Forgotten Realms [NP]
Artykuły przybliżające bajeczny świat Zapomnianych Krain.
Wyświetlono rezultaty 1-40 z 95.
Sortuj wg:
Podstawowe informacje o kontynentach i geografii Abeir-Torilu
15-02-2003 00:00 | Levir | Komentarze: 75
Świat Królestw
Faerun jest niczym więcej jak małym terytorium otoczonym przez wielki świat, który z kolei jest trzecim światem z ośmiu, orbitujących wokół centralnego słońca, całkowicie shermetyzowanego w kryształowej kuli, otoczonej przez wirujący chaos - tym razem tylko jeden w miriadach zmieniają...
Bhaal (martwy)
Pan Morderstw
18-01-2006 21:46 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 54
Bhaal Pan Morderstw
Pośrednie bóstwo (martwe)
Symbol: przód ludzkiej czaszki otoczony przez orbitę łez spływających przeciwnie do ruchu wskazówek zegara
Plan ojczysty: Pustkowia Zagłady i Rozpaczy
Charakter: praworządny zły
Dziedzina: śmierć, zwłaszcza brutalna lub rytualna
Wyznawcy: mordercy i skry...
Akadi
Królowa Powietrza, Pani Powietrza, Władczyni Wiatrów, Królowa Żywiołaków Powietrza
08-02-2005 20:51 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 44
Akadi Królowa Powietrza, Pani Powietrza, Władczyni Wiatrów, Królowa Żywiołaków Powietrza
Większe bóstwo
Symbol: biała chmura na niebieskim tle
Plan ojczysty: Plan Żywiołu Powietrza
Charakter: neutralny
Dziedzina: żywioł powietrza, ruch, prędkość, latające stworzenia
Wyznawcy: hodowcy zwierząt, archo...
Auril
Mroźna Panna, Lodowa Jutrzenka, Zimna Bogini, Pani Mroźnego Pocałunku
27-06-2005 15:14 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 34
Auril Mroźna Panna, Lodowa Jutrzenka, Zimna Bogini, Pani Mroźnego Pocałunku
Pomniejsze bóstwo
Symbol: biały płatek śniegu na szarym diamencie (figura heraldyczna) z białym obramowaniem
Plan ojczysty: Serce Furii
Charakter: neutralny zły
Dziedzina: zimno, zima
Wyznawcy: druidzi, archonci żywiołów (po...
Pięści Waukeen
Twarda waluta...
15-08-2003 00:00 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 30
Historia: Każdy musi czasem przywalić komuś w mordę. Czy to kapłan, czy to mnich – nie zawsze udaje się utrzymać gniew na wodzy i ni stąd ni zowąd stoimy nad nieprzytomnym jegomościem, którego skosiliśmy z nóg jednym silnym, porządnym ciosem. Oczywiście siła uderzenia nie zawsze drzemie tylko...
Wyspa Ulgara
Kraina przedwiecznego wampira
30-06-2008 23:13 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 29
Widzicie tamtą wyspę? O, tam daleko na zachodzie. Tak, tę. No to ją sobie odpuścimy... Dlaczego? Na Valkura, czy wy naprawdę udajecie głupich? Każdy kto choć raz pływał po tym morzu, wie że tę wyspę powinno się omijać z baaardzo daleka. Naprawdę nie słyszeliście o Wyspie Ulgara, Wyspie Umarłych, Wys...
Twierdza Cragmyr
10-01-2007 19:10 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 28
Twierdza Cragmyr znajduje się dzień drogi na południe od Beregost, na zachód od Nadbrzeżnego Traktu. Wznosi się ona na skalnej grani, zaś u jej podnóża leży wioska Cragmyr, którą to około trzysta czterdzieści dusz zamieszkuje. Większość domostw w tym przysiółku to niskie chatki, których ściany zbudo...
Artefakty Szass-Tama
Co takiego kryje licz?
04-11-2004 19:39 | Piotr 'Cahir' Wiankowski | Komentarze: 27
Przedstawione w tym artykule potężne artefakty znajdują się w posiadaniu Zulkira Nekromancji - Szass Tama. Niegdyś spoczywały w krypcie licza Larlocha - arcymaga ze starożytnego Netheril, lecz wiekowy czarodziej pozwolił Szass Tamowi zabrać je ze swej krypty. Zarówno Kula Martwego Księżyca jak i Sie...
