» O D&D i d20 » Podstawy gry » Dungeons & Dragons

Dungeons & Dragons


wersja do druku

Lochy i Smoki, czyli u bram przygody

Redakcja: Michał 'rincewind bpm' Smoleń

Czy przybywasz z przyszłości?

Poniższy tekst został napisany w 2008 roku, czyli – w chwili, kiedy to piszę – dobre pięć lat temu. Dungeons & Dragons zmieniło się od tego czasu: ukazała się czwarta edycja gry i konkurencyjny Pathfinder, w planach jest już wydanie edycji piątej (tzw. D&D Next). Poniższe wprowadzenie wciąż jednak jest stosunkowo aktualne, jeśli chcesz zacząć grać w D&D w wersji 3.0 lub 3.5, czyli w edycje najpopularniejsze w Polsce i najmocniej wspierane zarówno przez polskich wydawców, jak i fanów (większość zamieszczonych w serwisie Poltergeist artykułów odnosi się właśnie do nich).

Jeśli chcesz zacząć grać w D&D i masz jakiekolwiek pytania, zapraszam na forum, gdzie postaramy się na nie szybko odpowiedzieć.

Witold 'Squid' Krawczyk, koordynator działu D&D.

Czym jest D&D?

Dungeons & Dragons jest najstarszą, a zarazem najpopularniejszą w Polsce i na świecie, wydawaną przez firmę Wizards of the Coast grą fabularną - Role Playing Game (w skrócie: RPG). To rodzaj zabawy towarzyskiej, na którą składa się odgrywanie ról, opowiadanie historii, prowadzenie wyobrażonych zmagań... i rzucanie kostkami. Już od kilkudziesięciu lat D&D pozwala grającym przenosić się za pomocą wyobraźni do fantastycznego uniwersum pełnego wielkich bohaterów - mężnych wojowników, sprytnych łotrzyków i potężnych magów - a także przerażających potworów oraz egzotycznych krain. To także doskonały sposób na spędzanie wolnego czasu i hobby o rosnącej popularności, z każdym rokiem zyskujące sobie wielu nowych zwolenników, których już teraz jest kilka milionów.

Dla kogo jest ta gra?

Dla ludzi z fantazją, którzy szukają dobrego sposobu na spędzanie wolnego czasu z przyjaciółmi inaczej niż przed monitorem komputera, a także dla miłośników literatury fantastycznej i wszystkich tych, którym podobają się gry takie jak choćby Neverwinter Nights czy Knights of the Old Republic. W RPG mogą bawić się wszyscy, niezależnie od płci i wieku, jednak największą grupę wśród grających stanowią uczniowie gimnazjów, liceów oraz studenci uczelni wyższych.

Kto bierze udział w grze?

Grupka przyjaciół - od trzech do sześciu osób chętnych do wspólnej zabawy. Grający wybierają jednego spośród siebie na Mistrza Podziemi (MP) - narratora, który będzie nadzorować grę, kreować i opisywać fantastyczny świat, a także rozstrzygać wszelkie kwestie dotyczące zasad. Do jego zadań należeć będzie również planowanie i prowadzenie sesji - spotkania przy grze. Pozostali uczestnicy zabawy nazywani są graczami - tworzą oni własne, indywidualne postaci (określanych jako BG - bohaterowie graczy, w przeciwieństwie do BN - bohaterów niezależnych, kontrolowanych przez prowadzącego), których poczynaniami w świecie gry kierują.

Na czym polega zabawa?

Źródłem rozrywki jest wspólne tworzenie pewnej historii, w której główne role przypadają odgrywanym postaciom, a w samej grze - drużynowe pokonywanie przeszkód stawianych przez MP na drodze bohaterów i osiąganie postawionych sobie celów - czy będzie to odbicie uwięzionej księżniczki, czy zdobycie sławy i bogactwa. W świecie gry uczestnicy zabawy mogą zrobić wszystko, co tylko sobie zamarzą, dopóki tylko pasuje to do rozgrywanej sceny. Akcja odbywa się w wyobraźni graczy, którzy po prostu siedzą przy stole, i nie przekłada się w żaden sposób na rzeczywistość - to tylko zabawa, odrobinę podobna do gry aktorskiej oglądanej w teatrze czy w kinie, z tą różnicą, że nikt nawet nie udaje tego, o czym mowa.

