» Blog » We Mgle – Aspekty pochodzenia - Szkic
17-12-2012 15:36

We Mgle – Aspekty pochodzenia - Szkic

W działach: FATE | Odsłony: 24

Po "Muszkiecie a mechanice" dostałem na polterze garść propozycji od Kuzza i Albiego. Aspekty chcę rozpisać na jeden z 3 sposobów

 

Wariant 1: Jeden Aspekt jako całość

W tym wariancie Aspekty są paczkami mocy i umiejętności, które kupuje się "całościowo". Można posiadać tylko jeden Aspekt pochodzenia na postać. Na przykład:

 

Avaloński muszkieter

Opis Jesteś jednym z dzieci Avalonu, jego dzielnych cór i synów, którzy walczą jako muszkieterowie tego kraju. Pochodzisz z niższych warstw społeczeństwa i bez mrugnięcia okiem oddasz swoje życie za Wiarę, Kraj i Królową. Wiesz dokładnie jak działa muszkiet - największy ze skarbów Avalonu, potrafisz mistrzowsko go obsługiwać, przygotować do niego nowe ładunki prochowe, dbać o niego i strzelać lepiej niż inni. W armii Avalonu mogą służyć zarówno kobiety jak i mężczyźni, jednak w celu uniknięcia problemów trzyma się ich w oddzielnych, jednopłciowych załogach i oddziałach. Plusy - Ekwipunek muszkietera - każdą przygodę zaczynasz z ekwipunkiem muszkietera, to jest z plecakiem z racjami, zestawem podróżnym, 20 ładunkami do muszkietu i co najważniejsze, charakterystycznym czerwonym płaszczem i działającym muszkietem! - Doskonała znajomość muszkietu - możesz w trakcie przygody zwiększyć zapas amunicji, jeśli znajdziesz składniki i naprawić swój muszkiet. Potrafisz szybko ładować i doskonale celować z muszkietu - jeśli zagrasz ten Aspekt, możesz strzelić dwukrotnie w trakcie jednej akcji i wykonać dwa testy walki zamiast jednego. Korzystając z muszkiety korzystasz raczej z Umysłu niż Ciała. Minusy - Plebejusz - w kontaktach z wyższymi warstwami czujesz się nieswojo - ten Aspekt może być zagrany przeciwko tobie przez postać arystokraty lub oficera, który przypomni Ci twoje miejsce w szeregu i spowoduje klęskę w teście socjalnym.

 

Avaloński oficer

Opis Należysz do śmietanki Avalońskiego społeczeństwa - służysz jako oficer w armii lądowej, flocie handlowej lub wojennej. Posiadasz wysoką pozycję w społeczeństwie, potrafisz się pojedynkować i używać broni palnej, oraz posiadasz sporą renomę, która pomoże ci w kontaktach z innymi avalończykami. Plusy - Ekwipunek oficera - Przygodę zaczynasz w bogato zdobionym ubraniu, posiadasz także rapier i pistolet z 10 pociskami, bogato zdobioną biżuterię i sakiewkę pełną złotych monet. Wspominałem o złotym sygnecie oficerskim i bardzo dobrej lunecie? - Oficer - od biedy umiesz posługiwać się tym rapierem i bronią palną. Ale raczej spełniają one funkcję reprezentacyjną. Ważniejsze jest to, że przeszedłeś dobrą, avalońską szkołę oficerską. Potrafisz zawsze chłodno analizować to co się dzieje dookoła i reagować na manewry przeciwnika - zarówno na polu bitwy jak i na sali balowej. Umiesz dowodzić ludźmi, a w sytuacjach obrony przed atakami socjalnymi (uwodzenie, przekonywanie) wykorzystujesz swój chłodny Umysł zamiast Ducha. Minusy - Arogancki - nie trzeba chyba wspominać co to znaczy. Masz w sobie coś, ton głosu, minę, gestykulację, co potrafi doprowadzić każdego rozmówcę do pasji. No cóż, gdy rękawice zostaną już rzucone, pozostaje tylko ustalić, pistolety, czy rapiery?