Beshaba
Panna Nieszczęścia, Pani Zagłady, Panna Nieładu, Czarna Beska, Wyrodna Córka Tyche
31-10-2005 23:58 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 27
Beshaba Panna Nieszczęścia, Pani Zagłady, Panna Nieładu, Czarna Beska, Wyrodna Córka Tyche
Pośrednie bóstwo
Symbol: czarne poroże na czerwonym tle
Plan ojczysty: Pustkowia Zagłady i Rozpaczy
Charakter: chaotyczny zły
Dziedzina: przypadkowe intrygi, nieszczęście, pech, wypadki
Wyznawcy: skrytobójcy,...
Maglubiyet
Najważniejsze bóstwo goblinów
01-08-2008 23:30 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 24
Ognistooki, Pan Goblinów, Pan Głębi i Ciemności, Pan Zdrady, Skradający się Bóg
Większe Bóstwo
Symbol: Zakrwawiony topór
Plan ojczysty: Clangor (Acheron)
Charakter: Neutralny Zły
Dziedzina: Gobliny, hobgobliny, wojna, przywództwo
Wyznawcy: Goblinoidy, niedźwieżuki, tasloi
Charakter kleru: NZ, CZ, PZ...
Narkotyki w Krainach
Czyli coś "cięższego"
22-05-2006 20:30 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 22
To, jak się nazywam nie ma najmniejszego znaczenia. I tak większość z Was tego nie zapamięta. Mój przyjaciel, zanim powalił go złoty strzał, zasugerował mi, ażebym spisał jakieś fachowe rady dla potomnych, o ile prawidłowo go podówczas zrozumiałem. A, jako że w chwili obecnej znajduję się akurat pom...
Przewodnik Gracza po Faerunie - Rozszerzenie Sieciowe
Konwersja potworów z Zapomnianych Krain
Poniższy tekst stanowi tłumaczenie oryginalnego artykułu autorstwa Richa Bakera i Jamesa Wyatta, pochodzącego ze strony Wizards of the Coast. Został przetłumaczony przez redaktorów serwisu za pozwoleniem wydawnictwa ISA. Stanowi on uzupełnienie Przewodnika Gracza po Faerunie i jest wspominany w tek...Beregost
04-10-2006 13:36 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 21
Beregost to niewielka mieścina, która ulokowała się na wschód od Świecowej Wieży, kilka kilometrów na południe od miejsca, gdzie Lwi Trakt z Traktem Nadbrzeżnym się łączy. Na to leżące na samym Trakcie miasteczko około czterdziestu kamiennych domostw się składa oraz kilka posiadłości ziemskich na je...
Pomocna Dłoń
20-12-2006 22:00 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 21
Ten niewielki okolony fortyfikacjami przysiółek znajduje się przy Nadbrzeżnym Trakcie, mniej więcej w połowie drogi między Beregostem a Wrotami Baldura. Za murami Pomocnej Dłoni znaleźć można kamienną twierdzę, będąca zarazem gospodą, świątynię Garla Świetlistozłotego, stajnie, ogrody, staw, wielką...
Wybrzeże Mieczy - informacje ogólne
04-09-2006 16:20 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 19
Witajcie, zacni czytelnicy. Witajcie na Wybrzeżu Mieczy. Zowią mnie Gunnlaug Ormstunga. Mam nadzieję, że mój przewodnik po tych terenach pomoże Wam w podróżach. Jednakowoż, przestrogi na jego kartach zawarte z należytą...
Wrota Baldura
31-01-2007 23:30 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 19
Legenda:
1. Wysoka Hala (pałac książęcy)
2. Targ
3. Warownia Baldurana
4. Brama Czarnego Smoka
5. Forteca Płomienia
6. Burzowa Twierdza
7. Wieża Arbristae
8. Dom Najwspanialszych Cudów
9. Hala Cudów
10. Dwór Pani
11. Siedziba Wodnej Królowej
12. Czujna Tarcza
13. Chram Cierpienia
14. Różany Portal
...
