DC Adventures: Universe

Więc chodź, pomaluj mój świat…

Autor: Michał 'Morel' Azarewicz

DC Adventures: Universe
Kiedy pisałem recenzję DC ADVENTURES Hero's Handbook, czułem niedosyt z powodu braku dobrze opisanego settingu. Miałem świadomość tego, iż opisanie olbrzymiego świata DC zwiększyłoby objętość podręcznika przynajmniej dwukrotnie. I miałem poniekąd rację. Wydawnictwo Green Ronin przemyślało sprawę i postanowiło rozbić cały setting na 4 podręczniki: podstawowy, dwa podręczniki wypełnione po brzegi postaciami niezależnymi i ostatni, który zawierać będzie opis uniwersum DC. Całość składa się na kompletny setting, przy którym wszyscy fani świata DC i RPG będą mogli spędzić długie godziny walcząc (bądź nie) ze złem i występkiem. 

Po raz kolejny mógłbym całą recenzję zamknąć w jednym zdaniu: "Hej – oto książka w której jest praktycznie wszystko jeśli chodzi o świat przedstawiony!". Jednak – jak w przypadku komiksowych multiświatów (ważne słowo!) – nie jest to do końca takie proste, ale po kolei.

Zacznijmy od samego podręcznika. 224 strony, w pełnym kolorze. Twarda oprawa i kredowy papier. Seria DC Adventures wydawana jest na najwyższym poziomie i ostatni podręcznik serii nie odbiega od reszty. Wnętrze tryska kolorami i atakuje dużą ilością grafik. Czyli można rzec: wszystko w normie.

A co jeśli chodzi o stronę merytoryczną? 

Podręcznik podzielono na następujące rozdziały: Historia (History), Ziemia (Earth), Poza Ziemią (Beyond Earth), Inne Wymiary (Other Dimensions) i Ku Przyszłości (Into the Future). Jak widać – znajdziemy tutaj nie tylko kalendarium, ale także dobrze opisane lokacje, zarówno na naszej rodzimej planecie, jak i poza nią. 

Rozdział pierwszy streszcza nam historię komiksowego świata, od samego początku aż do dnia dzisiejszego. Autorzy pokusili się, aby nie opisywać tylko tego, co działo się na samej Ziemi, ale także to, jaki wpływ na dzisiejszych herosów miały wydarzenia na innych planetach Układu Słonecznego i w innych zakątkach galaktyki. Znajdziemy tutaj informację o powstaniu Zielonych Latarni, a także innych Korpusów. O tym, dlaczego Marsjanie są gatunkiem wymierającym, czy też co działo się w czasach Atlantydy i co się z nią stało. Bardzo ciekawy jest rozdział o tym, jak wyglądali superbohaterowie w czasach Dzikiego Zachodu i w czasie obu Wojen Światowych. 

Rozdział drugi to typowe lokacje, jakie można odnaleźć w komiksach: Metropolis, Gotham City, Blüdhaven, Star City. Każde z nich jest dokładnie opisane, dostarczając dużej ilości materiału źródłowego dla prowadzącego. Znajdziemy tutaj także informacje o innych kontynentach niż Ameryka Północna i innych państwach niż USA. Co się tam dzieje? Jacy bohaterowie strzegą Chin lub Anglii? Po raz kolejny autorzy udowadniają, że posiadają olbrzymią wiedzę, a dodatkowo potrafią przystępnie ją podać. 

Kolejny rozdział to opis najróżniejszych kosmicznych imperiów, które mają w swoim władaniu po kilka systemów planetarnych. Tu także znajdują się opisy innych światów wraz z ich mieszkańcami, jak również dodatkowe informacje dotyczące Korpusów. Autorzy zawarli w tym rozdziale informacje o planetach poza Układem Słonecznym (jak prześmiewczy Bizarro World), a także opisy międzygalaktycznych herosów i złoczyńców takich jak L.E.G.I.O.N czy Sun Eaters. 

Rozdział o innych wymiarach (bo czymże byłoby porządne komiksowe uniwersum bez innych wymiarów?) opowiada o równoległych Ziemiach oraz o drogach, które do nich prowadzą. Tutaj też znajdują się zasady i wskazówki dotyczące podróży między wymiarami. Każda z równoległych Ziemi została opisana na tyle dokładnie, aby prowadzący spokojnie mógł wykorzystać ją w swoich scenariuszach, wprowadzając bardzo ciekawy element do rozgrywki. W tym rozdziale znajdziemy też informacje o Planie Astralnym oraz innych mistycznych wymiarach. Możemy dowiedzieć się także o takich miejscach, jak Apokolips czy znana z ostatniego filmu o Supermanie Phantom Zone. Na samym końcu znajdziemy opisy takich bytów międzywymiarowych, jak Antymonitor czy związana z Flashem Speed Force. 

Ostatni rozdział traktuje o czasie i przyszłości. Znajdziemy tu uwagi i zasady dotyczące podróży w czasie i zmian w historii. Kolejnym punktem jest opis związanych z czasem i podróżujących w czasie bohaterów i złoczyńców. Znajdziemy tutaj kilku naprawdę potężnych bohaterów, którzy mogą stanowić potężnych przeciwników, lub być po prostu tłem dla wszystkich wydarzeń. Główną częścią tego rozdziału jest opis galaktyki w przyszłości. Autorzy prezentują Legion Superbohaterów i ich Akademię. Znajdziemy tutaj informację na temat ziemskiego rządu (EarthGov) i tego, jak zarządzana jest planeta i Układ Słoneczny. Przyznam, że nie śledziłem wcześniej informacji z tej części uniwersum DC, więc tę część podręcznika przeczytałem z dużym zainteresowaniem. 

Podsumowując – tak jak dwa tomy pełne bohaterów i łotrów, tak i ostatni podręcznik opisujący świat gry wypełniony jest po brzegi informacjami i pomysłami na sesje. Jest on kompletnym dopełnieniem tego, co niezbędne jest do gry, a także stanowi swoiste kompendium wiedzy dla ludzi, którzy z grami RPG nie mają nic wspólnego. Dlatego warto posiadać ten podręcznik w swojej kolekcji, nawet jeżeli nie jest się graczem. Natomiast jeżeli grasz w RPG i lubisz DC – musisz mieć ten podręcznik jako prawdziwą kopalnię wiedzy i informacji. Jednym słowem – polecam!

 

Dziękujemy sklepowi Rebel za udostępnienie podręcznika do recenzji.