Trochę ponad miesiąc temu premierę miał zestaw dodatkowy do Neuroshimy Tactics. Jest to znana graczom planszowej oraz fabularnej NeuroshimyStalowa Policja. W NST fabularnie jest to nowa frakcja, jednak mogąca działać samodzielnie jedynie w grach towarzyskich. Zestaw składa się z oddziału w pancerzach, dowodzącego nimi porucznika Callahana oraz Wardog, twardej i przypominającej Vasquez (marine z Obcego) dziewczyny. Poza graniem jako Stalowa Policja oddział ten może służyć w innych frakcjach, przyjmując specjalne zdolności noszącego, zwiadowców w Posterunku, gangerów w Hegemonii, Mutantów w Borgo oraz Obrońców Molocha, zachowując jednocześnie część zdolności pierwotnych. Również Wardog może służyć jako bohater dla innych frakcji (poza Molochem). Jest to ciekawe rozwiązanie: z jednej strony każda frakcja została wzbogacona, a z drugiej mamy idealnych kandydatów do nietypowych scenariuszy czy mini-kampanii.
O wyglądzie figurek nie potrzeba pisać dużo, najlepiej prezentują to zdjęcie. Wygląd oddziału pancerzy oraz Calahana jest bardzo klimatyczny: są to istoty okute w toporne stalowe płyty, na których można łatwo uzyskać efekt zniszczenia czasem i walkami. Przypominają one trochę marines z Warhammera 40 000, jednak bez komiksowej przesady w postaci wielkich spluw i mieczy. Również postaci Wardog nie można niczego zarzucić, czego o części figurek do NST nie można powiedzieć. Jedynym zgrzytem jest wygląd jej pancerza a raczej go brak, na figurce bowiem zupełnie go nie widać, natomiast żeński członek oddziału prezentuje za to duży dekolt. Najwyraźniej rzeźbiarz stanął wobec trudnego wyboru – albo pancerz, albo biust.
Warto też wspomnieć o dodatkowych elementach zestawu, mocowanych do pancerzy: butlach, bateriach czy oporządzeniu. Po "obwieszeniu" nimi modeli w zestawie okazało się, że jeszcze kilka zostało: skorzystają na tym modele z innych armii (rzecz fajna dla mniej uzdolnionych w temacie konwersowania figurek, do których się zaliczam).
Zestaw SP stanowi bardzo ciekawy oraz "wyrównany" w grze skład. Trzonem jest oczywiście oddział – wyposażeni w CKM (dający dodatkową kość do ataku i brak ujemnych modyfikatorów za strzał długą serią, ale mające mniejszy zasięg oraz bonus do celowania od karabinów), pancerze oraz specjalne zdolności wydają się bardzo mocni. Rekompensuje to dosyć pokaźna cena wystawienia: na trzyosobowy oddział można wystawić cztery tańsze modele. Oznacza to, że pomimo sporego zapasu amunicji, trzeba uważać na to, aby się nie "wystrzelać", także wewnątrz budynków przewaga jakości może zniknąć. Również specjalne zdolności nie są takie łatwe do wykorzystania – ich uruchomienie kosztuje porcję ładunku i trwa do końca tury, aby więc pełni je wykorzystać, trzeba mieć w głowie dobry plan taktyczny. Zwłaszcza, że próba włączenia więcej niż jednego trybu w rundzie może skończyć się wyłączeniem obu i stratą kolejnego ładunku.
Co takiego potrafią pancerze?
Tryb zwarcia płyt: szansa na przyjęcie na pancerz strzału wzrasta do 50%, ale tylko wtedy, gdy model jest nieruchomy.
Tryb Stealh: utrudnia przeciwnikowi testy strzelania i rzucania.
Tryb Energetycznej Pięści: potężny, paraliżujący cios w walce wręcz.
Tryb Egzoszkieletu: pozwala na szybsze poruszanie się.
Pomimo wcześniejszych obaw doceniłem Wardoga – jej zdolność specjalna jest raczej słaba (obniża karty za efekty ran), ale dobre statystyki oraz wyposażenie (ma broń do walki wręcz na którą zawsze szkoda cennych punktów wyposażenia oraz pancerz) tworzą mocną, uniwersalną jednostkę, mającą przed sobą karierę, zwłaszcza na zasadach w wersji 1.5 (o nowościach w zasadach można przeczytać w sierpniowym Gwiezdnym Piracie). Porucznik Callahan to twardziel: bonus do celowania (modyfikator +4 oraz większy zasięg) plus pancerz i dosyć dobre statystyki tworzą maszynę do zabijania. Jednak nadrabia to wysokim kosztem punktowym, jaki trzeba ponieść by go wystawić.
Patrząc na SP jako całość mamy bardzo elitarny oddział, jednak dzięki sporym kosztom wystawienia poszczególnych modeli przeciwnik może wyrównać szanse dzięki przewadze liczebnej (na przykład oddziałem czterech mutantom czy gromadą punków).
Pancerze w innych frakcjach.
Posterunek
Zapuszkowani zostali Zwiadowcy, co stanowi chyba najciekawszy "miks". Cecha Zwiadowców (reakcja ruchem pomimo niewidocznego wroga) wzmocniona trybem Egzoszkieletu pozwala na szybkie przemieszczenia w turze Reakcji. Jest to możliwość jak najbardziej przydatna, zwłaszcza w pierwszych turach gry. Dzięki niej możemy łatwo przeciwdziałać taktyce "złap gambla i uciekaj".
Moloch
Zlikwidowano największą wadę obrońcy (brak możliwości chodzenia po schodach i drabinach) i wzmocniono ją dodatkowymi właściwościami (stealh i zwarcie płyt). Zbudowało to chodzący bunkier, taki, który lepiej obejść niż niszczyć. Kiedy dodamy do nich anihilatora (przy zdanym teście budowy ignoruje rany) otrzymamy zestaw, przed którym lepiej uciekać.
Borgo
Dzięki połączeniu efektu feromonów z możliwościami pancerza, w 3 osobowym można strzelać ze swojego CKM z dodatkową premią +3. Zmniejsza to pobór amunicji.
Hegemonia
Gangerzy w pancerzach? Na pewno sprawdzą, do czego służy czerwony przycisk. Dla mnie jest to najmniej ciekawy dodatek do frakcji. W roli "plujących ołowiem" sprawdzają się punki a pancerze wciąż nie dają wyrównania zasięgu za pomocą "snajperów"- oddziałów z karabinami.
Jak bym oceniał pierwszy zestaw dodatkowy? Nie polecałbym SP graczom zaczynającym zabawę z NST. Wynika to z kilku powodów. Po pierwsze, jest problem z graniem przeciw starterom – różnica w kosztach jest zbyt duża. Po drugie, taktyka ich użycia nie jest taka prosta: lepiej chyba zacząć od klasycznych długo- lub krótkodystansowych frakcji. Po trzecie, brak możliwości grania na turniejach z użyciem. Natomiast dla bardziej zaawansowanych graczy to typowy must have – nadają się jako wsparcie dla innych frakcji oraz jako samodzielny zestaw do gry towarzyskiej. W kwestii wizualnej jest to na pewno kolejny krok do przodu dla NST.
Plusy
Klimatyczne i dobrze wykonane figurki
Uniwersalne zastosowanie Stalowych Pancerzy i Wardoga
Modele posiadają ciekawe zasady specjalne
Callahan to syn Chucka Norrisa
Minusy:
Jako "frakcją" Stalową Policją można grać tylko w grach towarzyskich