Wyspa Jastrzębia
Dom mieszańców
25-07-2008 10:27 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 18
Pogodna twarz Gorna nagle spoważniała. Krasnolud ściszył głos i powoli zaczął mówić: Hej, słuchajcie mnie teraz uważnie. Tamta wyspa to dowód na to, że z Immurkiem zadzierać nie można było. Słyszycie te jęki? Gdybyśmy podpłynęli bliżej - a nie podpłyniemy, mówię wam z góry - to byście zobaczyli stwo...
Świecowa Wieża
28-12-2006 20:37 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 18
Świecowa Wieża, nazwa nader niefortunna dla tego przybytku, to snadź największe zbiorowisko ksiąg i zwojów w całym Faerûnie. Miano zaś niefortunnym jest dlatego, iż miejsce to nie jedną wieżą, a całym ich skupiskiem poszczycić się może. Ta założona około dwieście lat przed wzniesieniem Stojącego Kam...
Płomienne Szczyty
Trzy wulkany, trzy legendy
04-07-2007 18:44 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 17
[...] Nad okolicą majestatycznie górują trzy wulkaniczne szczyty, które co i rusz wyrzucają w niebo kłęby dymu. Widok jest niesamowity, choć dopiero nocą można ujrzeć prawdziwa feerię świateł i fajerwerków. Jednak ziemia ta jest równie piękna, co niebezpieczna i bez dobrego przewodnika nie warto naw...
Podmrok - Rozszerzenie Sieciowe, cz. 1
Organizacje Podmroku
Jesteś już zmęczony tym, że Twoi gracze traktują Podmrok jako jeden wielki loch? Spróbuj dodać do niego nieco intryg z nowymi organizacjami autorstwa Gwendolyn F.M. Kestrel. Będziesz miał mnóstwo tajemnic związanych z – często sprzecznymi - działaniami tych grup, które gracze będą mogli zbadać...Fort Beluarian
Garnizon Płomiennej Pięści
20-06-2007 15:45 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 16
Jeszcze przed moją pierwszą wyprawą do Chultu, Volo ostrzegał mnie, że kraina ta jest równie niebezpieczna co Athkatla nocą. Szczerze powiedziawszy, wątpiłem w to, aby w Faerunie znalazło się drugie tak niebezpieczne miejsce jak stolica Amnu. W każdym bądź razie, stary pryk polecił mi udać się wpier...
Semuanya
Bóstwo jaszczuroludzi
21-02-2007 15:12 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 15
Semuanya
Pan Jaszczuroludzi, Król Bagien, Łuskowy Ojciec
Pomniejsze bóstwo
Symbol: jaszczurze jajo
Plan ojczysty: Smocze Gniazdo
Charakter: neutralny
Dziedzina: bagna, jaszczuroludzie, przetrwanie, rozmnażanie,
Wyznawcy: Jaszczuroludzie, wolni asabi z Anauroch
Charakter kleru: N, NZ, PN, CN, ND
Dome...
Flandal Stalowoskóry
Mistrz Metalu, Wielki Kowal, Zbrojmistrz, Płatnerz, Pan Kowali, Piromanta
Flandal Stalowoskóry Mistrz Metalu, Wielki Kowal, Zbrojmistrz, Płatnerz, Pan Kowali, Piromanta Pośredni bóg Symbol: płonący młot Plan ojczysty: Mithrilowa Kuźnia (Złote Wzgórza) Charakter: neutralny dobry Dziedzina: kopalnie, kowalstwo, sprawność fizyczna, kucie metali Wyznawcy: artyści, gnomy, górn...Chmurne Szczyty
Przewodnik Ezjusza po Górach Faerunu, Rozdział I
24-10-2007 19:41 | Piotr 'Cahir' Wiankowski | Komentarze: 15
Trzech mężczyzn zwisało na uprzężach do wspinaczki na południowym stoku Grotu Włóczni, najwyższego wierchu Chmurnych Szczytów. Mroźne powietrze owiewało twarze śmiałków przez ostatnie kilka godzin. Dwóch z nich miało skórę ogorzałą od górskich wiatrów. Jeden z mężczyzn miał już wyraźnie dość tej esk...
Latarnia Lathtarla
06-12-2006 18:37 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 15
Legenda:
1. Pod Zawodzącą Falą
2. Więzienie
3. Grota Królowej
4. Schody
Latarnia Lathtarla to maleńka wioska znajdująca się na południowym brzegu Krętej Wody, w miejscu, gdzie ta uchodzi do Morza Mieczy. Wszelako zważcie, iż na niewielu mapach osadę tę znajdziecie, gdyż mało kto wie o jej istnieniu...
Arvoreen
Niziołczy bóg wojny
18-04-2007 21:52 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 14
Arvoreen
Obrońca, Ostrożny Miecz
Pośrednie bóstwo niziołków
Symbol: dwa skrzyżowane krótkie miecze
Plan ojczysty: Zielone Pola
Charakter: praworządny dobry
Dziedzina: obrona, wojna, czujność, niziołki, wojownicy, obowiązek
Wyznawcy: niziołki: wojownicy, paladyni, tropiciele, żołnierze, zbrojni
Chara...
Laogzed
Pożeracz, Duszożerca
09-05-2007 19:55 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 13
Laogzed
Pożeracz, Duszożerca
Półbóg
Symbol: śluzowata ropucha jaszczurcza
Plan ojczysty: Głębokie Pieczary/Równina Zgnilizny (181. warstwa Otchłani)
Charakter: chaotyczny zły
Dziedzina: głód, zniszczenie
Wyznawcy: troglodyci
Charakter kleru: CZ, NZ, CN
Domeny: chaos, szlam, śmierć, zniszczenie
Ulubi...
Tilverton
Miasto, które uległo zagładzie
02-11-2007 10:41 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 13
Legenda:
1. Rynek (z Wieżą Rady na środku)
2. Pałac Tilvera
3. Brama Cormyru
4. Dom Cudotwórcy
5. Schody Cormyru i Tarczowy Ołtarz
6. Schody rynkowe i Różany Ołtarz
7. Schody Tilver i Zielony Ołtarz
8. Brama Górnego Miasta i Ręka Przypadku
9. Przednie Ostrza Dundara
10. Rącze Wierzchowce Tanalara
11...
Cormyr - informacje ogólne
22-03-2003 00:00 | Piotr 'Cahir' Wiankowski | Komentarze: 12
Kraina z klasycznej fantastyki, gdzie prawy król rządzi równo i sprawiedliwie, szlachta walczy między sobą o władzę, a podróżnicy oczyszczają lasy z przerażających monstrów – to kraina rycerstwa i magii... w rzeczy samej, wielkiej magii. Oto przedstawiam wam pierwszą część przewodnika po króle...
Klucz Dziewięciu Bram
Klucz do prawdziwego Sezamu
02-11-2006 22:16 | Piotr 'Rebound' Brewczyński | Komentarze: 12
Uwaga: Do efektywnego użycia przedmiotu w grze potrzebna jest Księga Planów.
Było to dawno temu. Kallugyn Surefeet był niziołkiem jednym z wielu złodziejaszków buszujących po wiecznie zmieniających się ulicach Sigil. Gdyby nie zbieg okoliczności, być może zakończyłby swe życie tak, jak większość mu...
Festiwale Helmitów
Nie samymi obowiązkami Helmita żyje
02-01-2006 14:45 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 11
Ceremonia ku Czci Helma, Wyświęcenie Postulantów, Wyświęcenie Glymtul, Oczyszczenie i Święte Czuwanie to obrzędy odprawiane przez Helmitów w całym Faerunie. Prócz nich jest jeszcze siedem niezwykle ważnych świąt, o nieco tylko mniejszym zasięgu terytorialnym niż poprzednie. Trzeba jednak pamiętać, i...
Gorellik
06-06-2007 20:44 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 11
Gorellik
Blaknący Bóg, Łowca, Okrutna Hiena
Półbóstwo
Symbol: biała cętkowana głowa hienadona
Plan ojczysty: Brak (wędruje)
Charakter: chaotyczny zły
Dziedzina: polowanie, gnolle, hieny, hienadony
Wyznawcy: gnolle
Charakter kleru: NZ, CN, CZ
Domeny: chaos, siła, zwierzęta
Ulubiona broń: morgensztern...
