» Recenzje » Wypadek na polowaniu

Wypadek na polowaniu


wersja do druku

Z piekła do nieba

Redakcja: Daga 'Tiszka' Brzozowska

Wypadek na polowaniu
Za błędy się płaci – ot, taki banał. Z pozoru niewinne niedopowiedzenia i kłamstewka rujnują relacje między ludzki – to kolejny banał. A jednak, jak ludzkość stara, tak regularnie popełniamy błędy często będące rezultatem pospolitej głupoty, a i szczerością jako cywilizacja nadmiernie nie grzeszymy. O konsekwencjach takiej postawy można poczytać w Wypadku na polowaniu.

W związku ze śmiercią matki, kilkuletni Charlie Rizzo zmuszony został zamienić słoneczną Kalifornie na deszczowe Chicago i zamieszkać u boku ledwie znanego, a przy tym niewidomego ojca. Wymuszone zbliżenie oraz kalectwo Matta Rizzo nieuchronnie prowadzi do najróżniejszych dyskusji oraz zupełnie naturalnych pytań o przyczyny ślepoty. Rozciągnięte w czasie odpowiedzi okażą się szokiem dla dorastającego chłopaka i wystawią relację pomiędzy ojcem i synem na najcięższą próbę. Płomienne dyskusje unaocznią też synowi, jak zniuansowany i skomplikowany jest świat oraz zaowocują wieloma przewartościowaniami.

Dla Davida Carlsona Wypadek na polowaniu był debiutem w roli komiksowego scenarzysty. Debiutem bardzo późnym bo w wieku aż 63 lat, ale za to jakim! Opasła, ponad czterystustronicowa historia przyniosła autorowi nagrodę na festiwalu Angouleme za najlepszy debiut w roku 2021 i bynajmniej nie była to nagroda za słuszny wiek Carsona lecz za brawurowe przełożenie wydarzeń autentycznych na karty powieści obrazkowej.

Posłowie co prawda wyjaśnia, że scenariusz powstał na kanwie rodzinnej historii, którą opowiedział autorowi Charlie Rizzo, czyli nie kto inny, jak jeden z dwójki głównych bohaterów; jednakże zaciekawiony czytelnik już w trakcie lektury może chwilę posurfować w internecie celem odnalezienia niezwykle interesujących, chociaż zatrważająco brutalnych informacji będących siłą napędową scenariusza. Chodzi o głośny mord popełnionych przez Nathana Leopolda oraz Richarba Loeba w roku 1924 i późniejszy proces, który rozpalił do czerwoności amerykańską opinię publiczną. Zresztą wspomniany Leopold jest trzecim z aktorów grających pierwsze skrzypce na kartach komiksu.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Dekonstrukcja wydarzeń związanych z zabójstwem nie jest najważniejszym elementem historii, chociaż oczywiście gdyby nie ono, to Leopold nie trafiłby za kratki, gdzie spotkał Matta Rizzo, skazanego za zupełnie pospolity skok na sklep. Te fragmenty tekstu są oczywiście interesujące, jednakże jedynie stanowią trampolinę do dwóch znacznie ważniejszych elementów powieści: relacji pomiędzy skazańcami osadzonymi w tej samej celi oraz między ojcem i synem.

Zacznijmy od tego drugiego aspektu. Carslon kreśli przejmujący obraz ojca i syna, którzy tak naprawdę nie znają się – a przynajmniej w kontekście Charliego jest to prawdą – lecz dopóki syn jest ledwie dzieckiem nie stanowi to istotnego problemu. Później, wraz z dorastaniem pojawią się naturalne pytania lecz odpowiedzi na nie są wyjątkowo skomplikowane, co rzutuje na relacje pomiędzy bohaterami, doprowadzając do kolejnych kryzysów. W tym wszystkim fantastyczna jest rola Matta, wprowadzającego syna do swojej mrocznej przeszłości, a jednocześnie robiącego wszystko co w jego mocy, by potomek nie powtórzył tych samych błędów.

Zresztą to, jak bardzo skomplikowaną osobą był Matt Rizzo, pokazują fragmenty dotyczące jego pobytu w więzieniu, do którego trafił jako niewidomy – co było rezultatem obrażeń otrzymanych w trakcie nieudanego skoku – a przy tym złamany i pozbawiony sensu życia człowiek. Jednak w zakładzie karnym spotyka diabła wcielonego, czyli Leopolda, który… I tutaj zaczyna się  cały twist. Morderca bez dwóch zdań popełnił zbrodnię, ale w pewnym momencie podejmuje się swoistej opieki nad Mattem, ucząc się wraz z nim alfabetu Braille’a oraz biorąc na swoje barki edukację zupełnie niewykształconego współwięźnia. Efekt koegzystencji obu panów będzie zaskakujący.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Niesamowitą klamrą spinającą wszystkie wątki jest Boska komedia Danego, będąca uniwersalną alegorią doświadczeń trójki bohaterów, którzy bez wyjątku musieli spaść na same dno i przemierzyć kręgi piekielne, by dostać szansę na odkupienie w czyśćcu i dopiero gdzieś na końcu zaznać ukojenia. Trzech mężczyzn, trzy światy, różne motywy, a jednak podobne doświadczenia w sferze emocjonalnej.

Jak już jesteśmy przy twórczości średniowiecznego, włoskiego poety i jego wyobrażenia piekła, to warto spojrzeć na oprawę artystyczną Landisa Blaira i poświęcić kilka słów jego niesamowitej, mrówczej pracy. Ilustrator wielokrotnie wychodzi poza schemat uporządkowanych kadrów (chociaż na przestrzeni ponad 400 stron są one większością), często sięgając po bardziej ekspresyjne rysunki, świetnie oddające stany emocjonalne Charliego i Matta. Raz za razem bohaterowie niemalże krzyczą do czytelnika z grafik, próbując uzewnętrznić swój ból, złość, zagubienie w otaczającej rzeczywistości.

W tym odbiorze niewątpliwie pomaga i świetne operowanie emocjami, jak i czarno-biała kolorystyka, podkreślająca ciężki, przygnębiający klimat. Blair wielokrotnie bawi się też przekazem, stawiając na nieszablonowe grafiki, a sama wizualizacja dantejskiego piekła to prawdziwy majstersztyk. Na dwustronicowych kadrach artysta niesamowicie zilustrował pandemonium tak, jak mógł sobie je wyobrazić włoski poeta kilka wieków wcześniej. Artystycznie album jest absolutnym majstersztykiem.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę

Wypadek na polowaniu jest niesamowitym komiksem: ciężkim, przytłaczającym, ale jednocześnie bardzo ludzkim oraz autentycznym w swoim przekazie. Czytelnik z zapartym tchem śledzi kolejne fragmenty prawdy odkrywanej przez Matta, jednocześnie kibicując i jemu, i jego synowi, by znaleźli w końcu nić porozumienia. Z drugiej strony więzienne doświadczenia ojca pokazują, jak wielką metamorfozę może przejść jednostka, nawet jeśli początkowo odrzuca wszelką, nawet najmniejszą pomoc. Zdecydowanie polecam.

Zaloguj się, aby wyłączyć tę reklamę
9.0
Ocena recenzenta
9
Ocena użytkowników
Średnia z 1 głosów
-
Twoja ocena
Mają na liście życzeń: 0
Mają w kolekcji: 0
Obecnie czytają: 0

Dodaj do swojej listy:
lista życzeń
kolekcja
obecnie czytam
Tytuł: Wypadek na polowaniu
Scenariusz: David L. Carlson
Rysunki: Landis Blair
Wydawca: Lost in Time
Data wydania: 23 stycznia 2023
Tłumaczenie: Jacek Żuławnik
Liczba stron: 464
Format: 195 x 219 mm
Oprawa: twarda
Papier: offsetowy
Druk: kolorowy
Tytuł oryginalny: The Hunting Accident: A True Story of Crime and Poetr



Czytaj również

Król rozpustników. Księga 1
Jak spaść ze szczytu do piekła
- recenzja
Hombre. Księga I
Twardziel i romantyk w czasach apokalipsy
- recenzja
Dom Usherów
Usherowe w formie komiksowej
- recenzja
Burton & Cyb
O dwóch takich co ukradli nie tylko księżyc
- recenzja
Indianie!
Czarny cień białego człowieka
- recenzja
Łowcy relikwii
Dynamicznie i pięknie
- recenzja

Komentarze


Jeszcze nikt nie dodał komentarza.

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.