» Settingi » Forgotten Realms [SP]

Forgotten Realms [SP]

Artykuły przybliżające bajeczny świat Zapomnianych Krain. (kategoria ze Starego Poltera - prace nad nową wersją trwają)
Działy:
» Kultura
» Organizacje
» Rasy
» Bohaterowie Krain
» Recenzje
Wyświetlono rezultaty 1-37 z 37.
Czarne muszkiety

Czarne muszkiety

Bojownicy wygranej rewolucji

02-12-2020 23:25 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 3
Partyzanci, wojownicy o wolność, rewolucjoniści, poszukiwacze przygód i awanturnicy o dobrych sercach to tylko niektórzy z bohaterów romantycznych historii opowiadanych w gospodach i przy obozowych ogniskach w całym Faerunie. Opowieści rzadko zagłębiają się jednak w losy herosów po ich wielkim...
Poszukiwacze Isztar

Poszukiwacze Isztar

Wyznawcy wierniejsi od bogów

27-03-2019 23:34 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 0
Zmiany w boskich panteonach to dla mieszkańców Faerunu rzecz prawie, że powszednia. Bogowie przychodzą i odchodzą, giną w walce, łączą się ze swymi sojusznikami lub są wchłaniani przez wrogów. Zwykle wyznawcom nie zostaje nic jak tylko przyjąć nowy stan rzeczy, ale czasem zdarzają się wyjątki. Jedn...
Antyteiści, cz. III

Antyteiści, cz. III

Organizacja i przywódcy

05-01-2014 16:32 | Rafał 'Ruffle' Leniar | Komentarze: 0
To już trzecia część opisu Antyteistów – tajemniczej organizacji, która sprzeciwia się wszelkim bogom w imię samodoskonalenia i zachowania prawdziwej neutralności. Część pierwsza opisywała historię i filozofię organizacji, część druga – nowe czary oraz Szaleństwo Wulfraga, upiora powstał...
Antyteiści cz. I

Antyteiści cz. I

Filozofia i historia organizacji

03-07-2013 20:53 | Rafał 'Ruffle' Leniar | Komentarze: 8
Filozofia Antyteiści skłaniają się ku czystej, niezmąconej neutralności. Wszelkie ekstrema, takie jak dobro i zło oraz prawo i chaos niosą ze sobą konflikty, więc ich istnienie nie jest ani potrzebne, ani pożyteczne; idee te rodzą w dodatku wiele nowych bytów (o szkodliwości tego procesu nieco dalej...
Synowie Jaskiń: Niedźwieżuki

Synowie Jaskiń: Niedźwieżuki

16-10-2009 21:30 | Nefarius | Komentarze: 27
Fragment księgi "Synowie jaskiń" autorstwa Nefariusa Izelhowera. Część druga: Niedźwieżuki Brutalna siła, bezwzględność i brak jakichkolwiek skrupułów pozwala przetrwać w okrutnym i straszliwym świecie zielonoskórych. Żyjąc wśród orków, hobgoblinów i trolli jedna chwila nieuwagi może okazać się zg...

Synowie Jaskiń: Orkowie

Czyli słów kilka o zielonoskórych

21-07-2009 00:22 | Nefarius | Komentarze: 12
Fragment księgi "Synowie jaskiń" autorstwa Nefariusa Izelhowera. Część pierwsza: Orkowie Brutalna siła przesądza o pozycji w stadzie. To odwieczna mądrość. Jak w wilczym stadzie, najsilniejszy, a najczęściej również największy i nierzadko najgłupszy rządzi, dowodzi i rozkazuje. Czyż nie takie zdan...

Księżycowe Ostrza

Albo słów kilka o legendarnych mieczach Ludu

19-06-2009 22:23 | Katarzyna 'Zireael' Moszczyńska | Komentarze: 10
Księżycowe Ostrza, zwane też Księżycowymi Klingami, to jedne z najpotężniejszych mieczy w całym Faerunie. Celem ich powstania miał być wybór króla Pięknego Ludu. Jednakże poprzez stulecia zdobyły tak wielką sławę, że wielu zapomniało o pierwotnej przyczynie ich wykucia. Historia ostrzy jest niemal...

Piorunujące podobieństwo

czyli o Bliźniętach Grzmotu słów kilka

15-04-2009 00:48 | Nefarius | Komentarze: 6
Fragment księgi “Dzieci skały”, autorstwa Nefariusa Izelhowera. Prymitywne, pogańskie plemiona, czczące wyimaginowanych bożków, których wizerunek sami sobie stworzyli, są głęboko przekonane, że wiara w bóstwo, jest zależna i ściśle powiązana z samym bytem. Twierdzą one, że tak naprawdę...

