- fragment przewodnika po Skullporcie, autorstwa wiedźmy Mhaug
Położone niedaleko Waterdeep miasto Skullport od zawsze cieszyło się zasłużoną, złą reputacją. Jest to miejsce, gdzie jedynym obowiązującym prawem jest zdradziecki cios sztyletu czy kropla trucizny w szlachetnym winie, a moralność zdaje się być pustym słowem, wypartym z użycia przez bardziej życiowe "wartości". Kwitnie tu wszelkiego rodzaju przestępczość, z nielegalnym handlem na czele. Towarem cieszącym się największą popularnością są niewolnicy, głównie ludzcy, elficcy i gnomi. Każda szanująca się gildia złodziejska posiadała w Skullport silną komórkę, zajmującą się tym lukratywnym interesem. Jakiś czas temu najzamożniejsi i najbardziej wpływowi z miejscowych handlarzy zawiązali przymierze, łącząc swe siły i monopolizując rynek, dzięki czemu mogli zmusić konkurencję do gry na własnych warunkach. Organizacją, o której mowa, jest Żelazny Pierścień, sojusz przestępców, któremu obecnie podlega niemal całe niewolnictwo Portu Czaszek.
Historia
Jeszcze do niedawna korzyści z handlu niewolnikami w Skullporcie czerpało wiele różnorodnych grup przestępczych. Jakieś piętnaście lat temu, dwójka spośród najbardziej wpływowych handlarzy, yuan-ti Zstulkk Ssarmn i człowiek Quinan Varnaed, doszła do wniosku, że ciągłe konflikty pomiędzy gildiami jedynie przeszkadzają w rozwoju półświatka i tylko wielka koalicja największych spośród nich może tę sytuację zmienić. Rzeczywiście, połączenie sił łuskowatego wynaturzenia i podstępnego Sembijczyka doprowadziło do zlikwidowania wielu pomniejszych "przeszkód", dzięki czemu ich własne organizacje szybko powiększyły swe wpływy. Po niedługim czasie trzy inne, majętne gildie zapragnęły dołączyć do przymierza. Dwójka założycieli przyjęła je z otwartymi rękoma.
Tak powstał krzyż Żelaznego Pierścienia, potężnej dziś organizacji zrzeszającej dziesiątki pomniejszych gangów i gildii handlarzy żywym towarem. W przeciągu kilku lat konsorcjum weszło w posiadanie całej Wyspy Czaszek, odbudowując znajdujące się na niej Fortecę Więzienną oraz Wieżę Siedmiu Nieszczęść. Następnie, w celu zmniejszenia tarć pomiędzy poszczególnymi organizacjami, stworzono Rejestr Wyspy Czaszek, dający sojuszowi niemal całkowitą władzę nad wszystkimi tutejszymi niewolnikami, a także gwarantujący towarowi ochronę – oczywiście do czasu sprzedaży ich na Rynku Niewolników - przed wszelkiej maści złoczyńcami.
Na początku mniej znaczący członkowie Pierścienia byli werbowani najczęściej bezpośrednio poprzez zaproszenie Piątki najważniejszych handlarzy. Dopiero od niedawna inne gildie same zgłaszają się do organizacji, licząc na przyjęcie do owej wielkiej "Rodziny". Dziś w Skullporcie istnieje tylko kilka niepodległych grup handlarzy, które dopóki nie wchodzą w drogę Pierścieniowi, mogą działać na tym trudnym rynku bez większych przeszkód.
Organizacja
Siedziba: Skullport
Członkowie: Nieznana liczba handlarzy, choć szacuje się ją na blisko 500, a także zastępy najemników i innego personelu.
Hierarchia: Militarna
Przywódca: Brak jednego przywódcy. Władzę dzierżą Lordowie Żelaza (patrz Hierarchia, niżej).
Tajność: Średnia
Religia: Abbathor, Gargauth, Loviatar, Vhearaun i inni
Charakter: CZ, NZ, PZ
Symbol: Obecnie żaden, choć członkowie znani są z noszenia ogromnej ilości żelaznych pierścieni i kluczy, umocowanych do ich skórzanych pasów.
Hierarchia
Żelazny Pierścień zrzesza dużą liczbę handlarzy i mistrzów gildii, ale zarządzany jest przez niewielką, pięcioosobową radę składającą się z Lordów Żelaza, najważniejszych i najbardziej wpływowych jego członków. Każdy z Lordów znajduje się w posiadaniu własnej kompanii handlowej, dużego majątku oraz koneksji, które pozwalają im na stały rozwój i gwarantują niepodważalną pozycję w przestępczym półświatku. Warto zaznaczyć, że nawet największe osobistości Skullportu, takie jak Shradin Mulophor czy Czaszki, nie sprawują nad nimi żadnej władzy, zostawiając im wolną rękę w zarządzaniu miejskim niewolnictwem. Obecni Lordowie Żelaza to:
• Ahmaergo (PZ mężczyzna krasnolud tarczowy wojownik 9). Znany w mieście jako Rogaty Krasnolud, jest jednocześnie członkiem Gildii Xanathara oraz Żelaznego Pierścienia. Od jakiegoś czasu coraz większą wagę przykłada do działań tej drugiej organizacji, narażając się tym samym na podejrzliwe traktowanie przez Oko i jego podwładnych. Jego przydomek nawiązuje do noszonej przez niego, niezwykłej kolczastej zbroi o potężnych magicznych właściwościach. Siedziba Ahmaergo mieści się w kanałach poniżej Skullportu. Strzeże ją niewielka armia doświadczonych najemników, składająca się z wojowników, łotrzyków oraz tyranów śmierci. Najczęściej można go jednak spotkać niedaleko tawerny Czarny Kufel, w której dokonuje większości transakcji. Jest niezwykle upartym i podejrzliwym negocjatorem, dlatego też należy na niego uważać.