 

Tabelka Aspektów pochodzenia

Za radą Kuzza zebrałem Aspekty w tabelkę dzielącą Aspekty na Socjalne, Magiczne i Walczące, a także wyodrębniające cechę z której korzystają.

 

Nazwa Ciało Duch Umysł Walka Socjal Magia
Avaloński muszkieter     x x    
Avaloński oficer     x   x  
Avaloński kapłan   x       x
           
             
Utrechski skald   x     x  
Utrechski człowiek klanu   x   x    
Utrechski druid x         x
           
             
Cesarski arystokrata   x     x  
Cesarski rycerz x     x    
Cesarski zakonnik x         x
           
Istalijski patron x       x  
Istalijski alchemik     x     x
Istalijski legionista   x   x    
           
Lewantyński polityk         x  
Wenecki kupiec     x   x  
Svenski wiking x     x    
Slaviański szermierz   x x x    

Wariant dwa: Punkty

Albi zasugerował zrobienie Aspektów na punkty, jak w świecie mroku Każdy punkt Aspektu dawałby kolejne moce i pozwalałby deklarować Aspekt za więcej Punktów LOSU. Trochę jak w Magu Wspomnieniu czy innych produktach Świata Mroku. Dwaj panowie wspomniani wcześniej wyglądali by tak:

 

Nazwa Poz1 Poz2 Poz3 Poz4 Poz5
Muszkieter Rekrut Poborowy Żołdak Weteran Legenda
Oficer Chorąży Podporucznik Porucznik Kapitan Pułkownik

 

Jaka jest różnica? Przy tworzeniu postaci gracz będzie mógł rozdać 5 punktów pochodzenia i zdecydować, czy chce być rzeźnikiem (Muszkieter na 5), mieć ludzi do dowodzenia (Oficer na 5) czy coś po środku (np Porucznik (Oficer 3) i poborowy (Muszkieter 2). Każdy poziom Aspektu odblokowywałby kolejne moce - dla żołnierza, coraz silniejsze moce bojowe i większą przeżywalność, dla oficera, funkcje dowodzenia ludźmi. Brzmi świetnie, ale jest to więcej pracy dla mnie. Niesie też jeden problem ze świata mroku - nie opłaca się NIE MAKSOWAĆ danego Aspektu/obszaru. Co z tego że masz Porucznika i Poborowego, a ja mam tylko Pułkownika - teoretycznie masz mały oddział ludzi i potrafisz lepiej walczyć 1 na 1. Ale ja jestem Pułkownikiem. Nie dojdziesz do mnie. Wolałbym tego uniknąć, stąd opcja 3.

 

Wariant trzy: Aspekty powiązane

Jest to modyfikacja pomysłu numer 1. Gracz bierze Aspekt Oficera, co odblokowuje mu w następnych krokach tworzenia postaci parę opcji - albo może przyjąć na "ekwipunek" wiernego weterana, albo może umieć zagrzewać tłum do walki, albo jest pojedynkowiczem, albo posiadaczem ziemskim. Nie jest to tak sztywne jak wariant dwa (gdzie progresja Aspektów jest liniowa i z góry zdefiniowana), nadal wymaga z mojej strony dużo wysiłku. PS. Pewnie będę to podejście testował na "sesji DDkopodobnej" - wezmę jedną ze starych kampanii DnD i skonwertuje jej zawartość (a także klasy i rasy) na Aspekty. Jeśli graczom się spodoba, to to upublicznię, a przy okazji postaram się przetestować całość mechaniki na świecie, którzy gracze znają i lubią. Jak się uda, to dorzucę świat "Segra" do podręcznika We Mgle jako kolejny przykładowy świat.