Codzienne życie w Cienistej Dolinie

Krótka rzecz o życiu sąsiadów Elminstera

18-03-2009 23:35 | Darklord | Komentarze: 17
"To najlepsi ludzie w Faerunie, skoro już pytacie. Ale to nie bohaterowie, Harfiarze czy mędrcy - chwila zadumy - czynią Cienistą Dolinę wyjątkową. To chłopi i rzemieślnicy, ludzie bardziej odważni i rozsądniejsi niźli niejeden wielki rycerz czy mag napotkany w mym żywocie." - Elminster Witaj wędro...

Mnisi na Abeir-Torilu

Artykuł z dnd.pl

14-02-2009 03:05 | Darklord | Komentarze: 12
Poniższy tekst ukazał się pierwotnie na łamach serwisu dnd.pl. Aktualna jego wersja została powtórnie zredagowana przez redaktorów serwisu Poltergeist i opublikowana za zgodą autorów. Mnisi należą do klasztorów lub zakonów oderwanych od codziennych spraw. Poświęcają się kontemplacji swojej wiary - n...

Mistrzowie Cienia z Telflamm

Bardzo religijna gildia złodziei

16-12-2008 20:09 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 3
Faerun pełen jest gildii parających się złodziejstwem i rozbojami. Wiele z nich to zwykłe małe grupy, dla których jedynymi powodami istnienia są kradzież, sianie chaosu i powiększanie własnej potęgi. Na ich tle wybijają się Mistrzowie Cienia z Telflamm, niezwykle silna gildia z dalekich krańców Krai...

Kasty Calimshanu

24-09-2008 23:27 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 3
Dla większości mieszkańców Północy pierwszą wizytę w Calimshanie i Imperiach Lśniącego Morza można przyrównać do uderzenia otwarta dłonią w twarz. Wszelkie normy zachowania i kultura uznawane w Dolinach czy Waterdeep za normalne, są tu wywracane do góry nogami, a miejscowe obyczaje są dla niektóryc...

Tytulatura Calimshanu

Słów kilka o Calishyckim zboczeniu

24-09-2008 23:25 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 2
Tytuły, tytuły, tytuły... Oszaleć od nich można! - Vaasański ambasador po wysłuchaniu kolejnego tasiemcowego tytułu ważnego urzędnika. Tytuły w Calimshanie pełnią niezwykle ważną funkcję. Zdobywane, dziedziczone lub otrzymywane są wyznacznikiem statusu, często odzwierciedlając pozycje społeczną. W...

Żelazny Pierścień

Prawdziwi władcy niewolników w Skullport

12-06-2008 01:16 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 4
Skullport to miasto handlowe. Do najpopularniejszych towarów należą ludzie, elfki, gnomy i nieumarli... - fragment przewodnika po Skullporcie, autorstwa wiedźmy Mhaug Położone niedaleko Waterdeep miasto Skullport od zawsze cieszyło się zasłużoną, złą reputacją. Jest to miejsce, gdzie jedynym obowią...

Zasłyszane w Amn

O specyfice języka Amnijczyków

05-05-2008 20:41 | Marek 'Planetourist' Golonka | Komentarze: 8
Amn jest krainą istniejącą dzięki handlowi - wielokrotnie mogłem się o tym przekonać podczas mojej jedynej podróży po tej krainie. Nazywają ją "Dziedziną Kupców" i nieraz słyszałem kramarzy w Dolinach wymawiających tę nazwę z tym samym nabożnym szacunkiem i przestrachem, z jakim domorośli ksenomanci...

Władcy Mroku – Rozszerzenie Sieciowe

Osobowości Krain

29-02-2008 22:07 | | Komentarze: 0
Poniższy tekst stanowi tłumaczenie oryginalnego artykułu autorstwa Gwendolyn F.M. Kestrel, pochodzącego ze strony Wizards of the Coast. Został przetłumaczony przez redaktorów serwisu za pozwoleniem wydawnictwa ISA. Suplement Magia Faerunu ukazał się jeszcze przed publikacją D&am...

Stowarzyszenia Płaszcza

Szpiedzy znad Lśniącego Morza

10-12-2007 17:13 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 6
Na obszarach zaliczanych do Imperiów Lśniącego Morza działa wiele grup zajmujących się zbieraniem, przetwarzaniem i handlem informacjami. Zwą się one Stowarzyszeniami Płaszcza lub po prostu Płaszczami. Nazwa wszystkich pochodzi od legendarnego, działającego niecałe sto lat temu Stowarzyszenia Szareg...

Emporium Aurory

Konsorcjum Całych Krain

26-09-2007 14:48 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 3
Emporium jest jedną z największych i najprężniej rozwijających się organizacji kupieckich w Krainach. W miastach całego Faerunu, ba - nawet w odległej Maztice i w Kara-turze znaleźć można składy należące do tego wielkiego konsorcjum. Sklepy Całych Krain Aurory - gdyż taką nazwę noszą składy - należą...

