
Na pierwszy rzut oka Wyznania i Panteony prezentują się znakomicie: wszystkie 224 wydrukowane na kredowym papierze strony są klejone i chronione przez matową, twardą oprawę (niestety – niewiele innych suplementów do Zapomnianych Krain może poszczycić się tym ostatnim). W środku już po pierwszym przekartkowaniu można dostrzec mnogość ładnych ilustracji i jeszcze większą ilość tekstu. Zabieramy się więc do lektury.
Wstęp to oczywiście kilka słów na temat samego podręcznika i posługiwania się nim. Większość graczy i Mistrzów Podziemi mających za sobą lekturę Bóstw i Półbogów może go sobie w dużej części spokojnie darować. Wyjątek stanowią części odnoszące się do kosmologii samego Torilu, traktujące m.in. o martwych bóstwach, czy też o Czasie Kłopotów. Po tych paru stronach technikaliów można wreszcie przejść do właściwej zawartości podręcznika, czyli do opisu bóstw.
A jest ich ogromna ilość. Tak ogromna, że opis trzeba było podzielić na dwie części, zatytułowane kolejno: Główne Bóstwa Faerunu i Inne Bóstwa Faerunu. Jak łatwo się domyślić, część traktująca o głównych bóstwach przybliża nam znacznie wizerunki tych bogów, z którymi pobieżnie zapoznaliśmy się już podczas lektury Opisu Świata. W porządku alfabetycznym wymienieni są tu wszystkie główne moce, od Azutha począwszy, na Waukeen skończywszy. Każde bóstwo zostało opisane bardzo szczegółowo – autorzy prezentują nam nie tylko rozwiniętą historię czy szczegółowy opis świątyń, kleru i rytuałów związanych ze świętami, ale także pełne bloki statystyk zarówno samych mocy, jak i w paru przypadkach – także ich awatarów (swoją drogą słowo "awatar" w podręczniku zyskało dość śmiesznie brzmiącą liczbę mnogą: awatarowie). Jakby tego mało, wszyscy główni bogowie są zilustrowani.
Jeśli miałbym się do czegoś przyczepić, to do zbytniej pomysłowości autorów podręcznika, owocującej czasem bardzo dziwnymi rozwiązaniami: oto Waukeen w walce posługuje się chmurą monet uderzenia, plagi złego przybysza +5, a Chauntea razi swoich wrogów świętym, ostrym snopkiem zboża obronności +5, mimo że na rysunku dumnie dzierży kosę.
Inne Bóstwa Faerunu to trochę inna bajka. Tu już pomniejsi bogowie rozpisani są na modłę Opisu Świata Zapomnianych Krain i nie każdy z nich może poszczycić się własną ilustracją, nie mówiąc już o statystykach (tych nie ma już w ogóle). Nie jest to co prawda duża niedogodność, ale na pewno wielu Mistrzów Podziemi trochę się zawiodło, nie znajdując w Wyznaniach i Panteonach stat-blocków takich bóstw jak Auril, Beshaba, Loviatar czy Talona. Moje własne doświadczenie podpowiada mi, że właśnie pomniejsze bóstwa najlepiej wykorzystuje się w kampaniach – nie są one tak silne jak ich starsze "rodzeństwo", a jednocześnie wciąż budzą strach. Byłem więc trochę niezadowolony po odkryciu, że kwestiami mechanicznymi pomniejszych bóstw muszę zająć się sam.
W tym samym rozdziale znajdują się też opisy mocy, którym oddają cześć inne rasy i nacje Zapomnianych Krain, włączając w to kompletny panteon mulhorandzki, drowów czy orków.
Kolejny rozdział – Miejsca Kultu opisuje trzy przykładowe świątynie (kolejno: Tempusa, Shar i Malara) wraz z przyległościami. Nie jest to specjalnie wybitna część podręcznika, ale nie ma też na co narzekać. Lokacje jak zwykle opisane są bardzo szczegółowo i stanowią materiał idealny do włączenia "z biegu" w dowolną przygodę lub kampanię. Prócz mapek i opisów dbających o jak najlepsze oddanie każdego detalu, w rozdziale znajdziemy tonę statystyk i innych dodatków (jak np. nowe specjalne właściwości broni, magiczne przedmioty itp.). Jednym słowem – Miejsca Kultu mogą być przydatne każdemu MP, ale nie były w Wyznaniach i Panteonach niezbędne. Osobiście preferowałbym raczej rozszerzenie części traktującej o pomniejszych bóstwach i pozostawienie najwyżej jednej, przykładowej lokacji.
Wreszcie trafiamy do ostatniego rozdziału, który na pewno w największej mierze przypadnie do gustu graczom. Rycerze Wiary, bo o nich mowa, to zbiór prawie dwudziestu klas prestiżowych, ściśle powiązanych z wybranymi bóstwami. Poznajemy więc m.in. Arachne, której życie polega na służbie Pajęczej Królowej Lolth, Mistrza przerażenia oddającego cześć Bane’owi, czy Opiekuna od serca służącego Sune Ognistowłosej. O ile większość klas wydaje się być przemyślana i zbalansowana (np. Rogaty herold jako sługa zniszczonego boga Myrkula sam w sobie stanowi doskonały materiał na oddzielny scenariusz), o tyle zasadność umieszczenia innych pozostaje dla mnie zagadką. Nie znam na przykład przyczyny, dla której Odziany w purpurę (nazwa wyżej postawionych w hierarchii członków Kultu Smoka) został opisany w Wyznaniach i Panteonach, a nie w znacznie bardziej do tego odpowiedniejszych Panach Ciemności (Lords of Darkness). Podobnie sprawa ma się z Uczniem oka. Z kolei parę innych prestiżówek zdaje się być robionych "na siłę", byle tylko przyporządkować jakąś klasę danemu bóstwu. W tym przypadku idealnym przykładem jest Gracz z losem, który w wielu kwestiach dubluje Tkacza losu opisanego w Księdze i Krwi.
Na samym końcu rozdziału znajduje się szablon pozwalający z dowolnej istoty zrobić Wybrańca Bane’a. Ten niewielki dodatek na pewno przyda się Mistrzom Podziemi, którzy w przyszłości planują stworzyć własne szablony innych boskich wybrańców.
Na końcu podręcznika jego twórcy serwują nam dość obszerny Dodatek, zawierający parę interesujących ciekawostek. Oprócz szczegółowych opisów atutów i wybitnych boskich zdolności, dostajemy do ręki także nową domenę kapłańską (spoczynek) wraz z dwoma nowymi zaklęciami oraz tabelkę zawierającą te bóstwa potworów, które są wyznawane w Krainach.
Wyznania i Panteony to podręcznik dobry, acz posiadający parę wad. Jego zaletami jest bez wątpienia mnogość pomysłów, jakie zapewnia tym, którzy przeczytają go od deski do deski. Wystarczy chociażby wspomnieć o fakcie, że jednym z głównych zadań paladynów Torma chcących stanąć jak najbliżej swego bóstwa jest odszukanie twierdzy, którą ich boski patron dowodził za śmiertelnego życia. Z drugiej jednak strony pozycja nie zawiera wszystkiego, czego można się po niej spodziewać. Najbardziej boli ulgowe potraktowanie pomniejszych bogów i wtórność niektórych klas prestiżowych. Gracze na pewno będą też narzekać na fakt, że w Wyznaniach i Panteonach brakuje nowych zaklęć objawionych, czy też klas dla kapłanów reprezentujących pozostałe główne bóstwa. Takie postępowanie wynika jednak z rosnącej komercjalizacji rynku gier RPG. Wydawcy muszą przecież na czymś zarobić następne pieniądze.
Dziękujemy wydawnictwu ISA za udostępnienie podręcznika do recenzji.
Tytuł: Zapomniane Krainy: Wyznania i Panteony (Forgotten Realms: Faiths and Pantheons)
Autorzy: Eric L. Boyd, Eric Mona
Tłumaczenie: Olga Zawadzka
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2004
Liczba stron: 224
ISBN: 83-7418-025-0
Cena: 69 zł