- Zstulkk Ssarmn (NZ yuan-ti abominacja mężczyzna kapłan Ssetha [Set] 5). Współzałożyciel Pierścienia wciąż uważany jest za najbardziej wpływowego z Lordów. Na co dzień przyjmuje postać ciemnowłosego, wysokiego mężczyzny o niepokojących oczach. Jego prawdziwą, wężopodobną formę widziało bardzo niewielu wrogów i jeszcze mniej sojuszników. Najczęściej można go spotkać na targu, gdzie osobiście dogląda aukcji, bądź też na Wyspie Czaszek, gdzie znajduje się jego siedziba. Na swoje rozkazy ma dziesiątki yuan-ti półkrwi oraz czystej krwi, których masowo rozmnaża w podziemiach, a także masowo wyprzedaje konsorcjum Rundeen, które wywozi je później na południe do Chultu. Oprócz zarządzania tamtejszymi więzieniami, odpowiada on także za rzeczny transport niewolników do właściwej części Skullportu. Jego potajemną ambicją jest wybudowanie świątyni poświęconej Ssethowi, a w dłuższej perspektywie przejęcie władzy nad całym Portem Cieni.
- Transtra (CZ lamia czarownik 9). Przebiegła lamia nieustannie przybiera nowe postacie, rozciągając sieć swych misternych intryg na całe miasto. Ta mistrzyni magicznej iluzji posiada co najmniej kilka alter ego, wszystkie charakteryzujące się jednak niezwykłą wręcz urodą. Transtra macza palce w prawie każdym podejrzanym interesie mającym miejsce w Skullporcie. Rzadko odwiedza Wyspę Czaszek, zostawiając nadzorowanie niewolników innym. Jej głównym zajęciem jest zbieranie środków na działalność własnych organizacji. W tajemnicy przed innymi członkami Pierścienia, blisko współpracowała z samym twórcą Podgóry, Halasterem, który w zamian ofiarował jej wiele magicznych przedmiotów. Nie wiadomo, jak lamia zareagowała na śmierć Szalonego Maga, jednak bez wątpienia straciła wtedy potężnego sojusznika. Ze swego pobytu w Podgórze Transtra wróciła z jeszcze jednym prezentem – behirem Ulisssem. To całkowicie oddane, krwiożercze stworzenie jest jej najwierniejszym obrońcą.
- Malakuth Tabuirr (CZ mężczyzna drow wojownik 5/łotrzyk 7). Mroczny elf jest ważnym członkiem organizacji, posiada wielu potężnych sprzymierzeńców, ale nie brakuje mu również zaprzysięgłych wrogów. Jest przywódcą Mrocznych Sztyletów, grupy drowich zabójców, szmuglerów i handlarzy niewolników. Pozostaje również w dobrych kontaktach z domem Yauntyrr oraz większością drowów Skullportu i okolicznych miast Podmroku. Aktywnie działa na rzecz konwersji mrocznych elfów na wiarę w Vhearauna. Prywatnie, pała żądzą zemsty na rodzinie Tanor’Thal, odpowiedzialnej za śmierć większości jego bliskich.
- Quinan Varnaed (CZ mężczyzna człowiek wojownik 2/kapłan 14 Loviatar). Ten pochodzący z Sembii syn farmera wkrótce po osiągnięciu dojrzałości opuścił rodzinny dom, wstępując na ścieżkę najemnika. Pragnąc zapomnieć o ciężkim dzieciństwie, przystał do Zhentarimów, gdzie mógł odreagować wszelkie wyrządzone mu krzywdy. W czasie służby w Czarnej Sieci został śmiertelnie ranny, lecz od żałosnego końca uratowała go Loviatar, która wyleczyła jego rany i ustanowiła głosicielem swojej Woli. W Skullporcie łatwo znalazł dla siebie miejsce. Po wstąpieniu do Pierścienia zyskał wysoką pozycję i sporą władzę. Głównym jego zadaniem jest ochrona niewolników oraz eliminacja przeciwników grupy.
- Cloak & Dagger - Eric L. Boyd, Sean K. Reynolds, Steven E. Schend - 2000, TSR
- Skullport – Joseph Wolf – 1999, TSR
- City of Splendors: Waterdeep – Eric L. Boyd – 2005, WotC
- Serpent Kingdoms – Ed Greenwood, Eric L. Boyd, Darrin Drader – 2004, WotC