2. Mechanika

Autor: 0

2.1. Jak stworzyć postać w D&D? Jak awansować postać na wyższy poziom?

Zasady tworzenia postaci i ich awansu na kolejne poziomy doświadczenia nie są objęte OGL (patrz: 1. Pytania ogólne/1.3) i jako takie nie mogą być publikowane bez naruszenia prawa autorskiego.

Dokładny opis w/w zasad znajdziesz w Podręczniku Gracza.


2.2. Kiedy postać wieloklasowa otrzymuje drugi atak? Jak obliczyć bazową premię do ataku postaci wieloklasowej?

BPA (Bazowa Premia do Ataku) ze wszystkich klas postaci sumuje się. Postać zyskuje kolejny atak, kiedy suma BPA jej ostatniego ataku osiągnie wartość +6, czyli: drugi atak otrzymuje, kiedy BPA pierwszego wynosi +6, trzeci - kiedy BPA drugiego wynosi +6 i tak dalej. Postać nie może mieć z tytułu wysokiej wartości BPA więcej niż 4 ataki.

Kiedy BPA postaci zwiększa się, należy podnieść odpowiednio wszystkie premie do ataku tej postaci.


2.3. Czy można stosować jednocześnie kilka różdżek?

Nie. Niektóre dodatkowe zdolności postaci (np. odpowiedni atut) mogą to jednak umożliwić.


2.4. Jak się oblicza KP (Klasę Pancerza) nieprzygotowaną i dotykową?

KP postaci nieprzygotowanej to jej normalna KP bez uwzględnienia premii ze Zręczności i premii unikowych. Niekiedy występują wyjątki od tej reguły, związane ze szczególnymi zdolnościami (np. w przypadku zdolności klasowej łotrzyka - Nieświadomego uniku).

KP dotykowe postaci to jej normalne KP bez uwzględnienia premii z tarczy, pancerza i naturalnego pancerza.


2.5. Co oznacza 0 w tabelach Czary na dzień i Punkty mocy na dzień?

Mówiąc obrazowo, oznacza to, że postać wie już jak korzystać z czarów/mocy danego poziomu, ale niekoniecznie ma wystarczająco dużo osobistej mocy, by je rzucić/zamanifestować.

Z punktu widzenia mechaniki oznacza to, że postać może korzystać ze znanych jej czarów/mocy tylko w przypadku, w którym posiada komórki na czary/punkty mocy pochodzące z innych źródeł (np. z racji wysokiej wartości atrybutu).


2.6. Jak działa Redukcja Obrażeń? Jakie są rodzaje Redukcji Obrażeń i czym się różnią?

Redukcja Obrażeń (RO) zmniejsza obrażenia fizyczne (nie pochodzące od energii lub magii) o podaną wartość. Przykładowo, RO 3/- zmniejszy obrażenia zadane zwykłą bronią o 3 punkty. Redukcja Obrażeń liczy się osobno dla każdego ataku wręcz i pocisku (niemagicznego).

Słowo podane po liczbie oznacza sposób obejścia danej RO, czyli warunek, jaki musi spełniać broń atakującego, aby obrażenia nią zadane nie zostały pomniejszone o RO. Przykładowe warunki to (# oznacza wartość RO):
#/- - nie można jej ominąć, zawsze jest uwzględniana (nie licząc ataków magicznych czy energetycznych, co zaznaczono powyżej).
#/magia - aby ominąć redukcję, konieczne jest wykorzystanie magicznej broni.
#/charakter (Chaos, Dobro, Prawo, Zło) - aby ominąć redukcję, konieczne jest wykorzystanie broni o określonym charakterze (np. posiadającej odpowiednie umagicznienie lub charakter, bądź też w inny sposób silnie związanej z danym charakterem).
#/materiał (np. srebro, adamantyt) - aby ominąć redukcję, konieczne jest wykorzystanie broni wykonanej z określonego materiału.
#/epicka - aby ominąć redukcję, konieczne jest wykorzystanie magicznej broni o epickiej (wyższej niż +5) premii z usprawnienia.

Niekiedy różne warunki ominięcia RO bywają wymienne lub kumulatywne, są to jednak przypadki szczególne (np. u diabłów występuje RO #/dobro i/lub srebro, w zależności od rodzaju).

Więcej informacji na ten temat znajduje się w Księdze Potworów, na stronie 10.


2.7. Na mojej karcie postaci znajduje się rubryka "bazowe SP czaru". Co to jest?

To błąd. Powinno być tam napisane "bazowy ST czaru", czyli bazowy stopień trudności rzutu obronnego na unikniecie efektów czaru. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Podręczniku Gracza, na stronie 150.


2.8. Czy premie do KP kumulują się?

To zależy. Znakomita większość premii ma nazwy określające ich typ lub pochodzenie (np. premia święta, premia unikowa czy premia z morale). Ogólną zasadą jest, iż żadne dwie premie nie kumulują się, jeśli mają tę samą nazwę (dotyczy to zarówno premii do KP, jak i wszelkich innych).

I tak na przykład, premia ze Zbroi półpłytowej +1 nie kumuluje się z premią z Karwaszy pancerza +1, ponieważ obie są premiami z pancerza. Liczy się tylko jedna z nich. Każda z tych premii natomiast kumuluje się z premią zapewnianą przez czar Ochrona przed złem, który zapewnia premię z odbicia.

Należy też pamiętać, że nie ma tu znaczenia, co zapewnia daną premię (przedmiot, czar czy zdolność klasowa bądź rasowa). Liczy się jedynie jej nazwa.

Wyjątek od powyższej reguły stanowią premie unikowe oraz premie nie posiadające nazwy, które zawsze się kumulują.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Przewodniku Mistrza Podziemi, na stronie 176.


2.9. Czym są poziomy epickie?

Poziomami epickimi nazywane są poziomy postaci od 21. wzwyż. Postać na poziomie epickim (postać epicka) jest znacznie potężniejsza niż "zwykli śmiertelnicy" i postacie nie-epickie. Postacie epickie rozwijają się zgodnie z innymi zasadami i mają dostęp do nowych, potężniejszych atutów, czarów i przedmiotów.

Zasady dotyczące tych postaci znajdują się w Podręczniku Przygód Epickich oraz w SRD (patrz: 1. Pytania ogólne/1.2).


2.10. Czy premie z usprawnienia broni dystansowej i pocisku sumują się?

To zależy od edycji.

W edycji 3.0 premie z usprawnienia broni dystansowej i pocisku sumują się. Natomiast dla potrzeb przebicia redukcji obrażeń liczy się tylko premia pocisku.

W edycji 3.5 premie z usprawnienia broni dystansowej i pocisku nie sumują sie, a pod uwagę brana jest wyższa z nich. Dla potrzeb redukcji obrażeń również liczy się tylko wyższa z premii.