Przykładowy zapis sesji Dungeons & Dragons można znaleźć tutaj.

Czego potrzeba do gry?

Do gry nie trzeba wiele - kilka kartek, coś do pisania, zestaw wielościennych kostek i parę godzin wolnego czasu wystarczą, by móc wcielić się w postaci w niczym nie ustępujące bohaterom ulubionych lektur czy filmów i na skrzydłach wyobraźni przemierzać wspaniałe, baśniowe krainy. Fantazji grających nic nie krępuje, jednak każda gra potrzebuje zasad, do których można by się odwoływać, a także pewnych podstaw i przykładów, na których można by się opierać. W przypadku D&D należy ich szukać w Podręcznikach Źródłowych - wydanym w Polsce przez Wydawnictwo ISA zestawie trzech podstawowych, zawierających w sobie wszystkie niezbędne do gry informacje książek.

Gdzie je dostać?

Zarówno książki z zasadami (łatwe do rozróżnienia po barwnych okładkach): brązowy Podręcznik Gracza, niebieski Przewodnik Mistrza Podziemi oraz czerwoną Księgę Potworów, jak i wielościenne kostki (oznaczane skrótem: kN, gdzie "N" zastępuje liczba ścianek) - k4, k6, k8, k10, k12 i k20 - można nabyć w sklepach internetowych, takich jak powiązany z naszym serwisem Replikator, a także w dobrze zaopatrzonych księgarniach oraz w znajdujących się w dużych miastach sklepach specjalistycznych.

Warto pamiętać, iż kupując Podręczniki Źródłowe w zestawie (co umożliwia np. sklep internetowy Wydawnictwa ISA) można sporo zaoszczędzić. Oprócz wymienionych pozycji dostępne są także liczne dodatki - nie są one konieczne do gry, choć w późniejszym czasie można rozważyć zakup niektórych z nich.

Od czego zacząć?

Najlepiej zebrać grupkę, która będzie wspólnie grać, a następnie zapewnić sobie komplet Podręczników Źródłowych. Wcześniej można również rozważyć - by poznać podstawy gry i później podjąć decyzję o zakupie całego zestawu książek - nabycie Dungeons & Dragons - Gry Przygodowej. Pozycja ta zawiera wszystko co niezbędne (w tym zestaw kostek), aby od dwóch do pięciu osób rozpoczęło zabawę, a oprócz tego dodatek w postaci już pomalowanych figurek, które wprawdzie nie są konieczne, ale mogą się przydać do prowadzenia starć w grze, ułatwiając opanowanie zasad.

Figurki można również nabywać osobno - są one wykorzystywane w powiązanej z Dungeons & Dragons stołowej grze bitewnej D&D Miniatures. W zestawie Dungeons & Dragons - Gra Przygodowa znalazły się podstawowe reguły gry, objaśnienia dla rozpoczynających zabawę oraz kilka krótkich, gotowych do rozegrania scenariuszy.

Na początek wystarczy jeden komplet Podręczników Źródłowych na całą drużynę, jednak w późniejszym czasie każdy z graczy może - dla własnej wygody - zaopatrzyć się we własny Podręcznik Gracza; z kolei prowadzący, oprócz trzech podstawowych książek, może pomyśleć o nabyciu dodatku opisującego w szczegółach jeden z gotowych, znanych z książek i gier komputerowych światów do wykorzystania w połączeniu z D&D - np. Dragonlance: Smocza Lanca - Opis Świata lub Forgotten Realms: Zapomniane Krainy - Opis Świata. To wystarczy, by z pomocą wyobraźni wkroczyć w krainę nieograniczonych możliwości w poszukiwaniu przygód... i wielu długich godzin wspaniałej zabawy ze znajomymi.
 

Uważasz powyższe objaśnienia za niewystarczające? Chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat RPG, Dungeons & Dragons i d20? Jeśli tak jest, koniecznie zapoznaj się z tym artykułem!
Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę