Wyświetlono rezultaty 1-40 z 279.
Trzecia z czwartą i indianami
Umarł król, niech żyje król! Odkąd czwarta edycja D&D zeszła z piedestału, pojawili się pretendenci do tytułu prawdziwej / najlepszej wersji mechaniki d20. Pathfinder, ostatnio Numenera (choć jej związki z dedekowymi korzeniami są w najlepszym razie dość luźne); od jakiegoś czasu głośno jest tak...
Nowa era bestiariuszy?
Bestiariusze. Trudno wyobrazić sobie system RPG bez zestawu przeciwników stających na drodze postaci graczy. Czy miałyby to być nieludzkie, potworne monstra, czy zupełnie humanoidalni Bohaterowie Niezależni, każdy erpeg może tylko zyskać dzięki dobrze pomyślanym i ciekawie rozpisanym wrogom BG.
Rów...
Czy te oczy mogą kłamać?
Podziemia. Lochy, jaskinie, kanały, katakumby, kopalnie, krypty – wszystkie one mają swoje miejsce w erpegowych historiach, od pradziejów gier fabularnych zajmując poczesne miejsce w oficjalnych przygodach do rozmaitych systemów.
Poziom zarówno wykonania, jak i wiarygodności różnych podziemi...
14-08-2009 18:11 |
| Komentarze: 4
Ekwipunek w podręczniku głównym pozostawia niedosyt - wystarczy wspomnieć, że jedyne mikstury, które można tam znaleźć to 4 warianty klasycznego eliksiru uzdrawiającego. Niedługo po premierze Player's Handbook pojawił się na półkach nowy suplement do czwartej edycji, będący zbiorem przekonwertowanyc...
100 potraw z zombie
Choć w zdaniu Shane'a Lacy Hensleya mówiącym, że wszyscy kochają zombie, jest sporo przesady, to nie da się ukryć, że zarówno twórcy filmów, książek czy komiksów, jak i autorzy gier wszelkiego rodzaju muszą darzyć te nieumarłe monstra swoistym sentymentem, poświęcając im w swoich...
Zapomniane Krainy w południowym sosie
Niedługo po uruchomieniu przez wydawnictwo Wizards of the Coast serwisu Dungeon Masters Guild i wprowadzeniu ułatwień dla osób tworzących fanowskie dodatki do Dungeons & Dragons, Ed Greenwood zapowiedział wykorzystanie platformy do regularnego publikowania autorskich materiałów do Zapomnianych K...
Babylon 5 na d20, czyli gratka dla fanów serialu
Projekt Babilon był naszą ostatnią nadzieją na pokój.
Ten samowystarczalny, długi na pięć mil świat położony na neutralnym terytorium stanowi miejsce handlu dla ćwierć miliona ludzi i obcych.
To świecąca w kosmosie latarnia, samotna pośród nocy.
Był to początek Trzeciej Ery Ludzkości, rok, w któr...
Powrót do źródeł...
Utożsamiane z Dungeons & Dragons przygody typu dungeon crawler nigdy nie odegrały specjalnej roli w moim życiu. Ot, kilka scenariuszy napisanych dziewięć lat temu pod Oko Yrrhedesa, gdy zaczynałem zabawę z grami fabularnymi.
Ostatnio jednak miałem okazję - prawdopodobnie nie ostatnią - nadrobienia...
Pierwsza przygoda dla Twoich graczy.
Bezsłoneczna Cytadela jest pierwszym z ośmiu modułów, wydanych w oryginale przez Wizards of the Coast, które mają za zadanie przeprowadzić nasze postacie przez chwalebną ścieżkę z pierwszego aż na dwudziesty poziom. Przygodę tą można zaliczyć do dungeon crawli, czyli polegających głównie na biegani...
Jakkolwiek by ich nie nazywać, inne plany, sfery, domeny czy płaszczyzny egzystencji od dawien dawna stanowiły dla wielu graczy i Mistrzów Gry jeden z ciekawszych i bardziej atrakcyjnych elementów rozmaitych edycji dedeków. Także w Pathfinderze, przez szerokie grono użytkowników tego systemu uznawan...
"Everybody wants to rule the world", jak śpiewał przed laty zespół popularny w czasach, gdy wielu dzisiejszych erpegowców nie było jeszcze na świecie. Choć w grach fabularnych opartych na zasadach d20 postacie mogą zdobyć olbrzymią potęgę, od skromnych początków dochodząc do mocy przekraczającej nie...
Czyli boski "wypas"
Lubię ładne książki. Takie całe w kolorze, w twardej oprawie z jakąś klimatyczną okładką i wszelkimi ozdobnikami. Muszą być szyte i zawierać masę barwnych elementów. Taki jest ten dodatek - Bóstwa i Półbogowie, wydany w luksusowej lakierowanej okładce, z niesamowitymi ilustracjami, z których prawi...
Carcosa to jedna z nazw, których wielu erpegowcom nie trzeba przybliżać, momentalnie przywołuje bowiem u nich skojarzenia z odrażającym Hasturem, który spoczywa gdzieś w odległym gwiazdozbiorze Byka, jego awatarem – Królem w Żółci i służącą mu rasą gwiezdnych wierzchowców, byakhee. Jedno z bar...
Codex Martialis jest podręcznikiem do systemu d20 (w wersji 3.5) przeznaczonym głównie dla osób zainteresowanych większą historycznością i dynamiką mechaniki walki.
Duża ilość ilustracji, pochodzących z domeny publicznej, zwiększa liczbę stron, ale i poprawia szatę graficzną oraz ułatwia zrozumieni...
Conan Cymmeryjczyk d20
Niewielu bohaterów gatunku fantasy jest równie znanych i popularnych co stworzony przez Roberta E. Howarda barbarzyńca. Poświęcono mu niezliczone książki, komiksy, gry komputerowe i planszowe, dwa filmy fabularne (i trzeci w zapowiedziach), seriale telewizyjne, a nawet wycenione na okrągły milion py...
W trakcie swego krótkiego życia Robert E. Howard napisał zaledwie jedną powieść i siedemnaście opowiadań o przygodach Conana. Choć większość jego epigonów rozwijających życiorys najsłynniejszego Cymmeryjczyka czyniła to na kartach słusznych rozmiarów powieści, to - przynajmniej dla mnie - właśnie ho...
Bestiariusz Ery Hyboryjskiej
Jeśli ma ciało, można je zranić; jeśli krwawi, można to zabić - te i podobne zdania znane z opowiadań o przyszłym królu Aquilonii dobrze oddają stosunek Conana do rozmaitych monstrów, z jakimi dane mu było zmierzyć się na kartach opowieści stworzonych przez Howarda i jego pogrobowców. Choć zdecydowa...
Kampania w świecie Conana
Górskie szczyty skrzące się w mroźnym powietrzu, bezkresne lodowe pustkowia, na których zakuci w żelazo wojownicy toczą krwawe boje z odwiecznymi wrogami – Vanaheim i Asgard, ojczyzny Vanirów i Aesirów znają doskonale wszyscy miłośnicy twórczości Roberta E. Howarda. Córa lodowego olbrzyma, prz...
Kampania w świecie Conana
Na początek raczej oczywista uwaga - niniejsza recenzja zawiera dość istotne spoilery przybliżające ogólny zarys i niektóre z kluczowych elementów kampanii Trial of Blood. Jeżeli istnieje choć cień szansy, że Twój MG zamierza ją poprowadzić drużynie, w której grasz, szczerze odradzam Ci, czytelniku,...
Mroczna Menażeria...
Creature Collection I wydane przez Sword & Sorcery Studios nie zapracowało sobie na dobrą opinię. Zarówno gracze, jak i Mistrzowie Podziemi z całego świata uznali, że w podręczniku jest sporo błędów i z niechęcią korzystali z tego bestiariusza. Autorzy na szczęście wzięli sobie to do serca –...
Zagraj to jeszcze raz, hrabio
Zapowiedź kampanii Curse of Strahd zaskoczyła fanów Dungeons & Dragons. Nie tylko po raz pierwszy od chwili rynkowego debiutu piątej edycji systemu oficjalna linia fabularna opuszczała dobrze znane tereny faerunskiego Wybrzeża Mieczy, ale zabierała bohaterów do Ravenloftu, jednego z najpopularni...
Z Czarcim Foliałem wiązałem pewne obawy. Przed premierą tego dodatku co i rusz słyszałem na jego temat opinie głoszące, że jest on tylko kolejnym zbiorem potworów, które zostały stworzone wedle schematu: "weź żabę, wielbłąda i pandę, następnie połącz je, dodaj paskudny charakter i masz monstrum!", a...
Druga recenzja Czarciego Foliału
Czarci Foliał zalicza się do dodatków przez większość określanych jako "mroczne" - najzupełniej niezasłużenie i chyba jedynie ze względu na tytuł i utrzymaną w ciemnej tonacji okładkę. W istocie jest to kolejny z serii bestiariuszy do systemu Dungeons & Dragons, jedynie nieznacznie różniący się od j...
Śmierć ma nową (wielką) kosę, ustandaryzowane zdolności i epicką odporność na obrażenia.
30-10-2003 13:26 |
ruemere | Komentarze: 110
Lepsze jest wrogiem dobrego
Całkiem niedawno Monte Cook przyznał, że już na etapie tworzenia edycji 3.0 systemu Dungeons & Dragons przygotowywano się do wydania wersji poprawionej w okolicach roku 2004. Jednakże pomiędzy rokiem 2000 i 2003 Wizards of the Coast zostało przejęte przez wielki koncern...
Postaci na miarę nowej edycji
Piąta edycja Dungeons & Dragons była zapowiadana jako uproszczona i nostalgiczna. Uproszczona, bo każdy miał się w niej łatwo odnaleźć i móc zacząć grać bez większego przygotowania, nostalgiczna, bo miała podsumowywać cały dotychczasowy rozwój systemu i przemawiać do fanów wszystkich wcześniejsz...
Cóż można powiedzieć o jednym z najbardziej oczekiwanych podręczników RPG ostatnich lat? Zacznijmy od podstawowych faktów.
D20 Modern jest grą fabularną, opartą na mechanice d20, pozwalającą rozgrywać przygody we współczesnym świecie. Od razu warto dodać, iż nie jest to gra realistyczna (choć śmier...
Patrząc na rozmaite settingi, jakie na przestrzeni lat ukazywały się do poszczególnych edycji D&D trudno nie zauważyć, jak pojemna jest konwencja fantasy – obok klasycznych światów spod znaku magii i miecza (Forgotten Realms, Greyhawk, Mystara) znajdziemy i gotycki horror (Ravenloft), i techno...
Gdy latem 2009 roku firma Wizards of the Coast ogłosiła, że kolejnym settingiem, jaki zostanie wydany do czwartej edycji D&D będzie Dark Sun, jeden z bardziej nietypowych światów AD&D 2e, wielu graczy nie kryło zdumienia. Zdumienia, które tyko wzrosło, kiedy okazało się, że drugim podręcznikiem po C...
Kiedy skończyłem lekturę podręcznika, zadałem sobie jedno ważne pytanie: "Czy robienie klienta w "jajo" osiągnęło już szczyty w przypadku tej pozycji?”. Jaki jest sens wydawania podręcznika z mechaniką i szczątkowym settingiem, skoro niemalże identyczna książka jest już w portfolio firmy?
Ską...
Encyklopedia superbohaterów
Ciężko napisać recenzję dodatków, które są wypakowane po brzegi gotowymi postaciami. Całą recenzję można streścić w zdaniu: "W podręczniku znajdziemy opis bohaterów uniwersum DC, wraz z rozpiską mechaniczną". Koniec, kropka. Nic więcej.
A jednak – DC Adventures Heroes & Villains to olbrzymi z...