Społeczność Krakena

Szpiedzy z Głębin

24-08-2007 23:43 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 22
Społeczność Krakena jest jedną z tych organizacji, które przez lata uznawano za kolejną mało znaczącą gildię zbierającą informację, w żaden sposób nie wykraczającą poza granice prawa. Z czasem jednak na jaw wyszła jej druga, prawdziwa twarz. Poza niewinnym gromadzeniem informacji, Heroldzi Mórz para...

Batiri - gobliny Chultu

09-08-2007 23:21 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 14
Sam długo w to nie wierzyłem, ale dzięki wstawiennictwu krasnoludów albinosów z pobliskiej kopalni szmaragdów, gobliny batiri zgodziły się mnie przyjąć i przez całe dwa dni mogłem przebywać w ich wiosce. Było to niesamowite przeżycie, tym bardziej że, pomimo zakazu atakowania mnie, czterech młodych...

Jotun - krótki słownik języka gigantów

Poznaj sekrety jednego z najstarszych języków Faerunu

01-08-2007 16:24 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 13
Giganty, jedne z najstarszych istot Torilu, są bez wątpienia również jednymi z najbardziej intrygujących ras z którymi kiedykolwiek miałem styczność. Przez niecałe dwa lata pracy nad W Cieniu Giganta, żyłem w ich towarzystwie obserwując i analizując ich zachowanie i obyczaje. Dziś, kiedy jest to tyl...

Niewidoczni

Idealni szpiedzy, świetni skrytobójcy, sprawdzeni informatorzy

13-06-2007 23:07 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 12
Niewidoczni są jedną z najbardziej tajemniczych organizacji działających w Waterdeep. Grupa ta składa się ze zmiennokształtnych, łotrzyków, iluzjonistów, zabójców i innych złoczyńców wszelakiej maści. Z każdym mijającym rokiem staje się ona coraz potężniejsza. Agenci organizacji, podszywając się pod...

Srebrzysty Legion

Zjednoczona armia Srebrnych Marchii

28-03-2007 11:45 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 7
Srebrzysty Legion to stosunkowo młoda organizacja wojskowa, utworzona na mocy traktatu założycielskiego Srebrnych Marchii w roku 1371 RD. Legion jest podstawą sił obronnych młodego państwa i zalążkiem zjednoczonej armii północy. Mimo swej bardzo krótkiej działalności, żołnierze grupy zdążyli zdobyć...

Magistrzy - Mistrzowie Magii

Czyli rzecz o historii Mistrzów Magii w Faerunie

24-01-2007 20:02 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 20
Wiele lat przemierzałem Krainy wzdłuż i wszerz. Wiele lat zbierałem informacje, słuchałem bezzębnych starców i młodych szlachciców, sędziwych kapłanów i przebiegłych łotrów. Wiele lat gromadziłem stare woluminy i almanachy. Teraz, gdy posiadam wystarczającą wiedzę by się nią z wami podzielić, piszę...

Strażnicy Czarów z Silverymoon

Magiczne oddziały Klejnotu Północy

22-11-2006 19:16 | Tomasz 'Radnon' Cybulski | Komentarze: 11
Strażnicy Czarów to organizacja zrzeszająca czarodziei i zaklinaczy, utworzona w Klejnocie Północy, Silverymoon. Strzegą oni praw ustanowionych w mieście, jednocześnie stanowiąc główną magiczną siłę tej północnej metropolii. Powszechnie znana jest ich lojalność i oddanie Lady Alustriel Silverhand i...

Rangi Purpurowych Smoków

19-06-2006 20:19 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 26
Ostrze - Szeregowiec Pierwszy Miecz - Sierżant Kapitan Mieczy - Porucznik Lionar - Kapitan Ornrion - Major Konstal - Pułkownik Naczelny Miecz - Generał Strateg Bitewny - Generał Śród Purpurowych Smoków zarówno pospólstwo, jak i szlachtę napotkać można. Człek z gminu rzadko ponad Lionara awansuje, c...

Festiwale Ziem Centralnych, cz. 2

przez Gunnlauga Ormstungę zebrane i opisane ku uciesze ciekawskich

08-05-2006 20:22 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 7
Święto Gildii (14 kythorn) To święto niczym szczególnym się nie wyróżnia. Miejsce swe w mym spisie zawdzięcza jeno temu, iż nie sposób nie zauważyć oznak jego istnienia. Czternastego kythorna to dzień, w którym we wszystkich miastach i osadach Turmish większość sklepów jest nieczynnych i niemal nikt...