Komentarze


Kaczorski
   
Ocena:
0
Ciekawe rzeczy piszesz. Moja mechanika też w dużej mierze stoi na aspektach, więc będę wypatrywał ciągu dalszego.

W1 ma, według mnie, tą zasadniczą wadę że domyślnie wszyscy avalońscy oficerowie/ muszkieterzy/ itpitd są tacy sami. Tzn wiadomo że to tylko aspekt związany z pochodzeniem, ale i tak nie wygląda to za ciekawie.

W2 pomijając masakryczną ilość pracy problemem jest ciągle bardzo duży brak elastyczności. Może gdyby dodać do tego opcję robienia kombosów, łączysz 2 kropy Porucznika z 3 kropami Muszkietera i dostajesz coś zupełnie nowego?

W3 ten jest rzeczywiście najfajniejszy z całej trójki. W sumie wymaga tyle samo pracy co W1, tylko trzeba rozbić jednolity opis na poszczególne kropki i ich warianty.

Myślę że bardzo dobrym tropem jest tabelka zastosowań Aspektów. Pewien kłopot stanowi oczywiście Magia, nie wiem jak ona działa "We mgle", ale zazwyczaj wdziera się też na socjal i walkę.
Jeśli chodzi o mnie, kombinuję nad tym jak przenieść system magii z Ars Magiki na tworzenie Aspektów, tak żeby gracz robiąc postać mógł sam wymyślać jej Aspekty - ale w określonych ramach.
17-12-2012 19:51
Kuzz
   
Ocena:
0
Oooj, dopiero teraz widzę na coś sie porwał. Powodzenia, ja bym pewnie dostał kociokwiku bo dopasowywać do siebie balansów nie znoszę.

W każdym razie będziesz musiał sporo popracować żeby odróżnić od siebie te aspekty pochodzenia które dają podobne bonusy oraz te aspekty pochodzenia które bazują z grubsza na podobnych archetypach (członek klanu - wiking, szermierz - muszkieter, kapłan - zakonnik, oficer - arystokrata, kupiec - polityk etc etc etc).

Z mieszaniem aspektów pochodzenia bym się nie martwił - dużo cieplej miałbyś gdyby najlepszą opcją okazało się wzięcie za pięć punktów pięciu aspektów na poziomie rekruta:P
17-12-2012 20:05
kbender
   
Ocena:
0
W tej chwili na magię mam 2 pomysły - Aspekt per czar, lub przejęty z Maga: Wstąpienie system sfer magii - wykupując Aspekt Magia Ognia, można rzucać czary ognia.

Aspekt per czar lepiej do mnie przemawia - załatwia za jednym zamachem problem "księgi czarów" i mniej ogranicza graczy.

Dzięki za opinię dotyczącą opcji W3, zobaczymy, czy ktoś jeszcze skomentuje, ale wydaje mi się, że w tym kierunku trzeba iść.
17-12-2012 20:21
~instant

Użytkownik niezarejestrowany
    replica watches for men
Ocena:
0
Looking forward to your more breitling replica information published on this, send you a gift, maybe one day you or your friends can use.
09-07-2013 05:10
~Sinal

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
When you do you will be able to swiss replica watches analysis and acquisition yourself a new hardly acclimated accurate Louis Vuitton bag. Consignment shops accept been about for ages, anybody is able to acquisition something they can use at a atom of the cost. Anybody is starting to apprehend that captivation on to the things in our closets for continued periods of time is no best a amount to anyone and we are absolution the items go. We are accepting aback into acumen the accurate amount of a dollar and if it takes a little bartering to get that new purse for us again we apperceive how to Knock Off hermes Replica plan a deal. You wish the absolute accord too and not a scam. Wholesale artist accoutrements are a must-have for every woman. Handbags are added than just an accessory; they are a necessity. The women today are assertive, career-oriented, abounding of ideas, and energy. An accustomed bag may not be acceptable to bout the needs of the modern-era woman.
 
13-08-2013 11:37

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.