Więc chodź, pomaluj mój świat…
Kiedy pisałem recenzję DC ADVENTURES Hero's Handbook, czułem niedosyt z powodu braku dobrze opisanego settingu. Miałem świadomość tego, iż opisanie olbrzymiego świata DC zwiększyłoby objętość podręcznika przynajmniej dwukrotnie. I miałem poniekąd rację. Wydawnictwo Green Ronin przemyślało s...
Dragonlance jest jednym z tych settingów, do których czuję największe przywiązanie. Od tego świata, a konkretniej - od osadzonych w nim książek, zaczęła się moja przygoda z fantastyką. W prawdzie od tamtego momentu upłynęły całe lata i nie śledzę już linii wydawniczej, niemniej jednak nadal darzę Kr...
Druga recenzja Smoczej Lancy
Nim trzecioedycyjne dedeki trafiły do rąk polskich erpegowców, nawet nim mogli oni zaznajomić się z poprzedzającą je drugą edycją AD&D, kilka settingów było im już doskonale znanych za sprawą wydanych na naszym rynku powieści - obok rozlicznych historii osadzonych w realiach Zapomnianych Krain mogli...
09-06-2010 23:59 |
| Komentarze: 3
Nim pierwsza seria podręczników źródłowych do czwartej edycji zdążyła ostygnąć po początkowym sukcesie, machina wydawnicza Wizards of the Coast na nowo ruszyła pełną parą. Jak grzyby po deszczu na półkach sklepowych zaczęły się pojawiać nowe pozycje. Opisano kilka typów nadnaturalnych stworzeń (z ni...
Mistrzowski podręcznik
06-05-2015 18:59 |
Olórin | Komentarze: 9
Recenzowanie Przewodnika Mistrza Podziemi do 5. edycji Dungeons and Dragons uważam za wyjątkowo trudne zadanie. Opisując Podręcznik Gracza czy też Księgę Potworów, mniej więcej wiemy, czego się spodziewać – barwnego i porywającego zestawienia herosów i potworów – czyli wszelkie...
Odświeżony Mistrz Podziemi
Gdy w połowie 2010 roku wydawnictwo Wizards of the Coast ogłosiło plany wydania odświeżonej wersji 4. edycji Dungeons & Dragons pod tytułem Essential Dungeons & Dragons, przez środowisko fanów przetoczyła się fala ożywionych dyskusji. Wzmogły się one jeszcze, kiedy okazało się, że nowa wersja będzie...
Prawie idealna pomoc dla prowadzącego
Linia wydawnicza piątej edycji Dungeons & Dragons w porównaniu z produktami konkurencji czy wcześniejszymi odsłonami systemu jest wyjątkowo skromna, a pracujący nad nią w ramach firmy Wizards of the Coast zespół przywodzi na myśl raczej niewielkie niezależne studio, a nie branżowego molocha. Mim...
Nowa odsłona D&D okiem zewnętrznym
Być może część z was zastanawia się, jak to się stało, że redaktor działu Świata Mroku dostał do recenzji 4 edycję D&D. Wieloletni spór między zwolennikami tych systemów sugerowałby, że w niniejszym tekście powinna się znaleźć ogromna ilość jadu i krytyki. Czas chyba jednak zerwać ze stereotypami, g...
Pierwsze kroki w świecie D&D
Jak twierdzą jej twórcy, 4. edycja D&D jest skierowana przede wszystkim do graczy obytych już z poprzednimi wersjami Podziemi i Smoków. Trochę czasu upłynęło, nim wydawnictwo Wizards of the Coast przygotowało produkty stworzone z myślą o nowicjuszach – serię Dungeons & Dragons Essentials.
E...
Wrota do piątych Lochów i Smoków
Zestawy wprowadzające to kategoria produktów nierozerwalnie związana z Dungeons & Dragons praktycznie od początku istnienia systemu. Każda edycja doczekała się przynajmniej jednego startera. Niektóre z nich do dziś są wspominane jako wzór dobrze zrobionej gry fabularnej, o innych natomiast pamię...
2626030090306002022420803297711622793093224316244549412467924555181942008818609197611880811132977611415175691110307848980225562305024505249632615788531787621754278562350327978188912249427370