Suzail
01-04-2003 00:00 | Piotr 'Cahir' Wiankowski | Komentarze: 11
Oto w wasze ręce kolejny z serii artykułów o Leśnym Królestwie Cormyru. Tym razem przedstawię dokładniej dumę Cormyru – jego stolicę. Miasto spokoju, prawa i licznych zabaw.....a także politycznych intryg....zasiądź więc czytelniku wygodnie i poznaj kolejne miejsce na Faerunie.
"Moi Corm...
Opactwo Miecza
Świątynia-twierdza Młota na Wrogów
17-09-2007 15:43 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 11
Jakkolwiek to zabrzmi, ludność Bitewnej Doliny może mówić, że ostatnie lata były nudne, gdyż nie rozegrała się tu żadna poważna bitwa, a wszystko, czym można było się pasjonować, to handel owocami i piwem z krajami znad Morza Wewnętrznego. Jednakże kilka lat temu doszło do pewnego ruchu, który może...
Port Castigliar
Ostoja ciszy na skraju dżungli
16-05-2007 14:57 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 11
Cóż, jeśli mam być szczery, port to zbyt duże słowo jak na określenie tego... przyczółku. Co prawda widziałem już w swoim życiu większe dziury, jednak zważywszy na to, iż w odległości co najmniej 10 kilometrów nie można liczyć na nic lepszego, musiałem nocować właśnie tutaj.
- Ezjusz z Amnu,
wypis...
Półwysep Chult - informacje ogólne
Przewodnik Ezjusza z Amnu po Chulcie
02-05-2007 12:07 | Wojciech 'amnezjusz' Wein | Komentarze: 10
Drodzy czytelnicy. Z radością oddaje w wasze ręce kolejny tom Przewodnika mego autorstwa. Ufam iż wyprawa w tereny tak dzikie i nieznane zwykłemu człekowi będzie dla was satysfakcjonująca i pouczająca, gdyż ziemie, które przyszło mi tym razem opisać, do spokojnych nie należą.
Przed pierwszą wyprawą...
Kheldrivver
29-11-2006 16:16 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 10
Osada ta znajduje się śród trawiastych pagórków na wschodnim krańcu Trollowych Wzgórz. Ongiś miejsce to było siedzibą mnichów oddających cześć Oghmie, znaną jako Dom Wiążącego. Atoli bliskość legowisk trolli sprawiła, iż bestie te raz po raz napadały na owy monaster. Żadni z mnichów na dłużej tu mie...
Poszukiwacz Wyvernspur
Bezimienny Bard
12-09-2008 22:30 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 10
Bezimienny Bard
Półbóg
Symbol: biała harfa na szarym okręgu
Plan ojczysty: Bramy Księżyca
Charakter: chaotyczny neutralny
Dziedzina: cykl życia, przemiana sztuki, sauriale
Wyznawcy: artyści, bardowie, sauriale
Charakter kleru: CD, CN, CZ
Domeny: chaosu, łuskowatych, odnowy, uroku
Ulubiona broń: Miec...
Blibdoolpoolp
Bóstwo kuo-toa
15-02-2003 00:00 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 10
Blibdoolpoolp
Matka Morza, Bicz Biczów
Pośrednie bóstwo
Symbol: głowa homara lub czarna perła
Plan ojczysty: Plan Żywiołu Wody - Mroczne Głębiny
Charakter: chaotyczny zły
Dziedzina: kuo-toa, złe podwodne stworzenia, mrok, szaleństwo, zemsta
Wyznawcy: kuo-toa, złe podwodne stworzenia, abolethy
Charak...
Sekolah
Bóstwo sahuaginów
15-02-2003 00:00 | Marcin 'Verghityax' Pawłowski | Komentarze: 10
Sekolah
Rekini Ojciec, Wielki Rekin, Rozmiłowany w Łowach, Ten, Który Woła z Otchłani
Pomniejsze bóstwo
Symbol: biały rekin
Plan ojczysty: Baator (Sheyruushk)
Charakter: praworządny zły
Dziedzina: sahuagini, rekiny, grabież, polowanie, tyrania
Wyznawcy: sahuagini, źli druidzi, morscy kupcy
Charakter...
Przejdź do strony: