» Dodatki i podręczniki » Wydane w Polsce » Władcy Mroku

Władcy Mroku


wersja do druku

Oblicza zła w Faerunie

Autor:
Władcy Mroku
Po kilkumiesięcznej przerwie wydawnictwo ISA wydało kolejny suplement dla świata Zapomnianych Krain, na który czekałem z niecierpliwością - Władców Mroku. Podręcznik ten traktuje o złych organizacjach na obszarze całego Faerunu, ich relacjach między sobą, oraz celach i taktykach walki. Przyznam szczerze, że spodziewałem się suplementu, który sprawi, że na sesjach rozgrywanych w tym świecie choć raz zatriumfuje zło. Czy dodatek spełnił moje oczekiwania?

Pierwsze, co rzuca się w oczy, to niestety miękka okładka, która wywołała na mojej twarzy grymas niezadowolenia. Zdecydowanie preferuję okładki twardsze, dzięki czemu książkę bez obawy o zniszczenie można wozić na kolejne sesje. Podręcznik zawiera dokładnie 192 strony spisane na kredowym papierze, do którego przyzwyczaiły nas poprzednie pozycje ze świata Zapomnianych Krain. W środku czekają na nas również ładne ilustracje, wspaniale dopełniające obrazu zła szerzącego się w Krainach.

Władcy Mroku podzieleni są jedynie na cztery rozdziały, z których tylko dwa są bardzo rozbudowane. Jak zwykle, na początku autorzy uraczyli nas rozdziałem o wiele mówiącym tytule Wstęp, służącym do zapoznania się z zawartością książki. Część ta opisuje, jak najlepiej używać podręcznika, jak również zawiera informacje pozwalające osobom, które nie posiadają dodatku Potwory Faerunu skonwertować monstra z tego suplementu na ich odpowiedniki z Księgi Potworów. Przyznam, że to dobry pomysł, gdyż nie każdy jest w stanie - czy też po prostu nie chce - wydawać ciężko zaoszczędzonych pieniędzy na kilkudziesięciostronicowe Potwory Faerunu.

Następne rozdziały - Większe Organizacje i Pomniejsze Organizacje - są podobnie skonstruowane i opisują w szczegółach wszystkie najważniejsze i mające największy wpływ na oblicze Faerunu organizacje zła. Zawierają one informacje na temat celów, hierarchii, liczby członków, sojuszników i wrogów danej grupy, oraz inne niezbędne Mistrzowi Podziemi "smaczki". Na końcu opisu większości organizacji dodano szczegółowy plan lokacji jednej z siedzib danej grupy. Chociaż sam pomysł jest ciekawy i ma potencjał, to uważam, że został zmarnowany. Opisy lokacji są suche i nie zawarto w nich praktycznie żadnych pomysłów na ich wykorzystanie. Niektórzy mogą uznać to za plus, gdyż miejsca te można użyć z biegu w każdej sesji, jednak ja wolałbym w zamian krótkie przygody z udziałem danej organizacji. Prawie każda główna grupa posiada również własną, unikalną klasę prestiżową. Profesje są w większości klimatyczne, jednak nie rzucają na kolana. Do informacji o organizacjach dołączono też tabelki spotkań losowych, ułatwiające zapewnienie drużynie wrażeń pomiędzy głównymi wątkami kampanii. O ile główne grupy opisano dość szczegółowo, o tyle niektóre pomniejsze organizacje potraktowano po macoszemu.

Ostatni rozdział - Narzędzia Zła, to właściwie tylko dodatek zwierający opis nowych magicznych przedmiotów, czarów i atutów. Najciekawszym fragmentem tej części są opisy kilkunastu rodzajów narkotyków spotykanych w Krainach, łącznie z efektami uzależnienia itd. Informacje te mogą być ciekawym dodatkiem do przygód, pozwalającym Mistrzom Podziemi na wpakowanie graczy w ciekawe kłopoty z uzależnieniem w tle. Kolejnym elementem rozdziału jest opis przedmiotów alchemicznych. Tu autorzy się niestety nie popisali, gdyż większość z nich przepisano z podręcznika Księga i Krew, podobnie zresztą jak w przypadku czarów i atutów, których pewna część znalazła się wcześniej w dodatku Magia Faerunu.

Tłumacz i korekta również się nie przyłożyli, co szczególnie widoczne na początku podręcznika, gdzie aż roi się od literówek. Dziwi mnie ten fakt - głównie ze względu na tak długi czas oczekiwania na ten podręcznik. Tłumaczom przytrafiły się ponadto niefortunne przełożenia niektórych nazw, z których chyba najbardziej razi mnie Towarzystwo Krakena (ang. Kraken Society).

Podsumowując - spodziewałem się nieco więcej. Opisom organizacji brakuje prawdziwego klimatu zła i grozy. Są to w większości suche informacje, wymagające od Mistrza Podziemi więcej wysiłku niż w przypadku innych faeruńskich dodatków, jeśli chodzi o posługiwanie się nimi podczas sesji. Niemniej jednak, suplement spełnia funkcję dobrego źródła informacji o złych organizacjach, co było niewątpliwie jego założeniem - i za to należą się autorom pochwały.

Dziękujemy wydawnictwu ISA za udostępnienie podręcznika do recenzji.

Tytuł: Władcy Mroku (Forgotten Realms: Lords of Darkness)
Autorzy: Jason Carl, Sean K. Reynolds
Tłumaczenie: Olga Zawadzka
Redakcja merytoryczna: Tomek Kreczmar
Wydawca: ISA
Rok wydania: 2006
Liczba stron: 192
ISBN: 83-7418–106-0
Cena: 59 zł

Władcy Mroku



Czytaj również

Srebrne Marchie
Lepiej weź ze sobą mapę
Prawdziwe magiczny podręcznik?
Niezapomniane przygody
Bij, zabij! Nieważne jak...
Pierwszy polski podręcznik, traktujący o najstarszym uniwersum D&D.

Komentarze


~?

Użytkownik niezarejestrowany
    Pytanie
Ocena:
0
Mam pytanie- co tam jest napisane o Ithililidach bo bez tej informacji chyba nie zakupię.
26-05-2006 09:59
~Vitriol Plugawiciel

Użytkownik niezarejestrowany
    Genialny podręcznik
Ocena:
0
Jestem w jego posiadaniu i jestem z niego bardzo zadowolony, genialnie opisane organizacje, intrygi i tajemnice.
Co do Illithidów, to jak zwykle, opis, cele i plany na przyszłość.
Chyba najbardziej spodobała mi się organizacja ,,Pokrętny Run".
26-05-2006 10:34
Erpegis
    Prawdziwy klimat zła i grozy...
Ocena:
0
Baaarp :P
O łupieżcach umysłu jest tam trochę, kilka stronek ztcp.
26-05-2006 11:50
~Ioulaum

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
"Są to w większości suche informacje,". No właśnie dla mnie wystarczjąco przydatne, a klimat tworzy się na sesji , a nie czytając podręczniki, których zadaniem jest przedstawienie konkretnych treści. Ponadto dobrze jest , że plany są ogólne gdyż mogę je dopasować do mojej kampanii, a miniprzygody wymagałyby więcej czasu poświęconego na przeróbki. Dla MG prowadzących przygody nie tylko w podziemiach pozycja godna polecenia.
26-05-2006 15:42
~Deep

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Wierzcie jmi lub nie ale tydzien temu stwotrzylem sobie postac-narkomana. Mialem straszny problem z MG zeby wszystko uzgodnic i zbalansowac, ael gra sie naprawde ciekawie...
26-05-2006 19:51
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jakie plany tam nie ma nic o Ithildidach!!!!!!!!!!!!!!!!
26-05-2006 20:57
~Vitriol Plugawiciel

Użytkownik niezarejestrowany
    Illithidy
Ocena:
0
Jak już wspomniałem jest tam troche o Illithidach na 100%, wiem bo ma ten podręcznik.
26-05-2006 21:22
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
W miejscu gdzie powiny być jeśt jakis głupi kir lalanan.
28-05-2006 16:18
~

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Żeczywiście- zamiast ithildidów i malaugrimów powtarza się organizacja rycerzy tarczy oraz garglule kir-lanan.
02-06-2006 18:58
Qball
   
Ocena:
0
No to macie panowie jakieś wybrakowane podręczniki. U mnie jest wszystko tak jak być powinno. Jest i o ilithidach i o malaugrimach i o wszystkim co być powinno.
04-06-2006 13:41
amnezjusz
   
Ocena:
0
Zdecydowanie za mało informacji o niektórych organizacjach, choc i tak należy cieszyc sie z tego co jest ;) Podręcznik jest jednak przydatny a to jest najważniejsze :)
08-06-2006 21:00
   
Ocena:
0
Szkoda że nie postarali się bardziej i nie dali mapek siedziby bractwa tajemnic w Luskan i np podwodnego miasta w którym urzęduje tważystwo krakena :(
23-09-2006 07:39

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.

ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.