ch'Chil, Społeczność Krakena i Gildia Xanathara. Beholdery działają głównie poprzez swoich agentów (zdominowane humanoidalne stwory takie jak orki, gobliny czy jaszczuroludzie) i właściwie nie spotykają się ze sobą. Na razie nie odniosły żadnych spektakularnych sukcesów, ale siatka agentów z każdym dekadniem działa coraz sprawniej. Trudno powiedzieć, jak w przyszłości rozwinie się ta współpraca i jak zareagują na nią inne stronnictwa działające w podziemnym kompleksie.

Niewidoczni

Organizacja zmiennokształtnych zabójców, złodziei, spiskowców, iluzjonistów i innych typów spod ciemnej gwiazdy jest jednym z najstarszych stowarzyszeń działających na terenie Miasta Wspaniałości oraz Podgóry. Niewidoczni od lat toczą wojnę z Lordami Waterdeep. Grupa ta została dokładnie opisana przez słynnego podróżnika Ezjusza z Amn i do jego pracy najlepiej tutaj odesłać.

 

 

Wykorzystanie w 4 edycjiArtykuł został napisany z perspektywy Zapomnianych Krain opisanych w 3. edycji D&D. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby Mistrz Gry wykorzystał niektóre z przedstawionych tutaj grup w kampanii rozgrywających się w roku 1479 RD. Niektóre z nich (jak duergary czy beholdery) mogą pozostać niemal niezmienione; inne będą wymagały dostosowania do nowych realiów, ale również mogą się przydać.

W ostatniej części cyklu o organizacjach zostanie podanych kilka wskazówek dotyczących wykorzystania opisanych materiałów w 4. edycji systemu. Pojawią się w niej również opisy kilku grup charakterystycznych dla nowych Zapomnianych Krain.


Na tym kończy się dzisiejszy odcinek przewodnika po organizacjach Podgóry. W kolejnej części przyjrzymy się kultom i grupom religijnym działającym na obszarze tych przerażających lochów. Znajdzie się miejsce tak dla mrocznych wyznawców Pani Utraty, jak i tajemniczych strażników wiedzy opiekujących się pozostałościami po miejscowych klanach krasnoludów.

Bibliografia:

  • The Ruins of Undermountain - Ed Greenwood - TSR, 1991.
  • Dungeon Crawl Undermountain: The Lost Level - Steven E. Schend - TSR, 1996.
  • City of Splendors: Waterdeep - Eric L. Boyd - WotC, 2005.
  • Expedition to Undermountain - Eric L. Boyd, Ed Greenwood, Christopher Lindsay, Sean K. Reynolds - WotC, 2007.

 

 




Czytaj również

Koszmarne, kuriozalne i komiczne niebezpieczeństwa
Krótki przewodnik po pograniczu Cormyru
Serce Bitewnej Doliny
Miasto, które uległo zagładzie
Życie we wschodnich rubieżach Cormyru
Świątynia-twierdza Młota na Wrogów

Komentarze


Krackus
   
Ocena:
0
Fajny artykuł, zwłaszcza, ze parę razy przewijał mi się pomysł poprowadzenia jakichś przygód w Waterdeep ale... miasto+Skullport+Podgóra to trochę za dużo do ogarnięcia ;).
Może jak zabraknie mi pomysłów na przygody to się jednak skusze a artykuł na pewno będzie pomocny, zwłaszcza cześć o czerwonych magach.
Parę uwag
jakim specjalista jest thayski ambasador Ethur Anszim :)?
przywódca Tajemnego Bractwa, Arklem Greeth (PZ mężczyzna licz [człowiek] czarodziej 16/arcymag 2) - z jakiego to źródła? Nie mam pod ręką ale wydawało mi się ze w Władcach Mroku przywódca Tajemnego Bractwa nie był liczem, może się mylę
29-01-2010 12:53
Zireael
   
Ocena:
0
Arklem był liczem w Władcach Mroku. To chyba jest dokładnie ta rozpiska.

Artykuł jest znakomity. Po prostu. Czekam na dalsze części.
29-01-2010 16:16
Radnon
   
Ocena:
0
Dziękuję za komentarze i cieszę się, że artykuł przypadł do gustu.

Jeśli chodzi o pytania:
1. Ambasador Anszim otrzymał jedynie krótką rozpiskę w Waterdeep: City of Splendor (którą powtórzyłem w artykule) i niestety nie było tam podanej jego specjalizacji. Zostało to zatem pozostawione prowadzącemu.
2. Poziomy Arklema wziąłem z artykułu o portalach Luskanu (zamieszczonego kiedyś na stronie Wizardów), ale zgadzają się one z tym co później wydrukowano we "Władcach Mroku". Liczem natomiast jest od czasu zamachu i próby obalenia go ze stanowiska przywódcy Bractwa Tajemnic w Luskanie.
29-01-2010 21:51
~KrzaT

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Nie potrafiłem znaleźć informacji na temat Portu Cieni i jego władcy Lordzie Kości (szukałem w Podmroku a nic nie znalazłem ), więc byłbym wdzięczny jeśli ktoś zechciał by mi to pokrótce opisać lub podał miejsca w którym to jest opisane.

A tak po za tym bardzo ciekawy i pomocy artykuł.
19-02-2010 14:29

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.