Wybory
W działach: matematyka | Odsłony: 21J. Stalin
Hej!
Mam nadzieję, że widząc tytuł wpisu, nie wyłączyłeś okienka i dalej to czytasz? Dobrze. Bo wpis, wbrew temu co możesz przypuszczać, nie będzie o tym, o czym możesz przypuszczać, że będzie. Nie padnie tutaj ani nazwa jakiejkolwiek partii ani jakieś tam ogólne prośby o wzięcie udziału/olanie wyborów. Nic takiego. Serio.
Co więc będzie w środku? Malutka matematyczno-wyborcza ciekawostka. Mam nadzieję, że jej nie znacie. :-) Pochodzi ona od Krzysztofa Ciesielskiego, natomiast użyte w niej dane od Michała Szurka. Obaj to wysokopoziomowi matematycy.
Bez zbędnego pierniczenia – przechodzę do rzeczy.
W Polterlandii, magicznej RPGowej krainie, postanowiono wybrać Najlepszą Grę Fabularną Wszech Czasów. Wybierać miało ją stu delegatów. Każdy z tych delegatów ma swoje ulubione preferencje co do systemów. Oznacza to, że woli system A od systemu B, system B od systemu C itd. Aby nie wprowadzać zbędnego zamieszania, każdy z delegatów sporządził listę pięciu systemów, które lubi najbardziej.
Dzięki użyciu wysokopoziomowej magii (a także spiciu kilku delegatów na konwentach) udało się na tydzień przed wyborami zdobyć dokładną listę preferencji wszystkich osób, które mają głosować.
Okazało się, że 25 delegatów najbardziej lubi Warhammera a trochę mniej WoD. Na trzecim miejscu mają D&D, na czwartym Monastyr. Listę ich ulubionych systemów zamyka 7th Sea.
Dla 20 delegatów najlepszym systemem jest D&D. Na drugim miejscu stawiają 7th Sea, na trzecim Monastyr, na czwartym WoD a na piątym Warhammera.
Dla 19 osób... no dobra, nie chcę mi się pisać. Wszystko jest do zobaczenia w tabelce, którą dołączyłem (jako obrazek) do tej notki. Zresztą – tabelkę pewnie i tak obejrzałeś, zanim doczytałeś do tego miejsca, co? :-)
Teraz myślisz sobie zapewne „Już strona tekstu za mną, gdzie do cholery jest ta matematyczno-wyborcza ciekawostka?!” Heh, spokojnie. Jest nią odpowiedź, na kluczowe dla tych wyborów pytanie – co zostanie Najlepszą Grą Fabularną Wszech Czasów?
1) „Sprawa jest bardziej niż trywialna.” - twierdzą fani Warhammera. „Wystarczy, że każdy z delegatów powie, który system lubi najbardziej. Po zsumowaniu głosów odpowiedź będzie jasna.”
Warhammer zdobywa 25 + 9 = 34 głosy.
D&D 20 głosów.
7th Sea 19 głosów.
Monastyr 17 głosów.
WoD 10 głosów.
Warhammer zwycięża!
2) „Hej!” - wołają fani DDków - „Powinniśmy chyba użyć bardziej skomplikowanej mechaniki w tych wyborach, co? Zróbmy je takie, jak wybory prezydenckie – z drugą turą!”
Co się dzieje?
Do drugiej tury przechodzą oczywiście Warhammer i DDki (bo żaden system nie zdobył 50% głosów od razu). A co w drugiej turze? Delegaci głosują na ten system, który lubią bardziej.
Warhammer zdobywa 34 głosy.
D&D 66 głosów.
Miażdżąca przewaga.
D&D najlepszym systemem!
3) Fani 7th Sea mają nie lada zagwozdkę. Ale nie z takich opresji wychodzili, prawda?
„Czemu mamy wybierać system najlepszy?” - pytają z chytrym uśmieszkiem. „Może lepiej odrzućmy system najgorszy? Zrobimy to kilka razy, aż na placu boju pozostanie prawdziwy zwycięzca!”
Jak teraz wygląda sytuacja?
WoD odpadnie w pierwszej turze, gdyż najbardziej lubi go najmniej osób. Głosy WoDziarzy przejmie 7th Sea.
W drugiej turze Siódme Morze zgarnia więc 19 + 10 = 29 głosów. Oznacza to, że z dalszą rywalizacją musi się pożegnać Monastyr. Głosy fanów Monastyru również przejmuje 7th Sea!
Trzecia tura to koniec walki dla D&D (mają 20 głosów kontra 34 głosy na Warhammera i 29 + 17 = 46 głosów na Piratów).
Ostateczna rozgrywka to walka między Warhammerem a Siódmym Morzem. Walka? Raczej rzeź! 34 głosy na Młot przeciw 66 głosom na Szpadę.
Niech żyje 7th Sea!
4) Biedny Monastyr, co? E tam biedny!
„Co wy w ogóle wyprawiacie?” - pyta stary, zmęczony życiem szlachcic i zarazem przedstawiciel Monastyru. „Może sprawdźmy kto naprawdę jest lepszy od naszego systemu?”
Policzmy, ilu delegatów lubi Monastyr bardziej niż Warhammera. 20 + 19 + 17 + 10 = 66 na 100. Znaczy, z Młotkiem wygrywamy.
Monastyr jest fajniejszy niż DDki dla 19 + 17 + 10 + 9 = 55 delegatów. Wygrywamy.
Ilu bardziej woli Płaszcz i Szpadę niż Świat Mroku? 20 + 19 + 17 + 9 = 61. Większość.
„Płaszcz i Szpada? To my jesteśmy Płaszcz i Szpada!” - krzyczy ktoś z drużyny 7th Sea. Niestety dla niego, ale Monastyr od Siódmego Morza woli 25 + 17 + 9 = 51 delegatów. O włos!
Monastyr na pierwszym miejscu!
5) Kły fanów WoDu błyszczą niebezpiecznie. „A może tak zsumujemy kropki?” - syczą. „6 kropek dla systemu, który delegat lubi najbardziej, 5 dla mniej lubianego itd. System najmniej lubiany dostaje dwie kropki.”
Ach ci przemyśli WoDziarze! Kto ma największą sumę kropek? Oczywiście, że Świat Mroku! Ma ich 442, co jest całkiem niezłą przewagą nad innymi. Drugi jest Monastyr (437). Dalej 7th Sea (400), D&D (385) i Warhammer (336).
WoD Najlepszą Grą Fabularną Wszech Czasów!
Heh...Kłótnie, spory i flejmy trwają w najlepsze. :-)
---
„A czy Ty znasz sposób przeliczania głosów na mandaty?” można by zapytać...
Do zobaczenia następnym razem! :-)