Festiwale Ziem Centralnych, cz. 1

Przez Gunnlauga Ormstungę zebrane i opisane ku uciesze ciekawskich

17-04-2006 18:21 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 4
Jak Ziemie Centralne długie i szerokie, nie masz miejsca, gdzieby raz na miesiąc co najmniej festiwalu jakiego nie zoczyć. Wszelako wszystkich tu nie wymienię, z nudów byście bowiem pomarli, a i mnie by inkaustu nie stało, żeby dzieło takowe spisać. Jak wam snadź wiadomo, siła jest także celebracji...

Seksualne słownictwo Krain

W zamtuzach i lupanarach wszelakich podsłuchane

06-04-2006 20:08 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 23
Poniższe słowa, lubo dla uszu pruderyjnych obraźliwe, w powszechnym są użytku, zwłaszcza śród klienteli burdeli i tym podobnych przybytków. Zmiarkujcie, iż wielu za skarby żadne, choćby się ich końmi włóczyło, do istnienia poruszanych tu tematów się nie przyznają. Jeśliście zanadto wrażliwi, tedy, a...

Herbata w Krainach

Z zapisków lorda Piltona

06-03-2006 21:01 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 24
"[...] W przeciwieństwie do kawy, niewiele jest herbat, które by przywożono z krajów dalekich, a i nikły ekspens sobie czyni ten, co napój owy zakupuje. Wszelako nie znaczy to, iżby herbata niepopularną była alibo do używek pośledniejszego autoramentu należała. Rzecz cała do tego się sprowadza, że w...

Kawa w Krainach

"Może kropelkę kaeth?"

13-02-2006 13:23 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 17
Kawa to napój w całych Krainach jako "kaeth" znana, lubo rzadko na północ od Calimshanu i południowych wybrzeży Vilhon znaleźć ją można. Nie tyczy się to wszak tak kosmopolitycznych portów jak Waterdeep, Athkatla czy Wrota Zachodu, tam bowiem na towary wszelakiego autoramentu natknąć się można. Głów...

Czarne Szpony

Najemnicy pod wodzą Dekamłota

18-11-2003 11:16 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 27
Czarne Szpony to jedna z wielu działających na terenie Faerunu grup najemników, oferujących swe usługi każdemu, kogo na to stać. Organizacja ta zazwyczaj działa w okolicach miasta Iriaebor, w którym to znajduje się ich główna i jedyna zresztą siedziba. Czarne Szpony najmują się zarówno jako strażni...

Tabaki i ziela fajkowe w Krainach

06-09-2003 00:00 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 12
Nazwa - nazwa zioła nadana mu przez producenta. W nawiasach znajdują się najpopularniejsze nazwy, którymi użytkownicy określają dane ziele. Jakość - opinia publiczna. Cena - przeciętne ceny na rynkach Faerunu. Czarny rynek żąda trzykrotnie wyższej ceny. Miejscowe sklepy w...

Mały Słowniczek Języka Drowów

06-08-2003 00:00 | | Komentarze: 43
A abban - sojusznik abbil - towarzysz, zaufany przyjaciel akh - banda, grupa alur - lepszy, starszy rangą alurl - najlepszy, główny alust - na czele, z przodu asst - twoje B bauth - koło, w okolicy bautha - unik, uchylać się belaern- bogactwo, skarb belbau - dawać belbol - dar bol - przedmiot, rzec...

Mały Słowniczek Języka Krasnoludów

06-08-2003 00:00 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 11
A ae - złoto aelin - wyrób ze złota aetharn - żądza złota agland - miecz alagh - chwała, chwała w bitwie ar - ciąć, siekać lub zostawić otwarte arglar - zarżnąć arglary - zwykle oznacza dobrą walkę i często jest używane do opisywania krwawych bitew z orkami a...

Drowy - Opis nacji

Najokrutniejsza rasa Faerunu...

08-06-2003 18:34 | ercon | Komentarze: 260
Społeczeństwo Co jest takiego specjalnego w Mrocznych Elfach? Przede wszystkim kontrast z ich dobrotliwymi kuzynami z powierzchni. Różnią się wszystkim oprócz ogólnej postury - sprawianie rzezi dla samej przyjemności, oglądania pokaleczonych zwłok... To idealne lekarstwo dla znudzonej goblinami i o...

Krasnoludy - Opis nacji

15-02-2003 00:00 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 52
Krasnoludy Faerunu są niskim, krępym ludem, który wywodzi się z samego serca ziemi. Nie potrafiący opanować magii innej niż wykuwanie przedmiotów, przez większość ras postrzegani są jako bynajmniej półgłówki. Nie jest to jednak prawda, kultura krasnoludzka jest nawet bardziej starożytna i rozbudowan...